Clint Eastwood, narozen roku 1930. Mnozí z vás si řeknou, že již dávno odešel na zasloužilý odpočinek do filmového důchodu a někde u řeky Mississippi v horských oblastech chytá ryby. Ale ono tomu tak zdaleka není. Clint zrající jak víno se chopil režisérské hůlky a vyčaroval za poslední rok hned dva vytříbené kousky.
Prvním počinem byl dramatický snímek s Angelinou Jolie v hlavní roli, nesoucí název Výměna. Záhy na to na nás Hollywoodský dědula vyrukuje s dalším unikátním kouskem, nastiňující rasovou problematiku ve spojených státech. Clint, ne že by film pouze režíroval, ale dokonce oprášil i své herecké vlohy a chopil se hned hlavní role.
Eastwood, coby veterán z Koreji Walt Kowalski ztratil svou milovanou ženu a místo truchlení nad její ztrátou, posedává na své verandě a v puse převaluje jednu nadávku za druhou, směřované na asijské sousedy, jenž ho začínají obklopovat jako tenkrát za války. Melancholicky vzpomíná na časy, kdy jeho čtvrť bývala americkým rájem života a radosti. Kam se poděly ty staré dobré časy, kdy za ranních hodin seděl na verandě, zrovna tak jako teď a vychutnával si za občasného pozdravení souseda svou černou kávu. Na místo toho se utápí v pohledu na chátrající domy, připomínající spíše sídlo squatteru, než-li tehdejší krásné rodinné domky, jenž má ještě živě vryté v paměti. Souseda už nepozdravil sakramencky dlouho a stále více se jeho jediným živým přítelem stává pejsek Daisy.
Jeho dva synové, co k němu občas zavítají na návštěvu, spíše chodí kontrolovat, jestli ještě starý pán žije, aby se konečně mohli obohatit o jeho majetek, včetně krásného auta Gran Torina stojící na dvorku před domem. Bohužel ani vnoučata si nevyberete a u Kowalskiho to platí dvojnásob. Jsou totiž odrazem svých chamtivých a hrabivých rodičů. Jediným posledním útočištěm co zde dědula ještě má, je místní hospoda a holič, kam si chodí pravidelně zanadávat na místní poměry. Nebojí se při tom použít leckteré hanlivé vulgarismy mířící korejcům na účet.
Cynické poznámky a dostatečná porce ironie, v těchto scénách dozajista pobaví nejednoho diváka. Clint je zkrátka úžasný a dokazuje, že ještě nepatří do starého železa, ba dokonce by mu mohla spousta mladých herců závidět jeho elán a odhodlanost pro věc.
Walt Kowalski, se zkrátka nezastaví před ničím a pokud se zrovna špatně vyspí, nebere ohledy ani na ozbrojený gang. Jeho chování naznačuje, že už nemá co ztratit a má už plné zuby toho, co se kolem něho za posledních pár let děje.
Příběh nikam nespěchá a příjemně se vleče až do doby, kdy se banda grázlíků z místního gangu pokusí odcizit Waltovo Gran Torino. Ten neváhá ani vteřinu a s puškou v ruce bandu kriminálníku ihned vyprovodí. O to horší, že jeden z nich je synem jeho nových sousedů. Ti samou hanbou Walta požádají, aby jejich syna Thaa vzal alespoň na týden do učení a zkušenější divák pochopí co bude následovat. Ze zatrpklého, neskrývaného rasisty, se pomalu stává sociálně vyrovnanější chlap. Mezi Thaaem a ním se zlehounka vytváří jistá vazba a Walt bude působit lidšteji. A jelikož bude Thaovi a jeho sestře ublíženo místním gangem, do něhož onehda sám patřil korejský chlapec, když se pokoušel odcizit naleštěné Gran Torino. Je více než jasné, že se už brzy někdo střetne se starým, rozezleným veteránem a jeho pistolí.
Snímek je velice krásně natočen a i když na galavečeru zlatých sošek neuspěl, je zárukou skvělé podívané a hlubokého procítění mezi jednotlivými postavami. Clint klade důraz na emoce a svůj příběh vypráví pozvolna, což je na jeho již důchodový věk přirozené. Skvělý herecký výkon nadchne jako už mnohokrát před tím. Tato role starého vrtošivého bručouna Clintovi zkrátka padne a já nemohu jinak než doporučit a Clintovi poděkovat za další nesmazatelný přínos do světové kinematografie.
Photo © Warner Bros. Pictures
Nejnovější komentáře