Lokace: New York, Německo a Polsko
Filmový štáb byl sestaven a filmaři se museli rozhodnout, kde film natočit. Doufali, že budou moci využít mnohá z míst, kde se příběhu ve skutečnosti odehrál. Procestovali USA a Evropu a nakonec se usadili v New Yorku, Berlíně, Německu a Wroclawi v Polsku.
Tento příběh je studií o změně nálad a prostředí. Film se otevírá v Brooklynu v roce 1957 a pak se děj přenese do východního Berlína. Z tohoto důvodu producenti využili dvou různých filmových štábů: jeden štáb točil filmové scény v/kolem New Yorku a druhý štáb v Německu a Polsku, každý s vlastním před-produkčním rozvrhem a každý s vlastním úkolem vytvořit svůj vlastní filmový vesmír, který musel být dobově věrný.
Producent Marc Platt vysvětluje: “Výroba tohoto filmu byla zajímavá, protože to bylo skoro jako bychom točili dva různé filmy. To reprezentuje mimořádnou cestu, kterou musel James Donovan podniknout. Nejdříve se s ním setkáme v Brooklynu, kde se ujme případu, což je jeden film a pak nečekaně odcestuje do úplně jiné části světa, do zcela odlišné kultury a to je zcela jiný film.”
Producentka Kristie Macosko Kriegerová dodává: “Bylo to dost složité. Chtěli jsme, aby se s námi diváci vydali na cestu. Z velké části jsme točili chronologicky. Vzhledem k časovému omezení jsme narazili na několik problémů během sestavování harmonogramu některých členů štábu, se kterými běžně spolupracujeme, což nám umožnilo poznat nové úžasné lidi, se kterými jsme nikdy předtím nepracovali, jako jsou Adam Stockhausen, skvělý filmový architekt, Kasia Walicka Maimone, kostýmní výtvarnice a skladatel Thomas Newman. Tito tři s sebou opravdu přinesli elán.”
“Nebylo jediného dne, kdy nás nenapadlo, propána, to není jen nějaká malá podivná napodobenina… to je trojrozměrná, autentická, holografická reprezentace toho, co se skutečně odehrálo,” říká Tom Hanks.
Natáčení Mostu špionů odstartovalo v září 2014 na Manhattanu a během následujícího měsíce produkce vytěžila maximum z různých městských architektonických stylů a jeho geograficky přilehlých čtvrtí. Za kamerou stál Janusz Kaminski. První záběry se točily na dolním Manhattanu na Wall Street, konkrétně na schodech federálního soudu na Foley Square.
Kaminského první film se Spielbergem byl Schindlerův seznam v roce 1993 a od té doby spolu natočili více než tucet filmů. Podle Platta: “Jeden může začít větu a ten druhý ji dokončit. Tak dobře si rozumí. A výsledkem je pro nás filmové fanoušky možnost sledovat film a jeho krásu a tvar a to vše vzniká jakoby zázrakem mezi Januszem a Stevenem.”
Proslulý svou schopností zachytit dojemné detaily uprostřed ohromujících vizuálů, Kaminského hlavním cílem je budování filmové “gramatiky”, ve které se má příběh odvyprávět. Naštěstí v případě Mostu špionů mimořádné lokace, dekorace a kostýmy nabídly kameře nespočet příležitostí.
“Na spolupráci s Januszem se mi nejvíc líbí, že velmi rychle pochopím, o co mu jde,” říká Hanks. “Můžu se ho zeptat, co bude v záběru a on mi to řekne, takže mám tu výhodu spolupráce s někým, kdo mi pomáhá. Což pro mě znamená několik věcí: nezpackám záběr a dostanu další kousek Jamese Donovana do scény.“
Stanice metra na Broad Street na Manhattanu sloužila jako místo, kde byl Rudolf Abel sledován FBI a jako místo, kudy Donovan jezdil do práce. Producenti se domnívali, že bylo zapotřebí skutečného podzemního systému, aby mohli realisticky natočit vagón metra z platformy. Naštěstí správa newyorského metra byla nadšená spoluprací na filmu a umožnila přístup do stanice metra ve velmi brzkých ranních hodinách během jedné neděle.
Filmový architekt, Adam Stockhausen, držitel Oscara za Grandhotel Budapešť vysvětluje: “Museli jsme pracovat bleskovou rychlostí, což znamenalo měnit plakáty a nápisy, svítidla a veškerou dekoraci od shora dolů. A pak jsme samozřejmě museli vše vrátit do původního stavu tak rychle, jak jen to bylo možné. Záběry z interiéru vlaku byly natočeny ve skutečných vozech metra z 60. let, které jsou jinak umístěny v newyorském dopravním muzeu.“
V centru Manhattanu, kancelář newyorské advokátní komory, která se nachází v klasické historické památce na 44. ulici, poskytla ideální prostředí pro Donovanovu advokátní kancelář, navodila pocit starého světa velkých peněz a prestiže. Následovalo několik dalších lokací v Brooklynu, ve Flatbush a Brooklyn Heights, jelikož se v těchto čtvrtích stále najde relativně velké množství dobových staveb. V Ditmas parku, obytné ploše tvořené malebnými domky nacházejícími se na klidných, stromy lemovaných ulicích, Stockhausen našel ideální dům pro Donovana: krásný, samostatně stojící viktoriánský dům plný šarmu a s dobovými detaily, vpředu s verandou a malým dvorkem, což pomohlo navodit pocit Donovanovy silné vazby na jeho okolí.
Interiér domu Donovanových a ostatní interiéry byly postaveny v ateliérech Steiner Studios v Brooklynu. Macosko Kriegerová říká: “Když jsem poprvé vstoupila do Donovanova domu, bylo to jako bych se vrátila v čase do 50. let. a ocitla jsem se na rodinné večeři. Adam Stockhausen dovedl každý malý detail v domě do dokonalosti.”
Jakmile se začalo natáčet v Evropě, začala na členy štábu dýchat historie. Některá kultovní místa pomohla vykreslit v ostrých obrysech hrůzy, jakým byli východní Němci vystaveni. To v členech štábu hluboce rezonovalo a vědomí, čím si tito lidé prošli, vyvolávalo pocit úcty.
Letiště Tempelhof v jiho-centrální části Berlína, kde byly zřízeny historické vzdušné mosty v roce 1948 a 1949, bylo nezbytnou lokalitou. Na tyto vzdušné mosty došlo, když sovětská armáda uzavřela přístup do západní části města všemi jinými dopravními prostředky. Letadla z USA, Velké Británie, Kanady, Austrálie, Nového Zélandu a Jižní Afriky dopravila zásoby jídla a ostatního zboží obyvatelům města, aby se zabránilo hladu. Spielberg natáčel několik scén v Tempelhofu, včetně Donovanova a Powersova návratu domů do USA uvnitř nákladního dopravního letadla americké armády. Scény se skutečným letounem U-2 a to jak na zemi, tak ve vzduchu, byly natočeny o několik měsíců později na Beale Air Force Base v Yuba County, v Kalifornii.
Sestřelení průzkumného letounu U-2 bylo natočeno na Tempelhofu, kde Stockhausen a jeho tým postavili repliku kokpitu U-2 na pohyblivé plošině, to posloužilo pro všechny blízké záběry Powerse v letadle. Podle Macosko Kriegerové: “Bylo úžasné mít možnost natáčet s těmito starými letouny na krásných místech jako je Tempelhof, kde se události v příběhu ve skutečnosti odehrály…”
Berlínský historický Glienický most, kde došlo ke skutečné výměně Abela a Powerse, posloužil jako základna pro historický vrchol příběhu. Most se klene přes řeku Havolu a je blízko Wannsee, kde se odehrála konference ve Wannsee v čele s Adolfem Eichmannem a dalšími architekty holocaustu. Během války most rozděloval Berlín na východní a západní… dnes spojuje Berlín s Postupimí.
Scéna, kdy se Donovan snaží projít přes kontrolní stanoviště východoněmecké stráže na Friedrichstraße, aby nepropásl schůzku s Wolfgangem Vogelem na sovětském velvyslanectví, byla natočena v centru Berlína. Friedrichstrasse nebo také tzv. Checkpoint Charlie, je nejznámější hraniční přechod mezi východním a západním Berlínem. “Většina lidí předpokládá, že to byl jediný způsob, jak se dostat do východního Berlína, ale není tomu tak,” poukazuje Stockhausen. “Mohli jste nastoupit na S-Bahn, přejet přes hranice a vystoupit ve stanici Friedrichstrasse, ale pak jste museli stejně projít kontrolním stanovištěm, než jste se dostali na Východ.”
Nalézt v Berlíně místo, kde by se dala scéna natočit, zpočátku představovalo pro filmaře velkou výzvu, vzhledem k tomu, že stanice Friedrichstrasse je dnes modernější než v dobách studené války. Ale Stockhausen přišel s řešením. Zrekonstruoval stanici pomocí mohutného, rezavého nadjezdu v blízkosti jiné S-Bahn stanice, která se táhla podél rozpadající se cihlové zdi.
Aby natočili zásadní scény v příběhu, které se odehrály u berlínské zdi, filmaři odcestovali do Wroclawi v Polsku, přibližně čtyři hodiny jihovýchodně od Berlína. Wroclaw byla ve špatném stavu v důsledku ekonomické krize a léty zanedbávání. Město se tak podobalo městu zpustošeném válkou. Wroclaw byla původně součástí Německa ještě předtím, než byly přepsány hranice a jmenovala se v té době Breslau, takže veškerá architektura byla v německém stylu. Podle Platta: “Mnohých budov se od války nikdo nedotkl… V některých domech jsme dokonce našli díry po kulkách.”
Když se Donovanův příběh odehrál, Berlínská zeď se zrovna stavěla a Spielberg chtěl, aby diváci viděli, že se staví i na filmovém plátně. První varianta, která se postavila, byla provizorní zeď z betonových bloků s ostnatým drátem. Ta byla rychle nahrazena variantou, kterou veřejnost rozpozná i dnes: vyztužené cementové bloky s enormní trubkou na vrcholu, tato varianta byla mnohem robustnější a bylo obtížnější ji přelézt.
Stockhausen a jeho tým postavili přibližně 270 metrů dlouhou zeď v různých fázích její stavby, použili při tom stejné materiály a stejné měřítko jako originál. A je to v momentě, kdy do příběhu vstoupí americký student Frederic Pryor, kdy diváci poprvé Berlínskou zeď uvidí. Pryor navštíví svého profesora ve východním Berlíně (jehož dcera je shodou okolností také jeho přítelkyní). Když se snaží vrátit na Západ, nešťastně se střetne s východoněmeckou pohraniční stráží, která ho zatkne. Donovan poprvé uslyší o Pryorovi, když přicestuje do východního Berlína a odmítá zemi opustit, pokud nebude Pryor zahrnut do výměny za Abela.
Konečný výsledek na filmovém plátně zprostředkuje nejen hrůzu Berlínské zdi, ale stejně tak i zmatek. Spielberg říká: “Berlínská zeď byla opravdu symbolem, ale nepůsobila jako San Quentin nebo Alcatraz nebo nějaká jiná obrovská federální věznice. Samotnou zeď nebylo vlastně docela tak těžké přelézt, jen jste se neodvážili to udělat. Když jsme natáčeli, podíval jsem se na zeď a kladl jsem si otázku ‘Opravdu se to stalo? Byl Berlín opravdu takto rozdělen?’ Připomnělo mi to dobu, kdy se začaly stavět zdi po celém světě, většina z nich byla neviditelná, nicméně to byly zdi.”
“Bylo to děsivé a působilo to, jako by měla stát navěky,” dodává Hanks. “To, co architekt Adam Stockhausen dokázal udělat se zdí, najít dokonalou křižovatku ve městě Breslau v Polsku, která zcela odpovídala architektuře té doby, bylo opravdu úžasné.”
Filmaři točili v Berlíně, zrovna když se slavilo 25. výročí pádu Berlínské zdi. Přestože se Berlín zcela nacházel v sovětské části Německa, Východní Berlín byl součástí Sovětského svazu, ale západní Berlín ne. Obyvatelé města mohli přecházet tam a zpět, dokud NDR nepostavila Berlínskou zeď, která dvě města oddělila, a průchod byl možný pouze v jednom z několika kontrolních stanovišť umístěných podél zdi.
Dne 9. listopadu 2014 se tisíce lidí shromáždily na Postupimském náměstí, aby si připomněli den, kdy východoněmecká vláda zrušila cestovní omezení mezi východním a západním Německem. Pro herce a štáb bylo natáčení ve stanici Friedrichstraße vytvořené Stockhausenovým týmem, živou připomínkou podmínek, sledování a deprivace, ve které východní Němci žili.
Část kontrolního stanoviště na Friedrichstrasse byla Stockhausenem a jeho týmem také zrekonstruována ve Wroclawi, včetně kultovní značky, která zní: Opouštíte americký prostor a to ve třech jazycích. Tato lokace byla využita během natáčení sekvence, ve které je Frederic Pryor v doprovodu Vogela přiveden k hraničnímu přechodu. “To místo bylo pozoruhodné,” říká Platt. “Měli jste pocit, jako byste v té době žili.”
Mark Rylance souhlasí: “Dekorace a lokace byly neuvěřitelně krásné s úžasným množstvím detailů. Pro nás pro herce je velmi inspirující, být obklopeni tak talentovanými lidmi, kteří dělají svou práci s láskou. Je to kombinace všech těchto řemesel, která udělá ve výsledku skvělý film.”
Dobové barvy a textury
V Mostě špionů kostýmní výtvarnice Kasia Walicka Maimone, mezi jejíž filmy patří Foxcatcher a Až vyjde měsíc byla zodpovědná za zprostředkování doby prostřednictvím kostýmů a doplňků. Avšak největší výzvou pro ni bylo stát se dobrou posluchačkou. Vysvětluje: “S každým dalším projektem musíme přijít na nový způsob, jak uchopit, co nám příběh říká a opravdu pochopit barvu jeho období a subtilním způsobem ji reprezentovat, aby nám pomohla příběh vylíčit a ne ho znásilnit.”
Walicka Maimone si udělala výzkum, který dokázal, že se lidé v pozdních 50. a 60. letech hezky oblékali. “Muži a ženy byli více formálně oblečení, což představovalo obleky a klobouky u mužů a šaty, kostýmky a sukně u žen,” říká. “Pánské obleky nepřipomínaly ty dnešní. Byly konstruovány jiným způsobem podle starší tradice, formovaly jiný tvar těla, měly jiný střih rukávu, kalhot a látky měly silnější vazbu.”
Most špionů byl její první filmovou spoluprací se Stevenem Spielbergem. Byla nadšená, když zjistila, že hovoří stejným jazykem a sdílí podobný vizuální koncept. Spolu s výtvarníkem Adamem Stockhausenem se ponořila do světa postav a doufala, že o nich najde kousek pravdy. Naštěstí měla velkou volnost při vytváření jejich vzhledu, který každou postavu definoval.
Pro kostýmy Mary Donovanové v podání Amy Ryanové, Walicka Maimone čerpala inspiraci v šatníku Jackie Kennedyové. Zdůraznila vzhled Ryanové perlovým náhrdelníkem a brýlemi, které se podobaly těm, jež nosila Donovanova manželka. “Měli jsme spoustu užitečných informací o skutečné Mary Donovanové, většinu z nic shromáždila Amy, včetně některých úžasných fotografií z osobní rodinné sbírky,” říká Walicka Maimone. “Tyto fotografie nám pomohly pochopit její podstatu, kým tato žena vlastně byla. Vytvořili jsme pro ni mnoho modelů, včetně zeleného kabátu, který nosí v soudní síni. Ten reprezentoval danou éru a podprahově zprostředkoval atmosféru té doby.“
Ryanová říká: “Vytvořila tyto krásné dobové styly. A i když jsou mé kostýmy více ležérní, jeden byl hezčí než druhý. Spodní prádlo tehdy mnohem více škrtilo než to, na které jsem zvyklá dnes, což mi, věřte tomu nebo ne, pomohlo dostat se do postavy, protože jsem se musela pohybovat jinak.”
Kostýmy odrážely kulturu a dobu tohoto příběhu a pomáhaly formulovat režisérovu vizi. “Kostýmy byly mimořádné,” říká Hanks. “Každý umí zajít do kostýmního fundusu a zapůjčit si oblek, ale ten nakonec vypadá jako oblek z půjčovny. Já nevím, jak to dělala, ale Kasia vždy přicházela s novými nápady a u všech, i u uniformy servírky v berlínském hotelu Hilton… ale to je to, co umělci dělají.”
Při natáčení v exteriérech dobové kostýmy, které nosili statisti, pomohly podpořit dojem, že se tyto scény odehrály v poněkud vzdálené, přesto rozpoznatelné minulosti. V některých scénách se objevilo více než 300 komparsistů, od diváků a novinářů u soudu, po cestující v metru a chodce na ulici. A za chladných dnů to vyžadovalo nejen změnu oblečení, ale i příslušných doplňků jako jsou klobouky, šály a rukavice.
“Naším úkolem bylo v těchto filmových scénách podpořit dojem reality,” říká Walicka Maimone. “Mluvili jsme o každém komparsistovi, který se musel nechat dobově ošatit, protože musel účinně reprezentovat dav, musíte mít dobrý mix lidí. Když máte představit dav, který reprezentuje humanitu a život v ulicích New Yorku, začíná spolupráce s castingovou režisérkou, protože je mnohem jednodušší, když oblékáte lidi, kteří mají zajímavé tváře.”
Stejně důležité bylo, aby všechny barvy šatníku odpovídaly konkrétnímu časovému období. Scény z New Yorku nabízely kostýmy, které byly mnohem více barevné, což představovalo úspěšný, obchodem řízený svět Ameriky 50. let. Ženy nosily převážně zelenou, hnědou a žlutou, zatímco muži hnědou, šedou a námořní modř. V Berlíně byly barvy vzácné, tlumené, většinou bylo všechno černé anebo matně šedé, to odráželo ponurou městskou atmosféru té doby.
“Potřebovali jsme efektivně reprezentovat dobu a barvy té doby, takže jsme společně s Adamem zmapovali všechny barvy ve filmu, abychom měli jistotu, že jsou v rovnováze,” říká Walicka Maimone.
Nálada a emoce v příběhu
Thomas Newman, člen legendární hudební rodiny Newmanů (patří sem otec Alfred, bratr David, strýcové Lionel a Emil a bratranec Randy), přijal úkol napsat hudbu, která by doplnila silný příběh Jamese Donovana, aniž by ho přemohla. Slovy Toma Hankse: “Skvělá filmová hudba se pozná podle dvou kritérií: když hraje pod obrazem, tak si jí nevšimnete nebo hraje a vy si bez bez ní scénu nedokážete představit.”
Skladatel, mezi jehož filmy patří Těžká váha, Mariňák a Jako malé děti, říká: “Je to americký příběh - obtížné bylo přijít na nejlepší způsob, jak reprezentovat Ameriku způsobem, který nebyl příliš “sladký” a zároveň reprezentoval Donovanovy ideály. Nakonec to skončilo u rodinných hodnot, smyslu toho, co to znamená být Američan v tom nejvíce zidealizovaném slova smyslu.”
Společnost DreamWorks v průběhu let spolupracovala s Newmanem na mnoha filmech, včetně tak uznávaných titulů jako jsou Černobílý svět, The Road to Perdition a Americká krása, ale Most špionů byl prvním filmem, kdy hudební skladatel skládal pro film Stevena Spielberga. “Steven byl skutečným spolupracovníkem,” říká Newman. “Velmi dobře rozumí umělecké spolupráci a chce z lidí dostat to nejlepší. Takový je Steven.”
Hudba vždy hrála klíčovou roli ve Spielbergových filmech, ale od prvního dne si představoval Most špionů jinak. Ve snímku Zachraňte vojína Ryana je přibližně 38 minut hudby a asi 38 až 40 minut hudby se najde v Mostu špionů, přičemž tam nehraje žádná hudba po dobu prvních 20ti minut. Spielberg vysvětluje: “Mnoho z mých filmů je závislých na hudbě, ale neměl jsem pocit, že by to měl být případ Mostu špionů, stejný pocit jsem měl i u Zachraňte vojína Ryana.”
“Je to dost přesvědčivé,” říká Newman. “Zvuky New Yorku opravdu navodily pocit očekávání toho, co se Abelovi stane. Pád letadla Francis Gary Powerse také skvěle funguje bez hudby. Je to vzrušující, že je to všechno postavené na zvukových efektech.”
Když začne hrát Newmanova hudba, je nenápadná a geniální ve své jednoduchosti. Jak se Donovan stále více zapojuje do aktivit CIA, hudba roste z jednoduchého klavíru po plnou orchestraci. Je to jemný rozdíl, ale takový, kterému Spielberg věřil, že dodá přátelství mezi Abelem a Donovanem emocionální váhu. Filmovou hudbu zahrál orchestr 85ti muzikantů a občas byl doplněn mužskými sborovými vokály. Newman byl v tomto ohledu velmi opatrný. Vysvětluje: “Co se týče tohoto rozhodnutí, nechtěl jsem, aby hudba říkala, ‘Dobře, tady je Rusko a tady je Amerika a Rusko bude zastoupeno hlubokými mužskými hlasy.’ Chtěl jsem toho využít, jen abych podpořil přesvědčivost příběhu.”
Spielberg Newmanovi jasně naznačil, že neočekával hudbu ve stylu Johna Williamse. “Steven má velice blízký a velmi úspěšný vztah s Johnem Williamsem. “Povzbuzoval mě, abych psal hudbu, která odráží mou vlastní estetiku a nesnaží se odpovídat té Johnově,” říká Newman. “Znám Johna dlouho, ale vždycky jsem věděl, že jsem nechtěl skončit jako John Williams třetí kategorie, protože jeho styl byl tak určující pro to, co filmová hudba představuje.”
Spielberg se přidá: “Bylo to pro mě zničující. John měl zdravotní problém a naštěstí už je v pořádku, díky Bohu. Vždy jsme pracovali společně a po 42 letech s ním nepracovat pro mě bylo téměř nepochopitelné. V jednu chvíli moje reakce byla nemít hudbu vůbec… vycházela by pouze z gramofonů a rádií. Pak jsem si ale uvědomil, že tam byly části, kterým by partitura prospěla a první člověk, který mi přišel na mysl, byl Tom Newman.“
“Když jsem se Stevenem sešel, abychom diskutovali o hudbě, vždy se na svůj film díval jako někdo, kdo si ho chce užít, na rozdíl od někoho, kdo má jasné úmysly,” říká Newman. “Takže naslouchal a reagoval, což bylo velmi obohacující, protože jsem cítil, jako bych našel svůj vlastní hlas a ten byl Stevenem přijat.”
I když John Williams nemohl kvůli zdravotní indispozici složit hudbu k tomuto filmu, chystá se napsat hudbu ke Spielbergově příštímu snímku The BFG.
Části seriálu: Most špiónů
- Most špiónů - PREMIÉRA 3. PROSINCE 2015
- Most špiónů - NEUVĚŘITELNÝ PŘÍBĚH PODLE SKUTEČNÝCH UDÁLOSTÍ
- Most špiónů - STAVBA MOSTU: OD SCÉNÁŘE PO FILMOVÉ PLÁTNO
- Most špiónů - HERECKÉ OBSAZENÍ
- Most špiónů - STUDENÁ VÁLKA NA FILMOVÉM PLÁTNĚ
- Most špiónů - STŘIHOVÁ SKLADBA
- Most špiónů - S REŽISÉREM V ZÁKULISÍ
- Most špiónů - OBYČEJNÝ MUŽ V NEOBYČEJNÉ SITUACI
- Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
Nejnovější komentáře