Pokud máte doma batole a nevíte co s ním, tedy rádi byste rozvíjeli jeho motorické dovednosti, sáhněte po nové knize z pera Zuzany Pospíšilové. Je určená rodičům dětí od předškolního věku od dvou do šesti let. Využijí ji i učitelky mateřských škol a vedoucí dětských skupin.
„Hra je jednou z nejdůležitějších a současně nejpřirozenějších součástí života dítěte. V různých podobách jej provází celým dětstvím a napomáhá k jeho celkovému rozvoji. Posiluje dovednosti nejen individuální, ale také sociální. Děti se hrou učí s ostatními dětmi vycházet, spolupracovat a respektovat jiné názory a postoje.“
Dospělí mohou dětem pomoci tím, že jim pro hru připraví podmínky. Hrát si mohou spolu s dětmi. Už Jan Amos Komenský prosazoval myšlenku, že výuka by měla probíhat především poutavým způsobem. Jeho termín „škola hrou“ je dnes mottem škol všech vzdělávacích stupňů.
Stovka her obsažených v knize Zuzany Pospíšilové je kombinací her individuálních, skupinových, v přírodě, tělocvičně, v místnosti i stolních, smyslových, kreativních nebo těch, rozvíjejících grafomotorické dovednosti.
Každá z her v knize je uvedena krátkou motivační říkankou, která je buď součástí samotné hry, nebo slouží k představení jejího principu. Následuje popis hry, potřebné pomůcky a ilustrační obrázek. Pravidla hry lze různým způsobem měnit nebo přizpůsobovat konkrétním možnostem a schopnostem dětí. V některých případech lze hry modifikovat tak, aby byly vhodné už pro děti od jednoho roku.
V knize najdete tipy na rozcvičky a honičky, které se dají využít ráno nebo na začátku pohybových aktivit v mateřských školách nebo zájmových skupinách. Inspirovat vás může zrcadlení, dostihová dráha nebo honička s chytáním. V kapitole věnované pohybovým hrátkám je rozvíjena především hrubá motorika. Prostor dostává ale i motorika jemná, například při hře na vodníka. Při kontaktních hrách dochází k úzkému tělesnému kontaktu a jsou určeny především pro posílení pouta mezi rodičem a dítětem. Hrátky s prstíky jsou vděčné zejména na místech, jako jsou čekárny u lékaře, fronty na úřadech nebo při jízdě vlakem. Cvičí šikovnost a obratnost rukou, což je důležité při pozdějším psaní. Nechybí ani tematické hry – na zvířata a povolání. Postřehové a rozumové hry a hry na rozvoj smyslů patří k těm obtížnějším, přesto zábavným. Stolní hry bývají u dětí také oblíbené, protože zklidňují a stmelují kolektiv. Navíc rozvíjejí rozumové schopnosti a podporují soustředění. Ještě oblíbenější jsou snad jen hry s míčem. Poslední kapitola je věnována hrám na rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky. Tady je třeba brát v potaz možnosti dítěte, protože jemná kotorika je u dětí z počátku neobratná.
Jediné, co lze knížce vytknout je, že chybí obsah po kapitolách. V závěru je sice stránka věnovaná seznamu her, ty ale nejsou více specifikovány. Básničky jsou libozvučné, dětem i rodičům blízké, snadno zapamatovatelné. Jejich popisy jsou srozumitelné.
Nejnovější komentáře