Sergei Kravinoff známý jako Kraven (Aaron Taylor-Johnson) má komplikovaný vztah se svým otcem Nikolaiem (Russell Crowe). Byl to jeho otec, který ho dovedl k cestě za pomstou a namotivoval ho k tomu, aby se stal největším a nejobávanějším lovcem na světě....
„Tak nám zabili Sony’s Spider-Man Universe!“
Už na samotném počátku se mohlo zdát podivné pojmenovat propojený vesmír po Spider-Manovi, který v těchto příbězích nehraje prakticky žádnou roli (ignorujme nyní po-titulkové scény vedoucí nikam i kojence Petera Parkera z Madam Web!). Čerstvé zprávy o konci SSMU nejspíše překvapí málokoho. Trilogie Venom možná zaznamenala nějaký komerční úspěch, po Morbiovi a Madam Web ovšem zbyla pouze várka mnoha internetových memů (It’s Morbin“ Time!), totální neodhadnutí cílovky a především budování vesmíru, které mu chybí jakákoliv funkční kreativní kontrola. Bylo tak nějak jisté, že s vývojem tohoto vesmíru nemohou být spokojeni ani v samotném Sony.
Mnozí by nejspíše rádi fandili režisérovi J. C. Chandorovi a Aaronu Tayloru-Johnsonovi, který si v Chandorově novince Lovec Kraven zahrál titulní roli. Chandor i Taylor-Johnson prosili diváky, aby se nenechali ovlivnit neveselými vzpomínkami a dali jejich přírůstku do tohoto podivného světa šanci. A to i přes fakt, že samotné studio Sony nyní hodilo do ringu ručník. Na svou stranu nicméně nejspíše Chandor a Taylor-Johnson přeci jen někoho dostanou. Budou jejich podporovatelé litovat?
Lovec Kraven dlouho čekal na svůj filmový debut. Mohl se objevit ve zrušeném Spider-Manovi 4 Sama Raimiho i propojeném vesmíru, který měl původně nastartovat Amazing Spider-Man 2. Režisér MCU trilogie Spider-Man Jon Watts chtěl poté Kravena použít ve svém třetím Spider-Manovi, než došlo k rozhodnutí, že se výsledný Spider-Man: Bez domova nakonec vydá cestou nostalgie a mnohovesmíru. I filmař Ryan Coogler chtěl Kravena použít do prvního Black Panthera. Všechno to jenom značí, že je Lovec Kraven populární Spider-Manův protivník, který navíc patří mezi ty, kteří na svůj hraný debut čekají. A díky realizaci jeho vlastního filmu nyní čeká na film, kde by se mohl utkat se Spider-Manem.
Kolem hlavní role se původně motali Brad Pitt, Keanu Reeves nebo Adam Driver, šanci ovšem nakonec dostal Aaron Taylor-Johnson, především díky svému výkonu v akční podívané Bullet Train. Šikovný britský herecký talent (titulní klučina z Kick-Ass ušel dlouhou cestu) a navíc režisér J. C. Chandor, který filmy Vše je ztraceno i Trojitá hranice ukázal, že filmové řemeslo ovládá. A právě díky Chandorovi se dá nejspíše říci, že Lovec Kraven skrývá něco, co by ho dalo nazvat filmem, který skrývá potenciál na dobrý film. Za vyloženě dobrý film ho ovšem vlastně označit nelze.
Na samotném papíře mohl díky scénáři Richarda Wenka (Expendables 2, Equalizer 1-3) a dvojice Art Marcum a Matt Holloway (první Iron Man, Punisher: Válečná zóna) působit jako neurážející béčko. Takové to, které by připomnělo třeba prvního Bladea a nebo tři filmové pokusy o adaptaci komiksu Punisher (ke kterému má toto pojetí Kravena vlastně nejblíže). Jako první (i poslední film) ze světa SSMU je Lovec Kraven mládeži nepřístupný a titulní antihrdina tak skutečně dokáže své nepřátelé brutálně mordovat. Scénář navíc těží z toho, že je titulní postava antihrdina, zvládá načrtnout nějaké zajímavé motivy a minimálně naznačit nějakou zajímavou zápletku pro případné pokračování (takže slepá ulička).
Lovec Kraven rozhodně není nezajímavý a je lepším filmem nežli Morbius a Madam Web. Reputaci nicméně SSMU nějak zázračně zvednout nedokáže. I Lovec Kraven je totiž velmi hloupý blockbuster. A na víc vypadá poměrně lacině a ošklivě, kdy se jenom rychle vyvolá otázka, proč samotné studio Sony něco neudělalo s filmem, který měl původně do kin dorazit již 13. 1. 2023?! Digitální efekty jsou v pohybu skutečně ošklivé a jen to podtrhuje lacinost, která z filmu čiší. On tomu chvílemi nevypomáhá ani výběr lokací evokující všechny ty akční béčka, která se natáčí v levných lokacích jako Rumunsko.
On Lovec Kraven za pochodu vlastně v nejednom ohledu působí tak trochu zabedněně. Střih se dopustí nejedné nekonzistence, nejeden zvláštní moment si říká o to, aby byl Lovec Kraven zachován v paměti díky nejednomu meme a nejvíc vtipné je to v moment, kdy filmu zřejmě chyběl nějaký dramaturg a nejspíše i někdo, kdo zodpovídá za skript. Russell Crowe (který by se v době Raimiho Spider-Mana perfektně hodil na Kravena) jako Kravenův otec (trpící tou nejhorší možnou formou toxické maskulinity) a Fred Hechinger jako Kravenův bratr mají po celou dobu filmu výrazný ruský přízvuk. Samotný Aaron Taylor-Johnson v roli Kravena si ovšem ponechává po celou dobu svůj přirozený britský přízvuk. To jsou všechno prakticky školácké chyby.
Pro fanoušky původní komiksové postavy je už jistě výrazně kontroverzní krok fakt, že Kraven tentokrát neloví zvířata. Loví lidi (kriminálníky a zločince) a PETA by si ho mohla ihned najmout jako hrubou sílu při jakémkoliv porušení zvířecích práv. Jde pochopitelně o pokus udělat postavu svým způsobem sympatičtější (jak je celá expozice Kravenova originu vlastně nechtěně směšná), samotný titulní antihrdina navíc získá superschopnosti (to se nedá popsat, to se musí vidět), které ho se zvířaty ještě více sblíží. Aaron Taylor-Johnson se očividně snaží do role dát maximum sil a jestli kvůli někomu stojí za to film vidět, je to právě on. Taylor-Johnson zvládá rychle osvětlit, proč je právě on mnohými označován za ideálního nástupce Daniela Craiga v roli Jamese Bonda. Zamrzí jenom, že něco takového nemůže Taylor-Johnson předvádět ve filmu s lepším scénářem. V nejeden moment může dojít na komplikovanou otázku ohledně toho, zda jsou hloupí diváci a nebo samotní scenáristé. Když se občas člověk zamyslí nad samotnými dialogy, IQ scenáristů může snadno podceňovat.
Scénáři se alespoň nějak daří vybudovat nosné pouto mezi Kravenem a jeho bratrem Dmitrim. Helchinger se na roli svého takzvaného chameleona (jakou pak asi bude mít tato přezdívka dohru...) hodí a jestli by nějaké pokračování stálo za zvážení, bylo by to minimálně díky naznačenému potenciálu v závěru. Film by zoufale potřeboval více momentů, kdy se musí Sergei prát se svými démony a přiznávat si, že se možná tak moc neliší od svého otce, kterého tolik nenávidí. Jenomže na to bohužel není tak úplně místo. A divák proto radši dostane více strašně směšného záporáka, který je jako gangster s batůžkem možná méně směšný než s nosorožčí kůží. Leckomu by se hned mohlo začít stýskat po Zacku Snyderovi.
Alessandro Nivola jako by si bral „poznámky´´ od Matta Smitha v Morbiovi - „nevím, co se svou rolí, samotný režisér mi není schopný poradit, kašlu na to, prostě se utrhnu ze řetězů a možná to vyjde!“ Právě Nivolův Rhino bude nejspíše nejzaručenější způsob, jak odkaz tohoto filmu skrze různé meme udržet při životě, pořád ovšem vlastně lepší/zajímavější charakter než Christopher Abbott jako Foreigner. Maniakální generál z finále Chudáčků Yorgose Lanthimose nepůsobí, že by byl na place nejšťastnější, kdy to celé utvrzuje jeho mrtvolný projev a to i při projevení schopností jeho postavy, které časem začnou být vyloženě otravné. Russell Crowe zdánlivě plní svůj aktuální standard (pozorní si všimnou odkazu na zlaté časy Gladiátora) a oscarové Ariane DeBose je na docela nevýraznou roli Calypso vlastně docela škoda. Především v momentech, kdy pronáší ty nejsměšnější dialogy z celého filmu.
Prvních 8 minut filmu jsou ty nejlepší z celého filmu, studio Sony moc dobře tušilo, že mohou v rámci kampaně slušně nalákat:
Lovec Kraven má pořád slušné základy. Jde pořád o origin (expozice Kravenova původu trvá přehnaně dlouho), přeci jen je ovšem v něm dost akce, rating R zvládá dělat své a nějaké pochybné budování mytologie (komiksoví fandové jistě zpozorní při zmínce jmén jako Miles Warren nebo Chameleon) by v jisté rovině vlastně mohlo fungovat. A to i přes fakt, že se celý tento propojený svět dávno vydal do slepé uličky a ani tahle varianta Kravena se zřejmě se Spider-Manem nikdy neutká. Nejvíce zamrzí to, že oceňovaný tvůrce J. C. Chandor nezvládl sám v SSMU natočit film, který by nepůsobil genericky a bez duše. Aaron Taylor-Johnson dělá hodně, je jen smutné, že očividně dává maximum (maximum možného v rámci Lovce Kravena!) do filmu, který si jeho snahu ani nezaslouží. Sakra, ani hudba Benjamina Wallfische tentokrát nefunguje!
Pár zábavných momentů rychle zastíní momenty nefunkční a momenty vyloženě tragické. Sony mělo Lovce Kravena na skladě téměř dva roky a za celou dobu nezvládlo film dotáhnout do podoby, která by zvládla být nějakým způsobem neurážející. Do jisté míry jde o důkaz toho, že studio Sony hodilo ručník do ringu dávno před tím, než bylo jasné, že prohrálo. Zamrzí to, protože i tento film potvrzuje, že je Lovec Kraven zajímavou postavou. Takovou, která by si zasloužila lepší film. Tak snad někdy příště. A radši s tím Spider-Manem. Jak se z Lovce Kravena mohl být dobrý film, výsledkem je béčková volovina, kterou nezachrání ani Chandorovo řemeslo. Film totiž chtě nechtě působí dojmem, že se téměř nikdo vlastně extra nesnažil. A jde tak o kyselou tečku za propojeným vesmírem s účastí Spider-Manových protivníků.
Nejlépe by to popsal Jirka Luňák. Mělo tohle pochybné Sony’s Spider-Man Universe vlastně někdy naději? Lovec Kraven je důkazem, že v této formě určitě ne. Aaron Taylor-Johnson není castingový omyl a minimálně na závěr má SSMU konečně nějaké nosné vedlejší postavy (byť za sebepochybnějších okolností). Na dobrý film to ovšem ani tentokrát nestačilo. Lovec Kraven nejspíše časem dostane na stříbrných plátnech další šanci a dost možná se na nich konečně setká se Spider-Manem. Na tento film se následně zapomene po právu. Nějaké nosné základy totiž nestačí na to, aby v především dnešní době upadajícího zájmu o komiksové filmy (George Lucas a Steven Spielberg jsou holt proroci) stál za pozornost film, který by šlo snadno označit za polotvar. Loučení s existencí Sony’s Spider-Man Universe nebude mít pro mnohé tragický nádech z pochopitelných důvodů....
Nejnovější komentáře