Doktor Michael Morbius (Jared Leto) trpí vzácnou a smrtelnou krevní chorobou. S úmyslem zachránit druhé, kterým hrozí stejný osud, se Michael rozhodne k zoufale riskantnímu činu. Zdánlivý úspěch přinese lék, který je však dost možná nebezpečnější než sama smrtelná choroba, neboť promění léčitele v lovce...
Studio Sony původně mělo plán, že dvojice filmů Amazing Spider-Man vyšlape cestičku pro několik spin-offů, kdy se tak kolem Amazing Spider-Mana vytvoří jedné filmové univerzum. Jenže Amazing Spider-Man 2 v kinech zklamal a nakonec tak došlo k dohodě mezi Sony a Marvel Studios, kdy Sony aktuálně půjčuje Spider-Mana v podání Toma Hollanda pro hostovačky v Avengers, Marvel Studios zase výrazně vypomáhá na Spider-Manových sólovkách. Jenže Sony to nevzdalo a nadále chystá vytvořit vlastní filmový vesmír, jen tedy prozatím bez Spider-Mana. Započal to Venom, který se v kinech dočkal velkého finančního úspěchu a vysloužil si pokračování. Po Venomovi nyní došlo na dalšího Spider-Manova protivníka a antihrdinu, tentokrát jménem Morbius. I Morbius se stal jedním z těch filmů, který se během pandemie mnohokrát odkládal (měli jsme ho původně vidět už počátkem roku 2020), dočkal se též několika přetáček a nakonec přichází až velké události jménem Spider-Man: Bez domova. Pochopitelně by se nevyplatilo čekat nějakou zásadní událost, důvěra ovšem směřovala především k tomu, aby byl film alespoň fajn a Jared Leto měl po svém neslavném pojetí Jokera konečně v biografii zapsanou nějakou solidní komiksovou úlohu. Kde je ovšem pravda?
Morbius působí jako anomálie. Jako komiksový film, který vznikal kdysi dávno na počátku 21. století, kdy komiksové filmy ještě vyloženě nebyli největšími filmovými událostmi/megahity roku. Připomene filmy jako Daredevila s Benem Affleckem, Elektry s Jennifer Garner, Punishera s Thomasem Janem či Ghost Ridera s Nicolasem Cagem. Dvě dekády nazpátek by možná Morbius mohl obstát, v dnešní zaplavě komiksové konkurence ovšem absolutně neobstojí, protože působí jako bratránek z direct-to-dvd. To samotné by ovšem nebyl problém, kdyby mohl Morbius čímkoliv zaujmout. Jenomže on nezaujme prakticky ničím. Minimálně tedy ne v tom dobrém slova smyslu.
Morbius je jeden z nejhorších komiksových filmů posledních let, minimálně tedy ten nejslabší od Fantastické čtyřky z roku 2015. Neskutečně hloupý scénář, který víceméně v průběhu popírá vlastní nastavená pravidla, akce bez nápadů sázející především sem tam na zpomalené záběry, aby aspoň chvíli bylo vidět, co se to vlastně na plátně děje a především střih v podstatě ničí veškeré akční scény, vizuální efekty jsou neskutečně ošklivé (především proměňování dvou hlavních postav na upíry) a herci do svých rolí nedávají prakticky nic. Jared Leto nadále na komiksové role štěstí nemá, Matt Smith poté jako hlavní záporák Milo předvádí výkon, který snadno připomene Nicolase Cage a jeho známé cageování. Velkým otazníkem je poté obsazení Tyrese Gibsona do role postavy Simona Strouda. Tyrese Gibson je totiž jako drsný polda jednoduše nepřesvědčivý a člověk mu tuhle polohu vůbec nemůže věřit.
Problémem by ani tak nebyli povinné postavy (mentor, láska, nejlepší přítel proměněný v nepřítele), kdyby s nimi scénář dvojice Matta Sazami/Burka Sharplesse nějak zajímavě pracoval. Jenomže Morbius ve finále působí jako takový ten průměrný komiksový film, který má za úkol dát dohromady umělá inteligence. Pomáhá tomu i fakt, že režírující Daniel Espinosa vlastně se žádným zajímavým nápadem skutečně nepřijde. Především se v průběhu ukáže, že by Morbius možná mohl obstát jako protivník pro Spider-Mana nebo Bladea, tahle postava ovšem svůj film zcela utáhnout nedokáže. Především proto, že vlastně není dvakrát zajímavá. Z Morbia jde vycítit temnější pojetí než u Venoma (vtipkování ve filmu prakticky není), chvílemi to poté vyvolá pocit, že to má být celé pojaté jako taková tragédie. Jenomže vše co se na plátně děje nechává člověka zcela chladným, protože v tom filmu skutečně prakticky nic nefunguje.
Není to přitom úplně toporné řemeslo. Peníze na tom jsou vidět, Oliver Wood za kamerou občas přeci jen ukáže alespoň nějaký ten hezký vizuál, hudba Jona Ekstranda nezní špatně a Morbius alespoň trvá snesitelných 100 minut a proto celkem uteče. Espinosa za kamerou sice nepřináší kdovíjak zajímavé nápady, minimálně nějaká tvůrčí zručnost tam ovšem je. Jenomže v průběhu se vlastně jen víc a víc ukazuje, jak moc nevyužitý potenciál v Morbiovi je. Je tam nějaké dilema, pochybování nad sebou samým, zhroucení osobního života a další věci, které by mohli ve funkčním dramatu fungovat. V Morbiovi se ovšem jen tak nějak dějí, vyskakují na povrch, následně se začínají tak nějak ignorovat a na konci to nejspíš od diváků chce nějakou empatii k postavám a tomu co prožívají. Jenomže to nejde, protože se nikdy nevyskytne pocit, že se o něco hraje. Nehledě na to, že ústřední konflikt mezi hlavním hrdinou a hlavním záporákem působí, že v tom filmu prostě je, aby měl film záporáka a mohlo ve finále dojít k nějaké akci. Nejhezčí jsou ve finále na celém filmu nejspíš titulky. Mají sami o sobě větší půvab než celý Morbius.
Tudy cesta nevede. Sony zoufale touží po vytvoření vlastního propojeného vesmíru, kde by se za pár let měli spolu setkávat Venom, Morbius a další Spider-Manovi protivníci, i když ovšem Morbius pořád může vydělat solidní peníze (a při rozpočtu 75 milionů dolarů má velkou šanci se dostat do plusových čísel) a může se jet dál, sázka na to samé by příště diváky mohla jednoduše omrzet. Morbius působí jako tuctová záležitost, která jakoby byla vytvořená umělou inteligencí, v současné konkurenci komiksových filmů je prakticky nemožné, aby Morbius někoho zaujmul. Osobně si navíc nedovedu představit, jak by se mohlo s postavou Morbia nadále pracovat, vlastně by mi osobně nejvíc zamlouvala, že by nový Blade v podání Mahershali Aliho zneškodnil Letova Morbia v úvodní scéně svého prvního sólového filmu. Rázem by tak tahle inkarnace a celý tenhle velký omyl našel alespoň částečný smysl. Kdybych ovšem musel za Morbia z vlastní kapsy zaplatit 150 korun, nadšený bych z toho nebyl. Takový velký studiový omyl se každý den nevidí......
PS: I když jsou dvě po-titulkové scény na celém filmu to nejzajímavější, paradoxně jsou na celém filmu i nejdementnější. Absolutně nedávají ze žádného ohledu smysl (rozbor by byl výživný), popírají dříve nastavená pravidla odjinud a především jen dokazují, jak se v Sony marně snaží uplést z hovna bič. Kdo se jinak náhodou těší na výskyt graffiti se Spider-Manem, budovy Oscorp či interakce Letova Morbia s Vulturem Michaela Keatona ze Spider-Man: Homecoming, ten by měl tak trochu zchladit očekávání.
Photo © Sony Pictures Entertainment
Nejnovější komentáře