Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Krajina ve stínu

Krajina ve stínu

KrajinaRec
KrajinaRec
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Krajina ve stí­nu je kro­ni­kou lidí a jed­né malé ves­ni­ce v pohra­ni­čí vlá­če­né ději­na­mi tři­cá­tých, čty­ři­cá­tých a pade­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí. Hrdinové fil­mu čelí nacis­mu i komu­nis­mu, kaž­dý z nich se s jejich pří­sli­by a hrůza­mi vyrov­ná­vá jinak. V popře­dí pří­bě­hu pak sto­jí osud jed­né rodi­ny, na kte­rou před­vá­leč­ná doba, vál­ka i udá­los­ti po vál­ce dopa­da­jí vždy plnou silou. Život ve vsi pro­bí­hal vždy v pospo­li­tos­ti, v těž­kých pohra­nič­ních pod­mín­kách bylo pro všech­ny důle­ži­té zasa­dit, skli­dit, pře­žít zimu a vycho­vat děti. Pak ale při­chá­zí doba, kdy je nut­né si vybrat, kdo je Rakušan, Němec a kdo je Čech. Najednou je potře­ba zvo­lit, kdo z celo­ži­vot­ních sou­se­dů je spo­je­nec a kdo je vlast­ně nepří­tel. Do kaž­do­den­ní­ho živo­ta lidí zasáh­la his­to­rie a s ní také bez­prá­ví, lid­ské sla­bos­ti a nási­lí. Ze sou­se­dů se v tako­vém oka­mži­ku mohou stát i vra­zi. Marie je Češka, její muž je ale pev­ně spja­tý s míst­ní půdou a vždy byl Němec. Mají cha­lu­pu, pole, vycho­vá­va­jí syna a sna­ží se žít pod­le toho, co je správ­né. Nejdříve sle­du­jí ros­tou­cí vzá­jem­nou nená­vist lidí ve vsi, aby pak zlo­ba dopadla i na ně samot­né.

Bohdan Sláma pat­ří mezi aktu­ál­ně asi nej­zná­měj­ší čes­ké fil­ma­ře, kte­ré­mu se záro­veň s jeho fil­my poda­ři­lo dostat i na svě­to­vé fes­ti­va­ly jako Sundance, Filmový fes­ti­val v San Sebastiánu či Filmový fes­ti­val v Benátkách. Jeho fil­my se poté vždy vyzna­čo­va­li základ­ní fak­to­ry: Za 1) Bohdan Sláma točil men­ší fil­my a dal by se více­mé­ně pro­hlá­sit za nezá­vis­lé­ho fil­ma­ře. Za 2) vždy se ve svých fil­mech jako Štěstí, Venkovský uči­tel nebo Čtyři slun­ce sna­žil vyjá­d­řit se k něja­kým soci­ál­ním pro­blé­mům sou­čas­né doby a pře­de­vším za 3) Vždy si ke svým fil­mům psal scé­nář. Krajina ve stí­nu tedy pro Bohdána Slámu a jeho tvor­bu před­sta­vu­je v pod­sta­tě vel­ký skok.

Hned na začá­tek si dovo­lím tak tvr­dit, že ces­ta k rea­li­za­ci fil­mu je i dost mož­ná zají­ma­věj­ší než výsled­ný film samot­ný. Scenárista Krajiny ve stí­nu Ivan Arsenjev pra­cu­je s Bohdanem Slámou na nespe­ci­fi­ko­va­ném fil­mu, kte­rý dle Arsenjeva stá­le nějak ne a ne dojít k rea­li­za­ci. Tou samou kdy se Slámou pra­co­val na onom zmí­ně­ném fil­mu také Arsenjev napsal scé­nář ke Krajině ke stí­nu, při­čemž ohled­ně rešer­ší kolem sku­teč­ných udá­los­tí, kte­rý­mi byl film inspi­ro­ván si dal extrém­ně zále­žet. Nicméně Krajině ve stí­nu odpa­dl reži­sér a v tu samou chví­li se díky Arsenjevovi k režii fil­mu dostal prá­vě Sláma. A prá­vě zde začí­ná shr­nu­tí něko­li­ka zásad­ních fak­to­rů ohled­ně toho jak násled­ná rea­li­za­ce pro­běh­la.

Krajina ve stí­nu je dle Arsenjevova vyprá­vě­ní o poza­dí vzni­ku doko­na­lou ukáz­kou toho jak snad­né je mít něja­kou sce­náris­tic­kou vizi, kte­rá ale násled­ně pros­tě nedo­jde plné rea­li­za­ce jed­no­du­še pro­to, že se kvů­li malým finan­cím musel scé­nář hod­ně seškr­tá­vat, tak­že tuč­něj­ší scé­nář musel být zásad­ně ose­kán a to samo o sobě vel­mi ovliv­ni­lo výsled­nou podo­bu celé­ho fil­mu. Zároveň se film točil na fil­mo­vou suro­vi­nu, kte­ré si ale opět fil­ma­ři nemoh­li dovo­lit mno­ho a tak se kaž­dý záběr musel jet maxi­mál­ně dva­krát. A i když máte na palubě zku­še­né­ho reži­sé­ra, stej­ně tak zku­še­né ostat­ní důle­ži­té pra­cov­ní­ky u audi­o­vi­zu­ál­ní­ho díla a záro­veň talen­to­va­né her­ce tak maxi­mál­ně 2 poku­sy jsou zabi­jác­kou hra­ni­cí i pro tako­vé pro­fe­si­o­ná­ly. Ten film to pros­tě už při rea­li­za­ci neměl jed­no­du­ché a i pro­to není jed­no­du­ché mu jeho chy­by vyčí­tat, pro­to­že poten­ci­ál na něco svě­to­bor­né­ho tam pros­tě byl a už samot­ná z vyprá­vě­ní oči­vid­ná ini­ci­a­tiv­ní sna­ha sce­náris­ty Arsenjeva pros­tě zamr­zí při pohle­du na výsled­nou podo­bu, kte­rá roz­hod­ně není špat­ná, k doko­na­los­ti má ale urči­tě dale­ko.

Krajina ve stí­nu je urči­tě vizu­ál­ně krás­ná fil­ma­ři­na a i když Slamův dvor­ní kame­ra­man Diviš Marek pro mně není tako­vým vrchol­ným kame­ra­ma­nem čes­ké fil­mo­vé tvor­by jako tře­ba Vladimír Smutný nebo Jaromír Šofr tak mám už od Čtyř slun­cí (můj prv­ní Sláma, kte­ré jinak zas tak moc nemu­sím) pro jeho kame­ru tak tro­chu sla­bost. Arsenjev říkal, že si už při psa­ní scé­ná­ře vysnil čer­no­bí­lý obraz a po zhléd­nu­tí už si nedo­ká­žu Krajinu ve stí­nu před­sta­vit jiných v bar­vách. Tak tro­chu hloupé komen­tá­ře ohled­ně toho, že se jinak Krajina ve stí­nu veze na úspě­chu Nabarveného ptá­če­te jsou jinak zásad­ně mimo, pro­to­že tyto pro­jek­ty vzni­ka­li neje­nom para­lel­ně ale i obsa­ho­vě jsou si vel­mi odliš­né.

Seškrtání něko­lik pasá­ží ve scé­ná­ři si ale vysvět­lu­ji veš­ke­rá ta podiv­ná dra­ma­tur­gic­ká roz­hod­nu­tí a záro­veň tak tro­chu zvlášt­ní cha­rak­ter­ní vývo­je, kte­rých je film plný. Pro Slámu je tahle prv­ní více­mé­ně vět­ší pro­duk­ce prav­dě­po­dob­ně pří­pra­vou na jeho Švejka a Krajina ve stí­nu roz­hod­ně nestrá­dá tím, že by nemě­la za zády něja­kou sil­nou ruku. Bohužel je ale poznat, že se tak tro­chu jelo max na dru­hou dobrou a někte­ré zábě­ry tak sku­teč­ně vzni­ka­li více­mé­ně na kole­ni. A pak jsou tu prá­vě ty pro­blémy se scé­ná­řem.

Arsenjev dle svých slov strá­vil rea­li­za­cí scé­ná­ře zhru­ba 6-8 měsí­ců a mlu­vil i s pamět­ní­ky, kte­ří udá­los­ti ve fil­mu stih­li zažít nebo je zna­jí z vyprá­vě­ní. Především to co se dělo po kon­ci 2. svě­to­vé vál­ky film zob­ra­zu­je vel­mi bru­tál­ně a pře­de­vším rea­lis­tic­ky a i když se tomu dá těž­ko uvě­řit, tak film si nic tako­vé­ho necu­cá z prs­tu a vel­mi lehce se tak nad tímhle fak­tem udě­lá fyzic­ky nevol­no stej­ně jako když si po zhléd­nu­tí Schindlerova sezna­mu nebo Lidic uvě­do­mí, že vlast­ně viděl sku­teč­ně zahra­né zpra­co­vá­ní něče­ho co se sta­lo a nevin­ní lidé umí­ra­li nebo při­šli o hod­ně. Vzhledem k tomu, že má film ale zhru­ba asi 12 růz­ných důle­ži­tých postav a kaž­dá z nich stří­dá své cha­rak­ter­ní posto­je jako ponož­ky (od dob­rá­ka po svi­ni) se vlast­ně k těm zásad­ním hrdi­nům hle­dá ces­ta zásad­ně těž­ko a tak když dojde na lámá­ní chle­ba je pří­tom­nost něja­kých emo­cí oprav­du nulo­vá.

Krajina ve stí­nu je plná talen­to­va­ných her­ců, kte­ří zde podá­va­jí vel­mi dob­ré výko­ny. Je tu vždyc­ky fajn Stanislav Majer, straš­ně super a za mně pořád tak tro­chu nedo­ce­ně­ná Petra Špalková, super Pavel Nový, jeden z nej­lep­ších mlad­ších čes­kých her­ců Jiří Černý, sym­paťák Ondřej Malý nebo Cyril Drozda, kte­rý zde po seri­á­lu Most! dostal dal­ší zají­ma­vou a výraz­nou roli. Jenomže k čemu je vlast­ně dob­rý herec, když hra­je posta­vu, kte­rá jak­si nemá pev­ně daný cha­rak­ter?

Krajina ve stí­nu jako by vylo­že­ně chtě­la abych teď lito­val chla­pí­ka, kte­rý se před­tím cho­val jako svi­ně. Nebo nao­pak abych teď vní­mal jako svi­ni něko­ho koho mi ješ­tě reál­ně před půl hodi­nou bylo líto. Ideálním pří­kla­dem je posta­va Barbory Polákové, kte­rá je během prv­ní polo­vi­ny před­sta­ve­na jako nacis­ta, kte­rá se vyspí s kaž­dým nacis­tou a po kon­ci 2. svě­to­vé vál­ky nám jí má být najed­nou vlast­ně líto. Mezi posta­va­mi se straš­ně pře­ska­ku­je a i pro­to se dá vlast­ně těž­ko říct kdo je hlav­ní hrdi­na (dle vše­ho by to měla být hlav­ní man­žel­ská dvo­ji­ce, jen­že ve finá­le se s nimi vlast­ně sku­teč­ně zase tolik času netrá­ví). A pak je tu ona sna­ha vyvo­lat to, že vlast­ně všich­ni ješ­tě nedáv­no byli přá­te­lé a teď si jdou navzá­jem po krku. Je to straš­ně zají­ma­vá záplet­ka a dalo by se z ní vysta­vět něco straš­ně skvě­lý­ho.... jen­že to pros­tě nefun­gu­je. Tohle se Krajině ve stí­nu bohu­žel neda­ří tak skvě­le jako tře­ba ve Všech dob­rých rodá­cích. Nikdy jsem neměl pocit, že by sku­teč­ně mezi něja­ký­mi posta­va­mi bylo něja­ké pev­né přá­tel­ství. Mezi jed­not­li­vý­mi roky v obdo­bí 1938-1952 se jinak ská­če pře­de­vším v prv­ní půl­ce mož­ná až pří­liš rych­le ale opět jde dle Arsenjeva pře­de­vším o pro­blém v tom zkrá­ce­ní. A já bych mu na tomhle mís­tě věřil, pro­to­že ten chla­pík si nejen oči­vid­ně dal oprav­du prá­ci s rešer­še­mi a vším mož­ným, ale Krajina ve stí­nu má sku­teč­ně něco jako sil­né pod­kla­dy pro sil­ný pří­běh. Jenomže je tu prá­vě pro­blém v tom zkrá­ce­ní, což je pod­le mně vidět i na něko­li­ka nedo­ře­še­ných téma­tech, kte­ré by se vlast­ně jako­by vytra­ti­li. Taková nazna­če­ná man­žel­ská kri­ze či roze­pře mezi více­mé­ně hlav­ní hrdin­kou a její švag­ro­vou z celé­ho vyprá­vě­ní zmi­zí jako­by nic.

Osobně mám pocit, že kdy­by Krajina ve stí­nu byla tako­vou 8-dílnou mini­sé­rií pro Českou tele­vi­zi nebo tře­ba klid­ně HBO tak by to vlast­ně pro­spě­lo. Arsenjev by dostal více časo­vé­ho pro­sto­ru a dost mož­ná by jed­not­li­vé epi­zo­dy o dél­ce 1 hodi­ny fun­go­va­li lépe než tahle téměř dvě hodi­ny a půl dlou­há ver­ze, kte­rá vlast­ně pořád­ný dech chyt­ne až v dru­hé polo­vi­ně a pořád jí k doko­na­los­ti chy­bí dale­ko. Oceňuji ale fakt, že se toči­lo s kame­rou beze zvu­ku a veš­ke­rý zvuk se tak dodě­lá­val post­syn­chro­nem. A prá­vě ten na kte­rý jsem v posled­ní době obzvláš­tě cit­li­vý mi u Krajiny ve stí­nu při­šel cel­kem dob­rý i přes­to, že jsem si pár uje­tí pře­ce jen vši­ml.

Krajina ve stí­nu bude para­dox­ně pořád jed­ním z nej­lep­ších čes­kých fil­mů toho­to roku i přes­to, že doko­na­lá roz­hod­ně není. Bylo tam ale mini­mál­ně sluš­ně nakro­če­no a ten film má zce­la oči­vid­né a jas­né audi­o­vi­zu­ál­ní kva­li­ty. Příští film Bohdana Slámy bych ale rad­ši viděl v podo­bě návra­tu ke koře­nům než aby reál­ně došlo na dal­ší tro­chu vět­ší pro­jekt podob­ný Krajině ve stí­nu. Ale uvi­dí­me jak to dopad­ne s tím Švejkem. Krajina ve stí­nu není skvě­lá, ale není ani vylo­že­ně špat­ná. I to občas může boha­tě sta­čit.....

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Bontonfilm


Podívejte se na hodnocení Krajina ve stínu na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Reakce

Já jsem to viděl před­pre­mi­é­ře a mys­lím že to je dob­ře natočený.Hlavne na čer­no­bí­lí film,tomu dává syro­vost doby.Bydlim kou­sek od mís­ta dění a o his­to­rii se dost zajímám.Misti ten­to film pro­ží­va­jí jinam než tře­ba oby­va­tel střed­ních Čech.

  • Protektor - nejlepší film od režiséra filmu Prezident Blaník19. března 2019 Protektor - nejlepší film od režiséra filmu Prezident Blaník Od filmu Protektor jsem si toho zprvu mnoho nesliboval. Prostě asi jen nějaký další snímek ve stylu "musíme si pomáhat" s profláknutými tvářemi sterilního českého filmu nového tisíciletí. […] Posted in Retro filmové recenze
  • Zrádci vnesli na obrazovku svět zasažený drogami3. dubna 2020 Zrádci vnesli na obrazovku svět zasažený drogami Když v prvním díle televizního krimiseriálu Zrádci představuje hlavní hrdina David svoje výhodné obchody s drogami a svůj pohled na způsob života, je jisté, že s tímto chlápkem se musí […] Posted in TV Recenze
  • Kriminální miniseriál Zrádci sleduje svět kolem drog20. února 2020 Kriminální miniseriál Zrádci sleduje svět kolem drog Scénář šestidílné minisérie vznikl podle původního námětu Jiřího Vacka, jednoho ze zakladatelů Národní protidrogové centrály, a na základě příběhů policistů. Je těžké určit, zda je hlavní […] Posted in Filmové premiéry
  • Bába z ledu - Bába z ledu má křehké srdce17. února 2019 Bába z ledu - Bába z ledu má křehké srdce Otužování je starou a účinnou metodou pro posílení imunitního systému organismu. To je známá věc, ale šarmantní důchodkyni Hanu (Zuzana Kronerová) prověří otužování, jak pevnou má vůli a […] Posted in Retro filmové recenze
  • Bába z ledu11. září 2018 Bába z ledu Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, […] Posted in Galerie
  • Bába z ledu21. února 2017 Bába z ledu Fotky z novinářské projekce. Posted in Filmové premiéry
  • Sucho – Recenze – 60 %3. dubna 2024 Sucho – Recenze – 60 % Filmový režisér a scenárista Bohdan Sláma se po svém přechozím filmu Krajina ve stínu vrací k autorské tvorbě, k tématu mezigeneračních rodinných střetů a také k prostředí současného […] Posted in Filmové recenze
  • Štěstí6. září 2022 Štěstí Film  režiséra Bohdana Slámy ŠTĚSTÍ je dojemným příběhem o křehkém vztahu dvou mladých lidí, jenž postupně přeroste v opravdovou lásku. Herecké obsazení i atmosféra filmu navazuje na […] Posted in Retro filmové recenze
  • Jitřní záře27. června 2022 Jitřní záře Jedná se o 6 dílnou seriálovou sérii, kterou můžeme zhlédnout pouze na internetové televizi Voyo. Premiéra na Voyo v ČR byla 10.6.2022, poté přidávají nový díl každý pátek, je však škoda, […] Posted in TV Recenze
  • Mimořádná událost6. února 2022 Mimořádná událost Událost z února 2019 na trati Studenec-Křižanov, kdy motorová jednotka jela 14 minut bez řidiče, byla jednou z inspirací režiséra Jiří Havelky k tvorbě komedie s prvky společenské kritiky. […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

1
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,10280 s | počet dotazů: 279 | paměť: 62890 KB. | 23.12.2024 - 20:40:57