Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Million Dollar Baby - Eastwood v nejlepší formě!

Million Dollar Baby - Eastwood v nejlepší formě!

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Abych se při­znal, z osca­ro­vých titu­lů mám vždyc­ky tak troš­ku nahná­no a trvá mi i něko­lik měsí­ců, než se odhod­lám k jejich zhléd­nu­tí. Což o to, že tako­vé­to sním­ky mají v drti­vě vět­ši­ně pozi­tiv­ní ohla­sy a těž­ce nad­prů­měr­né hod­no­ce­ní – vždyc­ky se mezi těmi dva­ce­ti divá­ky najde tako­vý, jenž je zkla­mán v důsled­ku nena­pl­ně­ných – a nut­no říci, že i čas­to­krát pře­mrš­tě­ných – oče­ká­vá­ní.And this is my pro­blem! Jakmile někde spat­řím, že se obje­vil něja­ký „fak­tic­ky dob­rý“ film a takřka kaž­dý mu udě­lu­je maxi­mál­ní počet hvěz­di­ček, začí­nám se nezdra­vě těšit a vytvá­řet si do-nebe-bodající náro­ky. Mírně (a někdy dost) nahořk­lá chuť v ústech je pak napros­to logic­kým vyús­tě­ním.

Není tedy divu, že mě Million Dollar Baby zpr­vu „vydě­si­lo“ a že jsem se na jeho pomy­sl­nou kon­zu­ma­ci tak dlou­ho při­pra­vo­val.

Jméno Clinta Eastwooda ces­tu­je fil­mo­vý­mi plát­ny již přes půl­sto­le­tí a to zejmé­na ve dvou váho­vých kate­go­ri­ích – v herec­ké a reži­sér­ské. V obou bychom napo­čí­ta­li něko­lik úspěš­ných pra­vých háků. Z herec­ké fil­mo­gra­fie nelze nevzpo­me­nout posta­vy drs­né­ho Harryho či Williama Munnyho, z reži­sér­ských záře­zů si nao­pak nemo­hu odpus­tit zmín­ku o Dokonalém svě­tě ane­bo Tajemné řece. Kvalitativně nej­ú­rod­něj­ší jest Eastwoodova kari­é­ra v posled­ních pat­nác­ti letech a zejmé­na pak v pří­pa­dě poči­nů režisérsko-hereckých. Kalifornský rodák v nich doká­zal, že má pro­ma­za­né šrou­by neje­nom před kame­rou, ale i za ní, a potvr­dil to i zis­kem něko­li­ka pozla­ce­ných ple­šou­nů.

Jeho nej­no­věj­ší počin pojed­ná­vá o jed­na­tři­ce­ti­le­té Maggie Fitzgeraldové, kte­rá se od svých tři­nác­ti let živí coby číš­ni­ce v pochyb­ných restau­ra­cích. Jako by nesta­či­lo, že už se tak topí v nepří­z­ni­vé finanč­ní situ­a­ci, vrás­ky jí způ­so­bu­je i samot­ná rodi­na. Její bra­tr si odpy­ká­vá trest ve věze­ní, sest­ra zase pod­vá­dí soci­ál­ku před­stí­rá­ním, že jed­no z jejích dětí ješ­tě stá­le žije, majet­ko­vě smýš­le­jí­cí mat­ka váží 141 kilo­gra­mů a jedi­ný zdra­vý člá­nek rodi­ny – otec – již dří­má pod drnem. Magiin život má podo­bu ost­ré křiv­ky nalé­za­jí­cí se v zápor­ném sou­řad­ni­co­vém kvad­ran­tu a jeho akté­r­ce je nade­vše jas­né, že pokud s ním něco zavča­su neu­dě­lá, pro­švih­ne svou posled­ní šan­ci.

Tak tro­chu para­dox­ně… jedi­né mož­né výcho­dis­ko spat­ří prá­vě v boxu, ve spor­tu plném boles­ti a tvr­dých zása­hů. Maggie v sobě vycí­tí dří­ma­jí­cí nadá­ní a mož­ná i díky toho, že se s ní život nepá­ral a roz­dal jí řadu ran, roz­hod­ne se všech­ny úde­ry beze zbyt­ku vrá­tit. Její zápal pro věc se však zpo­čát­ku míjí účin­kem a boxer­skou tělo­cvič­nou pro­plou­vá za vše­o­bec­né­ho nepo­cho­pe­ní a jin­dy trap­né­ho posmě­chu. Podobně se k celé věci sta­ví i stár­nou­cí maji­tel tré­nin­ko­vé­ho cen­t­ra a uzná­va­ný uči­tel Frankie Dunn, kte­rý Maggie dlou­hé týd­ny odmí­tá s tím, že je na box pří­liš sta­rá a napros­to nezku­še­ná.

Nenápadná ser­vír­ka si však hle­dí své­ho a tré­nu­je do úmo­ru i během nocí. Toto obě­to­vá­ní při­ne­se po něko­li­ka měsí­cích své ovo­ce – Frankie změk­ne, vez­me Maggie na milost a roz­hod­ne se pro její dočas­né tré­no­vá­ní.

Zprvu dočas­ná spo­lu­prá­ce se ale postup­ně mění ve spo­lu­prá­ci dlou­ho­do­bou a Maggie neza­dr­ži­tel­ně stou­pá vstříc mis­trov­ské­mu titu­lu ve vel­te­ro­vé váze.

A nebo­jác­ná Maggie sku­teč­ně „jede“. Její soky­ně odpa­dá­va­jí jako hruš­ky a povět­ši­nou po něko­li­ka málo zása­zích hned v prv­ním kole. Film v této fázi klou­že jako po más­le a při­po­mí­ná lec­cos, jen ne rea­lis­tic­ké dra­ma z pro­stře­dí boxu. Stereotypní, čí spí­še pro­cház­ko­vý prů­běh zápa­sů při­vá­dí divá­ka do roz­pa­ků. Tohle že je ten osca­ro­vý hit Clinta Eastwooda?

Magiin nástup je oprav­du gran­di­óz­ní, a kdo ví, zda­li je důsled­kem její­ho vel­ké­ho talen­tu, ane­bo sna­hy tvůr­ců uspí­šit čas ve fil­mu pro­střed­nic­tvím rych­lých knockou­tů. Eastwood jako by paro­do­val pří­dav­ko­vé díly Rockyho, avšak s tím roz­dí­lem, že se v jeho hle­dáč­ku nalé­zá žena a niko­liv namaka­ný Rambo. Bezproblémově ply­nou­cí šar­vát­ky z pro­stře­dí pro­va­zů jsou však záhy vystří­dá­ny něčím závaž­něj­ším a divák zjiš­ťu­je, že tenhle film vlast­ně není o boxu a deci­li­t­rech pro­li­té krve, ale o neče­ka­ných a přes­ně míře­ných ranách osu­du. Boxerské pro­stře­dí zde sehrá­vá dru­hot­nou roli a samot­ný ring před­sta­vu­je jen jakési odra­zo­vé prk­no vstříc zlo­mo­vé­mu momen­tu, potaž­mo hlav­ní myš­len­ce. Eastwoodova pozor­nost se pri­már­ně sou­stře­dí na postup­ně se utu­žu­jí­cí vztah uči­te­le a jeho žáky­ně - mimo hlav­ní reflek­to­ry se však neo­ci­ta­jí ani dal­ší posta­vy. Osůbky v pomy­sl­ném poza­dí jsou rov­něž vymo­de­lo­vá­ny s mili­me­t­ro­vou přes­nos­tí a kaž­dá z nich je nalo­že­na malým život­ním bře­me­nem.

To pla­tí i o figur­ce vyzáblé­ho mla­dí­ka Nebezpečného. Dlouhé minu­ty se zdá, že zde zastá­vá pou­ze funk­ci komic­kou – až v závě­ru se ale uká­že, že zrov­na jeho oso­ba tvo­ří pomy­sl­ný středo­bod v jed­nom z nej­pod­stat­něj­ších „sou­bo­jů“ celé­ho pří­bě­hu.

Ve fil­mu nena­ra­zí­te na dvou­roz­měr­né cha­rak­te­ry. Eastwood hra­je stříd­mě, zby­teč­ně nekři­ví obli­čej, a vědom si sil­né­ho ansáblu oko­lo sebe a dob­ře napsa­né­ho scé­ná­ře, posta­čí si s mini­mál­ní­mi mimic­ký­mi pro­střed­ky. Jeho Frankie je nevra­ži­vý, cito­vě nepří­stup­ný a zhr­ze­ný neú­spěš­nou otcov­skou výcho­vou. Chtělo by se říci – typic­ký eastwo­oďák.

Samostatný list papí­ru by si zaslou­ži­la Hilary Swanková a její ser­vír­ka Maggie. Zatímco v číš­nic­ké zástě­ře se pre­zen­tu­je coby důvě­ři­vé a křeh­ké stvo­ře­ní, po skon­če­ní pra­cov­ní doby se v ní pro­bou­zí naky­pě­lá zlo­ba a snůš­ka zaťa­tých pěs­tí. Swanková si v obou polo­hách počí­ná s napros­tou sebe­jis­to­tou a její širo­ký výra­zo­vý rejstřík (od oné nená­pad­né díven­ky ve špi­na­vém bufe­tu, přes natě­še­nou žáky­ni ve Frankieho tělo­cvič­ně až po roz­zu­ře­nou čer­nou mam­bu v rin­gu) jen doklá­dá, že zámoř­ská aka­de­mie neby­la sle­pá a udě­lo­va­la po záslu­ze do správ­ných rukou.

Důkladně pro­kres­le­ný vztah mezi obě­ma posta­va­mi před­sta­vu­je stě­žej­ní jádro. Role obou hrdi­nů se zpr­vu odví­je­jí pod­le kla­sic­ké­ho sché­ma­tu – jen co ale dojde na prv­ní lámá­ní chle­ba, bys­trý divák zpo­zor­ní. Eastwoodův tre­nér tak záhy pře­stá­vá být pou­hým kan­to­rem a Maggie jen jeho „kli­ent­kou“. Oboustranná cito­vá neu­ko­je­nost se pro­je­ví v pro­hlou­be­ní jejich vzá­jem­né „spo­lu­prá­ce“ a též v urči­tém zpo­chyb­ně­ní prvot­ní doho­dy. Million Dollar Baby tak nepo­jed­ná­vá o stár­nou­cím tre­né­ro­vi a naděj­né boxer­ce, ale o jakém­si zno­vuna­le­ze­ní smys­lu živo­ta a náhraž­ko­vém vzta­hu otce a jeho ztra­ce­né dce­ry.

Vést dlou­hé deba­ty o Eddiem, posta­vě Morgana Freemana, by bylo zby­teč­né. Coby vypra­věč, býva­lý boxer a nyní ukli­zeč v jed­né oso­bě dis­po­nu­je dras­tic­ky vel­kou dáv­kou cha­risma­tu a není pochyb, že tak tro­chu při­po­mí­ná jinou Morganovu posta­vu – zku­še­né­ho Reda z dra­ma­tu Vykoupení z věz­ni­ce Shawsank. Podobně jako Eastwood, i ten­to uzná­va­ný čer­noš­ský herec si mnoh­dy vysta­čí s pou­hým němým pohle­dem a důvěr­ně zná­mou (a fun­gu­jí­cí) kamen­nou gri­ma­sou.

Nadmíru výteč­né výko­ny jsou zčás­ti dány i nemé­ně kva­lit­ním scé­ná­řem Paula Haggise. Textový pod­klad k fil­mu nepo­strá­dá dosta­teč­ně únos­né zákla­dy a svou kon­struk­cí při­po­mí­ná sta­tic­ky pev­ný žele­zo­be­to­no­vý ske­let. Každý detail má své opod­stat­ně­ní, žád­ná scé­na nepře­bý­vá a ani žád­ná nechy­bí. Dialogy jsou chyt­ré, nená­sil­né a mís­ty i nezbyt­ně humor­né (viz roz­pra­va o děra­vých ponož­kách).

Million Dollar Baby je jed­no­du­še nád­her­ný sní­mek (tenhle ortel si zapa­ma­tuj­te, moc čas­to jej nevy­ná­ším) a s vel­kou prav­dě­po­dob­nos­tí oslo­ví i ty, kte­rým se zápas­nic­ké spor­ty pří­čí (což je konec­kon­ců můj pří­pad). Příběh pojed­ná­va­jí­cí o tom, co všech­no se může při­ho­dit během jed­né jedi­né vte­ři­ny, a o tom, jak je život nevy­po­či­ta­tel­ný a někte­ří lidé zrád­ní, pat­ří zce­la bez­po­chy­by mezi nej­hod­not­něj­ší fil­mo­vé zážit­ky toho­to roku. Svým vyzně­ním se jed­ná o vel­mi smut­ný film. Film, po jehož skon­če­ní vám vyprah­ne v ústech. Film, na nějž bude­te ješ­tě dlou­hou dobu vzpo­mí­nat.

Ano…
…ten­to­krá­te bylo všech dva­cet divá­ků spo­ko­je­ných…


Podívejte se na hodnocení Million dollar baby na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti9. dubna 2016 Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti Ale tak šlo to... Dost dlouho jsem se rozhodoval mezi třemi a čtyřmi hvězdami, ale nakonec jsem se rozhodl pro lepší 3. Afflecka v hlavní roli jsem bral, skoro žral. Z hereckých výkonů se […] Posted in Krátké recenze
  • Osm hrozných (2015)14. ledna 2016 Osm hrozných (2015) Obvykle když jde člověk do kina na film, tak kvůli hercům či námětu, na Tarantinové filmy se však chodí kvůli režiséra a tím je Tarantino právě výjimečný. Byť jsem měl z počátku obavy, […] Posted in Krátké recenze
  • Jana Eyrová - 80%11. srpna 2011 Jana Eyrová - 80%  Charlotte Brontëová napsala roku 1847 klasickou milostnou romanci, která ve svých časech ohromila čtenáře feministickým smýšlením hlavní hrdinky a dá se říct, že předběhla svou dobu. O […] Posted in Filmové recenze
  • Virtua tennis 423. července 2022 Virtua tennis 4 Úvodem napíši, že mne hra velmi zklamala a není se čemu divit, pokud už jste hráli Top Spin 4, tak Vám hra přijde jako procházka růžovým sadem a hlavně jste zklamaní ze skoro amatérského […] Posted in Retro games
  • Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději7. listopadu 2024 Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději Události mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském […] Posted in Retro filmové recenze
  • 13 Bom di Jakarta12. května 2024 13 Bom di Jakarta I Indonésie přidává letos ruku k dílu se slušným adrenalinovým akčním nářezem.Režisér Angga Dwimas Sasongko patří k těm snaživějším tvůrcům z Indonésie, ale až teď u mne natočil film, […] Posted in Krátké recenze
  • Lolita24. května 2011 Lolita Už jste někdy slyšeli o slovu incest? Tak přesně o tom vypovídá snímek Lolita. Zpočátku se tváří celkem nevinně, protože tu máme spisovatele hledajícího […] Posted in Recenze
  • Bezinkový ocet1. května 2010 Bezinkový ocet Bezinkový ocet se používá při horečce, kdy se jím potírají dlaně a chodidla. Suroviny: čerstvé bílé květy bezu 4% ocet Postup: Do láhve naskládáme čerstvé květy, napěchujeme a zalijeme […] Posted in Domácí rady
  • Oceněný snímek z letošního Berlinale bude uveden také ve Varech26. června 2017 Oceněný snímek z letošního Berlinale bude uveden také ve Varech Po úspěchu na letošním Berlinale, odkud si Aki Kaurismäki odvezl Stříbrného medvěda za nejlepší režii, zamíří jeho novinka Druhá strana naděje na konci července i do českých kin. Před tím […] Posted in MFF Karlovy Vary
  • Full Game | France vs. Italy | 2022 #IIHFWorlds18. května 2022 Full Game | France vs. Italy | 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,53323 s | počet dotazů: 255 | paměť: 62911 KB. | 13.01.2025 - 17:27:33