Pracujete s dětmi? Hledáte zajímavou publikaci, kde se můžete inspirovat různými aktivitami pro práci s dětmi? Deborah Plummer je autorkou knihy s názvem Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let a nabídne vám celou škálu her pro rozvoj sociálních dovedností. Knihu vydal Portál v Praze v roce 2021.
Kniha je rozdělena na 2 části. Část teoretickou, ve které se dozvíte něco o problematice sociálních dovedností, proč je vlastně třeba je v životě rozvíjet, ale také něco o sebereflexi i o našich emocích. V teoretické části se dozvíte výsledky zajímavých výzkumů ohledně hry a sociálních kompetencí. V té druhé části, tj. praktické, naleznete konkrétní hry rozvíjející sociální dovednosti. U každé hry je uvedeno to, co díky hře rozvíjíme. Např. naslouchání, paměť, soustředění, oční kontakt, neverbální komunikaci, či představivost. Dále také časovou dotaci, i věk, pro který je hra určena, také návod, jak se hra hraje, její obměny a samotnou reflexi, která je u těchto her nesmírně důležitá. Taktéž zde nechybí prostor pro poznámky. V knize naleznete i tzv. ledolamky, hry na prolomení ledů, prvních obav a ostychu u dětí, které se třeba ve skupině ještě neznají.
V knize se dozvíte i řadu zajímavých tipů, jak vybírat vedoucího ve skupině, pro jakou skupinu je hra určena, jak stanovovat pravidla hry. Čeká na vás celkem 81 her podporující a posilující sociální dovednosti jako je schopnost naslouchat, spolupracovat ve skupině, dělit se o něco, soucítit, rozumět neverbální komunikaci, řešit problémy, soustředit se, být empatičtí a mnoho dalších dovedností. Všechny hry umožňují dětem na sobě dále pracovat, stavět na již osvojených dovednostech a prohlubovat je. Každá hra je označena řadou symbolů, které pomáhají s výběrem těch nejvhodnějších pro určitou skupinu dětí.
Hry můžete využít v družině, ve škole, v terapeutických skupinách, ale i na dětských táborech. Tyto hry lze hrát i doma v rodině s rodiči ale i pěstouny. Tuto metodickou příručku doporučím všem učitelkám mateřských, i základních škol, taktéž vychovatelkám školních družin a školních klubů i vedoucím různých kroužků a táborů. Její využití je rozhodně všestranné. Jsou vhodné pro děti od 5 do 12 let.
Kniha se mně velmi líbila a zaujala mě svým obsahovým zaměřením. Jelikož pracuji s dětmi a sociální dovednosti v dnešní době trochu pokulhávají, je totiž třeba je u dětí rozvíjet. Doma už mám velkou řádku knih s podobným zaměřením. Pro sociální oblast jich ale zase tolik nemám, tak jsem za ni moc ráda. Velmi dobře jsem se v ní orientovala. Líbilo se mně, že autorka se na začátku věnuje stránce teoretické. Hrám je věnována ta druhá část, tj. praktická. Hry jsou detailně rozpracované, přehledné a hned vidíte, co vše díky nim procvičujete, což si myslím, že je stěžejní. Zaujalo mě několik her. Např. Pošli úsměv, díky které můžete vnímat, jak se vaše tělo cítí, když se usmíváte, co znamená poslat druhému úsměv. Dále také hra Ukaž, jak se cítíš, ve které dáváte najevo druhým, jak se cítíte. Díky této hře se dozvíte, proč někdy někomu nerozumíte, a že lidé dávají najevo stejné emoce různým způsobem. Her, které stojí rozhodně za zmínku je zde opravdu mnoho. Každý zde najde to své pro svou práci pedagoga, ale i rodiče. Rozhodně stojí tato metodická příručka za přečtení a podrobné prostudování, jelikož zde najdete opravdu mnoho inspirací.
Ukázka z knihy:
Nesoutěživé způsoby výběru skupin a jejich vedoucích
Stojí za o mít několik různých metod pro rozdělování hráčů do skupin či do dvojic a pro výběr jednotlivců, kteří hru povedou. Účelu našich her neprospěje, když budou děti neklidně čekat, zda někoho „vybere“, nebo když budou spolupracovat stále tytéž skupiny či dvojice. Následující metody jsou jen malou ukázkou z celé plejády způsobů, jak podpořit náhodný výběr.
Jak vybrat vedoucího
Cedulky se jmény dáme do klobouku či do jednotlivých balónků. Hráči jednu vylosují nebo propíchnout jeden balónek a vyberou tak vedoucího skupiny. Zajistíme tak, že se nakonec dostane na každého. Střídáme se podle data narození (např. jen podle data v měsíci).
Jak vybrat dvojice
Spočítáme jednu polovinu kruhu a pak začneme od začátku. „Jedničky“ budou spolu, „dvojky“ budou spolu atd.
Dejte do losovací krabice dvě sady spárovaných předmětů. Hráči si vytáhnou každý jeden a najdou si partnera se stejným předmětem.
Hráči stojí v kruhu se zavřenýma očima a nataženýma rukama. Chodí po kruhu, dokud se na někoho nenarazí.
Jak vybrat skupinu
Rozesaďte se do širokého kruhu. Rozpočítejte e po sadách po dvou, třech, čtyřech, podle toho, kolik skupinek potřebujete. „Jedničky“ budou spolu, „dvojky“ budou spolu atd.
Rozpočítejte se v kruhu podle barev. Použijte tolik barev, kolik má být skupinek. Rozdejte hrací karty. Např. všechny kříže v jedné skupině a káry v další.
Několik slov autorce:
Deborah M. Plummer je vysokoškolská pedagožka (De Montfort University, Leicester) a terapeutka, autorka řady publikací pro práci s dětmi i s dospělými. V Portále vyšly její knihy Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty, Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres, Hry pro rozvoj všímavosti či Hry pro zvládání hněvu. Je kvalifikovaná logopedka, vede dílny a kursy, které se zabývají sebeúctou. Její kniha jasně ukazuje teoretické znalosti, praktické zkušenosti a touhu pomáhat dětem.
Autorka: Deborah M. Plummer
Přeložila: Barbora Maturová
Žánr: metodická příručka
Vydáno: Vydal Portál, Praha, 2021
Počet stran: 183
Vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-262-1792-3
Knihu můžete koupit zde:
Hry pro rozvíjení sociálních dovedností – Nakladatelství Portál (portal.cz)
.
Nejnovější komentáře