Jakub Šmíd - rozhovor

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Váš celo­ve­čer­ní debut Laputa byl více­mé­ně výpo­vě­dí o jed­né, vám věko­vě blíz­ké, gene­ra­ci, zatím­co hrdi­no­vé vaše­ho nové­ho fil­mu jsou gene­rač­ně roz­vrstve­ni: kluk na pra­hu puber­ty, tee­nager­ka, rodi­če čty­ři­cát­ní­ci, babič­ka…  Čím vás zau­jal scé­nář Petry Soukupové?

Prozaickou tvor­bu Petry Soukupové jsem sle­do­val od jejích začát­ků a dlou­ho bylo mým snem nato­čit film pod­le její před­lo­hy. Obzvláště Zmizet mi utkvě­lo v pamě­ti pro svou syro­vou a záro­veň křeh­kou atmo­sfé­ru. V mé tvor­bě bylo mys­lím na čase posu­nout se k dospě­lej­ším téma­tům, i když para­dox­ně Na krát­ko je vyprá­vě­no z pohle­du jede­nác­ti­le­té­ho klu­ka.

Vždy jsem obdi­vo­val Petřinu prá­ci s dia­lo­gy, kte­ré jsou vel­mi stro­hé, jazy­ko­vě pros­té a přes­to výji­meč­ně úder­né. Jednotlivé situ­a­ce vyprá­ví bez sen­ti­men­tu a umí skvě­le vysta­vět kon­flikt, v němž se nejed­nou skrý­vá i tragi­ko­mic­ký roz­měr. Autorce nejde ani tak o vněj­ší dějo­vé zvra­ty (ač těch je ve fil­mu víc než dost, pře­ci jen náš hlav­ní dět­ský hrdi­na bere život do vlast­ních rukou), ale o dra­ma ode­hrá­va­jí­cí se uvnitř postav. Na krát­ko je pří­běh o rodi­ně, v níž všich­ni chy­bu­jí. I když čas­to nezá­měr­ně. Při pohle­du z vnějš­ku chy­bu­je nej­víc pro­blé­mo­vý Jakub, ale vinu na tom nesou pře­de­vším jeho rodi­če.

Petra Soukupová je už dnes úspěš­ná spi­so­va­tel­ka, byla pří­stup­ná něja­kým dis­ku­sím nad scé­ná­řem?

Na počát­ku naší spo­lu­prá­ce stál Petřin hoto­vý scé­nář, s nímž absol­vo­va­la praž­skou FAMU. Ten scé­nář byl v hrubých obry­sech totož­ný s povíd­kou Na krát­ko. Během násle­du­jí­cích dvou let Petra něko­li­krát scé­nář spo­leč­ně s dra­ma­tur­gem Tomášem Baldýnským upra­vi­la tak, abychom se ve fil­mu sou­stře­di­li pře­de­vším na posta­vu jede­nác­ti­le­té­ho Jakuba. Zatímco pró­za více­mé­ně spra­ved­li­vě děli­la svůj pro­stor mezi všech­ny čle­ny rodi­ny, film sle­du­je děj pře­de­vším z Jakubova úhlu pohle­du. Myslím, že naše spo­lu­prá­ce byla har­mo­nic­ká, Petra respek­to­va­la potře­bu reduk­ce pří­bě­hu a dia­lo­gů a nut­nost pře­ne­se­ní někte­rých scén z inte­ri­é­rů do exte­ri­é­rů a s trpě­li­vos­tí krok po kro­ku adap­to­va­la svou vlast­ní před­lo­hu.

Ústřední posta­vou fil­mu je jede­nác­ti­le­tý Jakub. Jak těž­ké pro vás bylo hle­dá­ní jeho herec­ké­ho před­sta­vi­te­le (a co vás nako­nec ved­lo k vol­bě Jindřicha Skokana) a poslé­ze jeho režij­ní vede­ní.  Podobně u nehe­reč­ky Julie Issa v roli Jakubovy sest­ry.

Během roz­sáh­lé­ho cas­tingu dět­ských rolí (ve fil­mu hra­je pod­stat­nou roli i něko­lik Jakubových stej­ně sta­rých spo­lu­žá­ků) jsme se Zuzanou Povýšilovou, kte­rá měla cas­ting na sta­rost, krom oby­čej­ných kon­kur­zů absol­vo­va­li návštěvy nej­růz­něj­ších dra­ma­tic­kých krouž­ků a dět­ských vystou­pe­ní, až jsme se jed­nou ocit­li na vystou­pe­ní Dismanova roz­hla­so­vé­ho dět­ské­ho sou­bo­ru v diva­dle Minor. Stran hlav­ní­ho dění tam stál na jeviš­ti Jindra se smut­ný­ma oči­ma a já si řekl, že to je člo­věk, kte­ré­ho si dove­du před­sta­vit v roli Jakuba. Doufal jsem, že se divák s tím­to klu­kem se “sta­rou duší” bude scho­pen iden­ti­fi­ko­vat i přes všech­ny špat­né věci, kte­ré mu scé­nář pře­de­pi­su­je ve fil­mu dělat.

S dět­mi a neher­ci obec­ně je tře­ba pra­co­vat více intu­i­tiv­ně. Není mož­né je zatě­žo­vat slo­ži­tou psy­cho­lo­gií postav a okol­nos­tí, ale vychá­zet z jejich při­ro­ze­nos­ti. Přesto jsem s Jindrou i Julií inten­ziv­ně pra­co­val ješ­tě před začát­kem samot­né­ho natá­če­ní, abych dosá­hl co mož­ná nej­vět­ší auten­ti­ci­ty v dia­lo­zích. Nechtěl jsem totiž jazyk autor­ky pří­liš při­způ­so­bo­vat her­cům.

Jindra má můj hlu­bo­ký obdiv, pro­to­že zvlá­dl fyzic­ký i psy­chic­ký nápor celé­ho natá­če­ní bra­vur­ně. Strávil s námi všech­ny natá­če­cí dny a nikdy si nepo­stes­kl nebo neza­zlo­bil. Byl to pro­fík a par­ťák, na kte­ré­ho se dalo kdy­ko­li spo­leh­nout, ať už byl vel­ký mráz ane­bo ostat­ní pada­li úna­vou.

Příběhů o nefunkč­ních, roz­bi­tých rodi­nách zná­me spous­ty jak z lite­ra­tu­ry, tak i fil­mu – a hlav­ně z rea­li­ty.  Už to vní­má­me jako běž­nou nor­mu, ale při sle­do­vá­ní Jakubova trá­pe­ní si musí­me zno­vu nalé­ha­vě uvě­do­mit sobec­kost a zba­bě­lost dospě­lé­ho svě­ta ničí­cích dět­ské duše. Je hlav­ní ambi­cí fil­mu tohle lidem při­po­me­nout? 

Chci kon­fron­to­vat divá­ka pro­střed­nic­tvím fil­mu se svý­mi emo­ce­mi a vidě­ním svě­ta. Nesnažil jsem se ale vyná­šet obec­né sou­dy o sta­vu spo­leč­nos­ti či úrov­ni mezi­lid­ských vzta­hů. Na to je náš film pří­liš kon­krét­ní. Divák může sle­do­vat cizí omy­ly a to, jak spo­lu kon­krét­ní posta­vy nesnad­ně komu­ni­ku­jí. A je jen na něm, jak svou divác­kou zku­še­nost pře­ta­ví do vlast­ní­ho živo­ta. Nebudu však popí­rat, že dneš­ní spo­leč­nost vní­mám spí­še skep­tic­ky. Vše sto­jí a padá na výcho­vě dětí. Lhostejní rodi­če vycho­vá­va­jí lhos­tej­nou budou­cí gene­ra­ci, kte­rá se nechá sle­pě ovlá­dat v naiv­ním zdá­ní svo­bo­dy. Apatie nás dostih­la. I o tom je Na krát­ko.

Díky posta­vě mat­ky v podá­ní Petry Špalkové se může zdát, že lás­ku a sou­cit zastu­pu­je žen­ský ele­ment, ale i ona nese díl viny na Jakubově dra­ma­tu … Podobně babič­ka Marty Vančurové není zrov­na pro­to­ty­pem vře­lé a milu­jí­cí pří­sluš­ni­ce rodi­ny. Nevidí Petra Soukupová svět dospě­lých moc tem­ně?

 

Na Petřině tvor­bě se mi líbí její zdra­vá skep­se. A to, že žád­né z postav nestra­ní. Mistrně míchá kru­tost a křeh­kost mezi­lid­ských vzta­hů. Postavy mat­ky i babič­ky opa­ku­jí zave­de­ný model špat­né komu­ni­ka­ce, kdy se o pro­blé­mech nemlu­ví nebo se o nich mlží. Lež stí­há lež, a i když na počát­ku stá­la sna­ha ochrá­nit dítě milo­srd­nou lží, na kon­ci je z toho zma­tek v hla­vě dítě­te, kte­ré se brá­ní, jak jen umí, a kope kolem sebe. Určitá nadě­je, ale na kon­ci fil­mu exis­tu­je. Postavy si pro­jdou těž­kou zkouš­kou a snad se budou v budouc­nu cho­vat pou­če­ně­ji a lépe. Snad už nebu­dou tako­ví sob­ci jako na počát­ku pří­bě­hu.

Chladný zim­ní čas, v němž se pří­běh ode­hrá­vá, souzní s šedi­vos­tí živo­tů jed­not­li­vých postav i jejich dušev­ním nala­dě­ním. Z obra­zů zasně­že­né kra­ji­ny pří­mo mra­zí a je znát, že to neby­la žád­ná kaší­ro­va­ná zima.  To jste si štáb, kame­ra­man i her­ci muse­li – zejmé­na ve scé­nách u řeky a na řece – užít drs­né chví­le… Byla zima sou­čás­tí pří­bě­hu?

Zimní čas pře­de­pi­so­va­la už kni­ha a my měli vel­ké štěs­tí, že jsme toči­li v době, kdy napa­dl sníh. Všechna ta roz­břed­lá kaše, ran­ní inver­ze a šeď pane­lá­ko­vé­ho síd­liš­tě dotvá­ře­la atmo­sfé­ru sním­ku. Natáčení v tako­vých pod­mín­kách není nej­po­ho­dl­něj­ší, ale skvě­le pomá­há vytvo­řit atmo­sfé­ru pro her­ce, kte­ří jsou v tako­vých pod­mín­kách schop­ni vel­ké auten­ti­ci­ty. To bylo pod­stat­né hlav­ně při natá­če­ní s naším dět­ským hrdi­nou. Společně s kame­ra­ma­nem Vidu Gunaratnou jsme zvo­li­li k sní­má­ní ruč­ní kame­ru, abychom co mož­ná nejmé­ně upo­zor­ňo­va­li na for­mál­ní strán­ku sním­ku. Nešlo nám o efekt­ní obra­zy, ale o dishar­mo­nic­kou zprá­vu o jed­né nefunkč­ní rodi­ně.

V kni­ze ani ve scé­ná­ři neby­lo vyty­če­no kon­krét­ní mís­to děje a já jsem nechtěl, aby šlo o jed­no kon­krét­ní měs­to. Proto pro­stor naše­ho fil­mu vzni­kl kom­bi­na­cí měst Děčína, Ústí nad Labem, Neratovic a Kralup nad Vltavou. Všechna ta mís­ta ale spo­ju­je urči­tá vyko­ře­ně­nost a dis­kon­ti­nu­i­ta. Paneláky jsou na sebe nale­pe­ny bez něja­ké­ho vněj­ší­ho řádu, este­ti­ka veřej­né­ho pro­sto­ru je nulo­vá a mezi­tím tím vším žijí naše posta­vy, kte­ré se kaž­do­den­ně sna­ží nalézt své štěs­tí.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře