Asi nejvíce se bude v souvislosti s filmem řešit autenticita a věrohodnost. Z čeho jste při psaní scénáře vycházela?
Rešerše ke scénáři mi trvaly skoro rok. Zpo čátku jsem vycházela z veřejných zdrojů, archivních článků v médiích a hlavně z roz sudků nad dvěma hlavními větvemi distri butorů pančovaného alkoholu. Například rozsudek nad trojicí hlavních pachatelů a jejich nejbližšími spolupracovníky má více než sto stran a v jeho odůvodnění je velmi přesně popsáno, jak kde a proč byl meta nol do etanolu přimíchán a kam distribuo ván. Tyhle rešerše mi pomohly se ve sple tité kauze zorientovat, takže jsem pak byla připravená klást otázky lidem, kteří kauzu vyšetřovali nebo se stali její obětí. Ti všich ni mi pomohli mozaiku příběhu doskládat. Ve scénáři jsme pak samozřejmě museli řadu věcí vynechat, zkrátit či pozměnit, ale je tam velmi málo momentů, které bychom si úplně vymysleli. Budouli se diváci snažit uhádnout, které motivy jsou ve filmu po dle skutečnosti a které jsou pozměněné, dám jim nápovědu. Ty nejšílenější, nejneu věřitelnější, nejsměšnější nebo nejhloupěj ší věci ve filmu jsou vždycky podle pravdy.
Jak jste kauzu Metanol vnímala v jejím průběhu, v reálném čase? Vzpomenete si na své tehdejší pocity?
Vzpomínám si, jak jsem se bála, že to ně kdo udělal schválně. Že by v naší zemi byla taková zrůda, která by zavinila smrt tolika lidí ze svého rozhodnutí a v klidu to pozo rovala. Že se nakonec ukázalo, že to způso bila hloupost a hamižnost, je sice úleva jen částečná, ale přeci jen úleva.
Kauzou jste se zabývala do velké hloubky. Je něco, co Vás při přípravě scénáře šokovalo nebo překvapilo?
Nemohla jsem uvěřit, když jsem si přečetla, že dva z pachatelů se snažili alkohol s meta nolem prodat i po konci prohibice, ačkoli už velmi dobře věděli, že i jejich lahve jsou s me tanolem a mohou zabít. Normálně si opatřili nové kolky, zfalšovali certifikáty o původu lihu a vyjednávali s odběratelem, který jim slíbil dostat alkohol do maloobchodní sítě. Kdyby se jim to povedlo, umřou tisíce. Už předtím jsem si kladla otázku, proč se nikdo z pacha telů nesnažil distribuci alkoholu zastavit, když zjistil, že je nebezpečný. Ale vidět důkazy o tom, že to někdo šíří s plným vědomím toho, že další lidé mohou umřít, to pro mě byl šok.
Co se do scénáře nevešlo a z jakých důvodů?
Do scénáře se nevešlo asi devět desetin celé kauzy. Ve chvíli, kdy máte 50 mrtvých, 140 poškozených a 80 obviněných, nemů žete vyprávět příběh každého z nich. Stej né je to i s policisty, hasiči, hygieniky, lékaři – všemi lidmi, kteří velmi tvrdě pracovali na tom, aby se postup otrav zastavil. Metanol se rozlil po celé zemi, ohrožení bylo reálné pro nás všechny. Snažili jsme se s Matějem Podzimkem, abychom do obou dílů Meta nolu dostali skutečných příběhů co nejvíce, ale v jednu chvíli jsme si museli říct, že to nejde, že naopak musíme podstatně zkra covat a zjednodušovat, aby se na film vů bec dalo dívat.
Jako novinářka nutně musíte s informacemi pracovat jinak než „standardní“ scenáristka. Vnímáte to jako svou výhodu, nebo naopak omezení?
Já vlastně nevím, jak pracují s informacemi „standardní“ scenáristé. Myslím, že moc jiné to nebude. Každý dělá rešerše, každý se nejdřív snaží pochopit téma, o kterém chce psát. Já ověřuju a rešeršuju úplně všechno, i věci, na kterých z hlediska tématu filmu vů bec nezáleží. Někdy mě to strašně zpoma luje. Ve filmu třeba Lukáš Vaculík krmí kap ry ve svém domácím rybníčku. Když jsem tu scénu psala, strávila jsem dvě hodiny na rybářských serverech, aby nakonec Lukáš svému filmovému synovi řekl větu: „Dej jim dvě lopatky z bílého pytle, a jakmile bude mít voda pod osm stupňů, tak už je nekrm.“ Neumím tyhle věci hodit za hlavu a napsat něco jen tak od boku, strašně mě znervóz ňuje myšlenka, že se na to podívá nějaký rybář a pozná, že jsem to odflákla. Naopak se cítím jistě, když vím, že si můžu stát za tím, co která postava říká a proč.
Doznal scénář nějakých změn v momentě, kdy se dostal k Tereze Kopáčové? Měla nějaké zásadní připomínky?
Tereza byla u projektu téměř od začátku, četla všechno od mých rešerší přes první návrhy scénosledů po několik variant scé nářů. Myslím, že její nejčastější připomín ky byly „Moc složité.“, „Furt tomu nerozu mím.“, „Kdo je zase tenhle člověk? Je jich tam moc.“ Výsledná varianta scénáře je výsledek práce celého týmu: Matěje Pod zimka, Michala Reitlera i Terezy Kopáčové. Jakmile jsme se shodli my čtyři, což trvalo dva roky, už se pak scénář neměnil.
Tereza Kopáčová Metanol označila jako „klukovský příběh“, nicméně jej napsala žena a režírovala taky žena. Je v něčem ženský pohled na tuto kauzu výjimečný? Jinými slovy: napsal by to chlap jinak?
Režíroval by to chlap jinak? Jak? Nemyslím si. Možná je tam jedna scéna mezi Kristýnou Podzimkovou a Veronikou Freimanovou – taková typická scénka, kdy v si matka s dcerou navzájem lezou na nervy – to je možná moment, který muži neznají tak do hloubky. O všem ostatním si mys lím, že by to muž natočil či napsal podobně.
„Klukovský“ je ten příběh, protože ho spá chali muži a vyšetřovali muži, nicméně to nám, dvěma blondýnám, nebránilo v tom, abychom ten příběh pochopily a dokázaly vyprávět.
Mluvila jste Tereze do obsazení? Konzultovala je s Vámi?
Mluvit jí do něčeho bych si nedovolila. Ale ano – o hlavních postavách jsme se opět radili v týmu. Já jsem nejvíc nesouhlasila s obsazením Lukáše Vaculíka, chtěla jsem tu postavu ošklivou – ne fešáka. Tereza si stála na svém, že Lukáš je herec, na je hož výkonu mohou oba díly stát. A měla pravdu. Tisíckrát jsem se všem omluvila, že jsem tuhle její volbu podkopávala. Lukáš Vaculík exceluje.
Části seriálu: Metanol
- Tereza Kopáčová: Vůbec jsem netušila, jak velká byla ta malá lidská blbost, co dokázala způsobit šílenou kauzu
- Lenka Szántó: Že to všechno způsobila hloupost a hamižnost, je jen částečná úleva
- Matěj Podzimek: Metanol je o alibismu v nás, který vede ke smrtící bezohlednosti
- Lukáš Vaculík: Každá špatnost se může opakovat. Pokud přinese dost peněz
- David Máj: Metanol je věrně zrekonstruovaný napínavý příběh
- Kristýna Podzimková: Nejvíc mě zarazilo omezené uvažování pachatelů
- Martin Finger: Hrát kriminalisty je plnění mých snů
- Vasil Fridrich: Všichni v sobě máme intenzivní dojmy z oněch dnů
Nejnovější komentáře