Frankenstein Guillerma del Tora - Guillermo del Toro si plní další sen

Frankenstein Guillerma del ToraZdroj: Netflix
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Victor Frankenstein (Oscar Isaac), geni­ál­ní, ale ego­is­tic­ký vědec, v mon­stróz­ním expe­ri­men­tu při­ve­de k živo­tu stvo­ře­ní (Jacob Elordi), což nako­nec vede k záni­ku jak samot­né­ho tvůr­ce, tak jeho tra­gic­ké­ho výtvo­ru...

Mexický fil­mař Guillermo del Toro zvlá­dl za svůj život dosud rea­li­zo­vat cel­kem 13 celo­ve­čer­ních fil­mů, záro­veň ovšem exis­tu­je spous­ta pro­jek­tů, kte­ré chtěl del Toro nato­čit, nako­nec se mu je ovšem nepo­ved­lo rea­li­zo­vat. Jeho vlast­ní Vymítač ďáb­la, pře­dě­láv­ka Netvora z Černé lagu­ny (někte­ré plá­no­va­né prv­ky nako­nec del Toro vyu­žil v osca­ro­vé Tváři vody), V horách šílen­stvíTomem Cruisem, adap­ta­ce video­hry Halo, jeho Tarzan, dobo­vý Doctor Strange, jeho Hobit, Hellboy 3, jeho Thor s vět­ší dáv­kou prv­ků nor­ské myto­lo­gie, jeho Superman, Kráska a zví­řeChanningem Tatumem, jeho Wolverine, gan­gs­ter­ka ze svě­ta Star Wars s Jabbou Huttem v hlav­ní roli, wes­ter­no­vé poje­tí Vlkodlaka či jeho vlast­ní Frankenstein. Dle původ­ní vize chtěl del Toro rea­li­zo­vat dva až tři fil­my, pře­de­vším kvů­li kom­plex­nos­ti před­lo­hy Mary Shelley a její změ­ně per­spek­tiv (původ­ně měla být prv­ní část vyprá­vě­na z pohle­du Frankensteina, dru­há z pohle­du Stvoření). Dlouhé roky se mu jeho Frankensteina nepo­da­ři­lo rea­li­zo­vat, nako­nec se mu ovšem jeho sen spl­nil, film nicmé­ně nako­nec vzni­ká pou­ze jeden. Na Netflix tak nyní při­chá­zí Frankenstein Guillerma del Tora.

Frankenstein Guillerma del Tora
Zdroj: Netflix

Frankenstein Guillerma del Tora para­dox­ně vzni­ká po osca­ro­vém Pinocchiovi Guillerma del Tora. Co spo­ju­je před­lo­hy Mary Shelley a Carla Collodiho? Více, než se může zdát. Příběh o Frankensteinovi je v pod­sta­tě tra­gic­kou vari­a­cí Pinocchia. Pinocchio je napsán jako morál­ní pohád­ka s vykou­pe­ním, Frankenstein je gotic­ká tragé­die o ztrá­tě a zod­po­věd­nos­ti. Geppetto tvo­ří Pinocchia z lás­ky, pro­to­že tou­ží po syno­vi. Když lout­ka oži­je, při­jí­má za ni odpo­věd­nost a věří v její dob­ro. Victor Frankenstein tvo­ří mon­strum z posed­los­ti vědou a tou­hy po moci. Jakmile však jeho „dítě“ oži­je, děsí se ho a odvrá­tí se od něj. Pinocchio je stvo­řen ze dře­va, ale má v sobě poten­ci­ál stát se člo­vě­kem. Frankensteinovo mon­strum je slo­že­né z mrtvých čás­tí, ale hle­dá duši, kte­rou mu stvo­ři­tel nedal. Pinocchio se nako­nec stá­vá člo­vě­kem, Frankensteinovo mon­strum kon­čí jako nelid­ská bytost. Pinocchio je pro­mě­něn v člo­vě­ka po sérii morál­ních zkou­šek, Frankensteinovo mon­strum ovšem trpí fak­tem, že ho nikdo nepři­jme. Základní pří­běh o Pinocchiovi tak pojed­ná­vá o tom, že stvo­ře­ný tvor může stát člo­vě­kem skr­ze lás­ku, prav­du a odva­hu. Frankenstein je tem­ným odra­zem. Del Toro se ovšem nikdy neta­jil fak­tem, že si rád osvěd­če­né pří­běhy pojí­má po svém, k tomu nako­nec dochá­zí i zde.

Klasickému pří­bě­hu je Frankenstein Guillerma del Tora věr­ný zhru­ba ze 40 %. I v del Torově podá­ní hra­je prim odpo­věd­nost stvo­ři­te­le za jeho stvo­ře­ní, a vlast­ní pýchu. Témata se tak sna­ží fil­mo­vá adap­ta­ce udr­žet, struk­tu­ra vyprá­vě­ní je nicmé­ně již upra­ve­něj­ší, udá­los­ti se vyví­je­jí dost jiným způ­so­bem a dochá­zí i k před­sta­ve­ní nových postav. Tou nej­vý­raz­něj­ší je Heinrich Harlander v podá­ní Christopha Waltze, kte­rý začne Victoru Frankensteinovi v podá­ní Oscara Isaaca finan­co­vat jeho expe­ri­men­ty. V del Torově podá­ní je Frankenstein chi­rurg, záro­veň se del Toro sna­ží být v rám­ci mož­nos­tí rea­lis­tič­těj­ší. A záro­veň se del Toro sna­ží, aby vyzně­ní pří­bě­hu vyzně­lo do vel­ké míry opti­mis­tič­tě­ji. Přesto je jeho Frankenstein dle oče­ká­vá­ní pře­de­vším gotic­ký pří­běh, kte­rý doká­že napl­no evo­ko­vat vizi Guillerma del Tora.

Frankenstein Guillerma del Tora
Zdroj: Netflix

Jedním z para­do­xů původ­ní­ho pří­bě­hu je, že se dá za mon­strum ozna­čit spí­še sám Victor Frankenstein, niko­liv jeho mon­strum. Je to pře­ci jenom on, kdo se pokou­ší hrát si na boha, trpí pře­hna­nou pýchou, kte­rá mu umož­ňu­je bou­rat hra­ni­ce jakési morál­ky, navíc se jako „otec“ zřek­ne vlast­ní­ho dítě­te, na jehož emo­cích mu vůbec nezá­le­ží. Stvoření je mon­strum fyzic­ky, Frankenstein dušev­ně. Přesně tak ovšem hra­je Frankensteina Oscar Isaac jen napůl. Jeho Frankenstein nako­nec není čis­tým zlem, spí­še tra­gic­kým anti­hr­di­nou. Jeho mlad­ší bra­tr William v podá­ní Felixe Kramera při­zná­vá, že má z Victora strach, pro­to­že se obá­vá toho, čeho vše­ho je Victor ve své posed­los­ti schop­ný, prá­vě stvo­ře­ní mon­stra jde vní­mat jako pře­kro­če­ní hra­ni­ce lid­skosti. Mezi bra­t­ry je to cel­ko­vě kom­pli­ko­va­něj­ší, nejen kvů­li fak­tu, že je William oblí­be­něj­ší u jejich otce Leopolda v podá­ní Charlese Dance (kte­rý již hrál hla­vu dynastie Frankensteinových ve fil­mů Victor Frankenstein s Jamesem McAvoyem a Danielem Radcliffem), film navíc do kom­pli­ko­va­né­ho vzta­hu bra­trů při­dá­vá okol­nost, že je William zasnou­be­ný s Elizabeth v podá­ní Mii Goth, do kte­ré je Victor zami­lo­va­ný. A i s Elizabeth se tu pra­cu­je výraz­ně jinak opro­ti před­lo­ze.

Frankensteinovo mon­strum si měl původ­ně zahrát Andrew Garfield, pro­jekt ovšem musel nako­nec opus­tit. Del Toro tak musel devět týd­nů před natá­če­ním najít náhra­du. Volba nako­nec padla na Jacoba Elordiho, kte­ré­ho del Toro kon­krét­ně obsa­dil kvů­li jeho výraz­ným očím, atrak­ti­vi­tě, kte­rá je ale­spoň čás­teč­ně výrazná i v roli mon­stra, a i fak­tu, že Elordi půso­bí nevin­ně, což jde dohro­ma­dy s del Torovým spe­ci­fic­kým poje­tím mon­stra. Diváci se už samo­zřej­mě nikdy nedo­zví, jak by film vypa­dal v pří­pa­dě, že by mon­strum hrál Garfield, del Toro si ovšem sto­jí za tím, že je Elordi nako­nec lep­ší volba.„I když je prav­dě­po­dob­né, že Elordiho budou dál vyzdvi­ho­vat pře­de­vším jeho fanyn­ky, vůči jeho výko­nu nelze mít zásad­ní výčit­ky. Dokáže mon­strum pojmout vylo­že­ně tra­gic­ky, daří se mu pro­dat důle­ži­té emo­ce, del Toro tak v rám­ci cas­tingu urči­tě nešlá­pl ved­le. I když se může pořád zdát, že by moh­lo být ztvár­ně­ní Garfieldem zají­ma­věj­ší, Elordi ale­spoň zane­chá­vá dojem, kte­rý nut­ně nevy­vo­lá­vá mrze­ní. A dost mož­ná se jed­ná o jed­no z nej­vý­raz­něj­ších ztvár­ně­ní od časů Borise Karloffa.

Frankenstein
Zdroj: Netflix

Guillermo del Toro tvr­dí, že i do budou­cích let bude za kaž­dou cenu odmí­tat vyu­ží­vat při natá­če­ní umě­lou inte­li­gen­ci. Jeho Frankenstein nicmé­ně za celou dobu vyvo­lá­vá pocit, že přes­ně takhle by nej­do­ko­na­lej­ší umě­lá inte­li­gen­ce na zakáz­ku vytvo­ři­la „Frankensteina ve sty­lu Guillerma del Tora.“ Celé to začí­ná vel­ko­le­pou akč­ní sek­ven­cí, tepr­ve poté vychá­zí k osvět­lo­vá­ní toho, jak vůbec může Stvoření aktu­ál­ně zatá­pět nejen Victorovi, ale i kapi­tá­nu Andersonovi v podá­ní Larse Mikkelsena a jeho posád­ce. Guillermo del Toro se oči­vid­ně sna­ží své­ho Frankensteina rea­li­zo­vat jako ze sta­ré fil­mař­ské ško­ly, pře­ce jen se ovšem musí občas obrá­tit na výpo­moc v podo­bě digi­tál­ních efek­tů. Jde o tvůr­ce, kte­rý má oči­vid­ně vol­nou ruku, jeho adap­ta­ce je pros­tě svá, se vším dob­rým i špat­ným, co to obná­ší.

Na sezna­mu nej­ob­lí­be­něj­ších fil­mů del Tora jde mož­né mimo jiné najít Frankensteina z roku 1931 s Borisem Karloffem v roli Frankensteinova mon­stra, kte­rý zpra­co­val pří­běh Shelley v 71 minu­tách. Frankenstein Guillerma del Tora má 150 minut. I když má tak del Toro dosta­tek času na pro­zkou­má­vá­ní stě­žej­ních moti­vů (pře­de­vším těch navíc), pře­ci jen se občas pro­je­ví, že měl být u dra­ma­tur­gie někdo soud­něj­ší. Nutně při­tom nemu­sí být pro­blém, že se del Toro odklá­ní od před­lo­hy. Stačí si vzpo­me­nout na jeho zmi­ňo­va­né­ho Pinocchia, kte­rý je spe­ci­fic­ký nejen zasa­ze­ním do fašis­tic­ké Itálie. Jenže v pří­pa­dě Frankensteina del Tora už všech­no začí­ná sebe navzá­jem vyru­šo­vat. Okázalá výpra­va, kos­týmy, rekvi­zi­ty – Frankenstein Guillerma del Tora jed­no­du­še půso­bí naleš­tě­ně­ji než vět­ši­na ostat­ních del Torových fil­mů. Až se to už v prů­bě­hu začí­ná otí­rat o prv­ky kýčo­vi­tos­ti. Zajímavější je tak věno­vá­ní se tomu, jak si Stvoření oči­vid­ně pro­chá­zí exis­ten­ci­ál­ní kri­zí, a i díky epi­zo­dě se sle­pým mužem v podá­ní Davida Bradleyho či lin­ce mezi Stvořením a Elizabeth je snad­né se na tuto emo­ci­o­nál­ní lin­ku napo­jit. Bohužel se oči­vid­ně del Toro chtěl věno­vat i jiným a mno­hem méně zají­ma­vým věcem. A pře­de­vším v prv­ní polo­vi­ně je tak potře­ba mít s del Torovým poje­tím kra­pet trpě­li­vos­ti.

Frankenstein Guillerma del Tora
Zdroj: Netflix

Skladatel Alexandre Desplat už tra­dič­ně spo­lé­há na výraz­ný výkon jeho orchest­ru. Na celém fil­mu jsou poté vidět výraz­né pro­dukč­ní hod­no­ty, prá­vě kvů­li nim zamr­zí, že se stá­le jed­ná o exklu­zi­vi­tu Netflixu, a mini­mál­ně čeští divá­ci tak mají s mož­nos­tí vidět film na vel­kém plát­ně smůlu. Z prin­ci­pu je samo­zřej­mě radost, že si objek­tiv­ně šikov­ní fil­ma­ři mohou i po letech plnit své sny a jejich spe­ci­fic­ká vize iko­nic­kých pří­bě­hů nako­nec může jed­no­ho dne spat­řit svět­lo svě­ta. Jen to poté může dopad­nout také tak, že autor ke své­mu poje­tí při­stu­pu­je tak spe­ci­fic­ky, že tím nevy­hnu­tel­ně musí divá­ky čás­teč­ně roz­dě­lit. I přes dra­ma­tur­gic­ké nedo­stat­ky, za kte­ré z vel­ké čás­ti mohou i odklo­ny od kost­ry původ­ní­ho pří­bě­hu, nelze pře­hléd­nout, že je Frankenstein Guillerma del Tora mini­mál­ně zají­ma­vým spo­je­ním kla­sic­ké­ho horo­ro­vé­ho pří­bě­hu a oso­bi­té­ho poje­tí.

Del Toro tak jen potvr­zu­je, že rád pře­bí­rá zná­mé pří­běhy a sna­ží se násled­ně vytvá­řet něco nové­ho – film, kte­rý se sna­ží držet témat ori­gi­ná­lu, záro­veň je ovšem pře­de­vším svůj. A výsle­dek je díky tomu prá­vě ale­spoň zají­ma­vý. Především i pro­to, že del Toro pořád při­ná­ší svůj oči­vid­ný pohled na lid­skost, odpo­věd­nost a cenu ambic. Osobitá adap­ta­ce je to bez debat, už jenom fakt, že vůbec moh­la vznik­nout, je fajn. Zároveň není pochyb o tom, že má del Toro na kon­tě i zají­ma­věj­ší pro­jek­ty a je mož­ná dob­ře, že sám del Toro pro­hlá­sil, že je pro něj Frankenstein kon­cem jakési kari­ér­ní kapi­to­ly, kdy chce do budouc­na sázet na jinou este­ti­ku, styl, žánr i pří­stup. I když je prav­dě­po­dob­né, že je pořád spous­ta del Torových nere­a­li­zo­va­ných pro­jek­tů, kdy se někte­ré z nich časem dří­ve či poz­dě­ji pře­ci jen poku­sí rea­li­zo­vat (Fantom ope­ry?). Pokud poté jeho dal­ší vysně­né pro­jek­ty dopad­nou ale­spoň jako Frankenstein, nemu­sí to být nut­ně špat­ně. Zároveň by ovšem bylo mož­ná lep­ší, kdy­by měly spí­še blí­že k jeho Pinocchiovi.

Frankenstein
Zdroj: Netflix

Frankenstein Guillerma del Tora nemá být pou­ze adap­ta­cí kla­sic­ké­ho pří­bě­hu, ale jakým­si vyvr­cho­le­ním jed­né fáze kari­é­ry mexic­ké­ho fil­ma­ře. Jeho Frankenstein spo­ju­je gotic­kou este­ti­ku, moti­vy vychá­ze­jí­cí z před­lo­hy spo­je­né s těmi nový­mi, del Toro kon­krét­ně do pří­bě­hu Frankenteina vklá­dá pohled na lid­skost, odpo­věd­nost a cenu ambic. Frankenstein del Tora má občas pro­blém s dra­ma­tur­gií a odklo­ny od před­lo­hy jsou občas vel­mi dis­ku­ta­bil­ní, svým způ­so­bem je ovšem pořád dob­ře, že del Toro umí zná­mé pří­běhy pojmout po svém a vytvo­řit z nich něco nové­ho a uni­kát­ní­ho. Sympatický Mexičan si tak spl­nil svůj dal­ší sen, mno­zí ovšem nej­spí­še uzna­jí, že už del Toro uměl líp. A snad také do budouc­na bude…

Verdikt: 60%

Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Režisér Luc Besson představuje vizuálně působivý a romantický film o Draculovi
30. října 2025Režisér Luc Besson představuje vizuálně působivý a romantický film o DraculoviLuc Besson představuje novou adaptaci legendárního románu Brama Stokera, která se zaměřuje na tragický příběh lásky a věčného hledání štěstí skrze staletí. Film kombinuje romantiku s hororovými prvky a přináší hluboký pohled na lidskost i bolest…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Captain America: První Avenger: Když patriotismus přebíjí akci
13. února 2025Captain America: První Avenger: Když patriotismus přebíjí akciSteve Rogers je obyčejný americký klučina, co už nemůže dál nečině přihlížet průběhu druhé světové války a chce narukovat. Problém však je, že má do ideálu běžného vojáka poněkud daleko. Je malý, vyzáblý a má astma.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Harry Potter a Kámen mudrců: Nostalgie, pohoda a rodinná atmosféra
3. ledna 2025Harry Potter a Kámen mudrců: Nostalgie, pohoda a rodinná atmosféraAbsolutní srdcovka. První potterovku mám moc rád, a to tak, že bych mohl většinu promluv recitovat spatra, bez odchylek a ještě ve stejném duchu, v jakém je pronášejí postavy. Neberte mě špatně, nejsem žádný Potterhead. Knihy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kód Enigmy
12. července 2024Kód EnigmyNěkdy právě ti, u kterých by to nikoho nenapadlo, udělají právě to, co by nikoho nenapadlo. Koho by v době, kdy se nejlepší mozky v Británii začaly zabývat tím, jak rozluštit kód šifrovacího stroje Enigma, asi…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek
11. dubna 2024Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek  Erin (Kristen Wiig) a Abby (Melissa McCarthy) spolu na vysoké škole pracovaly na výzkumu paranormálních jevů, na jehož základech také publikovali knihu. Nyní o několik let později se Erin od zkoumání v této oblasti oprostila…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze – 60 %
5. dubna 2024První znamení: Přichází Satan! (The First Omen) – Recenze – 60 %Americký horor První znamení: Přichází Satan! je přímým prequelem k filmu Přichází Satan! z roku 1976 s Gregorym Peckem v hlavní roli. Příběhově mu předchází zhruba o pět let a odehrává se v Římě, kam přijíždí ze Spojených států mladá novicka…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
První znamení: Přichází satan!: Tento hororový prequel je nejlepším Omenem od dob originálu
5. dubna 2024První znamení: Přichází satan!: Tento hororový prequel je nejlepším Omenem od dob origináluBudoucí americká jeptiška zjistí, že v klášteře v Římě není vše v pořádku ve filmu První znamení: Přichází satan!, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Přímý prequel k filmu Přichází Satan! z roku…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa Columbuse
11. ledna 2024Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa ColumbuseBylo nebylo, jednoho dne se objevila jedna holčička, která chtěla být spisovatelkou fantaskních dětských knížek. Jak tomu u pohádek bývá, nakonec všechno dobře dopadlo a z holčičky se stala žena, která vymyslela jednu z nejvýdělečnějších postav světové literatury. To…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Na západní frontě klid (1979)
31. října 2022Na západní frontě klid (1979)Vydáno v rubrice: Videa
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře