Kritiky.cz > Recenze knih > Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let-skvělá metodická příručka pro všechny učitelky a vychovatele

Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let-skvělá metodická příručka pro všechny učitelky a vychovatele

eshop product detail
eshop product detail
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Pracujete s dět­mi? Hledáte zají­ma­vou pub­li­ka­ci, kde se může­te inspi­ro­vat růz­ný­mi akti­vi­ta­mi pro prá­ci s dět­mi? Deborah Plummer je autor­kou kni­hy s názvem Hry pro roz­ví­je­ní soci­ál­ních doved­nos­tí u dětí 5-12 let a nabíd­ne vám celou šká­lu her pro roz­voj soci­ál­ních doved­nos­tí. Knihu vydal Portál v Praze v roce 2021.

Kniha je roz­dě­le­na na 2 čás­ti. Část teo­re­tic­kou, ve kte­ré se dozví­te něco o pro­ble­ma­ti­ce soci­ál­ních doved­nos­tí, proč je vlast­ně tře­ba je v živo­tě roz­ví­jet, ale také něco o sebe­re­fle­xi i o našich emo­cích. V teo­re­tic­ké čás­ti se dozví­te výsled­ky zají­ma­vých výzku­mů ohled­ně hry a soci­ál­ních kom­pe­ten­cí. V té dru­hé čás­ti, tj. prak­tic­ké, nalez­ne­te kon­krét­ní hry roz­ví­je­jí­cí soci­ál­ní doved­nos­ti. U kaž­dé hry je uve­de­no to, co díky hře roz­ví­jí­me. Např. naslou­chá­ní, paměť, sou­stře­dě­ní, oční kon­takt, never­bál­ní komu­ni­ka­ci, či před­sta­vi­vost. Dále také časo­vou dota­ci, i věk, pro kte­rý je hra urče­na, také návod, jak se hra hra­je, její obmě­ny a samot­nou refle­xi, kte­rá je u těch­to her nesmír­ně důle­ži­tá. Taktéž zde nechy­bí pro­stor pro poznám­ky. V kni­ze nalez­ne­te i tzv. ledo­lam­ky, hry na pro­lo­me­ní ledů, prv­ních obav a ostychu u dětí, kte­ré se tře­ba ve sku­pi­ně ješ­tě nezna­jí.

V kni­ze se dozví­te i řadu zají­ma­vých tipů, jak vybí­rat vedou­cí­ho ve sku­pi­ně, pro jakou sku­pi­nu je hra urče­na, jak sta­no­vo­vat pra­vi­dla hry. Čeká na vás cel­kem 81 her pod­po­ru­jí­cí a posi­lu­jí­cí soci­ál­ní doved­nos­ti jako je schop­nost naslou­chat, spo­lu­pra­co­vat ve sku­pi­ně, dělit se o něco, sou­cí­tit, rozu­mět never­bál­ní komu­ni­ka­ci, řešit pro­blémy, sou­stře­dit se, být empa­tič­tí a mno­ho dal­ších doved­nos­tí. Všechny hry umož­ňu­jí dětem na sobě dále pra­co­vat, sta­vět na již osvo­je­ných doved­nos­tech a pro­hlu­bo­vat je. Každá hra je ozna­če­na řadou sym­bo­lů, kte­ré pomá­ha­jí s výbě­rem těch nej­vhod­něj­ších pro urči­tou sku­pi­nu dětí.

Hry může­te vyu­žít v dru­ži­ně, ve ško­le, v tera­pe­u­tic­kých sku­pi­nách, ale i na dět­ských tábo­rech. Tyto hry lze hrát i doma v rodi­ně s rodi­či ale i pěs­tou­ny. Tuto meto­dic­kou pří­ruč­ku dopo­ru­čím všem uči­tel­kám mateř­ských, i základ­ních škol, tak­též vycho­va­tel­kám škol­ních dru­žin a škol­ních klu­bů i vedou­cím růz­ných krouž­ků a tábo­rů. Její vyu­ži­tí je roz­hod­ně vše­stran­né. Jsou vhod­né pro děti od 5 do 12 let.

Kniha se mně vel­mi líbi­la a zau­ja­la mě svým obsa­ho­vým zamě­ře­ním. Jelikož pra­cu­ji s dět­mi a soci­ál­ní doved­nos­ti v dneš­ní době tro­chu pokul­há­va­jí, je totiž tře­ba je u dětí roz­ví­jet. Doma už mám vel­kou řád­ku knih s podob­ným zamě­ře­ním. Pro soci­ál­ní oblast jich ale zase tolik nemám, tak jsem za ni moc ráda. Velmi dob­ře jsem se v ní ori­en­to­va­la. Líbilo se mně, že autor­ka se na začát­ku věnu­je strán­ce teo­re­tic­ké. Hrám je věno­vá­na ta dru­há část, tj. prak­tic­ká. Hry jsou detail­ně roz­pra­co­va­né, pře­hled­né a hned vidí­te, co vše díky nim pro­cvi­ču­je­te, což si mys­lím, že je stě­žej­ní. Zaujalo mě něko­lik her. Např. Pošli úsměv, díky kte­ré může­te vní­mat, jak se vaše tělo cítí, když se usmí­vá­te, co zna­me­ná poslat dru­hé­mu úsměv. Dále také hra Ukaž, jak se cítíš, ve kte­ré dává­te naje­vo dru­hým, jak se cítí­te. Díky této hře se dozví­te, proč někdy něko­mu nero­zu­mí­te, a že lidé dáva­jí naje­vo stej­né emo­ce růz­ným způ­so­bem. Her, kte­ré sto­jí roz­hod­ně za zmín­ku je zde oprav­du mno­ho. Každý zde najde to své pro svou prá­ci peda­go­ga, ale i rodi­če. Rozhodně sto­jí tato meto­dic­ká pří­ruč­ka za pře­čte­ní a podrob­né pro­stu­do­vá­ní, jeli­kož zde najde­te oprav­du mno­ho inspi­ra­cí.

Ukázka z kni­hy:

Nesoutěživé způ­so­by výbě­ru sku­pin a jejich vedou­cích

Stojí za o mít něko­lik růz­ných metod pro roz­dě­lo­vá­ní hrá­čů do sku­pin či do dvo­jic a pro výběr jed­not­liv­ců, kte­ří hru pove­dou. Účelu našich her nepro­spě­je, když budou děti neklid­ně čekat, zda něko­ho „vybe­re“, nebo když budou spo­lu­pra­co­vat stá­le tytéž sku­pi­ny či dvo­ji­ce. Následující meto­dy jsou jen malou ukáz­kou z celé plejá­dy způ­sobů, jak pod­po­řit náhod­ný výběr.

Jak vybrat vedou­cí­ho

Cedulky se jmé­ny dáme do klo­bou­ku či do jed­not­li­vých balón­ků. Hráči jed­nu vylo­su­jí nebo pro­pích­nout jeden baló­nek a vybe­rou tak vedou­cí­ho sku­pi­ny. Zajistíme tak, že se nako­nec dosta­ne na kaž­dé­ho. Střídáme se pod­le data naro­ze­ní (např. jen pod­le data v měsí­ci).

Jak vybrat dvo­ji­ce

Spočítáme jed­nu polo­vi­nu kru­hu a pak začne­me od začát­ku. „Jedničky“ budou spo­lu, „dvoj­ky“ budou spo­lu atd.

Dejte do loso­va­cí kra­bi­ce dvě sady spá­ro­va­ných před­mě­tů. Hráči si vytáh­nou kaž­dý jeden a najdou si part­ne­ra se stej­ným před­mě­tem.

Hráči sto­jí v kru­hu se zavře­ný­ma oči­ma a nata­že­ný­ma ruka­ma. Chodí po kru­hu, dokud se na něko­ho nena­ra­zí.

Jak vybrat sku­pi­nu

Rozesaďte se do širo­ké­ho kru­hu. Rozpočítejte e po sadách po dvou, třech, čtyřech, pod­le toho, kolik sku­pi­nek potře­bu­je­te. „Jedničky“ budou spo­lu, „dvoj­ky“ budou spo­lu atd.

Rozpočítejte se v kru­hu pod­le barev. Použijte tolik barev, kolik má být sku­pi­nek. Rozdejte hra­cí kar­ty. Např. všech­ny kří­že v jed­né sku­pi­ně a káry v dal­ší.

Několik slov autor­ce:

Deborah M. Plummer je vyso­ko­škol­ská peda­gož­ka (De Montfort University, Leicester) a tera­pe­u­t­ka, autor­ka řady pub­li­ka­cí pro prá­ci s dět­mi i s dospě­lý­mi. V Portále vyšly její kni­hy Skupinové hry pro roz­ví­je­ní sebe­úctyUčíme děti zvlá­dat úzkost, oba­vy a stresHry pro roz­voj vší­ma­vos­ti či Hry pro zvlá­dá­ní hně­vu. Je kva­li­fi­ko­va­ná logo­ped­ka, vede díl­ny a kur­sy, kte­ré se zabý­va­jí sebe­úctou. Její kni­ha jas­ně uka­zu­je teo­re­tic­ké zna­los­ti, prak­tic­ké zku­še­nos­ti a tou­hu pomá­hat dětem.

Autorka: Deborah M. Plummer

Přeložila: Barbora Maturová

Žánr: meto­dic­ká pří­ruč­ka

Vydáno: Vydal Portál, Praha, 2021

Počet stran: 183

Vazba kni­hy: bro­žo­va­ná

ISBN: 978-80-262-1792-3

Knihu může­te kou­pit zde:

Hry pro roz­ví­je­ní soci­ál­ních doved­nos­tí - Nakladatelství Portál (portal.cz)
.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,96063 s | počet dotazů: 263 | paměť: 64939 KB. | 12.09.2024 - 21:50:55