Přestože samotné oscarové nominace žádný větší šok nenabídly (tedy až na malé výjimky – viz ignorace skvělého výkonu Jima Carreyho ve Věčném svitu neposkvrněné mysli), slavnostní den se vydal směrem nepatrně odlišnějším. I když… i zde by se hodilo připomenout, že ti prozíravější mohli leckterý výsledek předem vytušit.
O slavném režisérovi Martinu Scorsesem se ne nadarmo tvrdí, že je jedním z nejsmolnějších tvůrců na světě. Včerejší významný večer to jen potvrdil – ačkoliv se Letec stal co do počtu získaných ocenění nejúspěšnějším filmem roku, jedna z nejvýraznějších ikon filmařského průmyslu se ani tentokrát nedočkala kýžené sošky (což v případě sedmé příležitosti výrazně zamrzí). Přesto mohl být Scorsese o mnoho spokojenější než při předminulém předávání. Tehdy jeho Gangy New Yorku sice shrábly famózních deset nominací (o jednu méně než Letec), ale ani jednu nedokázaly proměnit v cenné prvenství.
Ač se Letec stal nejproduktivnějším snímkem letošních Oscarů, v rámci kategorií, v nichž exceloval, se dost podbízí přirovnání ke kultovní sci-fi Matrix. Ta ve své době získala o jednu sošku méně a stala se (pamatuji-li si dobře) druhým nejúspěšnějším titulem roku. Podobně jako Matrix, i Letec posbíral zlaté plešouny výhradně v technických sekcích (nejlepší kamera, střih, kostýmy a výprava).
Nejlepším filmem roku se stal režijní počin Clinta Eastwooda Million Dollar Baby. Příběh o číšnici, jež se chce skrze boxování vymanit z finanční bídy, proměnil víc jak polovinu přisouzených nominací – čtyři ze sedmi. Čtyřiasedmdesátiletá hollywoodská legenda, která na ceremoniál dorazila i se svou matkou (96!), zazářila na poli prestižních cen již počtvrté. Po westernu Nesmiřitelní a dramatu Tajemná řeka zaskóroval Eastwood i včera a to rovnou dvakrát (kromě ocenění za nejlepší hraný film i v kategorii nejlepší režie).
Nejlepším cizojazyčným počinem se stalo španělsko-francouzsko-italské drama Hlas moře, silný příběh o ochrnutém muži, jenž by rád odešel z tohoto světa.
Překvapivé výsledky proběhly i ve vodách hereckých. Naprázdno vyšel jeden z největších favoritů Leonardo DiCaprio a stejně tak i Johnny Depp (nominovaný na Oscara podruhé za sebou). Nejlepším hercem pro rok 2004 se tak stal Jamie Foxx za roli Raye Charlese v biografickém snímku Ray. Sympatický černošský herec tímto potvrdil veskrze úspěšný minulý rok (dodejme, že Foxx byl nominovaný i mezi herci ve vedlejší partii za snímek Collateral) a také navázal na předloňský oscarový zářez svého kolegy Denzela Washingtona.
Nejlepší herečkou se stala krásná Hilary Swanková za roli boxérky/číšnice v dramatu Million Dollar Baby (za podobně „chlapský“ part získala už jednoho plešouna díky filmu Kluci nepláčou) a ve vedlejší ženské roli měla poslední slovo Cate Blanchettová, jedna z hereckých hvězd nominačně nejbohatšího Letce. V mužské položce „druhých“ houslí se konečně prosadil Morgan Freeman, který s Eastwoodem spolupracoval už na Nesmiřitelných. Uznávanou trofej získal na čtvrtý pokus.
Kategorie hlavní ženské role přinesla stejně jako v případě Martina Scorseseho jedno velké zklamání. Annette Beningová se se Swankovou utkala již na předávání cen v roce 2000 a shodou okolností v téže disciplíně. Stejně jako před pěti lety, kdy porota přidělila prvenství představitelce transsexuální dívky ze snímku Kluci nepláčou (zde krása Americké krásy nezapůsobila), i nyní se radovala z vítězství o generaci mladší Swanková. První prognózy přitom předvídaly úspěch Beningové, která se mezi nominované dostala zásluhou postavy Julie Lambertové z filmu Být Julií.
V sekci nejlepších vizuálních efektů zaujaly porotu akrobatické kousky pavoučího muže v pokračování úspěšné komiksové adaptace Spider-Man, v kategorii nejlíbivější hudby uspěla jinak „neúspěšná“ Země nezemě (šest promarněných nominací) a údajně nejlepší píseň zazněla ve snímku Motocyklové deníky (hudební počin kytaristy Carlose Santany a herce Antonia Banderase).
Jako neúspěšné by se dalo označit i účinkování nízkorozpočtové komedie Bokovka. Z pěti nominací zužitkovala jen jedinou a to za nejlepší adaptovaný scénář (v kategorii nejlepšího původního scénáře se radoval originálními nápady hýřící Charlie Kaufman za komedii Věčný svit neposkvrněné mysli). O trochu lépe pochodil biografický kousek Ray, který na zisk dvou Oscarů spotřeboval šest příležitostí (druhou cenu mu kritici přisoudili za hudební záznam).
Nejlepším animovaným filmem se stali dle očekávání Úžasňákovi, z krátkých animovaných kousků pak vystoupal nejvýše Ryan.
Nejnovější komentáře