Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Doctor Strange [70%]

Doctor Strange [70%]

Pomalu se blí­ží konec roku a s ním při­chá­zí do kin i posled­ní vel­ká komik­so­vá podí­va­ná letoš­ní­ho roku. Zatímco Marvelu se s tře­tím Captainem Americou poved­lo zabo­do­vat u vět­ši­ny, DC to se svý­mi dvě­ma želíz­ky v ohni pří­liš neroz­pa­rá­di­lo a kro­mě sluš­ných výděl­ků v kinech po jejich bloc­kbus­te­rech moc spo­ko­je­ných fanouš­ků nezby­lo. Od vče­rej­ší ho dne je ovšem v nabíd­ce kin dal­ší ori­gin hrdi­ny od Marvelu, kte­rý letoš­ní rok komik­so­vých adap­ta­cí sym­bo­lic­ky uza­ví­rá. Podařilo se Doctoru Strangeovi uhá­jit zatím více­mé­ně čis­tý štít fil­mů od Marvelu, nebo se jed­ná o prv­ní zavá­há­ní?

Doktor Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) je bri­lant­ní neu­ro­chi­rurg, kte­rý přes svo­ji kari­é­ru a úspě­chy nevi­dí dru­hé. Jeho sobec­ká a ego­is­tic­ká osob­nost ovšem utr­pí zdr­cu­jí­cí ránu v momen­tě, kdy se mu sta­ne doprav­ní neho­da a on při­jde o cit ve svých rukou, kte­rý mu plně nena­hra­dí ani nesku­teč­ně dra­há expe­ri­men­tál­ní léč­ba. Rozhodne se tedy vyhle­dat pomoc alter­na­tiv­ní medi­cí­ny v Nepálu, kte­rá vylé­či­la jed­no­ho z jeho býva­lých paci­en­tů, pro kte­ré­ho neby­la pomoc. Když ovšem dora­zí do Káthmándú, zjis­tí, že za vším je něco úpl­ně jiné­ho. I přes počá­teč­ní skep­si se mu ovšem ote­ví­rá svět, o kte­rém neměl ani poně­tí...
Doctor Strange byl asi zatím nej­ris­kant­něj­ším pro­jek­tem, kte­rý se Marvel sna­žil zre­a­li­zo­vat. Prodat fanouškům komik­sem netknu­tým hrdi­nu mra­ven­čích roz­mě­rů (kte­rý tak­to fun­gu­je jen epi­zod­ně ve svém vlast­ním fil­mu) je věc jed­na. Postavit ale celý bloc­kbus­ter na magii a para­lel­ních vesmí­rech, to je věc úpl­ně jiná. A i když to nefun­gu­je vždy na 100%, v tomhle ohle­du Strange fun­gu­je hod­ně sluš­ně, neboť v porov­ná­ní s ostat­ní­mi mar­ve­lov­ka­mi vypa­dá jak už název napo­ví­dá podiv­ně a s jinou mar­ve­lov­kou si ho nesple­te­te. Vizuálně pak nabí­zí poměr­ně divo­kou jízdu, kte­rá se nebo­jí vybo­čo­vat ze zaje­tých kole­jí této znač­ky mílo­vý­mi kro­ky a nabíd­nout něco jiné­ho, neo­kou­ka­né­ho. Díky tomu půso­bí spí­še jako moder­ní bloc­kbus­ter jen s vel­mi malou návaz­nos­tí na celé fil­mo­vé uni­ver­zum. Nebýt něko­li­ka nará­žek a poti­tul­ko­vých scén, vůbec by tam ta spo­ji­tost ani být nemu­se­la a film by fun­go­val stej­ně dob­ře. Problém ovšem je, že ono fun­go­vá­ní má své hra­ni­ce.
Tam kde totiž Doctor Strange nabí­zí audi­o­vi­zu­ál­ní jízdu, kde se reži­sér Scott Derrickson nebo­jí divo­čit tak, jak to mís­ty před­vá­dí komiks (byť je to pořád hod­ně vzdá­le­né a mís­ty to je mož­ná pří­liš zdlou­ha­vé než by muse­lo být), pří­bě­ho­vě tro­chu zao­stá­vá a pokud se vám nepo­da­ří od začát­ku do fil­mu dostat na plno, dosta­vu­je se tak tro­chu nuda a onen zápal po vel­ko­le­pou akci pří­liš film nevy­vo­lá­vá. Celý pří­běh zro­ze­ní hrdi­ny totiž film znač­ně zkra­cu­je, ovšem pro­stor pro jiné věci se moc nedo­stá­vá. Ve výsled­ku tak film půso­bí poměr­ně sviž­ně, o něja­ké dyna­mi­ce ovšem nemů­že být moc řeč.

Slabší pří­bě­ho­vá strán­ka a nepří­liš obrat­né vyprá­vě­ní jde ruku v ruce s tra­dič­ním pro­blé­mem mar­ve­lo­vek, čímž jsou zápo­rá­ci. Mads Mikkelsen je zde správ­ně démo­nic­ký, jeho posta­va je ovšem zre­du­ko­vá­na a je jí poskyt­nu­to jen mini­mum pro­sto­ru což je opět nesku­teč­ná ško­da, neboť s jed­ná už o něko­li­ká­té­ho zají­ma­vé­ho zápo­rá­ka se zají­ma­vým před­sta­vi­te­lem, kte­rý je jen povrch­ně vyu­žit pro potře­by nara­ti­vu a něja­ká vět­ší myto­lo­gie posta­vy pro její výraz­něj­ší dopad na pří­běh, či samot­né­ho divá­ka tu opět absen­tu­je. Není to tak výraz­né, jako v pří­pa­dě trestu­hod­né­ho Malekitha v podá­ní Christophera EcclestonaThor: Temný svět, přes­to to zamr­zí i tak. Co se týče samot­né­ho Benedicta Cumberbatche, s tím je to nako­nec tro­chu potíž, neboť v někte­rých momen­tech fun­gu­je parád­ně, v jiných ovšem vede posta­vu tako­vým smě­rem, na kte­rý nemá ani fyzic­ky ani herec­ky. V sou­hr­nu se nejed­ná o pro­hru, jeho ztvár­ně­ní posta­vy je mys­lím si že důstoj­né v rám­ci mož­nos­tí, jis­to­ta, s jakou se ovšem v minu­los­ti před­sta­vo­va­li jeho kole­go­vé tam ovšem tako­vá není.

Má na to konec­kon­ců i vliv fakt, že film trá­ví pří­liš vel­kou dobu v urči­tém vákuu, kde samot­ná otáz­ka toho, co je v sáz­ce se moc neře­ší. Nevyniká díky tomu jak zápo­rák, tak výsled­né emo­ci­o­nál­ní finá­le, kte­ré­mu roz­hod­ně nechy­bí nápad (v tom­to ohle­du film exce­lu­je, neboť před­vá­dí vět­ší nápa­di­tost, než posled­ních něko­lik komik­so­vek dohro­ma­dy), jeho napě­tí a emo­ci­o­nál­ní anga­žo­va­nost divá­ka je tak tro­chu pod­ko­pá­na fak­tem téměř nepří­tom­né gra­da­ce. Derrickson nato­čil film, kte­rý dává před­nost díl­čím gagům a půso­bi­vým sek­ven­cím na úkor kohe­ren­ce celé­ho fil­mu.
Vizuálně je navíc film sice sym­pa­tic­ky nápa­di­tý a doká­zal bych vypích­nout hned něko­lik scén, kte­ré zane­cha­ly hlu­bo­ký dojem (napří­klad hry s časem v závě­reč­né kon­fron­ta­ci), přes­to není úro­veň digi­tál­ních tri­ků tako­vá, jako by si film asi zaslou­žil. Hned v něko­li­ka momen­tech půso­bí nedo­ta­že­né tri­ky ruši­vě a tro­chu úsměv­ně. Michael Giacchino, kte­rý se posta­ral o hudeb­ní kom­po­zi­ci k fil­mu pak před­vá­dí moder­ní stan­dard, z jeho soun­d­trac­ku by byl ovšem pro­blém vypích­nout jeden vylo­že­ně ori­gi­nál­ní a nápa­di­tý hudeb­ní motiv, kte­rý by doká­zal fun­go­vat sám od sebe bez návaz­nos­ti na film. Přesto nebo mož­ná prá­vě díky tomu jeho hudeb­ní slož­ka bez pro­blé­mu zapad­ne do celé­ho fil­mo­vé­ho uni­ver­za Marvelu.
Co tedy říct o novém hrdi­no­vi od Marvelu závě­rem? Jako před­sta­vo­vač­ka nové­ho hrá­če v týmu půso­bí Doctor Strange sluš­ně, stej­ně jako poměr­ně zají­ma­vým způ­so­bem ten­to sní­mek ote­ví­rá otáz­ku magie v rám­ci celé­ho uni­ver­za, to jak to bude kom­bi­no­vat v sou­vis­los­ti s dal­ší­mi hrdi­ny je pak spí­še otáz­kou budouc­nos­ti než toho­to fil­mu. Scott Derrickson nato­čil ovšem ori­gi­nál­ní a mini­mál­ně vizu­ál­ně nesmír­ně nápa­di­tou podí­va­nou, po kte­ré fanouš­ci komik­su sko­čí, ti ostat­ní se mož­ná budou ale tro­chu ztrá­cet. Po pří­bě­ho­vé strán­ce se navíc jed­ná o tro­chu nevy­vá­že­né a ne úpl­ně pře­svěd­či­vé dosta­ve­níč­ko býva­lé­ho neu­ro­chi­rur­ga se sna­hou vytřís­kat pro fil­mo­vý vesmír Marvelu dal­ší­ho Iron Mana. To se úpl­ně nepo­ved­lo, nicmé­ně Doctor Strange i přes své chy­by obstál a v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je jako půso­bi­vý doklad toho, jak moc je Marvel na koni opro­ti kon­ku­ren­ci. I když se totiž jed­ná o jed­nu ze slab­ších kapi­tol této komik­so­vé ságy, pořád je kva­li­ta­tiv­ně na výši opro­ti kon­ku­ren­ci. A to by pro vás měl být pád­ný argu­ment pro­to, proč dát Strangeovi v kině šan­ci.
Scott Derrickson a jeho roz­ši­řo­vá­ní mar­ve­lov­ské­ho uni­ver­za nejen o nové­ho hrdi­nu, ale také o nové dimen­ze. Doctor Strange je vizu­ál­ně půso­bi­vý a nesku­teč­ně nápa­di­tý komik­so­vý pokus, kte­rý všakve své pří­bě­ho­vé strán­ce adap­tu­je a opa­ku­je chy­by pře­de­šlých mar­ve­lo­vek a při­dá­vá své vlast­ní. Ne vždy je to tak na 100% a ne vždy to úpl­ně fun­gu­je ale ve výsled­ku se jed­ná o rela­tiv­ně sluš­nou podí­va­nou, kte­rá byť pat­ří k tomu hor­ší­mu, co Marvel za ty léta vypro­du­ko­val, pořád to dává kon­ku­ren­ci na frak. Nový Iron Man se tu pro Avengers nezro­dil, zají­ma­vý hrdi­na jehož dal­ší kro­ky se vypla­tí sle­do­vat ovšem ano.
25% Magie
25% Humor
25% Inception