Ze všech herních žánrů je mi nebližší žánr rpg, je tedy logické, že mě lákala rpg hra snažící se jít proti proudu zajetých zvyklostí. Jedná se o hru Outward, vytvořenou malým týmem Nine Dots Studio, které jak název napovídá čítá pouze 9 vývojářů. Autoři se ve hře snaží o hardcore survival rpgéčko, která vás v žádném případě nebude tahat za ručičku a nechává vše pouze na hráči. To samo o sobě k hraní láká a přináší to spoustu očekávání. Jenže to taky bohužel moc nefunguje.
V této části recenze se klasicky věnuji příběhu, zasazení nebo pozadí hry. V případě Outward je toto vcelku zbytečné, protože příběh nestojí za nic. Ale i přesto: ocitáte se v roli obyčejného občana ve světě Aurai. Díky chybám svých předků musíte platit pokutu, a proto se vydáváte mimo hranice města abyste peníze vydělali. Co se týče pozadí a historie (lore) světa Aurai tak to v podstatě neexistuje. Autoři jdou totiž proti proudu tak moc, že se neobtěžují cokoliv vysvětlovat.
Otevřený svět bez fast travelu
Příběh a lore jsou špatné nebo téměř neexistující. To není dobrý začátek, ale hra má určitě jiné přednosti, které může nabídnout že jo? No, ani moc ne. Outward ve své hratelnosti představuje survival prvky jako management potravy, spánku a teploty postavy. V této hře to, ale nepředstavuje žádnou výzvu, a tak tyto mechaniky jen otravují a překáží. Velké plus hře dávám za to, že vás nevodí za ručičku při orientaci ve světě. Snaha o zorientování byla tak jednou z věcí, které mě bavili a vybízelo to k většímu prozkoumávání a vnímání okolního světa. Velké mínus ale představuje neexistující fast travel (nebo alespoň možnost rychlejšího cestování). Nevím, koho si autoři představovali jako cílovou skupinu hráčů, ale dospělí pracující člověk to asi není, protože pouhým pobíháním sem a tam ztratíte opravdu až moc času.
Soubojový systém je bídný, souboje jsou těžké a povětšinou si nemůžete dovolit bojovat s více jak jedním nepřítelem. To je v pořádku, jenže ty souboje jsou nefér, získat zásah je vždy problematické, jenže vy v podstatě nemáte šanci z jakéhokoliv souboje vyjít bez škrábnutí. Oproti tomu magie je v této hře zpracována velice dobře. Ve hře musíte manu, a tedy i schopnost kouzlit, nejprve odemknout. To vám následně odemyká mnoho zajímavých a originálních možností kouzel, které představují to nejlepší a nejoriginálnější co Outward může nabídnout. Dalším dobrým aspektem hry je management batohu, který lze před soubojem sundat a být tak při souboji pohyblivější.
Split screen? Super, teď už jen najít někoho s kým to hrát
Aurai je v celku zajímavé prostředí a autoři použili i pár dobrých nápadů. Co se jim povedlo opravdu hodně jsou někteří nepřátelé. Kromě generického nepřítele č. 1 – bandita (kterých je samozřejmě i v této hře více než normálních lidí) tu lze najít relativně dost zajímavých tvorů. Hra je ale pro sólo hráče nuda, protože chybí motivace hru hrát. Ale super zpráva, hru lze hrát jako kooperaci dvou hráčů, ať už jako lokální split screen nebo online coop. Problém vidím v tom, že se jedná o velice specifickou hru, k jejímuž hraní je dost problematické sehnat parťáka. Další problém kooperace je ten, že pokud se k někomu připojíte tak se postup nepřenese zpět do vaší hry. Takže i tady to zvrtali. Samozřejmě díky aspektu kooperace neexistuje ve hře pauza, což jsem zjistil až potom co mi postava umřela hlady...
Autoři se ve hře snaží o vyvolání atmosféry a hratelnosti podobné klasickým rpg her typu Gothic. A ono se jim to z části daří, hra má svou jedinečnou atmosféru. Přiblížení klasickým hrám se autorům podařilo i díky grafice. Ta je prostě špatná o obzvlášť postavy jsou vyloženě ošklivé. Hudba se dá poslouchat, ale bohužel nepůsobí pouze jako podkres, a tak je po chvíli vcelku otravná. Po jejím vypnutí zjistíte, že ve světě je příliš málo zvuků – chybí zvuky moře, zpěv ptáků a tak podobně. Dabing je příšerný, a tak se budu tvářit že ve hře nikdy nebyl (po pár minutách jsem zvuk dialogů vypnul).
No pro Outward to nevypadá dobře, a to jsem se ani nezmínil o uživatelském rozhraní (špatné) a bugech. Je to vlastně docela zajímavá hra, která vůbec neví, koho chce oslovit, tváří se jako následovník klasických rpgéček, které ale pamatují již jen starší ročníky, a zároveň zabírá hráči tolik času, že starší ročníky na to čas už nemají. Mladší ročníky zase neuchvátí grafické zpracování a ani tempo hry. No a pokud jde o kooperativní hraní tak to může fungovat, ale musíte hodně hledat někoho koho by podobný titul bavil. Autoři se rozhodli jít vlastní cestou a je to cesta, kterou s nimi bude ochotno jít jen malé procento hráčů, kteří si hru jistojistě užijí. Hodnocení snižuji také kvůli cenovce. Autoři za Outward chtějí 40 euro, to je stejně jako za Skyrim, Divinity: Original Sin a za třetího zaklínače zaplatíte dokonce ještě o 10 euro míň! Outward svojí kvalitou na podobnou cenu rozhodně nedosahuje a neospravedlňuje to ani fakt, že hru vytvořilo pouze 9 lidí.
Foto:Nine Dots Studio & Prime Matter
Nejnovější komentáře