Dnes 24. Febiofest zahajuje film Přes kosti mrtvých

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Skrze ener­gic­kou a znač­ně excen­t­ric­kou posta­vu Janiny Dušejkové (Agnieszka Mandat), uči­tel­ky ang­lič­ti­ny v důcho­do­vém věku, sle­du­je­me vzrůs­ta­jí­cí hrů­zu malé osa­dy na polsko-českém pohra­ni­čí, ve kte­ré se v rych­lém sle­du sta­ne něko­lik záhad­ných vražd bez jas­ně vysvět­li­tel­né logi­ky nebo moti­vu. Hrůza a zdě­še­ní z vražd kon­tras­tu­jí s obec­ným nezá­jmem, kte­rý dopro­vá­zí maso­vé vybí­je­ní divo­ké zvě­ře v prá­vě pro­bí­ha­jí­cí lovec­ké sezó­ně. Dušejková je nejen milov­ni­cí zví­řat, ale také ochrán­ky­ní všech div­ných a ‘jiných’ oby­va­tel Kłodzké kot­li­ny, kde se pří­běh ode­hrá­vá. Skrze Dušejkovou začí­ná­me v pří­bě­hu postup­ně odha­lo­vat, kdo sto­jí za pra­po­div­ný­mi vraž­da­mi a jak sou­vi­sí s vyvraž­ďo­vá­ním zvě­ře.

„Náš film by mohl nést název: Tahle země není pro sta­ré ženy. Svět, ve kte­rém žije­me a kde se ten­to pří­běh ode­hrá­vá, je tako­vým mís­tem. Hlavní posta­va je upřím­ná, váš­ni­vá, štěd­rá, inte­li­gent­ní, ale i šíle­ná. Šílená vzte­ky, posed­los­tí zví­řa­ty a sou­ci­tem k mar­gi­na­li­zo­va­ným lidem. Překypuje rebe­lií a roz­hoř­če­ním,“ říká k fil­mu jeho respek­to­va­ná a oce­ňo­va­ná pol­ská reži­sér­ka Agnieszka Holland, kte­rá má na svém kon­tě tři nomi­na­ce na Oscara. Agnieszka Holland film nato­či­la na moti­vy kniž­ní­ho morál­ní­ho thrille­ru spi­so­va­tel­ky Olgy Tokarczuk „Svůj vůz i pluh veď přes kos­ti mrtvých“ (vydá­no v nakla­da­tel­ství Host v roce 2010).

Originální detek­tiv­ka s prv­ky čer­né kome­die Přes kos­ti mrtvých byla před­sta­ve­na v hlav­ní sou­tě­ži 67. roč­ní­ku pres­tiž­ní­ho fes­ti­va­lu Berlinale, odkud si odnes­la Cenu Alfreda Bauera a tedy i Stříbrného lva. Jeden z kri­ti­ků Patrick Wellinski (z roz­hla­so­vé a tele­viz­ní sta­ni­ce RBB) film na Berlinale oce­nil čtyř­mi hvěz­dič­ka­mi z mož­ných pěti: „Ve své ška­re­dě dob­ré nála­dě, svém eko­lo­gic­kém posel­ství a sil­ném obsa­ze­ní je Přes kos­ti mrtvých urči­tě jed­ním z nej­na­pí­na­věj­ších a nej­po­zo­ru­hod­něj­ších fil­mů letoš­ní sou­tě­že“.

Natáčení fil­mu se usku­teč­ni­lo v Kladsku, ve měs­tě nachá­ze­jí­cím se blíz­ko pol­ských hra­nic. Točilo se také v čes­kém pohra­ni­čí na Broumovsku, např. závě­reč­ná scé­na fil­mu či scé­na Svatohubertské mše v kos­te­le Sv. Petra a Pavla v Broumově. V Česku se rov­něž vytvá­ře­ly vizu­ál­ní efek­ty ve spo­leč­nos­ti UPP a toči­ly se zde zábě­ry divo­ké zvě­ře, kte­ré hra­jí v tem­ném a mystic­kém podo­ben­ství klí­čo­vou roli. Na scé­ná­ři fil­mu s Agnieszkou Holland spo­lu­pra­co­val sce­náris­ta Štěpán Hulík, stři­ha­čem fil­mu byl Pavel Hrdlička a jed­nu z důle­ži­tých rolí ve sním­ku ztvár­nil Miroslav Krobot. Všichni jme­no­va­ní spo­lu­pra­co­va­li s Agnieszkou Holland již na oce­ňo­va­né sérii Hořící keř (2013), kte­rá také vznik­la v česko-polské kopro­duk­ci. Miroslav Krobot pro­zra­dil, jaké bylo při­je­tí fil­mu Přes kos­ti mrtvých na letoš­ním Berlinale: „Přijetí bylo hod­ně vstříc­né, fil­ma­ři a divá­ci vyjá­d­ři­li Agnieszce Holland své sym­pa­tie už před pro­mí­tá­ním. Potlesk byl dlou­hý a trou­fám si říct, že film oprav­du zau­jal“.

Film byl pod­po­řen Státním fon­dem kine­ma­to­gra­fie a kopro­du­ko­va­la ho Česká tele­vi­ze.

Hlavní dra­ma­turg Filmového cen­t­ra Jaroslav Sedláček z České tele­vi­ze o spo­lu­prá­ci na fil­mu pro­hlá­sil:

„Krajina se svý­mi tajem­ství­mi, bolest­mi, trau­ma­ty i mýty, své­ráz­ní oby­va­te­lé, pohnu­té lid­ské osu­dy a do toho při­bý­va­jí­cí mrt­ví jeden za dru­hým. Projekt Agnieszky Holland jsme vní­ma­li nejen jako por­trét kra­ji­ny na polsko-českém pome­zí a bola­vou zprá­vu o naší minu­los­ti, ale hlav­ně jako pro­vo­ka­tiv­ní roz­pra­vu o naší neu­tě­še­né sou­čas­nos­ti a blíz­ké budouc­nos­ti, do kte­ré se řítí­me vět­ší rych­los­tí, než si sami mys­lí­me. Cítili jsme tu poten­ci­ál vel­ké­ho evrop­ské­ho arto­vé­ho fil­mu a jsme rádi, že jsme se nemý­li­li.“

AGNIESZKA HOLLAND (1948), reži­sér­ka a spo­lusce­nárist­ka

Respektovaná a oce­ňo­va­ná reži­sér­ka a sce­nárist­ka, kte­rá má na svém kon­tě tři nomi­na­ce na Oscara, pochá­zí z Varšavy. Na kon­ci 60. let stu­do­va­la na praž­ské FAMU, zaži­la atmo­sfé­ru Pražského jara 1968 a řadu osob­nos­tí, kte­ré se po roce 1989 sta­li sym­bo­ly svo­bo­dy a demo­kra­cie (FAMU absol­vo­va­la v roce 1971). Její začát­ky asi­s­tent­ky režie jsou spo­je­ny s legen­da­mi pol­ské kine­ma­to­gra­fie: s Andrzejem Wajdou a Krzysztofem Zanussim. Debutovala psy­cho­lo­gic­kým dra­ma­tem Provinční her­ci (1980), meta­fo­rou na teh­dej­ší poli­tic­kou situ­a­ci v Polsku, kte­ré se sta­lo důle­ži­tým dílem tzv. kina morál­ní­ho nekli­du, oce­ně­né na fes­ti­va­lu v Cannes Cenou mezi­ná­rod­ní kri­ti­ky. Po vyhlá­še­ní výji­meč­né­ho sta­vu v Polsku Agnieszka Holland emi­gru­je a i ve svo­bod­ných pod­mín­kách natá­čí společensko-politicko-morální sním­ky. Drama o osu­dech židov­ských žen v čase dru­hé svě­to­vé vál­ky Hořká skli­zeň (Bittere Ernte, 1985), rea­li­zo­va­né v zápa­do­ně­mec­ké pro­duk­ci, zazna­me­na­lo její prv­ní nomi­na­cí na Oscara za nej­lep­ší zahra­nič­ní film. Následoval thriller Jak zabít kně­ze (To Kill a Priest, 1988), sku­teč­ný pří­běh kně­ze Jerzyho Popieluszka umu­če­né­ho pol­skou taj­nou poli­cií. Proslulý se stal sní­mek vyprá­vě­jí­cí o židov­ském chlap­ci, kte­ré­mu se poda­ři­lo pře­žít nacis­mus i sta­lin­ské repre­se ve váleč­ném dra­ma­tu Evropa, Evropa (Europa, Europa, 1990). Tento gro­tesk­ní, mís­ty absurd­ní pří­běh z doby tota­li­ty nato­če­ný pod­le sku­teč­né udá­los­ti zís­kal Zlatý gló­bus a byl rov­něž nomi­no­ván na Oscara v kate­go­rii nej­lep­ší zahra­nič­ní film. K židov­ské tema­ti­ce se navrá­ti­la také v posled­ním sním­ku nomi­no­va­ném na Oscara za nej­lep­ší zahra­nič­ní film V tem­no­tě (In Darkness, 2011). Z její pes­t­ré fil­mo­gra­fie, kte­rou Agnieszka Holland natá­čí v USA, Polsku, ale i u nás, sto­jí za pozor­nost živo­to­pis­ná dra­ma­ta Úplné zatmě­ní s exce­lu­jí­cím Leonardo DiCapriem (1995) a Ve stí­nu Beethovena (2006), dále oce­ňo­va­ná tele­viz­ní série Hořící keř (2013), ověn­če­ná cenou za nej­lep­ší režii pro Agnieszka Holland v rám­ci Cen čes­ké fil­mo­vé kri­ti­ky a Českých lvů.

MIROSLAV KROBOT (1951), role Borose Schneidera

Uznávaný diva­del­ní reži­sér, dra­ma­tik, dlou­ho­le­tý umě­lec­ký šéf praž­ské­ho Dejvického diva­dla (v letech 1996 – 2014) a herec pochá­zí se Šumperka. Za diva­del­ní tvor­bu a herec­ké poči­ny zís­kal řadu pres­tiž­ních oce­ně­ní. Na fil­mo­vé půdě herec­ky debu­to­val rolí bez­rad­né­ho otce v tragi­ko­me­dii Petra Zelenky Příběhy oby­čej­né­ho šílen­ství (2005). Zlomovým fil­mem na mezi­ná­rod­ním poli byla hlav­ní role Miroslava Krobota v mystic­kém dra­ma­tu maďar­ské­ho reži­sé­ra Bély Tarra po boku Tildy Swinton Muž z Londýna (2007). Dále se obje­vil ve fil­mech (výběr z fil­mo­gra­fie): v ani­mo­va­ném oce­ňo­va­ném poči­nu Alois Nebel (2011), v kome­di­ích Okresní pře­bor – Poslední zápas Pepika Hnátka (2012) a Revival (2013). S význam­nou pol­skou reži­sér­kou Agnieszkou Holland spo­lu­pra­co­val na tele­viz­ní sérii Hořící keř (2013) a napo­sle­dy na fil­mo­vém dra­ma­tu Přes kos­ti mrtvých (2017). Věnuje se rov­něž fil­mo­vé režii, debu­to­val tragi­ko­me­dií Díra u Hanušovic (2014), dále si zahrál v řadě tele­viz­ních seri­á­lů včet­ně kome­di­ál­ní­ho divác­ky úspěš­né­ho sit­co­mu Čtvrtá hvězda (2014), kte­rý také reží­ro­val spo­leč­ně s Janem Prušinovským.

Text a foto : MFF Praha- Febiofest

Autor: ALZE
Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalý
11. dubna 2025Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalýKryptograf CIA se vydává do terénu po šokující vraždě své ženy rukou teroristů ve filmu Amatér, který je v současné době k vidění na americkém serveru Hulu a který stojí za to si znovu připomenout po…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Po strništi bos
6. září 2022Po strništi bosPředpokládám, že znáte film stejné autorské i rodinné dvojice s názvem Obecná škola. Pokud ano, máte jako diváci na jednu stranu vyhráno, protože už předem tušíte, jakou poetiku autoři v novém filmu zvolili, a navíc děj…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Horem pádem - film roku 2004
22. února 2021Horem pádem - film roku 2004Hranice, náklaďák, dvojice řidičů na česko-německém přechodu, nervozita, že nevyjde to co má vyjít. Takhle začíná jeden ze dvou hlavních příběhů filmu Horem Pádem. Ta dvojice řidičů osob jsou převaděči Milan (Jan Budař) a Goran (Zdeněk…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jedna ruka netleská - Standa je smolař, zrovna ho pustili z vězení a on věří, že se karta obrací.
30. listopadu 2020Jedna ruka netleská - Standa je smolař, zrovna ho pustili z vězení a on věří, že se karta obrací.David Ondříček napsal ve spolupráci s Jiřím Macháčkem scénář a potom podle něj natočil film, který je místy vtipný, místy velmi vtipný, místy vulgární a dohromady tvoří mooooc hezkou spatlaninu. Při odchodu z kina se sluší,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Občan Havel - dokument o prvních 14 letech
24. září 2020Občan Havel - dokument o prvních 14 letech„A až mi řeknou, že jsem byl zvolen prezidentem, co jim mám odpovědět? Děkuji Vám za informaci?“ To je jen jedna citace ze spousty humorných, velice civilních a zároveň obyčejně lidských situací, které přináší unikátní časosběrný…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Malý Eda se naučil chodit „Po strništi bos“
12. dubna 2020Malý Eda se naučil chodit „Po strništi bos“I když je z Prahy, najde kamarády v malém městečku, kde žije společně s maminkou, tatínkem a dalšími členy rodiny během protektorátu až do konce války. Je to zvídavý chlapec s citlivým srdíčkem po mamince a rozvážnou myslí po tatínkovi.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Horem pádem - Ten, kdo je nahoře, bude nahoře. Kdo je dole, zůstane dole.
15. ledna 2020Horem pádem - Ten, kdo je nahoře, bude nahoře. Kdo je dole, zůstane dole.Aspoň to se nám snaží říct nový film Jana Hřebejka Horem pádem. O čem vlastně Horem pádem je? Je o dvojici tiráků, kteří převážejí v kamionu utečence tmavší pleti. Jednou jim ale v autě zůstane mimino.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Želary - Nejlepší film Ondřeje Trojana
8. května 2019Želary - Nejlepší film Ondřeje TrojanaJmenovala se Eliška. Momentálně má ale ve svých dokumentech jméno Hana a směřuje s mužem, kterého ani nezná, do hor v pohraničí, kde se má ukrýt. Probíhá druhá světová válka… Eliška (Aňa Geislerová) a její přítel,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jedna ruka netleská - 4. film Davida Ondříčka
12. února 2019Jedna ruka netleská - 4. film Davida OndříčkaUž je tomu nějaký ten pátek, kdy šel do kin film Davida Ondříčka Jedna ruka netleská (v roce 2003).Režisér David Ondříček si vzal do filmu podobnou skupinu lidí, co s ním vytvářela film Samotáři, který byl…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jan Tříska
25. září 2017Jan TřískaJan Tříska (4. listopadu 1936 Praha - 25. září 2017, Praha) byl česko-americký herec. Jeho manželkou byla Karla Chadimová. Ze života V letech 1955–1959 vystudoval herectví na pražské DAMU, poté se stal v roce 1959 nejmladším…Vydáno v rubrice: Profily osob
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře