Emoce jsou v našem životě nesmírně důležité již od raného dětství. Je třeba je vnímat, nepotlačovat je, ale umět je vyjádřit opravdu v každém věku. Emoce vypovídají mnoho o našem životě. To, jak se cítíme, co prožíváme, na co se těšíme, čeho se bojíme. Isabelle Filliozat je klinická psycholožka a psychoterapeutka a je autorkou knihy s názvem Do nitra dětských emocí. Ráda bych se s vámi podělila o čtenářský zážitek, který je velmi příjemný a pro mou práci s dětmi je nesmírně přínosný.
Víte, co znamená být emočně inteligentní? Znamená to umět mít rád, chápat druhé, realizovat se, být sám sebou, reagovat na různě vypjaté situace. Tedy schopnost být šťastný, vytvářet si harmonické vztahy. Emoce mají rozhodně svůj smysl, význam i cíl a jsou léčivé. Emoce je třeba vnímat, chápat, třídit a pozitivně s nimi pracovat. Nikdy je nepotlačovat. Děti nám již od malička dávají vědět, co potřebují, co je trápí, co jim chybí a rodiče se na různé situace musí adekvátně reagovat. Vlastně pláč miminka je taktéž vyjádření nějaké emoce, kterou miminko prožívá. Respektovat emoce dítěte znamená dovolit mu, aby cítilo, kdo je.
V knize se dozvíte, co je emoční inteligence, co dítě prožívá, co nám tím vlastně říká, jaké potřeby děti mají, jak jim při prožívání emocí pomoci, jak některé emoce zpracovat, prožít, ale i zvládat, dále také, proč třeba dítě zlobí. Poznáte i řadu technik, jak se zachovat, když se dítě vzteká, jak si poradit se strachem, hněvem, radostí, smutkem. Také jak zvládnout odloučení rodičů a dětí např. v mateřské škole, jak se vyrovnat s příchodem dalšího sourozence, při rozvodu rodičů, ale i při chronické nemoci.
Na konci publikace naleznete nápady a tipy, jak být šťastný a prožívat pozitivní emoce společně se svými dětmi. Tato příručka vám pomůže dívat se na svět dětskýma očima a pochopit tak příčiny dětského chování. Součástí příručky jsou i různé příklady z praxe, kde autorka řeší různé situace, na kterých vidíte, jak se dané dítě chová a proč se vlastně tak chová.
Výborná kniha pro všechny rodiče a učitele, která vám poskytne náhled dětskýma očima a mnoha zdánlivě jednoduchých situacích, pomůže vám s vlastním sebepoznáním. Kniha mně dala možnost přemýšlet, jak reaguji na různé emoce dětí svých, ale i těch „školkových.“ Uvědomuji si, že některé situace lze rozhodně řešit jinak, s větším klidem a pokorou. V různém psychickém rozpoložení, reaguje na stejné emoce různě, mnohdy neadekvátně. Díky této publikaci jsem si uvědomila, že ten můj pohled n věc nemusí být ten správný a je třeba nad emocemi dětí lépe přemýšlet a nenechat nic náhodě. Tuto metodickou příručku využiji ve své pedagogické praxi a rozhodně se k ní budu vracet. Taktéž při řešení emočně vypjatých situacích se svými dospívajícími syny, kteří mně často nastavují zrcadlo a dávají mně možnost prožívat řadu emocí.
Kniha je určena pro rodiče dětí předškolního věku, případně mladšího školního věku.
Ukázka z knihy:
„Život je pohyb. Emoce je pohyb života uvnitř sebe. Je to pohyb, který vychází zevnitř a projevuje se venku. Je to pohyb mého života, který říká mně a mému okolí kdo jsem.“
Emoční inteligence je schopnost řešit problémy, které přináší život, ostatní lidé, životní zkoušky, trápení, nemoc nebo smrt. Aby se mohla plně uplatnit, musíme mít tu správnou kontrolou nad svým strachem, hněvem a smutkem, které nás provázejí každý den.
Emoční inteligence nám umožňuje čelit běžným lidským problémům, díky ní se posunujeme dopředu, dává smysl našemu životu, ulehčuje náš vztah s ostatními lidmi a dodává nám odvahu a rozvážnost, abychom zvládli své každodenní problémy. Pomáhá nám hájit naše plány, najít vlastní cestu a realizovat se. Je důležitá v každodenním životě, ale v těžších životních situacích.
Vztahová inteligence je samozřejmě úzce spjata s inteligencí emoční, ale já jsem se rozhodla, že je pro potřeby knihy od sebe oddělím. O schopnosti vytvářet vztahy a udržet si je, o schopnosti mít rád, spojit se a oddělit, chápat druhého a řešit konflikty, o tom všem mluvit v jiné knize. Teď se zaměřením na emoční kvocient.
Respektovat emoce dítěte znamená dovolit mu, aby cítilo, kdo je, aby si uvědomilo samo sebe tady a teď. Jde tedy o to, aby se stalo aktivním činitelem. Dovolit mu, aby se od nás odlišilo. Brát ho jako osobu, a ne jakou pouhý předmět, dát mu možnost, aby svým vlastním, osobitým způsobem odpovědělo na otázku: „Kdo jsem?“ Znamená to také pomoct mu, aby se mohlo realizovat, umožnit mu, aby po svém vnímalo, co je „dnes“ ve vztahu k tomu, co je „včera“ a co „zítra“, aby si bylo vědomo svých prostředků, vlastních sil, stejně jako svých nedostatků, aby vnímalo, že jde dopředu svou vlastní cestou.
Několik slov o autorce:
Isabelle Filliozat pracuje od roku 1982 jako klinická psycholožka a psychoterapeutka. Je autorkou řady úspěšných knih, z nichž pět jich vyšlo i v češtině.
Autorka: Isabelle Filliozat
Přeložila: Zdeňka Ondrášková
Žánr: metodická příručka, populárně naučná literatura
Vydáno: Vydal Portál, Praha, 2024
Počet stran: 206
Vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-262-2185-2
Knihu můžete koupit zde:
Do nitra dětských emocí - Nakladatelství Portál
Nejnovější komentáře