Nepovedený pokus o adaptaci: Venom se utápí ve vlastních nedostatcích

Photo © Columbia PicturesPhoto © Columbia Pictures
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Eddie Brock (Tom Hardy) při zís­ká­vá­ní mate­ri­á­lů na svo­ji novou repor­táž pře­kro­čí své morál­ní hra­ni­ce. Získá sice infor­ma­ce o tom, jak slav­ný mili­o­nář Carlton Drake (Riz Ahmed) ve své far­ma­ceu­tic­ké fir­mě při tes­to­vá­ní nových léků v pod­sta­tě bez­o­hled­ně vyu­ží­vá soci­ál­ně slab­ších jedin­ců, kte­ří ne zříd­kakdy při tes­tech zemřou, při kon­fron­ta­ci se ovšem zbo­hat­lík začne brá­nit a zni­čí Brockovi život. Postará se mu o vyha­zov, jeho pří­tel­ky­ně ho opus­tí a sám popu­lár­ní novi­nář je pro­mě­něn na zdis­kre­di­to­va­nou trosku. O šest měsí­ců poz­dě­ji ale Eddieho kon­tak­tu­je jed­na z věd­kyň, kte­rá pra­cu­je pod Drakem...   

Photo © Columbia Pictures

Tyhle sna­hy o budo­vá­ní fil­mo­vé­ho vesmí­ru jen pro­to, že se to Marvelu poda­ři­lo, ze vše­ho co jen tro­chu zavá­ní tako­vou mož­nos­tí, už začí­na­jí být poně­kud otrav­né. Jistě, někte­ré znač­ky to zaba­lí ješ­tě před vydá­ním prv­ní­ho fil­mu (zdra­ví­me Robina Hooda), jiné to zkou­ší na dva­krát než to zaba­lí, pro­to­že to pros­tě niko­ho neza­jí­má (viz Drákula: Neznámá legen­daMumie), no a nebo to zkou­ší do té doby, než je pře­sta­ne bavit na hoří­cí hro­ma­du házet neu­stá­le víc a víc peněz a stě­ží z toho vyta­ho­vat něja­ké zis­ky (zdra­ví­me DC). No a pak tu jsou Sony, kte­ří vidí úspěch a chtě­jí pení­ze hned. Předtím, než něco vlast­ně před­ve­dou, začnou smě­le plá­no­vat nere­a­li­zo­va­tel­né plá­ny na fil­mo­vý vesmír divo­čej­ší než si dovo­lí Marvel. A když to popr­vé nevy­šlo a muse­lo dojít na restart, nezna­me­ná to, že by v Sony chtě­li pře­stat s podob­ně šíle­ný­mi a nere­a­li­zo­va­tel­ný­mi plá­ny na to jak se poto­pit na samot­né dno. Alas, do kin vstu­pu­je Venom.

Když si vez­me­te nej­slav­něj­ší zápo­rá­ky ze stá­je komik­so­vé­ho Marvelu, zatra­ce­ně vyso­ko se ve vět­ši­ně výbě­rů urči­tě obje­ví Venom. Většina komik­so­vých hrdi­nů má své zápo­rá­ky (ale­spoň ty nej­vět­ší) nemé­ně slav­né, ale Spider-Man a Venom jsou pře­ci jen něco jiné­ho. A tak v pod­sta­tě na papí­ře dává roz­hod­ně smy­sl sna­žit se nato­čit Venoma jako sólov­ku. Problém ovšem je v momen­tě kdy vlast­ně neví­te, co s fil­mem ve výsled­ku chce­te udě­lat a tak nato­čí­te Rkovou drs­nou zába­vu a při­tom do kin pak pus­tí­te zkrá­ce­ný cen­zu­ro­va­ný sestřih, kte­rý podob­ně zma­te­ně postrá­dá hla­vu a patu. Ačkoliv se totiž stu­dio nyní může dušo­vat, že Rko nikdy v plá­nu neby­lo (reži­sér a vět­ši­na infor­ma­cí, i ofi­ci­ál­ních, o fil­mu až do tak měsí­ce dvou zpát­ky tvr­dí ale něco jiné­ho) na výsled­ném fil­mu je zatra­ce­ně moc vidět, že se jej ve stu­diu někdo „moc šikov­ný“ sna­žil sestří­hat do celist­vé­ho poči­nu z toho co zby­lo.

Photo © Columbia Pictures

Venom je totiž víc než čím­ko­liv jiným tak tro­chu frag­men­to­va­ným poku­sem o to, napo­do­bit laci­ně vyhlí­že­jí­cí a sce­náris­tic­ky pod­vy­ži­ve­né komik­sov­ky z pře­lo­mu deva­de­sá­tých let a začát­ku nové­ho tisí­ci­le­tí. Srovnání s kva­li­ta­mi sním­ků jako tře­ba Daredevil s Benem Affleckem je roz­hod­ně na mís­tě. Co je hor­ší reži­sér Ruben Fleischer ani na této úrov­ni nezvlá­dá podat jeden celist­vý pří­běh a celý film na mě půso­bil spí­še tako­vým dojmem sotva pro­vá­za­ných scén kte­ré se sna­ží leč mar­ně dát dohro­ma­dy něja­kou tu fil­mo­vou zába­vu na plo­še nece­lých dvou hodin. To, že pří­bě­ho­vě a sce­náris­tic­ky tahle komik­so­vá vypa­lo­vač­ka moc nefun­gu­je ovšem není jedi­ným pro­blé­mem, kte­rým Venom trpí. Ani zda­le­ka.

Předně, herec­ky je to hod­ně vel­ká bída. Riz Ahmed je sice vět­ši­nou v jiných fil­mech za sym­paťá­ka, tady mu ovšem pře­rod v posed­lé­ho mili­ar­dá­ře úpl­ně nejde a i když dojde na jeho dru­hé­ho sym­bi­on­ta a závě­reč­ný sou­boj, celé to půso­bí, tak nějak stro­je­ně. Navíc je rych­le­ji hoto­vo jak u pani­ce po matu­rit­ním ple­se. U zbyt­ku osa­zen­stva to je hod­ně podob­né, Michelle Williams je těž­ce nepře­svěd­či­vá a otrav­ná i v rám­ci tak­to jed­no­du­ché posta­vy a ostat­ně i samot­ný Tom Hardy (kte­rý je asi jedi­ným vylo­že­ným pozi­ti­vem fil­mu) není vždy úpl­ně nej­lep­ší, byť u něj za to může z vel­ké čás­ti samot­ný scé­nář (napří­klad scé­na výsle­chu v samot­ném závě­ru je tak pito­má až z toho bolí hla­va). Jedinými svět­lý­mi momen­ty jsou tak zhru­ba dva tři momen­ty roz­ho­vo­ru Eddieho se svým sym­bi­on­tem, plus jed­na dvě reak­ce sym­bi­on­ta na oko­lí. A to je na dvě hodi­ny v kině zatra­ce­ně málo.

Photo © Columbia Pictures

Když se vrá­tím ke zmí­ně­né­mu závě­reč­né­mu sou­bo­ji, nad dal­ší věcí člo­věk začne pře­mýš­let. Až tak bych neře­šil že digi­tál­ní sou­bo­je vypa­da­jí tro­chu pod­vy­ži­ve­ně a prak­tic­ké tri­ky by zaslou­ži­ly tro­chu lépe pro­mys­let, veš­ke­ré důle­ži­té tri­ko­vé sek­ven­ce za mě zkrát­ka úpl­ně nefun­go­va­ly. Ať již jde o vel­kou honič­ku uli­ce­mi San Francisca kte­rá postrá­da­la náboj (a ne, vybuchu­jí­cí dro­ny mod­rým svět­lem rázem z tuc­to­vé honič­ky váž­ně nic památ­né­ho neu­dě­la­jí), o bit­ku v cen­t­rá­le novin na poza­dí kou­řo­vých gra­ná­tů (nápad zají­ma­vý, rea­li­za­ce mizer­ná) nebo o závě­reč­ný sou­boj dvou sym­bi­on­tů, kte­rý skon­čí dřív než vlast­ně začne a veš­ke­rá ta gra­da­ce smě­řu­jí­cí k finá­le vlast­ně vyvr­cho­lí dvě­ma minu­ta­mi nepře­hled­né­ho digi­tál­ní­ho bor­de­lu. A ostat­ně Venom je asi prv­ní film u kte­ré­ho mě zača­lo nesku­teč­ně vytá­čet jak kaž­dá tri­ko­vá sek­ven­ce je v prů­bě­hu noci a tím pádem tro­chu nepře­hled­ná v pří­pa­dě, že váš hrdi­na je čer­ný. Jasně je to laci­něj­ší na výro­bu, ale co takhle se taky někdy tro­chu vyme­zit vůči kon­ku­ren­ci?

Film navíc strá­dá i co se týče tem­pa, prv­ní více­mé­ně celou hodi­nu tak tro­chu pře­šla­pu­je na mís­tě a prv­ní napí­na­věj­ší akce se začne dít po zhru­ba 55 minu­tách od začát­ku. A i když v prů­bě­hu nabíd­ne něko­lik důle­ži­tých momen­tů, žád­ný z nic nepů­so­bí vylo­že­ně napí­na­vě nebo důle­ži­tě. Připočtěte si k tomu neu­spo­ko­ji­vé finá­le a máte dvou­ho­din­ku, ze kte­ré si pama­tu­je­te tak mož­ná jeden dva vtíp­ky navíc, pro­to­že zby­tek už byl ve všech trai­le­rech.

Photo © Columbia Pictures

Řemeslně pak oče­ká­vej­te stan­dard tak deset, pat­náct let doza­du. Kdyby mi někdo řekl, že Venom ležel prá­vě tako­vou dobu v tre­zo­ru a jedi­né co aktu­a­li­zo­va­li byly digi­tál­ní tri­ky, asi bych neměl pro­blém tomu uvě­řit. Všechno ve fil­mu půso­bí zkrát­ka jako fil­my před­tím, než se komiksy zača­ly v Hollywoodu brát tro­chu váž­ně a bylo něko­li­krát doká­zá­no, že se z tako­vých­to před­loh dá nato­čit i rela­tiv­ně sluš­ný a váž­ně zamýš­le­ný film.

Venom je zkrát­ka prů­ser, nemá smy­sl cho­dit kolem hor­ké kaše. Nenapadá mě jedi­ná věc na fil­mu, kte­rá by jej od toho­to ver­dik­tu zachra­ňo­va­la nebo by posky­to­va­la argu­ment pro­to, proč fil­mu dát šan­ci. Hloupé, rozříš­tě­né, neza­jí­ma­vé a pře­de­vším sak­ra sla­bé na to, jak popu­lár­ní a nápa­di­tou komik­so­vou posta­vou prá­vě Venom je. Tohle není nápra­va za Spider-Mana 3, tohle je jiný způ­sob jak toho­to komik­so­vé padou­cha podě­lat jiným, hod­ně zasta­ra­lým způ­so­bem.

Jak roz­hod­ně nedě­lat adap­ta­ci iko­nic­ké komik­so­vé posta­vy. Důvodů je hod­ně a pozi­tiv málo. V téhle podí­va­né je jeden z nej­zná­měj­ších padou­chů adap­to­ván do podo­by zasta­ra­lé­ho, laci­ně vyhlí­že­jí­cí­ho a pře­de­vším ne moc nápa­di­té­ho nebo napí­na­vé­ho flá­ku, kte­rý tak o pat­náct dva­cet let zaspal dobu. Vážně jsem Venoma chtěl mít rád, Ruben Fleischer a spol ovšem byli hod­ně pro­ti.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Venom na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaust
19. března 2025Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaustPo letech od války mezi roboty a lidmi, která zanechala civilizaci v troskách, se mladá žena pokouší vypátrat svého zesnulého bratra, který se zřejmě převtělil do robota, ve filmu The Electric State, který je nyní streamován…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Paroží – legenda se probouzí ze zapomnění
25. ledna 2024Paroží – legenda se probouzí ze zapomněníKvalitních hororů je jako šafránu. Snad je to tím, že tenhle žánr je přinejmenším přehlížený, ale ještě častěji označovaný za úpadkový. Jeho hlavním cílem totiž je vyvolat u diváků pocit strachu a děsu. Nejde tedy o…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fabelmanovi (The Fabelmans) – Recenze – 80 %
13. prosince 2022Fabelmanovi (The Fabelmans) – Recenze – 80 %Malý chlapec jménem Sam Fabelman vyráží na počátku 50. let poprvé s rodiči do kina na cirkusový film Největší představení na světě, jehož destruktivní scéna srážky vlaku s automobilem se pro něj stává formativním zážitkem. Posedlý onou sekvencí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fabelmanovi - 90 %
21. listopadu 2022Fabelmanovi - 90 %Částečně autobiografický snímek Stevena Spielberga o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana (Mateo Zoryon Francis-DeFord/Gabriel LaBelle), který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Všechno, všude, najednou aneb Co na to Rákosníček
21. července 2022Všechno, všude, najednou aneb Co na to RákosníčekEpileptici, držte si klobouky! Po všech těch trapných pokusech Vojtěcha Moravce vás mentálně zdeptat svou slaboduchou komedií je tady režisérské duo Kwan & Scheinert, kteří do českých kin dorazili až ze země za velkou louží, aby…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Všechno, všude, najednou
30. června 2022Všechno, všude, najednouSprávný multiverse jak má být. Neuvěřitelně ambiciózní a nesmělý projekt, který si získá srdce mnohých, především díky nevídané originalitě, obrovské fantazii a nebo už jenom nápadem celého filmu. Divák je neuvěřitelně rychle vhozen do prolínajících se,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jurský svět: Nadvláda: Závěr trilogie přináší zatím nejlepší dinosauří svět
12. června 2022Jurský svět: Nadvláda: Závěr trilogie přináší zatím nejlepší dinosauří světHoror ze zábavního parku Jurský park se stal dobrodružstvím ve stylu Jamese Bonda ve filmu Jurský svět Dominion, závěrečném dílu trilogie Jurský svět režiséra Colina Trevorrowa. Jurský svět Dominion, plný hojné dinosauří akce (alespoň v druhé…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World: Dominion) – Recenze – 50 %
12. června 2022Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World: Dominion) – Recenze – 50 %Příběh filmu Jurský svět: Nadvláda navazuje po čtyřech letech na události ze snímku Jurský svět: Zánik říše, v jehož závěru došlo k hromadnému vypuštění všech dinosaurů (i těch masožravých) do volné přírody. Ti se od té doby všelijak…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film „Everything Everywhere All at Once“ bude i v českých kinech
2. června 2022Film „Everything Everywhere All at Once“ bude i v českých kinechAkční komedie Everything Everywhere All at Once režisérského dua Dan Kwan a Daniel Scheinert patří mezi největší a nejpříjemnější překvapení letošního filmového roku. Film nejprve v české premiéře uvede festival v Karlových Varech a následně vstoupí…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře