Kritiky.cz > Speciály > Jack Ryan: V utajení

Jack Ryan: V utajení

JackRian
JackRian
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Globální honič­ka

            Ve fil­mu JACK RYAN: V UTAJENÍ se hlav­ní hrdi­na vydá­vá na glo­bál­ní puto­vá­ní. Opouští čím dál tím více tech­no­lo­gic­ky říze­né chod­by Wall Street a zamí­ří do „nové Moskvy“, kte­rá se výstav­bou výš­ko­vé finanč­ní čtvr­tě, plné třpy­ti­vých mra­kodra­pů, rych­le sna­ží pro­mě­nit svůj obraz na hlav­ní eko­no­mic­ké cen­t­rum. Samotná fil­mo­vá pro­duk­ce násle­do­va­la Jacka na jeho ces­tě. Exteriéry se toči­ly v iko­nic­kých uli­cích Manhattanu s jeho pano­ra­ma­ty i v Moskvě, zdo­be­né barev­ný­mi chrá­mo­vý­mi kupo­le­mi, aby pak zamí­ři­la do Londýna a Liverpoolu, kde v ate­li­é­rech a na peč­li­vě upra­ve­ných loka­cích, vyrost­lo srd­ce Ryanova svě­ta.“

            Pro rea­li­za­ci tak vel­ké­ho a pro­dukč­ně nároč­né­ho sním­ku, Branagh sesta­vil zázrač­ný fil­mo­vý štáb, ve kte­rém nechy­běl kame­ra­man Haris Zambarloukos, kte­rý s ním pra­co­val na fil­mech ThorSlídil; fil­mo­vý archi­tekt Andrew Laws (Yes Man); kos­tým­ní výtvar­ni­ce Jill Taylorová (Můj týden s Marilyn, Match Point-Hra osu­du); a Oscarem® oce­ně­ný stři­hač Martin Walsh (Hněv Titánů, V jako Vendeta, Chicago).

            Zambarloukos s Branaghem netou­ži­li zasa­dit Jackův pří­běh do ele­gant­ní­ho, okouz­lu­jí­cí­ho fan­ta­zij­ní­ho svě­ta vět­ši­ny fik­tiv­ních taj­ných agen­tů, prá­vě nao­pak. Intenzivně pra­co­va­li na tom, aby ve fil­mu navo­di­li drs­nou rea­li­tu. Rozhodli se točit na širo­ko­úh­lý 35 mm film a napo­do­bi­li rea­lis­tic­ký, foto­žur­na­lis­tic­ký styl thrille­rů ze 70. let.

            „Většinu času jsme natá­če­li na tři kame­ry a čas­to jsme jeli bez zkou­še­ní,“ vysvět­lu­je Branagh. „Chtěli jsme dosáh­nout jakési vnitř­ní neu­pra­ve­nos­ti, břit­kos­ti a napě­tí, kte­ré se mi oprav­du líbi­lo již ve scé­ná­ři. Nezamlouvala se mi před­sta­va, že by měl film půso­bit pří­liš uhla­ze­ně. Chtěl jsem, aby se to roz­je­lo a divá­ci se muse­li sna­žit udr­žet krok s tem­pem vyprá­vě­ní, ale stá­le se při tom bavi­li. Aby se k Jackovi při­da­li na jeho emo­ci­o­nál­ní ces­tě, kde se nikdy nebu­dou cítit poho­dl­ně, kde budou mít vždy pocit stra­chu a adre­na­li­nu. Takže jsme film nato­či­li způ­so­bem, kte­rý se těmi­to instink­ty řídil.“

            Filmový archi­tekt Laws se pus­til do prá­ce, aby vytvo­řil atmo­sfé­ru, kte­rá byla zne­klid­ňu­jí­cí a Jackovi nepří­jem­ná. Použil pro to upra­ve­né loka­ce a pod­le svých návrhů nechal posta­vit deko­ra­ce v legen­dár­ních fil­mo­vých ate­li­é­rech Pinewood Studios v Londýně (fil­mo­vý štáb zde točil ve slav­ném ate­li­é­ru 007).

Laws se hned od začát­ku zamě­řo­val na posta­vu hlav­ní­ho hrdi­ny, kte­rý se oci­tl na vzru­šu­jí­cí špi­o­náž­ní misi. „Při své prá­ci fil­mo­vé­ho archi­tek­ta rád začí­nám u postav. V tom­to pří­pa­dě bylo oprav­du na čem pra­co­vat, když vez­me­te v potaz, kým tyto posta­vy jsou a jaký to má vliv na jejich pro­stře­dí,“ říká. „A pro­to­že se děj fil­mu pře­sou­vá z New Yorku do Moskvy, měli jsme něko­lik skvě­lých pří­le­ži­tos­tí, jak vytvo­řit někte­ré dost str­hu­jí­cí věci.“

            Laws se sho­do­val s Branaghovou vizí, ve svých návr­zích se zamě­řil na pod­tr­že­ní rea­lis­mu. „Hnací silou cel­ko­vé­ho kon­cep­tu bylo, aby všech­no půso­bi­lo věro­hod­ně,“ vysvět­lu­je. „Chtěli jsme vybu­do­vat vel­mi reál­ný svět, pro­to­že Jack Ryan je posta­vou, kte­rá je nám všem blíz­ká. Jeho pro­stře­dí půso­bí pově­do­mě. Jsou to mimo­řád­né věci v těch­to běž­ných pro­stře­dích, kte­ré děla­jí jeho posta­vu vzru­šu­jí­cí. Takže jsme hle­da­li a trva­li na auten­tič­nos­ti oprav­du všu­de, počí­na­je obchod­ním oddě­le­ním na Wall Street, kde Jack pra­cu­je, a jeho bytem, kde žije s Cathy, kon­če.“

            Laws navr­hl jejich byt tak, aby odrá­žel život páru, kte­rý navzdo­ry jejich hlu­bo­ké cito­vé závis­los­ti, ješ­tě zce­la nevstou­pil do úpl­né­ho part­ner­ství, kte­ré před­sta­vu­je man­žel­ský sva­zek. „Navrhování bytu bylo zají­ma­vé, pro­to­že jsme cíti­li, že Jack a Cathy jsou tím dru­hem lidí, kte­ří mají v této fázi vzta­hu stá­le oddě­le­né živo­ty, i když žijí spo­lu. Takže sem tam leží něja­ké z jeho věcí a jin­de se najdou někte­ré z jejích věcí, a vy vycí­tí­te ten pod­text, že je to tu tro­chu nedo­kon­če­né,“ vysvět­lu­je. „Zároveň na jejich sty­lu živo­ta není nic domýš­li­vé­ho. Jsou to úspěš­ní lidé. Ale jejich vyba­ve­ní má eklek­tic­ký, vel­mi reál­ný styl a struk­tu­ru.“

            Laws si také užil zná­zor­ně­ní dyna­mi­ky mění­cí se Moskvy a to sty­lem, kte­rý se dá na fil­mo­vém plát­ně vidět jen vzác­ně. „V Moskvě se toho děje hod­ně a mys­lím, že lidé mimo měs­to o tom ani neví,“ pou­ka­zu­je na nově budo­va­né Mezinárodní obchod­ní cen­t­rum, oká­za­lou čtvrť stá­le ve výstav­bě, kte­rá kom­bi­nu­je nóbl finanč­ní věže, rezi­denč­ní pro­sto­ry a zábav­ní cen­t­ra. „To měs­to je v pohy­bu a rych­le se vyví­jí. Chtěli jsme, aby bylo znát, že když se tam Jack dosta­ne, tak tako­vý vývoj neče­kal.“

             Kanceláře Cherevinovy spo­leč­nos­ti pře­ky­pu­jí ambi­cí a Laws je umís­til do ima­gi­nár­ní 80ti pat­ro­vé budo­vy v srd­ci Mezinárodního obchod­ní­ho cen­t­ra. „Filmaři pou­ži­li exis­tu­jí­cí budo­vu v Londýně a post­pro­dukč­ní tým pro­střed­nic­tvím vizu­ál­ních efek­tů vytvo­řil něco, co se majestát­nos­tí a nád­he­rou podo­bá výstav­bě, kte­rá v sou­čas­nos­ti pro­bí­há v nové finanč­ní čtvr­ti v Moskvě,“ říká David Barron. „Je to vel­mi nablýska­ný a sofis­ti­ko­va­ný styl a k Cherevinovi se oprav­du hodí.“

            Celý pro­jekt byl pro Lawse obrov­ským poči­nem, a jak sám říká, díky Branaghově důklad­né­mu vede­ní, bylo vše mož­né zre­a­li­zo­vat. „Tento film byl skvě­lým zážit­kem, přes­to­že byl vel­kou výzvou,“ pozna­me­ná­vá. „Tempo samot­né­ho natá­če­ní bylo vel­mi inten­ziv­ní, zejmé­na pro­to, že jsme toči­li se tře­mi kame­ra­mi. Kdybychom nemě­li u kor­mi­d­la něko­ho, kdo byl schop­ný uva­žo­vat rych­le a kva­li­fi­ko­va­ně jako Ken, mys­lím, že by to bylo vel­mi obtíž­né. Bylo skvě­lé s ním pra­co­vat a vždy ho vidět, jak fil­mu věnu­je stej­né množ­ství prá­ce a odda­nos­ti, jako my všich­ni.“

            Mace Neufeld se vyja­dřu­je o Lawsově prá­ci: „Andrew odve­dl fan­tas­tic­kou, neú­nav­nou prá­ci. Všechno, co nám uká­zal na svých ilu­stra­cích, tam bylo, když jsme vešli na plac. Viděli jsme jeho obráz­ky, ale když jsme se ocit­li napří­klad v Cherevinově kan­ce­lá­ři, byl to pro nás ohro­mu­jí­cí záži­tek. Bylo to reál­něj­ší, než jsme si před­sta­vo­va­li.“

            Při rea­li­za­ci akč­ních fil­mo­vých scén, kte­ré jsou do pří­bě­hu hlad­ce inte­gro­vá­ny, Branagh spo­lu­pra­co­val se zná­mým brit­ským kaska­dér­ským koor­di­ná­to­rem Vicem Armstrongem, se kte­rým se již setkal na fil­mu Thor. Armstrong pomohl zre­a­li­zo­vat jed­nu z nej­ví­ce „dech berou­cích“  scén v celém fil­mu - Jackův výlet do Moskvy má šoku­jí­cí start s téměř oka­mži­tým úto­kem na jeho život, ze kte­ré­ho vyváz­ne jen o vlá­sek.

            „Vic byl nedíl­nou sou­čás­tí fil­mo­vé­ho natá­če­ní,“ říká Vahradian. „Dodával štá­bu neu­vě­ři­tel­nou ener­gii a pocit, že se dá vše hlad­ce zvlád­nout.“ Vždy byl scho­pen dosáh­nout přes­ně toho, co Ken od akč­ních scén oče­ká­val.“

            Důraz na detai­ly a jem­né nuan­ce ve všem, počí­na­je kaska­dér­ský­mi kous­ky, přes fil­mo­vé zábě­ry a herec­ký­mi výko­ny kon­če. To vše Branaghovi pomoh­lo vytvo­řit atmo­sfé­ru, kte­rá se vra­cí zpět k tomu, co lidé dlou­ho obdi­vo­va­li na spi­so­va­tel­ském umu Toma Clancyho: cha­rak­te­ris­tic­kou směs tech­nic­ké­ho rea­lis­mu, auten­tic­kou geo­po­li­ti­ku a ost­ré napě­tí.

            „Chtěli jsme, aby film divá­ky zce­la vtá­hl do svě­ta Jacka Ryana, a i když se jeho svět tomu naše­mu hod­ně podo­bá, jeho je protka­ný nejis­to­tou a kla­mem,“ říká Branagh. „Není to jen pří­běh o špi­o­nech plný úžas­ných akč­ních scén. Jack Ryan je jiný a jiným se také v prů­bě­hu fil­mu sta­ne. A dou­fám, že toho tím­to sním­kem dosáh­ne­me.“


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,03818 s | počet dotazů: 251 | paměť: 62463 KB. | 26.11.2024 - 21:27:04