Když devítiletého Kyuta osloví na ulici Tokia zahalená postava s medvědí hlavou, netuší, že právě potkal svého budoucího učitele. Je to samotný mistr Kumatecu, který hledá učedníka a taky trochu náhradního syna. Kumatecu by se svým chováním a výchovnými metodami neprošel ani do základního kola soutěže Učitel roku. Je to prchlivý hromotluk, který nejde pro ostré slovo daleko a dobrovolně by se k němu do učení asi nikdo nedal. Jenže Kyuto hledá spřízněnou duši, která mu nahradí ztracené rodiče, a setkání s tajemnou postavou z říše Jutengai ho nijak nevyleká. Tihle dva se hledali, až se našli. Vytvořili spolu rozhádanou dvojici, která postupně obrušuje hrany svých svárů. Výuka žáka probíhá drsně a pro oba zúčastněné je to tvrdý boj o vlastní hrdost. Ale v tom je tahle dvojice zajímavá a svým způsobem i půvabná. Ani jeden si nedělá o druhém idealistické představy a skutečnost je oba překvapí. Hledají k sobě cestu, učí se jeden od druhého a současně se mezi nimi vytváří přátelský vztah. Ale nic netrvá věčně. Kyuto dospívá a jeho čas strávený v zemi příšer se začne prolínat se světem lidí, kde se setkává s otcem a mladou dívkou. V hlavě má sice trochu zmatek, ale jeho srdce už umí udělat správná rozhodnutí.
Film je natočený ve stylu oblíbeného japonského žánru anime, kdy animované postavy mají velké, kulaté a roztomilé oči. Takové má i hlavní hrdina příběhu a jeho přátelé v zemi lidí. Postavy v říši příšer jsou stylizované kombinací lidského těla a zvířecí hlavy s výraznou mimikou, která umožňuje vyjádření emocí. Ve filmu se svět lidí od světa příšer výtvarným stylem nijak neliší a vytváří jejich snadné prolínání. Autorem výtvarného pojetí je výtvarník Mamoru Hosoda, který napsal také filmový scénář a film režíroval. Příběh malého hrdiny začíná smrtí jeho matky, pokračuje obdobím dospívání u mistra Kumatecu a končí setkáním se skutečným otcem. Jako malý chlapec se učí od mistra, později potkává kamarády a v závěru se musí rozhodovat sám. Své pochyby i úvahy si pro sebe komentuje. Záporné emoce zobrazil Mamoru Hosoda velice obrazně od stylizované tmavé díry temnoty umístěné do místa lidského hrudníku. Temnota je v příběhu přisouzena pouze lidem a svět příšer je proti světu lidí vlastně méně krutý a záludný. Přes veškerá nebezpečí a nástrahy nechává autor příběhy svého hrdinu dojít ke šťastnému konci. Kdo by čekal milostný románek, ten bude zklamán. Kumatecu najde svého otce a čeká ho běžný život bez přátel ze země příšer.
Příběh je plný zajímavých scének, které obsahují napětí i humor. Linie příběhu se postupně odvíjí a působí jednoduše, ale naučení a souvislosti nejsou tak jednoznačná. Je v nich ukryto více významů a občas zabalí autor scénáře myšlenky méně srozumitelně. Přestože je ve filmu několik bojových scén, nepůsobí drasticky nebo krutě, ale bojuje se v rámci určených pravidel.
Film je zajímavý svým výtvarným zpracováním i samotným příběhem, rozvíjí představivost a podněcuje k přemýšlení. Nabízených myšlenek a obrazů je trochu víc, než mohou kreslené postavičky v čase 119 minut skutečně sdělit. Scény v druhé polovině filmu, kde se Kyuto učí z knih a mudruje nad vším a ničím, působí těžkopádně a zpomalují tempo příběhu.
Mamoru Hosoda je každopádně talentovaný a šikovný umělec, který má dar vytvářet filmové příběhy. Ve filmu se mu podařilo zajímavě zachytit vztah dítěte k učiteli a procesu učení, které je tu chápáno jako vzájemné působení dvou osobností. Je to modernější pojetí, než se v dětských filmech běžně užívá. Jedním z tradičních příkladů výchovy dítěte učitelem ze světa mimo lidskou společnost je příběh z Knihy džunglí. Nejnovější animovaná verze se promítá v současné době v našich kinech. Režisér Jona Favreau respektoval knižní předlohu a natočil příběh, kde se dítě staví na vlastní nohy a snaží se zjistit, do jaké společnosti vlastně patří. Bude to lidská společnost, která mu dala dědičné předpoklady, nebo svět zvířat, od kterých se naučil žít v přírodě. Respekt ke zvířecím rodičům a učitelům je nezpochybnitelná a platí zkušenost starších. Postavení hrdinů v Knize džunglí je jasně určené a autority jsou respektovány. Film Kniha džunglí je srozumitelně vyprávěný příběh s dokonalou animací zvířat a přírody. Ve filmu Kluk ve světě příšer si Mamoru Hosoda s pojmem autority víc pohrává a nabízí různé varianty, kdy učitel má dobré i špatné vlastnosti, ale dokáže svého žáka podněcovat a podporovat při hledání vlastní cesty. Výtvarné ztvárnění je stylizované ale přehledné a podporující fantazii.
Film Kluk ve světě příšer ocení milovníci žánru anime i vyspělejší diváci ve věku starším 10 let.
Nejnovější komentáře