Globální honička
Ve filmu JACK RYAN: V UTAJENÍ se hlavní hrdina vydává na globální putování. Opouští čím dál tím více technologicky řízené chodby Wall Street a zamíří do „nové Moskvy“, která se výstavbou výškové finanční čtvrtě, plné třpytivých mrakodrapů, rychle snaží proměnit svůj obraz na hlavní ekonomické centrum. Samotná filmová produkce následovala Jacka na jeho cestě. Exteriéry se točily v ikonických ulicích Manhattanu s jeho panoramaty i v Moskvě, zdobené barevnými chrámovými kupolemi, aby pak zamířila do Londýna a Liverpoolu, kde v ateliérech a na pečlivě upravených lokacích, vyrostlo srdce Ryanova světa.“
Pro realizaci tak velkého a produkčně náročného snímku, Branagh sestavil zázračný filmový štáb, ve kterém nechyběl kameraman Haris Zambarloukos, který s ním pracoval na filmech Thor a Slídil; filmový architekt Andrew Laws (Yes Man); kostýmní výtvarnice Jill Taylorová (Můj týden s Marilyn, Match Point-Hra osudu); a Oscarem® oceněný střihač Martin Walsh (Hněv Titánů, V jako Vendeta, Chicago).
Zambarloukos s Branaghem netoužili zasadit Jackův příběh do elegantního, okouzlujícího fantazijního světa většiny fiktivních tajných agentů, právě naopak. Intenzivně pracovali na tom, aby ve filmu navodili drsnou realitu. Rozhodli se točit na širokoúhlý 35 mm film a napodobili realistický, fotožurnalistický styl thrillerů ze 70. let.
„Většinu času jsme natáčeli na tři kamery a často jsme jeli bez zkoušení,“ vysvětluje Branagh. „Chtěli jsme dosáhnout jakési vnitřní neupravenosti, břitkosti a napětí, které se mi opravdu líbilo již ve scénáři. Nezamlouvala se mi představa, že by měl film působit příliš uhlazeně. Chtěl jsem, aby se to rozjelo a diváci se museli snažit udržet krok s tempem vyprávění, ale stále se při tom bavili. Aby se k Jackovi přidali na jeho emocionální cestě, kde se nikdy nebudou cítit pohodlně, kde budou mít vždy pocit strachu a adrenalinu. Takže jsme film natočili způsobem, který se těmito instinkty řídil.“
Filmový architekt Laws se pustil do práce, aby vytvořil atmosféru, která byla zneklidňující a Jackovi nepříjemná. Použil pro to upravené lokace a podle svých návrhů nechal postavit dekorace v legendárních filmových ateliérech Pinewood Studios v Londýně (filmový štáb zde točil ve slavném ateliéru 007).
Laws se hned od začátku zaměřoval na postavu hlavního hrdiny, který se ocitl na vzrušující špionážní misi. „Při své práci filmového architekta rád začínám u postav. V tomto případě bylo opravdu na čem pracovat, když vezmete v potaz, kým tyto postavy jsou a jaký to má vliv na jejich prostředí,“ říká. „A protože se děj filmu přesouvá z New Yorku do Moskvy, měli jsme několik skvělých příležitostí, jak vytvořit některé dost strhující věci.“
Laws se shodoval s Branaghovou vizí, ve svých návrzích se zaměřil na podtržení realismu. „Hnací silou celkového konceptu bylo, aby všechno působilo věrohodně,“ vysvětluje. „Chtěli jsme vybudovat velmi reálný svět, protože Jack Ryan je postavou, která je nám všem blízká. Jeho prostředí působí povědomě. Jsou to mimořádné věci v těchto běžných prostředích, které dělají jeho postavu vzrušující. Takže jsme hledali a trvali na autentičnosti opravdu všude, počínaje obchodním oddělením na Wall Street, kde Jack pracuje, a jeho bytem, kde žije s Cathy, konče.“
Laws navrhl jejich byt tak, aby odrážel život páru, který navzdory jejich hluboké citové závislosti, ještě zcela nevstoupil do úplného partnerství, které představuje manželský svazek. „Navrhování bytu bylo zajímavé, protože jsme cítili, že Jack a Cathy jsou tím druhem lidí, kteří mají v této fázi vztahu stále oddělené životy, i když žijí spolu. Takže sem tam leží nějaké z jeho věcí a jinde se najdou některé z jejích věcí, a vy vycítíte ten podtext, že je to tu trochu nedokončené,“ vysvětluje. „Zároveň na jejich stylu života není nic domýšlivého. Jsou to úspěšní lidé. Ale jejich vybavení má eklektický, velmi reálný styl a strukturu.“
Laws si také užil znázornění dynamiky měnící se Moskvy a to stylem, který se dá na filmovém plátně vidět jen vzácně. „V Moskvě se toho děje hodně a myslím, že lidé mimo město o tom ani neví,“ poukazuje na nově budované Mezinárodní obchodní centrum, okázalou čtvrť stále ve výstavbě, která kombinuje nóbl finanční věže, rezidenční prostory a zábavní centra. „To město je v pohybu a rychle se vyvíjí. Chtěli jsme, aby bylo znát, že když se tam Jack dostane, tak takový vývoj nečekal.“
Kanceláře Cherevinovy společnosti překypují ambicí a Laws je umístil do imaginární 80ti patrové budovy v srdci Mezinárodního obchodního centra. „Filmaři použili existující budovu v Londýně a postprodukční tým prostřednictvím vizuálních efektů vytvořil něco, co se majestátností a nádherou podobá výstavbě, která v současnosti probíhá v nové finanční čtvrti v Moskvě,“ říká David Barron. „Je to velmi nablýskaný a sofistikovaný styl a k Cherevinovi se opravdu hodí.“
Celý projekt byl pro Lawse obrovským počinem, a jak sám říká, díky Branaghově důkladnému vedení, bylo vše možné zrealizovat. „Tento film byl skvělým zážitkem, přestože byl velkou výzvou,“ poznamenává. „Tempo samotného natáčení bylo velmi intenzivní, zejména proto, že jsme točili se třemi kamerami. Kdybychom neměli u kormidla někoho, kdo byl schopný uvažovat rychle a kvalifikovaně jako Ken, myslím, že by to bylo velmi obtížné. Bylo skvělé s ním pracovat a vždy ho vidět, jak filmu věnuje stejné množství práce a oddanosti, jako my všichni.“
Mace Neufeld se vyjadřuje o Lawsově práci: „Andrew odvedl fantastickou, neúnavnou práci. Všechno, co nám ukázal na svých ilustracích, tam bylo, když jsme vešli na plac. Viděli jsme jeho obrázky, ale když jsme se ocitli například v Cherevinově kanceláři, byl to pro nás ohromující zážitek. Bylo to reálnější, než jsme si představovali.“
Při realizaci akčních filmových scén, které jsou do příběhu hladce integrovány, Branagh spolupracoval se známým britským kaskadérským koordinátorem Vicem Armstrongem, se kterým se již setkal na filmu Thor. Armstrong pomohl zrealizovat jednu z nejvíce „dech beroucích“ scén v celém filmu - Jackův výlet do Moskvy má šokující start s téměř okamžitým útokem na jeho život, ze kterého vyvázne jen o vlásek.
„Vic byl nedílnou součástí filmového natáčení,“ říká Vahradian. „Dodával štábu neuvěřitelnou energii a pocit, že se dá vše hladce zvládnout.“ Vždy byl schopen dosáhnout přesně toho, co Ken od akčních scén očekával.“
Důraz na detaily a jemné nuance ve všem, počínaje kaskadérskými kousky, přes filmové záběry a hereckými výkony konče. To vše Branaghovi pomohlo vytvořit atmosféru, která se vrací zpět k tomu, co lidé dlouho obdivovali na spisovatelském umu Toma Clancyho: charakteristickou směs technického realismu, autentickou geopolitiku a ostré napětí.
„Chtěli jsme, aby film diváky zcela vtáhl do světa Jacka Ryana, a i když se jeho svět tomu našemu hodně podobá, jeho je protkaný nejistotou a klamem,“ říká Branagh. „Není to jen příběh o špionech plný úžasných akčních scén. Jack Ryan je jiný a jiným se také v průběhu filmu stane. A doufám, že toho tímto snímkem dosáhneme.“
Nejnovější komentáře