Favoritka (The Favourite) – Recenze – 70%

Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Počátek 18. sto­le­tí, Velké Británii vlád­ne krá­lov­na Anna, posled­ní Stuartovna (Olivia Colman). Téměř všech­na zásad­ní roz­hod­nu­tí však činí s jejím důvě­ři­vým pově­ře­ním její blíz­ká pří­tel­ky­ně a rád­ky­ně Sarah (Rachel Weisz), jejíž man­žel je gene­rá­lem Anglie. Sarah si své prac­ně vydo­by­té posta­ve­ní v těs­né blíz­kos­ti vrcho­lu aris­to­kra­cie bed­li­vě stře­ží, pak ale na dvůr při­jíž­dí její sestře­ni­ce Abigail (Emma Stone), kte­rá zpr­vu tou­ží jen po prá­ci slu­žeb­né, avšak pozvol­na se jí poda­ří vetřít do Anniny příz­ně. Tím zapo­čí­ná cti­žá­dosti­vý a nená­vist­ný boj o pozi­ci krá­lov­ni­ny favo­rit­ky, jež s sebou nese i postup ve spo­le­čen­ském žeb­říč­ku a množ­ství dal­ších výhod, a o níž se ani jed­na z dam nehod­lá s nikým dělit.
Favoritka (The Favourite) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz


Historickou směs vzta­ho­vé­ho kos­tým­ní­ho dra­ma­tu a (hod­ně) čer­né kome­die nato­čil půvo­dem řec­ký reži­sér Yorgos Lanthimos, jehož před­cho­zí fil­my (Špičák, Humr, Zabití posvát­né­ho jele­na) jsou bizar­ní­mi a uje­tý­mi sati­ric­ký­mi obra­zy pokři­ve­né lid­ské spo­leč­nos­ti, kte­rá se řídí absurd­ní­mi pra­vi­dly udá­va­ný­mi něja­kou auto­ri­ta­tiv­ní mocí. V pří­pa­dě Favoritky mu ke stej­né­mu úče­lu poslou­ži­lo sku­teč­ný­mi udá­lost­mi inspi­ro­va­né a sil­ně zka­ri­ko­va­né pro­stře­dí brit­ské­ho krá­lov­ské­ho dvo­ra, v němž dvo­ji­ci hlav­ních hrdi­nek (Abigail a Sarah) defi­nu­je jejich kon­stant­ně při­ži­vo­va­ný zápal v pře­ta­ho­vá­ní se o moc.
Kromě toho ale Lanthimosovy pře­de­šlé sním­ky doká­za­ly divá­ka vždy šoko­vat a pře­kva­po­vat něčím, co nejen­že zapa­da­lo do jejich zvlášt­ně vyko­le­je­ných fikč­ních svě­tů, ale navíc se to vylo­že­ně vzpí­ra­lo zdra­vé­mu rozu­mu (např. v Humrovi se lidé měni­li ve zví­řa­ta, v Zabití posvát­né­ho jele­na sužo­va­la rodi­nu hlav­ní­ho hrdi­ny jaká­si pomstych­ti­vá vyš­ší moc), čemuž Favoritka již nemů­že vyho­vět, neb její děj – z reži­sé­ro­vy dosa­vad­ní tvor­by zatím nejmé­ně pří­bě­ho­vě vyši­nu­tý – nic tako­vé­ho neob­sa­hu­je (za což může dost mož­ná to, že ten­to­krát nepsal scé­nář ani on, ani jeho oblí­be­ný sce­náris­ta Efthymis Filippou). Favoritce tak zbý­vá ako­rát sna­ha šoko­vat obra­zy špi­na­vé­ho a pro­hni­lé­ho krá­lov­ské­ho dvo­ra, kde si slu­žeb­né pálí ruce lou­hem, před pod­da­ný­mi se tutla­jí lesbic­ká dosta­ve­níč­ka a šlech­ta se baví háze­ním pome­ran­čů po nahých mužích (ve zpo­ma­le­ném zábě­ru).
Favoritka (The Favourite) – Recenze

K Favoritce je tudíž potře­ba pře­dem při­stu­po­vat jako k o něco kon­zer­va­tiv­něj­ší a oby­čej­něj­ší podí­va­né, než jaká by se od Lanthimose dala čekat, a v níž jsou středo­bo­dem herec­ké výko­ny tří zmí­ně­ných here­ček, kte­ré všech­ny hra­jí napros­to fan­tas­tic­ky, jejichž bar­vi­té a pro­kres­le­né posta­vy jsou uni­kát­ně napsa­né, a díky nimž to v jejich vzá­jem­né inter­ak­ci správ­ně jis­kří. Sarah i Abigail jsou chlad­no­krev­né a uvě­do­mě­lé mrchy, co jsou ochot­né jít si za svým přes mrt­vo­ly a hra­jí spo­lu jíz­li­vou hru, kte­rá z nich se dove­de lépe pře­tva­řo­vat a být ško­do­li­běj­ší a zákeř­něj­ší, zatím­co krá­lov­na Anna je snad­no mani­pu­lo­va­tel­ná, emo­ci­o­nál­ní, mani­o­de­pre­siv­ní, život­ní­mi trau­ma­ty zlo­me­ná a fyzic­ky i psy­chic­ky nemoc­ná vla­dař­ka, slou­ží­cí jim jako pro­stře­dek k dosa­že­ní vyš­ší život­ní úrov­ně, soci­ál­ní­ho sta­tu­su a jis­té­ho pohod­lí. Všichni muži kolem nich jsou při­tom záměr­ně ztvár­ně­ni jako podi­ví­ni, nadr­že­ní sla­bo­ši a načan­ča­ní paná­ko­vé s napudro­va­ný­mi obli­če­ji a v nepad­nou­cích paru­kách.
Filmu se roz­hod­ně nedá upřít for­mál­ní sofis­ti­ko­va­nost, s jakou je jeho pří­běh řazen do kapi­tol (název kaž­dé z nich je tvo­řen větou, kte­rá má tro­chu jiný význam pro pou­ži­tí v dia­lo­gu než ve vzta­hu ke kapi­to­le jako tako­vé), nebo s jakou se v něm pra­cu­je s obra­zem. Za zmín­ku sto­jí obzvlášť kame­ra, kte­rá čas­to vyu­ží­vá efekt rybí­ho oka, aby dojem z pokři­ve­né­ho pro­stře­dí vyni­kl i vizu­ál­ně, a exce­lu­je ve vytvá­ře­ní sym­bo­lic­kých kom­po­zic (ve scé­ně lovu je Abigail sní­má­na tak, aby to vypa­da­lo, že její puš­ka míří na Sarah, což meta­fo­ric­ky komen­tu­je její záměr). Dobová sty­li­za­ce je výbor­ná, zejmé­na co se týče desig­nu inte­ri­é­rů.
Favoritka (The Favourite) – Recenze

Po urči­té době se ale přes­to Favoritkastá­vá poně­kud mono­tón­ní vyprá­věn­kou, jeli­kož vzá­jem­ná nevra­ži­vost mezi Abigail a Sarah ros­te jen pozvol­na (a nic jiné­ho film kupře­du nepo­há­ní) a nikdy nedo­sa­hu­je tako­vé kru­tos­ti a nelid­skosti, aby to něko­mu výraz­ně­ji zved­lo tep nebo aspoň způ­so­bi­lo mra­ze­ní v zádech (to jen zříd­ka a názna­ko­vě). Po dvou hodi­nách oče­ká­vá­ní něja­ké­ho sil­né­ho vyvr­cho­le­ní pak sní­mek skon­čí smut­nou poin­tou, kte­rá je coko­li, jen ne úder­ná, a kte­rá ako­rát rela­ti­vi­zu­je hod­no­tu toho, čeho se hrdin­ky celou dobu sna­ži­ly pro sebe dosáh­nout.
Favoritka je pozo­ru­hod­ný film, kte­rý budou znal­ci díla Yorgose Lanthimose vní­mat mož­ná tro­chu jinak než zby­tek divác­ké obce, kte­rý ke sním­kům toho­to ori­gi­nál­ní­ho a oso­bi­té­ho tvůr­ce dosud neměl šan­ci při­čich­nout – ten totiž nebu­de udi­ven reži­sé­ro­vým odklo­nem od výstřed­ní div­nos­ti k rela­tiv­ní běž­nos­ti a nao­pak jej bude pře­kva­po­vat nápa­di­té ztvár­ně­ní sati­ric­ké­ho pro­stře­dí, v němž se své­byt­né a vypo­čí­ta­vě chlad­né hrdin­ky fil­mu pohy­bu­jí.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Favoritka na Kinoboxu.
Osobnosti filmu: Hayward, Trojan a Więckiewicz, 30. června
30. června 2025Osobnosti filmu: Hayward, Trojan a Więckiewicz, 30. červnaVýznamné osobnosti filmu a herectví narozené v první polovině 20. století, včetně ikon Hollywoodu Susan Hayward či herců Ivan Trojan a Robert Więckiewicz, jejichž kariéry a životy zanechaly v kinematografii nesmazatelnou stopu. Mezi významnými osobnostmi, které…Vydáno v rubrice: Filmová výročí
Euro Truck Simulator 2 - Německo přepracování: Winsen Felbinder Factory
7. června 2023Euro Truck Simulator 2 - Německo přepracování: Winsen Felbinder FactoryJak možná víte, část našeho mapového týmu se věnovala přepracování Německa, aby odpovídalo našim současným mapovým standardům. Dnes se s vámi rádi podělíme o zajímavý projekt, na kterém jsme úzce spolupracovali s našimi přáteli ze společnosti…Vydáno v rubrice: Herní aktuality
Evropa k nakousnutí - nápaditý cestopis pro děti
6. dubna 2023Evropa k nakousnutí - nápaditý cestopis pro dětiMáte rádi cestování? Chcete poznat Evropu od A až do Z? Chcete zažít všechny památky, ochutnat pro nás možná neobvyklé pokrmy? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ano, tak právě vám je určena publikace Lenky Pecharové s…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Toulky po Evropě - zajímavosti, které v učebnicích nenajdete
1. listopadu 2021Toulky po Evropě - zajímavosti, které v učebnicích nenajdeteMáte rádi cestování? Chcete se dozvědět mnoho zajímavostí z různých evropských států? Víte, že Bělorusové nevyznávají žádné náboženství, že Bulhar Stamen Grigarov vynalezl jogurt? Či kdo byl Otto Wichterle? Pokud vás zajímá historie a zeměpis, tak…Vydáno v rubrice: Recenze knih
Nikdy neodvracej zrak (Werk ohne Autor) – Recenze – 80%
30. dubna 2019Nikdy neodvracej zrak (Werk ohne Autor) – Recenze – 80%Německý režisér a scenárista Florian Henckel von Donnersmarck získal v roce 2007 za svůj celovečerní debut s názvem Životy těch druhých Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. O tři roky později se neúspěšně pokusil prorazit v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50%
26. března 2019Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50%Za britským plukovníkem Lewisem (Jason Clarke) přijíždí v roce 1946 do poválečného rozbombardovaného Hamburku jeho žena Rachael (Keira Knightley). Jeho trápí to, co v Německu za války zažil a co všechno byl nucen dělat, ji trápí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Arctic: Ledové peklo (Arctic) – Recenze – 80%
10. března 2019Arctic: Ledové peklo (Arctic) – Recenze – 80%Kdesi v arktické ledové pustině živoří muž (Mads Mikkelsen), který zde před časem havaroval s letadlem, a pomalu ztrácí naději na záchranu. Každý den loví ryby na vlasec, mapuje své okolí, vyšlapává do sněhu velký nápis…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80%
4. března 2019Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80%Italský koprodukční film Šťastný Lazzaro režisérky a scenáristky Alice Rohrwacher (Zázraky) soutěžil loni na festivalu v Cannes, kde získal ocenění za nejlepší scénář. Jde o pozoruhodnou směs realistického sociálního dramatu a víceúrovňového podobenství s prvky magického…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%
28. února 2019Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%Francouzská spisovatelka, varietní umělkyně a novinářka Sidonie-Gabrielle Colette (1873-1954), v počátcích své kariéry píšící pod mužským pseudonymem a v roce 1948 nominovaná na Nobelovu cenu za literaturu, vystřídala tři manžele (nicméně měla i několik poměrů se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze – 60%
16. února 2019Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze – 60%Íránský režisér Asghar Farhadi, tvůrce oscarových filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin, už před lety vícekrát expandoval na evropskou půdu se snímky natáčenými v koprodukci s Itálií či Francií. Jeho nejnovější počin Všichni to vědíje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře