Váš celovečerní debut Laputa byl víceméně výpovědí o jedné, vám věkově blízké, generaci, zatímco hrdinové vašeho nového filmu jsou generačně rozvrstveni: kluk na prahu puberty, teenagerka, rodiče čtyřicátníci, babička… Čím vás zaujal scénář Petry Soukupové?
Prozaickou tvorbu Petry Soukupové jsem sledoval od jejích začátků a dlouho bylo mým snem natočit film podle její předlohy. Obzvláště Zmizet mi utkvělo v paměti pro svou syrovou a zároveň křehkou atmosféru. V mé tvorbě bylo myslím na čase posunout se k dospělejším tématům, i když paradoxně Na krátko je vyprávěno z pohledu jedenáctiletého kluka.
Vždy jsem obdivoval Petřinu práci s dialogy, které jsou velmi strohé, jazykově prosté a přesto výjimečně úderné. Jednotlivé situace vypráví bez sentimentu a umí skvěle vystavět konflikt, v němž se nejednou skrývá i tragikomický rozměr. Autorce nejde ani tak o vnější dějové zvraty (ač těch je ve filmu víc než dost, přeci jen náš hlavní dětský hrdina bere život do vlastních rukou), ale o drama odehrávající se uvnitř postav. Na krátko je příběh o rodině, v níž všichni chybují. I když často nezáměrně. Při pohledu z vnějšku chybuje nejvíc problémový Jakub, ale vinu na tom nesou především jeho rodiče.
Petra Soukupová je už dnes úspěšná spisovatelka, byla přístupná nějakým diskusím nad scénářem?
Na počátku naší spolupráce stál Petřin hotový scénář, s nímž absolvovala pražskou FAMU. Ten scénář byl v hrubých obrysech totožný s povídkou Na krátko. Během následujících dvou let Petra několikrát scénář společně s dramaturgem Tomášem Baldýnským upravila tak, abychom se ve filmu soustředili především na postavu jedenáctiletého Jakuba. Zatímco próza víceméně spravedlivě dělila svůj prostor mezi všechny členy rodiny, film sleduje děj především z Jakubova úhlu pohledu. Myslím, že naše spolupráce byla harmonická, Petra respektovala potřebu redukce příběhu a dialogů a nutnost přenesení některých scén z interiérů do exteriérů a s trpělivostí krok po kroku adaptovala svou vlastní předlohu.
Ústřední postavou filmu je jedenáctiletý Jakub. Jak těžké pro vás bylo hledání jeho hereckého představitele (a co vás nakonec vedlo k volbě Jindřicha Skokana) a posléze jeho režijní vedení. Podobně u neherečky Julie Issa v roli Jakubovy sestry.
Během rozsáhlého castingu dětských rolí (ve filmu hraje podstatnou roli i několik Jakubových stejně starých spolužáků) jsme se Zuzanou Povýšilovou, která měla casting na starost, krom obyčejných konkurzů absolvovali návštěvy nejrůznějších dramatických kroužků a dětských vystoupení, až jsme se jednou ocitli na vystoupení Dismanova rozhlasového dětského souboru v divadle Minor. Stran hlavního dění tam stál na jevišti Jindra se smutnýma očima a já si řekl, že to je člověk, kterého si dovedu představit v roli Jakuba. Doufal jsem, že se divák s tímto klukem se “starou duší” bude schopen identifikovat i přes všechny špatné věci, které mu scénář předepisuje ve filmu dělat.
S dětmi a neherci obecně je třeba pracovat více intuitivně. Není možné je zatěžovat složitou psychologií postav a okolností, ale vycházet z jejich přirozenosti. Přesto jsem s Jindrou i Julií intenzivně pracoval ještě před začátkem samotného natáčení, abych dosáhl co možná největší autenticity v dialozích. Nechtěl jsem totiž jazyk autorky příliš přizpůsobovat hercům.
Jindra má můj hluboký obdiv, protože zvládl fyzický i psychický nápor celého natáčení bravurně. Strávil s námi všechny natáčecí dny a nikdy si neposteskl nebo nezazlobil. Byl to profík a parťák, na kterého se dalo kdykoli spolehnout, ať už byl velký mráz anebo ostatní padali únavou.
Příběhů o nefunkčních, rozbitých rodinách známe spousty jak z literatury, tak i filmu – a hlavně z reality. Už to vnímáme jako běžnou normu, ale při sledování Jakubova trápení si musíme znovu naléhavě uvědomit sobeckost a zbabělost dospělého světa ničících dětské duše. Je hlavní ambicí filmu tohle lidem připomenout?
Chci konfrontovat diváka prostřednictvím filmu se svými emocemi a viděním světa. Nesnažil jsem se ale vynášet obecné soudy o stavu společnosti či úrovni mezilidských vztahů. Na to je náš film příliš konkrétní. Divák může sledovat cizí omyly a to, jak spolu konkrétní postavy nesnadně komunikují. A je jen na něm, jak svou diváckou zkušenost přetaví do vlastního života. Nebudu však popírat, že dnešní společnost vnímám spíše skepticky. Vše stojí a padá na výchově dětí. Lhostejní rodiče vychovávají lhostejnou budoucí generaci, která se nechá slepě ovládat v naivním zdání svobody. Apatie nás dostihla. I o tom je Na krátko.
Díky postavě matky v podání Petry Špalkové se může zdát, že lásku a soucit zastupuje ženský element, ale i ona nese díl viny na Jakubově dramatu … Podobně babička Marty Vančurové není zrovna prototypem vřelé a milující příslušnice rodiny. Nevidí Petra Soukupová svět dospělých moc temně?
Na Petřině tvorbě se mi líbí její zdravá skepse. A to, že žádné z postav nestraní. Mistrně míchá krutost a křehkost mezilidských vztahů. Postavy matky i babičky opakují zavedený model špatné komunikace, kdy se o problémech nemluví nebo se o nich mlží. Lež stíhá lež, a i když na počátku stála snaha ochránit dítě milosrdnou lží, na konci je z toho zmatek v hlavě dítěte, které se brání, jak jen umí, a kope kolem sebe. Určitá naděje, ale na konci filmu existuje. Postavy si projdou těžkou zkouškou a snad se budou v budoucnu chovat poučeněji a lépe. Snad už nebudou takoví sobci jako na počátku příběhu.
Chladný zimní čas, v němž se příběh odehrává, souzní s šedivostí životů jednotlivých postav i jejich duševním naladěním. Z obrazů zasněžené krajiny přímo mrazí a je znát, že to nebyla žádná kašírovaná zima. To jste si štáb, kameraman i herci museli – zejména ve scénách u řeky a na řece – užít drsné chvíle… Byla zima součástí příběhu?
Zimní čas předepisovala už kniha a my měli velké štěstí, že jsme točili v době, kdy napadl sníh. Všechna ta rozbředlá kaše, ranní inverze a šeď panelákového sídliště dotvářela atmosféru snímku. Natáčení v takových podmínkách není nejpohodlnější, ale skvěle pomáhá vytvořit atmosféru pro herce, kteří jsou v takových podmínkách schopni velké autenticity. To bylo podstatné hlavně při natáčení s naším dětským hrdinou. Společně s kameramanem Vidu Gunaratnou jsme zvolili k snímání ruční kameru, abychom co možná nejméně upozorňovali na formální stránku snímku. Nešlo nám o efektní obrazy, ale o disharmonickou zprávu o jedné nefunkční rodině.
V knize ani ve scénáři nebylo vytyčeno konkrétní místo děje a já jsem nechtěl, aby šlo o jedno konkrétní město. Proto prostor našeho filmu vznikl kombinací měst Děčína, Ústí nad Labem, Neratovic a Kralup nad Vltavou. Všechna ta místa ale spojuje určitá vykořeněnost a diskontinuita. Paneláky jsou na sebe nalepeny bez nějakého vnějšího řádu, estetika veřejného prostoru je nulová a mezitím tím vším žijí naše postavy, které se každodenně snaží nalézt své štěstí.
Části seriálu: Na krátko
- Na krátko
- JAKUB ŠMÍD (REŽIE)
- Jakub Šmíd - rozhovor
- PETRA SOUKUPOVÁ (SCÉNÁŘ)
- Petra Soukupová – rozhovor
- TOMÁŠ BALDÝNSKÝ (KREATIVNÍ PRODUCENT, DRAMATURG)
- Tomáš Baldýnský (rozhovor)
- PETRA ŠPALKOVÁ (MATKA)
- Petra Špalková (rozhovor)
- MARTIN FINGER (OTEC)
- Martin Finger (rozhovor)
- MARTA VANČUROVÁ (BABIČKA)
- Marta Vančurová (rozhovor)
- JINDŘICH SKOKAN (JAKUB)
- Jindřich Skokan (rozhovor)
- JULIE ISSA (PAVLÍNA)
- Julie Issa (rozhovor)
Nejnovější komentáře