Živá dětská panenka poháněná špičkovou umělou inteligencí se vydává na předvídatelnou vražednou dráhu ve filmu M3GAN, který měl minulý víkend ve Státech nezvykle dobré ohlasy a ve čtvrtek debutuje v pražských kinech.
Ačkoli se M3GAN ve svém závěrečném dějství přikloní k důvěrně známému tématu Child’s Play, v prvních dvou třetinách je mnohem více Ex Machina. Na to, že horor od Blumhouse přichází do kin v lednu, jde o nečekaně inteligentní, bystrý, a dokonce i emocionálně působivý snímek, který vás vtáhne hluboko do světa svých postav a teprve pak vám přinese konvenčnější napětí.
Pochvala scénáristům Jamesi Wanovi (série The Conjuring) a Akele Cooperové (Malignant) a režisérovi Gerardu Johnstonovi (Housebound) za to, že se jim to podařilo: šablonovitost pojetí M3GANu sice brání v dosažení jakékoliv velikosti, ale jinak se jedná o prvotřídní žánrový film.
V hlavní roli filmu M3GAN se představí Allison Williamsová z Girls v roli Gemmy, inovativní vývojářky hraček, která se zasekla na výrobě dementních hraček podobných Furbymu zvaných Perpetual Pets pro náročného šéfa Davida (Ronny Chieng). Její skutečnou vášní je však sestrojení Model 3 Generative Android - zkráceně M3GAN - realistické panenky, která se pomocí nejmodernější technologie umělé inteligence spojí se svými majiteli... a jejíž cena je 10 000 dolarů.
Gemmin život robotičky se však zvrtne, když její sestra a švagr zemřou při tragické autonehodě a ona zůstane v péči neteře Cady (Violet McGraw). Gemma neví nic o výchově ani o utěšování Cady po smrti jejích rodičů. Shodou okolností však pracuje na výkonné technologii, která jí může pomoci v obou směrech.
M3GAN je nejlepší, když rozvíjí velmi reálný vztah mezi Cady a jejím novým androidním přítelem. Na rozdíl od něčeho takového, jako je Ex Machina, se většina filmu nezajímá ani tak o hranice mezi umělou inteligencí a lidstvem, jako spíše o to, jak umělou technologii využíváme jako určitou emocionální podporu a jak nám pomáhá růst a rozvíjet se jako lidé.
V nejpamátnější scéně M3GAN, která se odehrává během firemní prezentace, pomáhá android utěšit plačící Cady tím, že se zapojí do rozhovoru o její matce a uloží pro truchlící dítě vzpomínku. Mezi firemními řediteli nezůstane jediné oko suché - a přestože se jedná o horor společnosti Blumhouse, možná nezůstane suché ani v publiku.
M3GAN je samozřejmě horor společnosti Blumhouse a nabere ostrý spád, když se panenka náhle zkazí. Člověk by si myslel, že tenhle výkonný kus umělé inteligence, který se dokáže spárovat se zařízeními podobnými Alexe a ovládat auta Tesla, vymyslí lepší fígl, než že vytrhne čepel z papírové gilotiny a bude s ní máchat jako s mačetou, zatímco se bude prohánět po chodbách a pronásledovat nic netušící oběti... ale to byste se mýlili.
Ačkoli se M3GAN stává mnohem méně zajímavým, jakmile se vyprávění změní v předvídatelné, přesto nepřešlapuje na místě: finále se odehraje rychle a krátce, a jakmile je primární konflikt vyřešen, začnou běžet titulky. Film dokonce v polovině důmyslně propašuje do děje nastavení pokračování, aby nemusel na konci vše vycpávat.
M3GAN je opravdovým překvapením: nečekaně inteligentní a ostře napsaná satira na moderní technologie převlečená za horor o vraždících panenkách. Prezentace mu sice brání v dosažení skutečné velikosti, ale od lednové verze Blumhouse opravdu nemůžete chtít víc.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře