Kritiky.cz > Recenze knih > Nejlepší hry z lesních školek

Nejlepší hry z lesních školek

NHLSSS
NHLSSS

Knihu „Nejlepší hry z lesních školek“ uvítají nejen učitelky a učitelé, ale převážně rodiče s malými dětmi. Všechny hry v ní uvedené jsou určeny pro ty, co rádi navštěvují přírodu a milují atmosféru a prostředí lesa, jeho energii a všudypřítomný klid a harmonii. Jedná se o průvodce menšího formátu, v kterém naleznete spoustu osvědčených her, jež děti zabaví na dlouhé hodiny, vykouzlí jim úsměv na tváři, a navíc i zábavnou formou naučí spoustu užitečných informací týkajících se lesa, jeho prostředí a obyvatel.

Velkou výhodou všech popsaných aktivit a her je, že nejsou nijak limitovány určitým počtem dětí a lze je prakticky hrát s libovolným počtem dětí, což je velkou výhodou jak pro malé, tak i větší kolektivy. Všechny v knize uvedené hry tedy poměrně snadno a jednoduše přizpůsobíte vašim vlastním potřebám. Vy jako organizátoři her se nemusíte ničeho bát, neboť v knížce najdete podrobné návody, jak dokonale pro děti vytvořit vhodné prostředí, jak a kde zajistit potřebné „hrací“ pomůcky a v neposlední řadě i nastolit tu pravou atmosféru. Součástí je i návrh a doporučení, jak s dětmi při hrách doslova mluvit, a na co si pro změnu dávat velký pozor.

Kniha velmi důmyslně popisuje, jak jednotlivé hry poutavě rozehrát, a to především prostřednictvím velmi zajímavého a chytlavého úvodu. Ten je součástí každého návodu hry a naprosto skvělým způsobem hru dětem popíše, přiblíží a nastolí tu pravou atmosféru pro hraní.  Kdybych to neviděla na vlastní oči, tak tomu neuvěřím, jak děti vždycky ztichnou a naslouchají, jen aby jim neuteklo ani jediné slovíčko….

Tohoto terénního průvodce pro rodiče a učitele si zcela určitě oblíbíte stejně tak jako já. Naučí vás, jak děti dostat ven na čerstvý vzduch, zvednout je ze židlí a pořádně rozhýbat. A je jedno, jestli je léto, podzim nebo zima, protože zde naleznete hry pro všechna roční období, hry, které už léta a po celém světě fascinují všechny děti.

NHLSS

„Při hře venku děti objevují sebe sama, rozvíjejí vztahy s druhými a učí se, jak funguje svět kolem nich.“

Kniha je přehledně sestavena a rozdělena na sedmi principech hry Davida Sobela. Každému z  těchto principů je v knize věnována jedna kapitola:

1) Dobrodružství

2) Fantazie a představivost

3) Zvířecí spojenci

4) Mapy a cestičky

5) Zvláštní místa

6) Malé světy

7) Lovci a sběrači

V každé z nich je vysvětleno a popsáno, co všechno daný herní princip může zahrnovat, a potom samozřejmě nechybí i několik ukázkových her, který daný princip dále rozvíjí. Všechny uvedené a popisované hry obsahují přehlednou tabulku zahrnující hlavní parametry, podle kterých se budete lépe orientovat např. jako je věk a počet účastníků, požadované pomůcky, vhodná roční doba, místo, a přehled o tom, co všechno hra u dětí rozvíjí.

Nechybí ani úvod ke hře pro dospělé, návrh jak hru začít a odstartovat, jak s ní a dětmi pracovat, jednotlivé tipy čeho se vyvarovat, všímat a na co si pro změnu dát velký pozor. Autoři také nezapomněli na prostor pro vlastní poznámky, a proto za každou hrou je k dispozici volné místo pro vaše vlastní postřehy a zkušenosti s danou aktivitou. Jednotlivé kapitoly sedmi principů jsou přehledně odděleny prostřednictvím sedmi příběhů z jednotlivých lesních školek, které do této knihy taktéž přispěly některou z uvedených her. Popisy a postupy dětských her jsou jednoduché, přehledné, nejen velmi poutavě napsané, ale i doplněné o milé a laskavé kresbičky.

„Hra venku v přírodě také podporuje duševní zdraví, zvyšuje spokojenost a dobrou náladu. Kontakt s přírodou snižuje stres, úzkosti a deprese a posiluje odolnost dětí vůči stresujícím zážitkům, které je v životě mohou potkat.“

NHLS

Kniha „Nejlepší hry z lesních školek“ obsahuje spoustu krásných her a nápadů, jak si spolu se svými dětmi užít čas v přírodě na maximum, zažít spoustu zábavy a legrace, rozvíjet dětskou fantazii, a dovolit nejen jim, ale i sobě zažít dobrodružství na vlastní kůži, a naučit je nenásilnou formou i spoustu informací týkajících se ve vztahu k okolní přírodě.

„Kontakt s přírodou posiluje fyzické zdraví a podporuje naší intimitu“.

Naší oblíbenou hrou se staly: „Stromy a vzpurný malíř“ A jaká bude ta vaše? Stopy zvířat, lovci barev, Robinsonovo dobrodružství, mravenčí hra, pozor žáby, víly a skřítkové lesa anebo to bude úplně jiná hra?

Ať už to nakonec bude jakákoliv hra, nikdy nezapomínejte že: „Vzpomínky na společné zážitky v přírodě, často patří k těm nesmazatelným…“

Nejlepší hry z lesních školek

Editoři: Tereza Valkounová a Petr Daniš