OBSAH
Šarlatánský profesor Goldthwait Higginson Dorr (Tom Hanks) dal dohromady skupinu „expertů”, se kterými se chystá provést loupež století. Tým: Odborníci na výbušniny, kopání tunelů, hrubou sílu a špionáž. Základna: Sklep nic netušící staré dámy, paní Munson (Irma P. Hall). Lest: Pětice hledá místo, kde by mohla nacvičovat chrámovou hudbu. Problém: Velmi brzy se ukáže, že Dorrovi zlodějíčci nejsou dostatečně rozumově nadáni, aby loupež dokázali uskutečnit. Mnohem větší problém: Všichni hrubě podcenili schopnosti své domácí.
Když paní Munson odhalí jejich zákeřný plán a vyhrožuje, že zavolá policii, rozhodne se zločinecké kvinteto, že se postarají i o ni. Nakonec, jak těžké může být odstranit jednu starší dámu?
O FILMU
„Původní film se nám moc líbil,” říká režisér Ethan Coen o snímku Pět lupičů a stará dáma z roku 1955, jehož hlavní motiv si s bratrem Joelem vybral jako předlohu svého nového filmu. „Je to velmi silný námět, stojí na pevných základech. Vzali jsme z něj páteř příběhu a vše ostatní zcela přepracovali. Charakterové rysy postav i prostředí se od originálu docela liší.“
„Jejich vkus je unikátní,” říká o scénáristické a řežisérské dvojici Tom Hanks, který se zhostil role organizátora celé akce, profesora Dorra. „Chytají se hodně divných nápadů, které jim připadnou zábavné. Ale vzhledem k tomu, že mají oba úžasný vypravěčský talent, jejich příběh se nakonec vyvine v něco, co se zcela liší od všech ostatních filmů, ale je to pro publikum stejně tak zábavné jako pro ně samé.”
„Měli jsme štěstí, že se nám podařilo Toma Hankse pro roli získat,” podotýká Joel Coen. „Přišlo nám, že Tom, se kterým jsme chtěli již v minulosti spolupracovat, by v této roli mohl být vynikající. A skutečnost, že v poslední době nenatočil žádnou komedii, to činila ještě zajímavější.”
V začátcích své kariéry se Hanks věnoval převážně komediálním rolím. V posledních letech se však přeorientoval spíše na vážné filmy jako Chyť mě, když to dokážeš, Zachraňte vojína Ryana, Road to Perdition, Trosečník nebo Zelená míle.
„Nejsem si tak zcela jistý, jak jsme věděli, že zrovna Tom bude pro roli tím pravým – Dorr se poměrně hodně liší od postav, které si v minulosti zahrál,” říká Ethan Coen. „Ale postupem času se ukázalo, že jsme se nemýlili. Jeho komediální timing je bezchybný. Tom je stejně legrační jako v minulosti.”
Vyznění Hanksova komediálního talentu napomohla také kvalita jeho role – „mocného” organizátora loupeže, která zkrachuje v okamžiku, kdy se do plánu vloží stará paní, u níž si gangsterské kvinteto pronajímá pokoj. V původní verzi filmu z roku 1955 ztvárnil tuto roli Alec Guiness.
„Dorr je mozkem celé akce, pokud lze slovo mozek v souvislosti s ním vůbec použít,” směje se Joel. „Dá se říci, že ve své gangsterské skupině zastává roli toho chytrého. Nicméně, všechno je relativní.”
Jeho sebedůvěra a schopnost být vždy o krok napřed před otázkami jsou zcela dokonalé. „Profesor Dorr je mistr logického uvažování a je kdykoliv připraven logiku plynule přizpůsobit situaci,” říká Hanks o výjimečných schopnostech své postavy, která dokáže z jakkoliv nepříjemného okamžiku stylově vybruslit.
K uskutečnění svého plánu Dorr shromáždí velmi pestrou skupinu kriminálních „expertů”. „Lidský materiál, který dostane k dispozici, je skutečně chabý,” říká na adresu povedené čtveřice Ethan.
Roli informátora Gawaina MacSama si zahrál Marlon Wayans. „Gawain se nechá zaměstnat v kasinu, které chce Dorrova banda vyloupit, aby omrknul situaci,” říká Ethan. „Má rád hiphopovou hudbu a je ztělesněním všeho, co paní Munson nesnáší.”
„Gawain trpí komplexem méněcennosti,” říká o své postavě Wayans. „V této akci hraje roli informátora a je na to patřičně hrdý – dokud ovšem nezjistí, že být informátorem znamená pracovat v kasinu jako vrátný. Má spoustu problémů se svou osobností a v jeho slovníku není příliš mnoho vzletných slov, proto je nahrazuje klením. Snad nikdy jsem ve filmu tak nenadával,” směje se Wayans. „Bože, připadám si jako Richard Pryor.”
S Hanksem v hlavní roli a Wayansem v úloze jeho pravé ruky stál před režiséry nelehký úkol – obsadit roli Marvy Munson, která by se oběma „mistrům zločinu” dokázala postavit.
„Marva je už od pohledu trochu drsnější než paní Wilberforce v podání Katie Johnson,” líčí Joel rozdíly mezi původní a novou verzí filmu. „Postupem času ale zjistíte, že je hodná.”
Přestože paní Munson chvílemi působí jako nevinná a láskyplná stará paní, není to žádná padavka. „Je jako skála, do které všichni marně buší čelem,” vysvětluje Ethan. „Ví, co je správné, a nikdy se nenechá zblbnout do té míry, aby o sobě nebo o čemkoliv jiném začala pochybovat.”
Irma P. Hall si po konkursu byla téměř jistá, že roli nedostala. „Přečetla jsem jenom pár řádek a pak jsme si začali povídat,” vzpomíná herečka. „Takže jsem si řekla, že když ani nechtějí vidět, jak bych roli zvládla, můžu na to zapomenout.”
„Popravdě řečeno jsme Irmu opravdu trochu dusili,” přiznává Joel. „Na konkursu přišla na řadu jako první a byla skutečně vynikající. Řekli jsme si ale, že přece nemůžeme obsadit hned prvního člověka, který přišel. Proto jsme absolvovali celý konkurs a mluvili se spoustou hereček. Irma však měla roli už od začátku, přestože ona to nevěděla a my jsme si to neuvědomovali.”
Přestože filmaři neměli nejmenší pochyby o tom, že je Irma tou nejlepší volbou, na jeden z aspektů jejího repertoáru nebyli tak zcela připraveni. „Víte, řeknu vám to takhle – Irma je velmi nadaná herečka, ale předstírané facky nepatří k nejsilnějším stránkám jejího talentu,” říká Joel.
„Už jsme natáčeli spoustu filmových facek a rvaček, ale Irma se napřáhla a vrazila ji Marlonovi doopravdy,” pokračuje Joel. „K Marlonově cti je nutno podotknout, že kromě něj existuje jen málo herců, které by to nevyvedlo z míry a kteří by v druhém záběru dokázali neucuknout – i s vědomím, že mohou dostat znovu.”
„Ta nejzábavnější část ale přišla až po konci natáčení,” vzpomíná Joel. „Irma přišla za Ethanem a pochlubila se mu, že kdysi absolvovala kurs jevištního boje.”
Při vcítění do role herečka využila také své dlouholeté pedagogické zkušenosti. „Když jsem pracovala jako učitelka, učila jsem spoustu nezbedných dětí. A stejný vztah jako k nim jsem měla i k profesoru Dorrovi a jeho přátelům – je to prostě jen pár nezbedných děcek,” vysvětluje herečka.
Dorrův tým „expertů” se skládá z lidí, kteří odpověděli na jeho inzerát v novinách Memphis Scimitar. „Zajímalo by mě, z kolika adeptů vybíral. Vůbec bych se nedivil, kdyby měl jenom tyhle čtyři,” uvažuje Hanks nad pracovními postupy své filmové postavy.
„Představovali jsme si, že jedna z postav by mohla být veteránem z vietnamské války se specializací na pohyb v těsných podzemních tunelech,” vysvětluje Joel pozadí vzniku postavy Generála. „Momentálně je majitelem obchodu s koblihami.“
Generál, kterého ztvárnil herec Tzi Ma, je tajemnou postavou s úzkostlivě udržovaným vzhledem. „Rozhodli jsme se, že Generál bude mít schopnost tančit okolo prachu, proto je vždy až zázračně čistý,” říká Ma. „Jeho jméno – Win Phon Duc – ve filmu uslyšíte jen jednou. Generál je skutečně skoupý na slovo, ale když už otevře ústa, je to alespoň něco smysluplného.”
Další postavou zločineckého kvinteta je svalnatý hráč amerického fotbalu jménem Lump. „Lump je milovník, ne bitkař,” směje se herec Ryan Hurst dobrotivé povaze své filmové postavy. „Snaží se s každým vycházet v dobrém. Popravdě řečeno, pomáhá kopat tunel, ale silně pochybuji, že ví, kam má vůbec vést.”
Pětici uzavírá odborník na výbušniny Garth Pancake v podání J. K. Simmonse.
I přes kriminální aktivity, které Dorr a jeho kumpáni vyvíjejí, je těžké je označit za zločince. „Tihle chlapci si ani nepřipouštějí, že by dělali něco špatného. Jenom se zkrátka snaží vydělat si na živobytí,” vysvětluje Irma. „Z mého pohledu nejsou v tomto filmu žádné záporné postavy,” říká Joel. „Možná je to tím, že spadá do komediálního žánru.”
„Navíc – tak moc se snaží…,” dodává Ethan. „To vás prostě musí chytit za srdce.”
Na filmu Lupiči paní domácí s bratry Coenovými spolupracoval již osvědčený tým stálých spolupracovníků, sestávající z kameramana Rogera Deakinse (8 filmů s bratry Coenovými), hlavního výtvarníka Dennise Gassnera (6 filmů), autorky kostýmů Mary Zophres (7 filmů), koordinátora kaskadérských scén Jeryho Hewitta (9 filmů) a koordinátora speciálních efektů Petera Chesneyho (7 filmů).
„Byl jsem moc rád, když mě znovu požádali o spolupráci. Podílet se na jejich filmech je pokaždé jako balzám na duši – natáčení provází dokonalá organizace,“ říká výtvarník Gassner, který získal Oscara za práci na filmu Bugsy.
Jedním z největších úkolů, před kterými Gassner stál, byla výstavba mostu, který hraje velkou roli během vyvrcholení filmu. „Bylo jasné, že celý most nemůžeme postavit ve studiu,” říká Gassner. „Mohli jsme ale postavit jeho část a na zbytek využít digitálních efektů. Bylo třeba, aby byl most aspoň z části reálný, chtěli jsme ho nějak ukotvit ve skutečné krajině. Práce na něm byla velmi zajímavá – je založen na jednom z mostů v Oregonu, po kterých jsem jezdil s rodiči, když jsem byl malý kluk.”
Nejnovější komentáře