Doc. PaedDr. Mgr. Eva Zacharová, Ph.D., je autorkou mnoha článků s lékařskou tematikou, mimo jiné i Sociální komunikace - součást odborné erudice sestry (2009), Význam sociální komunikace v dětském lékařství (2009) či Práva dětského pacienta v ošetřovatelské péči (2010).
V Předmluvě podotýká, že „nové trendy v ošetřovatelském vzdělání přinášejí vyšší nároky na odbornou připravenost poskytovatelů péče v rámci přípravy na povolání“ všeobecné sestry. Stále více je kromě profesních znalostí vyžadováno také povědomí o mechanismu fungování mezilidských vztahů, kdy je do popředí kladena vzájemná interakce sestry s pacientem. Přáním autorky je přinést inspiraci a motivaci pro zkvalitňování vztahu zdravotníků s klienty.
Nejprve vymezuje pojem komunikace a připomíná, že sestra může vůči pacientovi uplatnit komunikační styl symetrický, založený na rovnosti mezi ní a léčeným, či asymetrický, v němž je zdůrazněna závislost nemocného na pečovatelce. Docentka Zacharová je toho názoru, že ošetřovatelská péče bude účinná jen tehdy, pokud bude vzájemný vztah založen právě na symetrickém způsobu dorozumívání.
Druhá kapitola řeší verbální komunikaci ve zdravotnictví. Zdůrazněn je zde individuální přístup jednání s ohledem na specifické zvláštnosti klienta, úcta, vcítění i pozitivní vztah k němu. Podmínkou ozdravné síly slova je vzájemná důvěra. Ukazatelem rozpoložení stonajícího je hlasitost a rychlost řeči, pomlky, výška hlasu i délka projevu. Sestra by se měla vyjadřovat jednoduše, stručně, u závažných témat by měla rozhodnout o správném načasování zprávy, měla by být důvěryhodná a v rámci svých možností se přizpůsobit potřebám pacienta.
Příručka upozorňuje na chyby v sociální komunikaci, například na používání odborných výrazů, jimž nemocný nemusí rozumět, rychlý a nepřerušovaný monolog zdravotnice, kladení uzavřených otázek s očekáváním odpovědi ano – ne, či nadměrné ubezpečování o uzdravení.
Dále popisuje fáze rozhovoru, typy rozhovorů v klinické praxi, např. diagnostický, terapeutický, informační nebo edukační se snahou zapojení postiženého do léčby. Probírá typy odpovědí, způsoby navázání rozhovoru, modelové situace k vedení empatického rozhovoru na základních odděleních a rozebírá neverbální komunikaci. Ta „zahrnuje širokou oblast toho, co signalizujeme beze slov či jako doprovod slovní komunikace, tedy řeč těla“. Zabývá se také posturologií - držením těla a polohovými konfiguracemi.
Významná je i mimika. Z tváře je možné vyčíst sedm základních druhů emocí, štěstí - neštěstí, radost - smutek, klid - rozčilení, zájem - nezájem, spokojenost - nespokojenost, neočekávané překvapení - splněné očekávání, pocit jistoty - strach. Připomíná, že úsměv je nejúčinnějším prostředkem dorozumění, jenž slouží i k uvolnění napětí. Důležitá je rovněž délka pohledu, jeho zaměření a četnost.
Autorka dále vypisuje všeobecné zásady pro vedení rozhovoru mezi sestrou a pacientem. Čtvrtá kapitola mapuje způsoby chování od pasivního, kdy dochází k potlačování vlastních práv, k agresivitě, tedy porušování práv jiných, a asertivitě, čili úctě k sobě i ostatním. Poslední ze jmenovaných postupů je nejideálnější. Mezi asertivní techniky, zde jmenované, náleží sebeotevření, přijatelný kompromis nebo metoda asertivního ne. Důležitá jsou upozornění na komunikační chyby a omyly v klinické praxi.
Publikace je určena zejména odborníkům, pracujícím ve zdravotnictví či sociálních službách. Může být zajímavá též pro studenty sociologie či psychologie. Pacientům zas pomůže pochopit, jak je role zdravotní sestry náročná a naučí je větší toleranci k pochybení druhých. Kniha je odbornou učebnicí, z tohoto důvodu je text náročnější na čtení.
Líbí se mi, že se v současnosti zvýšil zájem o empatický dialog mezi lékařem i pacientem a začíná být respektována psychická stránka klienta. Svazek shrnuje základní poznatky z odvětví sociální komunikace aplikované na ošetřovatelskou péči.
- Autor: Zacharová Eva
- Formát stran: 14×21 cm, 128 stran
- Datum vydání: 25.05.2016
- Katalogové číslo: 16013
- ISBN: 978-80-271-0156-6
- Edice: Sestra
- Kategorie: Sestra
Knihu můžete koupit na Grada.cz.
Nejnovější komentáře