Příběh parfumérského učně snažícího se zachytit nejkrásnější vůni ze všech – vůni ženského těla – je esteticky lákavou a zároveň naturalisticky odpuzující podívanou.
https://francouzske-parfemy.cz/
Kniha Patricka Süskinda Parfém: Příběh vraha je velmi úspěšným komerčním díle, jež se dočkalo překladu do mnoha jazyků a vlny pozitivních čtenářských ohlasů. Je tedy jen otázkou času kdy bude takto perspektivní produkt vržen na velké plátno. V tomto případě představuje onen čas samotný autor, jenž dlouho nechtěl o zfilmování svého Parfému ani slyšet. Nakonec byl ale udolán a tak se můžeme do neobyčejného příběhu mladíka s neuvěřitelně vyvinutým čichem ponořit i prostřednictvím filmového zpracování. Režie snímku se ujal Tom Tykwer, tvůrce dnes už skoro kultovní nabušené záležitosti Lola běží o život. A nutno podotknout, že Tykwer udělal v Parfému velký krok stranou, ta tam je zběsilá honička a příběh s brutální kadencí, místo přichází snímek značně rozvláčnější, který si pomalu a lehce pohrává se všemi divákovými dojmy. To ale v žádném případě neznamená, že je Parfém snímkem automaticky horším.
Příběh snímku Parfém rovná se příběh života Jeana-Baptista Grenouilla, sirotka narozenéhov odporném smradu rybího tržiště a obdařeného „nejlepším nosem v Paříži“. Grenouille poznává všechny vůně světa a všechny mu připadají krásné, tedy až do osudového setkání s dívkou, kdy rázem poznává, že není v celém širém světě vůně lahodnější než té, kterou vydává ženské tělo. Okamžitě začne nezměrně toužit po uchování tohoto požitku. Jeho cesta vede nejprve k pařížskému výrobci parfému, jehož svou schopností brzy přeroste a který mu navíc není schopný dát odpověď na jeho otázku. Grenouille tedy odchází do Grasse, nejvýznamnějšího městečka parfému, kde konečně objeví, jak uchovávat vůni žen (pravda není to způsob zrovna nejmorálnější, ale to Grenouilla příliš netíží) a pouští se do výroby nejlepšího parfému na světě.
Asi první otázka, která se zde nabízí, je jak se tvůrcům podařilo přenést pachový vjem na plátno a do sálu neobytně spojeným pouze s odérem popcornu. téměř dokonale. O tom, že i vůni lze vizuálně vyjádřit vás přesvědčí hned úvodní pasáž, kde na vás vybafne tolik odporných a naturalistických záběrů mrtvých ryb, vnitřností, odpadků a špíny vůbec, že ihned pocítíte jak to na tom místě musí proklatě smrdět. Tuto atmosféru se daří s větším či menším účinkem daří udržovat během celého filmu, kompozice záběrů je dobře promyšlena a dává divákovi možnost postihnout, co asi Grenouille cítí. Celou atmosféru snímku umocňují použité barvy, snímek oplývá mimořádně krásnou barevnou kompozicí a ačkoli zde většinou nejsou zobrazována zrovna líbivá místa, působí Parfém velmi esteticky na oko divákovo.
Celý snímek je vystavěn poměrně kvalitně, dokonce tlačí k tomu, že divák Grenouillovi v jeho sběratelské vášni fandí, ačkoli parfumér je vlastně chladnokrevnou zrůdou, která neví nic o citu a která se ve své posedlosti nezastaví před ničím. Film zde velmi příjemně odsýpá, i když zůstává věrný lehce rozvláčnému tempu (to však rozhodně není na škodu, netvoří hluchá místa, spíše naopak působí jako chytrý způsob navozování atmosféry a vůně). Co ale nakonec bezvýhradně pozitivní dojem z Parfému kazí je jeho závěrečná sekvence. Scéna na popravišti, kde fakticky dochází k masovým orgiím, působí chtě nechtě podivně až odpudivě. Věřím, že v knize může být tento obraz účinný, ale na plátně to prostě nefunguje a vyvolává nežádoucí smích i udivené kroucení hlavou. Poněkud rozporuplně funguje i samotný okamžik Grenouillova skonu, ten bude pravděpodobně rozdělovat diváky na ty, které to bude rozčilovat svou plytkostí a na ty, které to bude dojímat svou hloubkou.
Verdikt: Parfém: Příběh vraha je rozhodně snímkem, který stojí za pozornost. Oplývá množstvím invence, kvalitních hereckých výkonů, estetických dojmů a schopností přimět vás „cítit vizuální vjem“. Samotný příběh je poměrně působivý a upoutá, škoda jen toho, jak si sám v závěru podkopává nohy těžko uvěřitelným vyústěním.
Nejnovější komentáře