Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Krajina ve stínu

Krajina ve stínu

KrajinaRec
KrajinaRec
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Krajina ve stí­nu je kro­ni­kou lidí a jed­né malé ves­ni­ce v pohra­ni­čí vlá­če­né ději­na­mi tři­cá­tých, čty­ři­cá­tých a pade­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí. Hrdinové fil­mu čelí nacis­mu i komu­nis­mu, kaž­dý z nich se s jejich pří­sli­by a hrůza­mi vyrov­ná­vá jinak. V popře­dí pří­bě­hu pak sto­jí osud jed­né rodi­ny, na kte­rou před­vá­leč­ná doba, vál­ka i udá­los­ti po vál­ce dopa­da­jí vždy plnou silou. Život ve vsi pro­bí­hal vždy v pospo­li­tos­ti, v těž­kých pohra­nič­ních pod­mín­kách bylo pro všech­ny důle­ži­té zasa­dit, skli­dit, pře­žít zimu a vycho­vat děti. Pak ale při­chá­zí doba, kdy je nut­né si vybrat, kdo je Rakušan, Němec a kdo je Čech. Najednou je potře­ba zvo­lit, kdo z celo­ži­vot­ních sou­se­dů je spo­je­nec a kdo je vlast­ně nepří­tel. Do kaž­do­den­ní­ho živo­ta lidí zasáh­la his­to­rie a s ní také bez­prá­ví, lid­ské sla­bos­ti a nási­lí. Ze sou­se­dů se v tako­vém oka­mži­ku mohou stát i vra­zi. Marie je Češka, její muž je ale pev­ně spja­tý s míst­ní půdou a vždy byl Němec. Mají cha­lu­pu, pole, vycho­vá­va­jí syna a sna­ží se žít pod­le toho, co je správ­né. Nejdříve sle­du­jí ros­tou­cí vzá­jem­nou nená­vist lidí ve vsi, aby pak zlo­ba dopadla i na ně samot­né.

Bohdan Sláma pat­ří mezi aktu­ál­ně asi nej­zná­měj­ší čes­ké fil­ma­ře, kte­ré­mu se záro­veň s jeho fil­my poda­ři­lo dostat i na svě­to­vé fes­ti­va­ly jako Sundance, Filmový fes­ti­val v San Sebastiánu či Filmový fes­ti­val v Benátkách. Jeho fil­my se poté vždy vyzna­čo­va­li základ­ní fak­to­ry: Za 1) Bohdan Sláma točil men­ší fil­my a dal by se více­mé­ně pro­hlá­sit za nezá­vis­lé­ho fil­ma­ře. Za 2) vždy se ve svých fil­mech jako Štěstí, Venkovský uči­tel nebo Čtyři slun­ce sna­žil vyjá­d­řit se k něja­kým soci­ál­ním pro­blé­mům sou­čas­né doby a pře­de­vším za 3) Vždy si ke svým fil­mům psal scé­nář. Krajina ve stí­nu tedy pro Bohdána Slámu a jeho tvor­bu před­sta­vu­je v pod­sta­tě vel­ký skok.

Hned na začá­tek si dovo­lím tak tvr­dit, že ces­ta k rea­li­za­ci fil­mu je i dost mož­ná zají­ma­věj­ší než výsled­ný film samot­ný. Scenárista Krajiny ve stí­nu Ivan Arsenjev pra­cu­je s Bohdanem Slámou na nespe­ci­fi­ko­va­ném fil­mu, kte­rý dle Arsenjeva stá­le nějak ne a ne dojít k rea­li­za­ci. Tou samou kdy se Slámou pra­co­val na onom zmí­ně­ném fil­mu také Arsenjev napsal scé­nář ke Krajině ke stí­nu, při­čemž ohled­ně rešer­ší kolem sku­teč­ných udá­los­tí, kte­rý­mi byl film inspi­ro­ván si dal extrém­ně zále­žet. Nicméně Krajině ve stí­nu odpa­dl reži­sér a v tu samou chví­li se díky Arsenjevovi k režii fil­mu dostal prá­vě Sláma. A prá­vě zde začí­ná shr­nu­tí něko­li­ka zásad­ních fak­to­rů ohled­ně toho jak násled­ná rea­li­za­ce pro­běh­la.

Krajina ve stí­nu je dle Arsenjevova vyprá­vě­ní o poza­dí vzni­ku doko­na­lou ukáz­kou toho jak snad­né je mít něja­kou sce­náris­tic­kou vizi, kte­rá ale násled­ně pros­tě nedo­jde plné rea­li­za­ce jed­no­du­še pro­to, že se kvů­li malým finan­cím musel scé­nář hod­ně seškr­tá­vat, tak­že tuč­něj­ší scé­nář musel být zásad­ně ose­kán a to samo o sobě vel­mi ovliv­ni­lo výsled­nou podo­bu celé­ho fil­mu. Zároveň se film točil na fil­mo­vou suro­vi­nu, kte­ré si ale opět fil­ma­ři nemoh­li dovo­lit mno­ho a tak se kaž­dý záběr musel jet maxi­mál­ně dva­krát. A i když máte na palubě zku­še­né­ho reži­sé­ra, stej­ně tak zku­še­né ostat­ní důle­ži­té pra­cov­ní­ky u audi­o­vi­zu­ál­ní­ho díla a záro­veň talen­to­va­né her­ce tak maxi­mál­ně 2 poku­sy jsou zabi­jác­kou hra­ni­cí i pro tako­vé pro­fe­si­o­ná­ly. Ten film to pros­tě už při rea­li­za­ci neměl jed­no­du­ché a i pro­to není jed­no­du­ché mu jeho chy­by vyčí­tat, pro­to­že poten­ci­ál na něco svě­to­bor­né­ho tam pros­tě byl a už samot­ná z vyprá­vě­ní oči­vid­ná ini­ci­a­tiv­ní sna­ha sce­náris­ty Arsenjeva pros­tě zamr­zí při pohle­du na výsled­nou podo­bu, kte­rá roz­hod­ně není špat­ná, k doko­na­los­ti má ale urči­tě dale­ko.

Krajina ve stí­nu je urči­tě vizu­ál­ně krás­ná fil­ma­ři­na a i když Slamův dvor­ní kame­ra­man Diviš Marek pro mně není tako­vým vrchol­ným kame­ra­ma­nem čes­ké fil­mo­vé tvor­by jako tře­ba Vladimír Smutný nebo Jaromír Šofr tak mám už od Čtyř slun­cí (můj prv­ní Sláma, kte­ré jinak zas tak moc nemu­sím) pro jeho kame­ru tak tro­chu sla­bost. Arsenjev říkal, že si už při psa­ní scé­ná­ře vysnil čer­no­bí­lý obraz a po zhléd­nu­tí už si nedo­ká­žu Krajinu ve stí­nu před­sta­vit jiných v bar­vách. Tak tro­chu hloupé komen­tá­ře ohled­ně toho, že se jinak Krajina ve stí­nu veze na úspě­chu Nabarveného ptá­če­te jsou jinak zásad­ně mimo, pro­to­že tyto pro­jek­ty vzni­ka­li neje­nom para­lel­ně ale i obsa­ho­vě jsou si vel­mi odliš­né.

Seškrtání něko­lik pasá­ží ve scé­ná­ři si ale vysvět­lu­ji veš­ke­rá ta podiv­ná dra­ma­tur­gic­ká roz­hod­nu­tí a záro­veň tak tro­chu zvlášt­ní cha­rak­ter­ní vývo­je, kte­rých je film plný. Pro Slámu je tahle prv­ní více­mé­ně vět­ší pro­duk­ce prav­dě­po­dob­ně pří­pra­vou na jeho Švejka a Krajina ve stí­nu roz­hod­ně nestrá­dá tím, že by nemě­la za zády něja­kou sil­nou ruku. Bohužel je ale poznat, že se tak tro­chu jelo max na dru­hou dobrou a někte­ré zábě­ry tak sku­teč­ně vzni­ka­li více­mé­ně na kole­ni. A pak jsou tu prá­vě ty pro­blémy se scé­ná­řem.

Arsenjev dle svých slov strá­vil rea­li­za­cí scé­ná­ře zhru­ba 6-8 měsí­ců a mlu­vil i s pamět­ní­ky, kte­ří udá­los­ti ve fil­mu stih­li zažít nebo je zna­jí z vyprá­vě­ní. Především to co se dělo po kon­ci 2. svě­to­vé vál­ky film zob­ra­zu­je vel­mi bru­tál­ně a pře­de­vším rea­lis­tic­ky a i když se tomu dá těž­ko uvě­řit, tak film si nic tako­vé­ho necu­cá z prs­tu a vel­mi lehce se tak nad tímhle fak­tem udě­lá fyzic­ky nevol­no stej­ně jako když si po zhléd­nu­tí Schindlerova sezna­mu nebo Lidic uvě­do­mí, že vlast­ně viděl sku­teč­ně zahra­né zpra­co­vá­ní něče­ho co se sta­lo a nevin­ní lidé umí­ra­li nebo při­šli o hod­ně. Vzhledem k tomu, že má film ale zhru­ba asi 12 růz­ných důle­ži­tých postav a kaž­dá z nich stří­dá své cha­rak­ter­ní posto­je jako ponož­ky (od dob­rá­ka po svi­ni) se vlast­ně k těm zásad­ním hrdi­nům hle­dá ces­ta zásad­ně těž­ko a tak když dojde na lámá­ní chle­ba je pří­tom­nost něja­kých emo­cí oprav­du nulo­vá.

Krajina ve stí­nu je plná talen­to­va­ných her­ců, kte­ří zde podá­va­jí vel­mi dob­ré výko­ny. Je tu vždyc­ky fajn Stanislav Majer, straš­ně super a za mně pořád tak tro­chu nedo­ce­ně­ná Petra Špalková, super Pavel Nový, jeden z nej­lep­ších mlad­ších čes­kých her­ců Jiří Černý, sym­paťák Ondřej Malý nebo Cyril Drozda, kte­rý zde po seri­á­lu Most! dostal dal­ší zají­ma­vou a výraz­nou roli. Jenomže k čemu je vlast­ně dob­rý herec, když hra­je posta­vu, kte­rá jak­si nemá pev­ně daný cha­rak­ter?

Krajina ve stí­nu jako by vylo­že­ně chtě­la abych teď lito­val chla­pí­ka, kte­rý se před­tím cho­val jako svi­ně. Nebo nao­pak abych teď vní­mal jako svi­ni něko­ho koho mi ješ­tě reál­ně před půl hodi­nou bylo líto. Ideálním pří­kla­dem je posta­va Barbory Polákové, kte­rá je během prv­ní polo­vi­ny před­sta­ve­na jako nacis­ta, kte­rá se vyspí s kaž­dým nacis­tou a po kon­ci 2. svě­to­vé vál­ky nám jí má být najed­nou vlast­ně líto. Mezi posta­va­mi se straš­ně pře­ska­ku­je a i pro­to se dá vlast­ně těž­ko říct kdo je hlav­ní hrdi­na (dle vše­ho by to měla být hlav­ní man­žel­ská dvo­ji­ce, jen­že ve finá­le se s nimi vlast­ně sku­teč­ně zase tolik času netrá­ví). A pak je tu ona sna­ha vyvo­lat to, že vlast­ně všich­ni ješ­tě nedáv­no byli přá­te­lé a teď si jdou navzá­jem po krku. Je to straš­ně zají­ma­vá záplet­ka a dalo by se z ní vysta­vět něco straš­ně skvě­lý­ho.... jen­že to pros­tě nefun­gu­je. Tohle se Krajině ve stí­nu bohu­žel neda­ří tak skvě­le jako tře­ba ve Všech dob­rých rodá­cích. Nikdy jsem neměl pocit, že by sku­teč­ně mezi něja­ký­mi posta­va­mi bylo něja­ké pev­né přá­tel­ství. Mezi jed­not­li­vý­mi roky v obdo­bí 1938-1952 se jinak ská­če pře­de­vším v prv­ní půl­ce mož­ná až pří­liš rych­le ale opět jde dle Arsenjeva pře­de­vším o pro­blém v tom zkrá­ce­ní. A já bych mu na tomhle mís­tě věřil, pro­to­že ten chla­pík si nejen oči­vid­ně dal oprav­du prá­ci s rešer­še­mi a vším mož­ným, ale Krajina ve stí­nu má sku­teč­ně něco jako sil­né pod­kla­dy pro sil­ný pří­běh. Jenomže je tu prá­vě pro­blém v tom zkrá­ce­ní, což je pod­le mně vidět i na něko­li­ka nedo­ře­še­ných téma­tech, kte­ré by se vlast­ně jako­by vytra­ti­li. Taková nazna­če­ná man­žel­ská kri­ze či roze­pře mezi více­mé­ně hlav­ní hrdin­kou a její švag­ro­vou z celé­ho vyprá­vě­ní zmi­zí jako­by nic.

Osobně mám pocit, že kdy­by Krajina ve stí­nu byla tako­vou 8-dílnou mini­sé­rií pro Českou tele­vi­zi nebo tře­ba klid­ně HBO tak by to vlast­ně pro­spě­lo. Arsenjev by dostal více časo­vé­ho pro­sto­ru a dost mož­ná by jed­not­li­vé epi­zo­dy o dél­ce 1 hodi­ny fun­go­va­li lépe než tahle téměř dvě hodi­ny a půl dlou­há ver­ze, kte­rá vlast­ně pořád­ný dech chyt­ne až v dru­hé polo­vi­ně a pořád jí k doko­na­los­ti chy­bí dale­ko. Oceňuji ale fakt, že se toči­lo s kame­rou beze zvu­ku a veš­ke­rý zvuk se tak dodě­lá­val post­syn­chro­nem. A prá­vě ten na kte­rý jsem v posled­ní době obzvláš­tě cit­li­vý mi u Krajiny ve stí­nu při­šel cel­kem dob­rý i přes­to, že jsem si pár uje­tí pře­ce jen vši­ml.

Krajina ve stí­nu bude para­dox­ně pořád jed­ním z nej­lep­ších čes­kých fil­mů toho­to roku i přes­to, že doko­na­lá roz­hod­ně není. Bylo tam ale mini­mál­ně sluš­ně nakro­če­no a ten film má zce­la oči­vid­né a jas­né audi­o­vi­zu­ál­ní kva­li­ty. Příští film Bohdana Slámy bych ale rad­ši viděl v podo­bě návra­tu ke koře­nům než aby reál­ně došlo na dal­ší tro­chu vět­ší pro­jekt podob­ný Krajině ve stí­nu. Ale uvi­dí­me jak to dopad­ne s tím Švejkem. Krajina ve stí­nu není skvě­lá, ale není ani vylo­že­ně špat­ná. I to občas může boha­tě sta­čit.....

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Bontonfilm


Podívejte se na hodnocení Krajina ve stínu na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Reakce

Já jsem to viděl před­pre­mi­é­ře a mys­lím že to je dob­ře natočený.Hlavne na čer­no­bí­lí film,tomu dává syro­vost doby.Bydlim kou­sek od mís­ta dění a o his­to­rii se dost zajímám.Misti ten­to film pro­ží­va­jí jinam než tře­ba oby­va­tel střed­ních Čech.

Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sucho – Recenze – 60 %
3. dubna 2024Sucho – Recenze – 60 %Filmový režisér a scenárista Bohdan Sláma se po svém přechozím filmu Krajina ve stínu vrací k autorské tvorbě, k tématu mezigeneračních rodinných střetů a také k prostředí současného venkova, jež bylo určujícím pro jeho starší filmy Divoké včely, Štěstí,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Okupace – A komu tím prospějete? – 55%
16. dubna 2025Okupace – A komu tím prospějete? – 55%Film Okupace (2021), režijní debut scénáristy, herce a režiséra Michala Nohejla, je temná černá komedie zasazená do období normalizace, která se odehrává během jednoho večera v divadelním baru. Režisér Nohejl využívá omezeného prostoru a času k…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Učitelka – psychologický rozbor
15. dubna 2025Film Učitelka – psychologický rozborJeště bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry ztvárnila svou učitelku zcela věrohodně, asi nejsem zdaleka jediná,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Učitelka – lekce z manipulace – 75%
14. dubna 2025Učitelka – lekce z manipulace – 75%Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na plech - nová nekorektní komedie Mártyho Pohla
25. ledna 2025Na plech - nová nekorektní komedie Mártyho PohlaPlakátem odkazuje na legendární Pelíšky, v podtitulu se škatulkuje do žánru rodinné komedie, k   do si však pozorně přečetl jméno režiséra, ten ví, že tady o laskavý cimrmanovský humor rozhodně nepůjde. Režisér Martin Pohl se ale…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vlastně se nic nestalo...a možná je to škoda
11. listopadu 2024Vlastně se nic nestalo...a možná je to škodaPo premiérovém uvedení na festivalu Serial Killer v Brně, i po své online premiéře v iVysílání České televize, se na obrazovky od minulé středy dostává nový seriál Vlastně se nic nestalo. Šestidílná minisérie otevírá témata sexfulencerství, především na…Vydáno v rubrice: Seriály
Smetana: Nový český film o skladateli Bedřichu Smetanovi se bude promítat v New Yorku
23. října 2024Smetana: Nový český film o skladateli Bedřichu Smetanovi se bude promítat v New YorkuSmetana, nový životopisný film o životě legendárního českého skladatele Bedřicha Smetany, bude mít premiéru pro místní diváky na artovém kanálu České televize 3. listopadu. V prosinci se bude promítat v newyorské Bohemian National Hall v koordinaci…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Malý pán se vrací do kin již jako Velký pán
8. října 2024Malý pán se vrací do kin již jako Velký pánLetos přichází do kin kromě jiného i dlouho očekávané pokračování úspěšné pohádky Malý pán. Druhý díl nesoucí název Velký pán na rozdíl od jedničky nevychází z žádné knižní předlohy a autoři se tak spoléhají jen a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálem
4. září 2024Recenze na minisérii Pustina: České mistrovské dílo s globálním potenciálemDnes na ČT začíná první díl minisérie Pustina. Premiéra ve „volném“ vysílání proběhne dnes v 20:10. Pokud si chcete připomenout, o čem tento seriál je, přečtěte si mou recenzi z prosince před osmi lety. Nedávno jsem…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?
20. července 2024Zahradníkův rok - adaptace Čapka nebo Kafky...?Na karlovarském festivalu měl mimo jiné premiéru i nový český snímek z dílny režiséra Jiřího Havelky. Nese název Zahradníkův rok a těm bystřejším již jistě došlo, že se jedná o odkaz na slavnou knížku Karla Čapka.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Přišla v noci: Dramedie s prototypem příšerné tchýně
3. května 2024Přišla v noci: Dramedie s prototypem příšerné tchýněDramedie dvojice filmařů Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara nás zve domů do hnízdečka mladé rodinky, aby nám ukázala nefunkční hranice mezi generacemi a prototyp příšerné tchýně v podání Simony Pekové, která toto fungující hnízdo převrátí naruby. Konečně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vedlejší produkt: Ostravský thriller s Tomášem Maštalírem v hlavní roli
29. dubna 2024Vedlejší produkt: Ostravský thriller s Tomášem Maštalírem v hlavní roliTřídílná minisérie České televize "Vedlejší produkt" z roku 2024 patří mezi to nejlepší, co v oblasti českých kriminálních seriálů v posledních letech spatřilo světlo světa. Režie se ujal Peter Bebjak, zkušený slovenský tvůrce, a scénář napsali…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

1
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,62136 s | počet dotazů: 270 | paměť: 38598 KB. | 23.08.2025 - 22:38:46