Pornoherečka, která se v Beverly Hills 80. let pokouší o legální kariéru, se stává terčem záhadného vraha ve filmu MaXXXine, který se po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech nyní promítá v pražských kinech. Pokračování kultovních hitů X a Pearl od Ti Westa je sice prvním filmem z této série, který se dočkal uvedení v českých kinech, ale zároveň je zatím nejslabší.
V hlavní roli MaXXXine se představí Mia Goth jako titulní pornohvězda Maxine Minx, která si přivydělává jako peep show performerka, když zrovna nechodí na konkurzy pro svůj velký průlomový hollywoodský projekt. Poté, co zapůsobí na režisérku Elizabeth Benderovou (nedostatečně využitá Elizabeth Debickiová), je obsazena do hlavní role v nízkorozpočtovém hororovém pokračování Puritán 2.
V době, kdy Maxine stoupá k hollywoodské hvězdě, se však objevuje jediný problém: zdá se, že všichni kolem ní jsou jeden po druhém odrovnáváni. Dalšími oběťmi brutálního vraha se mohou stát kolegyně pornoherečka Tabby Martinová (Halsey, vynikající v epizodní roli), prodavač ve videopůjčovně a kamarád Leon (Moses Sumney), Molly Bennetová (Lily Collinsová), hlavní herečka původního filmu Puritán... nebo dokonce sama Maxine.
Záhadný vrah si na sledování Maxine najal soukromého detektiva Johna Labata (v podání scénáristy Kevina Bacona) (proč na to Michael Myers nikdy nepřišel?), ale herečka má eso v rukávu: agenta z kategorie Z Teddyho Knighta, Esq. (Giancarlo Esposito), jehož výkony by si zasloužily vlastní film. Mezitím se na místech vražd potácí dvojice neschopných detektivů z oddělení vražd (Michelle Monaghan a Bobby Cannavale).
Režisér West je mistrem v budování pomalu plynoucí hororové atmosféry, přičemž nejlépe se mu daří budovat téměř nesnesitelné napětí ve filmech jako Dům ďábla nebo Krčmáři. Jeho Texaským masakrem motorovou pilou inspirovaný snímek X a jeho prequel Pearl, který se vrací do zlatého věku Hollywoodu, sice vyměnily část hororu za zákopnické dobové detaily, ale i tak fungují na jedničku.
Také MaXXXine přináší dobové detaily: tato rekonstrukce Los Angeles počátku 80. let vypadá a zní úžasně a hraje obzvlášť dobře v dřívějších scénách odtržených od příběhu. Neonově nasvícené scény vraha v kožených rukavicích navazují na tvorbu Daria Argenta a Briana De Palmy a soundtrack je až po okraj naplněn známými dobovými hity a odpovídající původní hudbou Tylera Batese.
Jakmile se však pozornost obrátí k příběhu, zejména v druhé polovině filmu, začne MaXXXine ztrácet veškerou dobrou náladu, kterou si vybudoval díky prvotřídní dobové rekonstrukci. Vrcholné scény týkající se identity vraha a jeho mistrovského plánu jsou nejen nevěrohodné, ale i zcela nesmyslné, a béčková akční přestřelka ve finále postrádá jakékoliv napětí.
Nejhorší ze všeho je, že nám na hlavním hrdinovi přestává záležet. Gothova Maxine měla v X hmatatelný charakterový oblouk, ale tady je její hlavní role zcela jednohubková. Poté, co v jedné z prvních scén filmu brutálně poníží rádoby násilníka z uličky, není pochyb o tom, že by byla schopná zvládnout cokoli dalšího, co jí film předhodí; stejně jako Pearl, i MaXXXine by si zasloužila trochu sebeuvědomění při podrobném popisu příběhu svého skutečného monstra.
Přesto by MaXXXine mohl stát za zhlédnutí už jen kvůli stylu, zejména pro fanoušky špinavých sexuálních thrillerů z 80. let, které zde režisér West nápadně napodobuje. Tento sice nedosahuje úrovně, kterou zavedly filmy X nebo Pearl, ale nabízí svou vlastní značku špinavé přitažlivosti.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře