Kritiky.cz > Recenze knih > Montessori školka. Jak to v ní chodí?

Montessori školka. Jak to v ní chodí?

toddler 4685422 1920
toddler 4685422 1920
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

V sou­čas­né době se vzdě­lá­vá­ní dětí věnu­je více pozor­nos­ti, než dří­ve. Každý z nás má něja­ké zku­še­nos­ti a vzpo­mín­ky na pro­ces vzdě­lá­vá­ní od mateř­ské ško­ly, až po vyso­kou ško­lu v růz­ných insti­tu­cích. Ne vždy jsou to vzpo­mín­ky radost­né, mnoh­dy nám při myš­len­ce na mateř­skou ško­lu pře­jde mráz po zádech, či nám vykouz­lí úsměv na tvá­ři. Montessori peda­go­gi­ka se těší stá­le více vět­ší obli­bě a řada rodi­čů tuto meto­du apli­ku­je na svých dětech. Tato pří­ruč­ka vás pro­ve­de celou pro­ble­ma­ti­kou Montessori vzdě­lá­vá­ní. 

pictureprovider

Hned na začát­ku pří­ruč­ky nalez­ne­te základ­ní  prin­ci­py této peda­go­gi­ky, dále se zamě­řu­je na při­pra­ve­nost pro­stře­dí, dětí i uči­te­lek, soci­ál­ní vývoj dětí i pro­gram škol­ky.

Součástí této meto­dic­ké pří­ruč­ky je 10 otá­zek rodi­čů, kte­ré mohou řešit, když se roz­ho­du­jí dítě vést v této peda­go­gi­ce, jaké pomůc­ky, jak pro­bí­há před­škol­ní pří­pra­va a mno­ho dal­ších. Nechybí závěr, pou­ži­tá lite­ra­tu­ra, hod­no­tí­cí tabul­ky i nabíd­ka zají­ma­vých knih, ve kte­rých může­te dále čer­pat.

Dr. Montessori roz­dě­li­la na zákla­dě celo­ži­vot­ní­ho vědec­ké­ho pozo­ro­vá­ní dětí vývoj člo­vě­ka ve vzta­hu, ke vzdě­lá­vá­ní do čtyř obdo­bí, tzv. plá­nů vývo­je. Každé obdo­bí má zce­la jiné fyzic­ké, psy­chic­ké, emo­ci­o­nál­ní i duchov­ní potře­by, na kte­ré rea­gu­je­me odpo­ví­da­jí­cím při­pra­ve­ným pro­stře­dím a role­mi dospě­lých.

Svoboda je klí­čo­vým prin­ci­pem mon­tes­so­ri peda­go­gi­ky. Marie Montessori věři­la, že kaž­dé dítě má své­ho vnitř­ní­ho uči­te­le, kte­rý přes­ně ví, jak se krok po kro­ku roz­ví­jet pod­le vnitř­ní­ho plá­nu.“

Vzdělávací oblas­ti v mon­tes­so­ri peda­go­gi­ce roz­dě­lu­je­me do pěti vel­kých oblas­tí. Jsou to cvi­če­ní prak­tic­ké­ho živo­ta, smys­lo­vá oblast, oblast jazy­ka, mate­ma­ti­ky  kul­tur­ní oblast, kam pat­ří svět, svět rost­lin, svět zví­řat, svět vědy a svět umě­ní.

Cílem této kni­hy je uká­zat rodi­čům, jak tako­vá auten­tic­ká škol­ka vypa­dá, a také odpo­vě­dět na otáz­ky, kte­ré je čas­to při návštěvě mon­tes­so­ri škol­ky napa­da­jí.

Montessori peda­go­gi­ka je vědec­ký sys­tém vzdě­lá­vá­ní, kte­rý vychá­zí z indi­vi­du­ál­ních osob­nost­ních před­po­kla­dů dětí, jejich sil­ných a sla­bých strá­nek. Montessori vzdě­lá­vá­ní vede dítě k tomu, aby doká­za­lo věci samo, tedy samo­stat­ně, aby naby­lo nezá­vis­los­ti.

„Vzdělávání je kul­ti­va­cí, mož­nos­tí, kte­ré, kte­ré odha­lu­je psy­cho­lo­gie dítě­te.“

Jelikož jsem měla mož­nost při své prá­ci pra­co­vat s prv­ky mon­tes­so­ri peda­go­gi­ky, nesmír­ně mě zají­ma­la tato kni­ha i jako rodi­če dvou synů. Tato pří­ruč­ka je vel­kým pomoc­ní­kem rodi­čům, kte­ří chtě­jí své dítě dát do tako­vé ško­lič­ky, co je tam vlast­ně čeká, jak to tam vše cho­dí a na co se zamě­řit. Tato pub­li­ka­ce je pře­hled­ná, sro­zu­mi­tel­ně napsa­ná i zají­ma­vě tema­tic­ky zamě­ře­ná a roz­hod­ně by nemě­la chy­bět v kni­hov­nič­ce žád­né­ho rodi­če. Doporučím ji všem, co se o tuto pro­ble­ma­ti­ku zají­ma­jí, co se roz­ho­du­jí, kam své dítě dát a také proč by ho tam měli dávat, také všem peda­go­gům, kte­ří sice nepra­cu­jí s tou­to peda­go­gi­kou, ale chtě­jí si roz­ší­řit své obzo­ry, poznat něco zají­ma­vé­ho. Určitě to za to sto­jí. Sama jsem měla mož­nost při jed­nou semi­ná­ři poznat, jak se asi cítí děti, když cho­dí do tako­vé škol­ky a pra­cu­jí s růz­ný­mi mon­tes­so­ri pomůc­ka­mi.

Několik slov o autor­ce:

Mgr. Hana Slabá je lin­gvist­ka, lek­tor­ka a peda­gož­ka se zku­še­nos­tí s pra­cí s dět­mi od 1,5 roku po dospě­lé. Učila na Filozofické fakul­tě Univerzity Karlovy. Absolvovala Mezinárodní diplo­mo­va­ný kurz pro uči­te­le dětí ve věku 3-6 let u Association Montessori International (AMI). Jako hlav­ní peda­gog ved­la mon­tes­so­ri mateř­skou ško­lu, kde poz­dě­ji pra­co­va­la jako zástup­ky­ně ředi­tel­ky. Má zku­še­nos­ti ze zahra­nič­ních škol v němec­ku, Nizozemí, Velké Británii, Francii, i v Čechách. Pracuje jako mon­tes­so­ri meo­t­dič­ka a odbor­ná asi­s­tent­ka mezi­ná­rod­ních výcvi­ků v Montessori Institutu Praha. Má tři děti, kte­ré vede v duchu mon­tes­so­ri prin­ci­pů.

  • Autor: Hana Slabá
  • Žánr: meto­dic­ká  pří­ruč­ka
  • Vydáno: 2020, Portál, Praha
  • Počet stran: 202
  • Vazba kni­hy: měk­ká, bro­žo­va­ná
  • ISBN 978-80-262-1647-6


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,31027 s | počet dotazů: 262 | paměť: 63995 KB. | 13.11.2024 - 02:13:55