//
//
Grindhouse: termín pro americká kina promítající exploatační filmy Death Proof neboli hezky česky Auto zabiják je polovinou projektu Grindhouse, společného díla Quentina Tarantina a Roberta Rodrigueze, oslavujícího B-filmy a exploatační žánr 70. let.
Grindhouse měl premiéru v USA 6. dubna 2007 a dle záměru autorů byly zpočátku oba filmy (plus tři upoutávky na smyšlené filmy) promítány v rámci jednoho představení. Posléze však distributoři filmy od sebe oddělily a v této podobě doputují i k nám. Tarantinův „crasher“ Death Proof 5. července, Rodriguezův splatter Planet Terror má českou premiéru stanovenou na 23. srpna.
Death Proof vypráví o postarším kaskadéru Mikeovi (Kurt Russell), který má vášnivou zálibu narážet svým nadstandardně vyztuženým autem do aut nevyztužených, zvlášť jsou-li v něm atraktivní mladé ženy. Mike na první pohled připomíná postavu z filmu Davida Cronenberga Crash, ve kterém lidé ukojovali své libido sebedestrukcí v automobilech, narozdíl od nich ale můžeme o Mikeových pohnutkách pouze spekulovat – nedivme se, jde přece o B-film.
Nohy na palubní desce v úvodu filmu napovídají, s jakou pohodou se Tarantino projektu ujal. Sledujeme strhující entrée, hudba jako z Pulp Fiction a typické fonty slibují mnohé – jenže poměrně brzy se kotouče filmu začnou zadrhávat. Omezená stopáž filmu a velmi prostá fabule byly předem očekávány, ne však jalová recyklace vlastních nápadů z předchozích úspěšných snímků. Tarantino sice místy vtipně cituje sám sebe, kredit si však kazí netradičně slabými dialogy. Zklamáním jsou rovněž postavy, které nejsou tak plastické a živé jako dříve (snad kromě Kurta Russella). Historky z podsvětí vystřídaly historky z natáčení, gangstery a podvodníky vystřídaly herečky a kaskadérky. Paradování skutečného světa se bohužel Tarantinovi nedaří zdaleka tak dobře jako parodování světa fikčního. Z důvodu užívání neinvenčního způsobu odkazování působí aluze schématicky. Schématicky na mě působí také pokračování v linii neohrožených ženských hrdinek (Jackie Brown, Kill Bill).
Naštěstí má film i klady. Úmyslně vynechané scény (resp. chybějící koutouče promítaného filmu) a zakomponování upoutávky na (zatím?) neexistující horor Thanksgiving (režie upoutávky Eli Roth) zdařile navazují kontakt s divákem cinefilem. V dramatickém závěru zase režisér dokazuje, že i hloupý příběh může přimrazit k sedačce. Hnacím motorem filmu je jeho syžet – tedy uchopení fabule. Tarantino se proti smyslu žánru soustřeďuje na postavy a pohrává si s žánrovými klišé, akční pasáž přesně v duchu akčních filmů se objevuje až na závěr. Samozřejmě nepřijdeme o patřičnou dávku brutality a erotiky, oblíbené to režisérovy (ovšem i žánrové) topy.
Film kterak trénované kaskadérky zatočí s automobilovým maniakem mohl natočit snad jedině Tarantino. Death Proof je však spíše malá filmová hříčka než pátý celovečerák „úchyla z videopůjčovny“. Ctitelé tohoto perverzního manýristy si sice opět přijdou na své, ovšem jen pokud nebudou žádat obvyklou porci popkulturní zábavy.
//
//
Podle mého názoru lze tento film interpretovat i jako hold nedoceněné kaskadérské profesi, jelikož ne lepé herečky, ale odvážné kaskadérky nakonec zvítězí nad zlem. Doufejme, že následující Tarantinův film bude vydatnějším filmovým soustem.
Naše hodnocení:
0
Vložil Biggy, 1. March 2007 - 1:00
Nejnovější komentáře