Pasažéři - Obsah/O filmu

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

OBSAH

             Jennifer Lawrence (Aurora) a Chris Pratt (Jim) jsou hlav­ní­mi před­sta­vi­te­li napí­na­vé­ho akč­ní­ho thrille­ru o dvou čle­nech posád­ky kos­mic­ké lodi na 120 let dlou­hé ces­tě k jiné pla­ne­tě, kte­ré jejich hiber­nač­ní kóje pro­bu­dí o 90 let dří­ve. Jim a Aurora jsou nuce­ni odha­lit záha­du tajem­né poru­chy, kvů­li kte­ré se celá loď oci­tá na pokra­ji zni­če­ní a osu­dy všech účast­ní­ků nej­vět­ší migra­ce v ději­nách lid­stva jsou v ohro­že­ní.

O FILMU

            „Snímek Pasažéři vyprá­ví o dvo­ji­ci lidí, kte­ří se měli vypra­vit na nej­vět­ší ces­tu své­ho živo­ta – na 120 let dlou­hou pouť na jinou pla­ne­tu – ale byli pro­bu­ze­ni o 90 let dří­ve,“ popi­su­je Chris Pratt, kte­rý si ve fil­mu Pasažéři zahrál spo­leč­ně s Jennifer Lawrence. „Ukazuje se ale, že neby­li pro­bu­ze­ni bez­dů­vod­ně. Pokud chtě­jí pře­žít a zachrá­nit živo­ty účast­ní­ků nej­vět­ší migra­ce v ději­nách lid­stva, muse­jí odha­lit pří­či­nu poru­chy, kte­rá jejich pro­bu­ze­ní zapří­či­ni­la, a opra­vit loď, jejíž stav se rych­le zhor­šu­je.“

            „Jde tu o posta­vy, kte­ré čelí extrém­ním situ­a­cím a jsou nuce­ny činit extrém­ní roz­hod­nu­tí, a to mi vždyc­ky při­pa­da­lo fas­ci­nu­jí­cí – co bys­te na jejich mís­tě udě­la­li vy?“ ptá se Morten Tyldum, kte­rý film reží­ro­val. Jedná se o jeho prv­ní nový sní­mek poté, co jeho před­cho­zí film Kód Enigmy tri­um­fo­val v rám­ci osca­ro­vých nomi­na­cí.

            Na poza­dí napí­na­vé­ho akč­ní­ho pří­bě­hu se para­lel­ně odví­jí cit­li­vý pří­běh dvou ces­tu­jí­cích na kos­mic­ké lodi, kte­ří v nou­zi obje­vu­jí jeden dru­hé­ho. Jedná se o pří­běh, kte­rý Hollywood zají­má už dlou­ho dobu: scé­nář Jona Spaihtse se oci­tl na „čer­ném sezna­mu“ nej­lep­ších dosud nezre­a­li­zo­va­ných scé­ná­řů Hollywoodu. „Jedním z důvo­dů, proč mě ten­to scé­nář zají­mal, byl způ­sob, jakým Jon roze­hrál tak­to osob­ní pří­běh na poza­dí vel­mi výprav­né­ho děje,“ pro­hla­šu­je pro­du­cent Neal H. Moritz. „Jedná se o vel­ko­le­pý akč­ní sní­mek, ale celá jeho pod­sta­ta závi­sí na dvou úžas­ných posta­vách v podá­ní Jen a Chrise.“

            Prattova posta­va, Jim, se roz­hod­ne vzdát živo­ta na Zemi z veli­ce prak­tic­kých důvo­dů. „Je tak tro­chu ztě­les­ně­ním minu­los­ti,“ míní Pratt, „a je to úpl­ně oby­čej­ný člo­věk. Je poměr­ně žáda­ný, pro­to­že je to mecha­nik, kte­rý při zaklá­dá­ní nové civi­li­za­ce najde boha­té uplat­ně­ní. Pokud se něco roz­bi­je, bude k dis­po­zi­ci, aby to mohl opra­vit.“

            Když se Jim s Aurorou pro­bu­dí o 90 let dří­ve, než loď dora­zí ke své­mu cíli, jeho při­ro­ze­nost mu velí pus­tit se napl­no do prá­ce. „Je zvyk­lý řešit pro­blémy, tak­že se pokou­ší zjis­tit, jak by se moh­li oba zno­vu nechat hiber­no­vat nebo jakým způ­so­bem by moh­li něko­ho kon­tak­to­vat s žádos­tí o pomoc. A pak se uká­že, že s lodí je cosi veli­ce v nepo­řád­ku.“

            „Chris se od Jima veli­ce liší,“ sou­dí Lawrence, kte­rá před­sta­vu­je dru­hou pro­bu­ze­nou pasa­žér­ku Auroru. „Jim se cho­vá, jako by nikdy neměl žád­nou dív­ku, a nemá tuše­ní, jak se v pří­tom­nos­ti ženy cho­vat. To je okouz­lu­jí­cí a roz­to­mi­lé, ale Chris, kte­rý je žena­tý a zábav­ný, tako­vý ani v nejmen­ším není. Bylo zají­ma­vé sle­do­vat jeho pře­rod z Chrise Pratta v onu styd­li­vou, nese­be­vě­do­mou a roman­tic­kou oso­bu.“

            Aurora, jejíž osob­nost s Jimovým oby­čej­ným děl­ní­kem vel­mi kon­tras­tu­je, pochá­zí ze zce­la jiných spo­le­čen­ských kru­hů. Jedná se o spi­so­va­tel­ku z New Yorku, kte­rá má význam­ný úkol – hod­lá absol­vo­vat 120 let dlou­hou ces­tu na pla­ne­tu Homestead II, aby se násled­ně dal­ších 120 let vra­ce­la zpět. Stane se prv­ním člo­vě­kem v ději­nách, kte­rý absol­vo­val zpá­teč­ní ces­tu. „Jednalo se o veli­ce zásad­ní roz­hod­nu­tí,“ vysvět­lu­je Lawrence. „Cesta trvá 120 let – když dora­zí­te do cíle, všich­ni, koho jste zna­li, už budou mrt­ví. Budete muset začít zce­la nový život na nové pla­ne­tě, na kte­ré jste nikdy před­tím neby­li. Nedokážu si před­sta­vit, že bych se měla roz­lou­čit se vše­mi, kte­ré znám a kte­ré mám ráda – chá­pu její tou­hu po zážit­cích, ale nemys­lím, že bych tako­vé nevrat­né roz­hod­nu­tí doká­za­la uči­nit.“

            „Když se Aurora pro­bu­dí, mys­lím, že je jí v prv­ní řadě Jima veli­ce líto,“ sou­dí Lawrence. „Ona se v této nepří­jem­né situ­a­ci ocit­la tepr­ve před pár dny, ale on na lodi už žil jako uvěz­ně­né zví­ře o samo­tě více než rok. Když vidí jeho reak­ci na pří­tom­nost dal­ší­ho člo­vě­ka, je jí ho líto.“

            Tyldum pro­hla­šu­je, že od samé­ho počát­ku bylo evi­dent­ní, že jsou Lawrence a Pratt těmi pra­vý­mi her­ci, kte­ří by měli vdech­nout posta­vám Aurory a Jima život. „Je skvě­lé, že se jed­ná o tak obrov­ské herec­ké hvězdy, ale v prv­ní řadě jsem potře­bo­val mít jis­to­tu, že se jed­ná o ty pra­vé her­ce pro dané role,“ říká. „Musel jsem nabýt pře­svěd­če­ní, že jim to bude spo­leč­ně správ­ně fun­go­vat, že budou na plát­ně spo­leč­ně půso­bit dob­ře. Strávili jsme spo­lu spous­tu hodin – napří­klad s Jen jsem absol­vo­val čtyř­ho­di­no­vou veče­ři – a oka­mži­tě mi bylo jas­né, že jsou těmi pra­vý­mi. Jsou to veli­ce inte­li­gent­ní lidé, kte­ří doko­na­le pocho­pi­li, co by jejich posta­vy měly dělat. Doopravdy chá­pa­li jejich roz­hod­nu­tí, moti­va­ci i život, kte­rý tyto posta­vy vedou – tak­že jsem byl pře­svěd­čen o tom, že sku­teč­ně vědí, o co tu jde.“

            Producent Stephen Hamel byl tím prv­ním, kdo se o scé­nář Jona Spaihtse aktiv­ně zají­mal. „Velice se zají­mám o původ­ní díla, o ori­gi­nál­ní nápa­dy,“ říká. „Jonův scé­nář v sobě měl něco poměr­ně hra­vé­ho, co se mi oprav­du líbi­lo – věno­val spous­tu času tomu, aby jeho posta­vy půso­bi­ly jako sku­teč­ní lidé, aby měly své sla­bi­ny. Originalita toho­to pří­bě­hu mi při­pa­da­la vel­mi pří­hod­ná.“

            Ori Marmur, kte­rý s Moritzem spo­lu­pra­cu­je v rám­ci spo­leč­nos­ti Original Film, s tím sou­hla­sí. „Scénář je veli­ce pozi­tiv­ní a vře­lý – sdě­lu­je nám zásad­ní sku­teč­nos­ti o lid­ské pova­ze,“ míní Marmur. „A jakož­to něko­ho, kdo se naro­dil jako prv­ní Američan v rodi­ně při­stě­ho­val­ců, mě nápad na pří­běh o dvou lidech, kte­ří se roz­hod­li opus­tit Zemi a pod­nik­nout nepřed­sta­vi­tel­ně dale­kou ces­tu, aby nalez­li nové mož­nos­ti, oslo­vil v osob­ní rovi­ně. Moji rodi­če také pod­nik­li vel­mi dale­kou ces­tu, aby při­šli do této země neo­me­ze­ných mož­nos­tí – niko­ho tu nezna­li, ale poda­ři­lo se jim to.“

            Aurořina a Jimova odliš­ná život­ní situ­a­ce kon­tras­tu­je s jejich domo­vem: kos­mic­kou lodí samot­nou. „Avalon je zčás­ti úžas­ná kos­mic­ká loď a zčás­ti luxus­ní vyhlíd­ko­vá loď,“ popi­su­je Pratt. „Probudí vás tři nebo čty­ři měsí­ce před­tím, než dora­zí­te k cíli, tak­že si může­te uží­vat večír­ků, kou­pat se v bazé­nu, nebo se pořád­ně zadlužit hra­ním hazard­ních her či náku­pem luxus­ní­ho zbo­ží.“

            „Loď je sku­teč­ně luxus­ní, téměř jako špič­ko­vá vyhlíd­ko­vá loď,“ říká Lawrence. „Má vyhlíd­ko­vou palu­bu, je tu kino, vel­ko­le­pá hala a také úžas­né kabi­ny – no, ale­spoň co se mojí posta­vy týče. Všechno to vypa­da­lo vel­mi odliš­ně – bylo to krás­né a zají­ma­vé. Takovou atmo­sfé­ru ve fil­mech čas­to neví­dá­te.“

            „Kulisy byly obrov­ské,“ popi­su­je Pratt. „Museli jsme v ate­li­é­ru zbo­řit jed­nu zeď. Rozhlížel jsem se kolem sebe a cítil jsem se, jako bych se díval na sku­teč­nou loď. Dekorace Guye Hendrixe Dyase činí tenhle film vel­ko­le­pým a tak výprav­ným, jak je to jen pro jeho pří­běh nut­né. Spolupracovali jsme také se skvě­lým týmem spe­ci­ál­ních efek­tů, kte­rý nám vyro­bil úžas­né rekvi­zi­ty a hrač­ky a auto­mo­bi­ly a všu­de roz­mís­til nej­růz­něj­ší obra­zov­ky. Bylo to váž­ně skvě­lé.“

            Společníkem Jima a Aurory je Arthur, lod­ní bar­man. Jakožto andro­id s pozo­ru­hod­ně rea­lis­tic­kou lid­skou hor­ní polo­vi­nou těla se pohy­bu­je efek­tiv­ně, s ele­gan­cí a veli­ce zruč­ně a na oba­vy a nejis­to­ty pasa­žé­rů rea­gu­je vře­lým slo­vem a vlíd­ným pří­stu­pem – i když s jis­tou dáv­kou nai­vi­ty. „Arthur je důle­ži­tým prv­kem pro jejich psy­chi­ku, pro­to­že je tou nej­lid­štěj­ší bytos­tí, se kte­rou jsou kro­mě sebe samých v kon­tak­tu,“ vysvět­lu­je Lawrence.

            „Je napro­gra­mo­va­ný k tomu, aby byl tím nej­lep­ším bar­ma­nem na svě­tě,“ pro­hla­šu­je Martin Sheen, kte­rý si Arthura zahrál. „Je vní­ma­vý, je scho­pen naslou­chat, a doká­že udě­lat špič­ko­vé mar­ti­ni. Ale s lid­mi byl v kon­tak­tu jen v ome­ze­né míře: obvykle měl co do čině­ní s tisí­cov­ka­mi lidí, se kte­rý­mi strá­vil jenom pár chvil. V pří­pa­dě Jima se oci­tá na zce­la nepro­bá­da­ném úze­mí, kdy se od něj oče­ká­vá, že bude scho­pen hovo­řit s jedi­ným člo­vě­kem po veli­ce dlou­hou dobu.“

            A prá­vě pro­to, že Arthur není tak doce­la člo­věk, spo­lu Sheen s Tyldumem pro­bí­ra­li, jak Sheenův herec­ký výkon nená­pad­ně odli­šit. „Barmani jsou skvě­lý­mi poslu­cha­či a rád­ci, a když se se mnou Jim setká­vá, před­sta­vu­ji pro něj něko­ho, s kým si může poví­dat,“ popi­su­je Sheen. „Výzvou tu bylo při­jít na to, do jaké míry by měl být Arthur robo­tem a do jaké člo­vě­kem.“

            To byl neu­vě­ři­tel­ně nároč­ný úkol, kte­ré­ho se ovšem Sheen pod­le Tylduma zhos­til napros­to skvě­le a před­ve­dl v této roli tvůr­čí, tech­nic­ky nároč­ný a napros­to uvě­ři­tel­ný výkon. „Michael musel své posta­vě dodat na lid­skosti, ale sou­čas­ně je potře­ba, aby divák chá­pal, že pod lid­skou mas­kou se ukrý­vá stroj, aniž by výsle­dek půso­bil jako něja­ké klišé,“ říká reži­sér. „Ta posta­va v sobě cho­vá sou­čas­ně nai­vi­tu i moud­rost. Stává se z něj jejich pří­tel, někdo, s kým si poví­da­jí, kdo jim posky­tu­je rady. Současně byl jeho výkon i veli­ce pre­ciz­ní. Při prá­ci se nesměl dívat na své ruce, pro­to­že stroj by něco tako­vé­ho dělat nemu­sel. Velice bez­myš­len­ko­vi­tě a bez nejmen­ší náma­hy míchal drin­ky a pro­ná­šel u toho dia­lo­gy s doko­na­lým kome­di­ál­ním nača­so­vá­ním. To je neu­vě­ři­tel­ně obtíž­né, ale on to zvlá­dl napros­to bez­chyb­ně.“

            Za část své­ho herec­ké­ho výko­nu vdě­čí Sheen fyzic­ké pro­mě­ně v tuto posta­vu, se kte­rou mu pomohl tým odbor­ní­ků na spe­ci­ál­ní efek­ty. Ten mu posta­vil spe­ci­ál­ní zaří­ze­ní, na kte­rém se mohl za barem veli­ce rych­le pohy­bo­vat sem a tam. Sheen na zaří­ze­ní kle­čel a tvůr­ci fil­mu moh­li ovlá­dat jeho pohy­by – přes­ně jako by něco tako­vé­ho moh­li dělat v pří­pa­dě andro­i­da – a Sheenovy nohy byly poz­dě­ji ze zábě­rů vyma­zá­ny a nahra­ze­ny robo­tic­kým sto­ja­nem.

            Ale ať už je loď a pro­stře­dí, v němž se dvo­ji­ce pro­ta­go­nis­tů oci­tá, sebe­lu­xus­něj­ší, Aurora s Jimem si veli­ce záhy uvě­do­mu­jí, že je tu něco vel­mi v nepo­řád­ku.

            „Lodní sys­témy začí­na­jí selhá­vat,“ vysvět­lu­je Pratt. „Roboti pře­stá­va­jí fun­go­vat, svět­la zha­sí­na­jí a zase se roz­svě­ce­jí. Naši hrdi­no­vé nako­nec zjiš­ťu­jí, že exis­tu­je důvod, proč k těm­to poru­chám dochá­zí, a zne­na­dá­ní se oci­tá­me ve veli­ce zou­fa­lé situ­a­ci, kdy se sna­ží­me pro­blém vyře­šit, abychom zachrá­ni­li nejen své vlast­ní živo­ty, ale také živo­ty všech ostat­ních pasa­žé­rů na lodi.“

            Ale tepr­ve když se pro­bu­dí posta­va Laurence Fishburnea Gus Mancuso Jim s Aurorou napl­no pocho­pí váž­nost celé situ­a­ce. „Je to člo­věk, kte­rý ve vesmí­ru žije – už v raném věku se zami­lo­val do hvězd a mezi­pla­ne­tár­ní­ho ces­to­vá­ní a celý život pro­žil na cestách vesmí­rem,“ vysvět­lu­je Fishburne. „Naštěstí je sou­čas­ně jed­ním z velí­cích důstoj­ní­ků lodi, tak­že má pří­stup k někte­rým věcem, ke kte­rým by se oni dva jako oby­čej­ní pasa­žé­ři nedo­sta­li, a pomů­že jim zjis­tit, co se s lodí děje.“

            Jedním z pro­blé­mů, kte­rý­mi loď trpí, je i to, že selhá­vá umě­lá gra­vi­ta­ce. Jim s Aurorou se zni­če­ho­nic oci­ta­jí ve sta­vu bez­tí­že. „Do vzdu­chu mě vytáh­li na pro­va­zech, ale musel jsem před­stí­rat, že na moje ruce a nohy nepů­so­bí gra­vi­ta­ce. Abyste toho doká­za­li, pros­tě musí­te zavě­še­ni na laně úpl­ně ztuh­nout. Nedokážu si před­sta­vit efek­tiv­něj­ší cvi­če­ní na posí­le­ní břiš­ních sva­lů! Bylo to váž­ně nároč­né a Morten měl vel­mi spe­ci­fic­ké poža­dav­ky – chtěl, aby vše vypa­da­lo doko­na­le. Nebyl se scé­nou spo­ko­je­ný, dokud neby­la od začát­ku až do kon­ce napros­to per­fekt­ní.“

            Aby navo­dil ilu­zi toho, že se Jim vzná­ší ve sta­vu bez­tí­že, vytvo­řil vedou­cí kaska­dér­ské­ho týmu Garrett Warren rotu­jí­cí prs­te­nec se závě­sem s pro­ti­zá­va­žím. Chris Pratt se tak mohl pohy­bo­vat zce­la vol­ně a Garrettův tým s ním násled­ně pomo­cí kla­dek mohl „pole­to­vat“ sem a tam.

            Když selže gra­vi­ta­ce, je Aurora prá­vě v pla­vec­kém bazé­nu. „Byla to prav­dě­po­dob­ně nej­ná­roč­něj­ší scé­na, jakou jsem kdy natá­če­la,“ pro­hla­šu­je hvězda série Hunger Games. „Strávila jsem spous­tu času v bazé­nu, měla jsem plný nos vody a tak vůbec. Ale bylo to úžas­né – když jsem vidě­la počí­ta­čo­vě upra­ve­nou ukáz­ku toho, jak bude výsle­dek vypa­dat, byla jsem z toho sku­teč­ně nad­še­ná. Nikdy jsem nic tako­vé­ho ve fil­mu nevi­dě­la.“

            Navzdory těm­to úžas­ným akč­ním scé­nám ale tvůr­ci fil­mu pod­le pro­du­cen­ta Neala H. Moritze nikdy neza­po­mně­li na to, jaký film natá­če­jí. „Snažili jsme se o to, aby emo­ci­o­nál­ní slož­ka fil­mu hrá­la vždy dosta­teč­ně pod­stat­nou roli a nehro­zi­lo, že bude zastí­ně­na vše­mi těmi tech­no­lo­gic­ký­mi hrač­ka­mi, deko­ra­ce­mi a vesmí­rem,“ říká. „Ačkoliv se samo­zřej­mě jed­ná o prv­ky, kte­ré jsou pro film veli­ce důle­ži­té, netvo­ří pod­sta­tu celé­ho fil­mu. Jádrem toho­to fil­mu je vztah mezi obě­ma posta­va­mi.“

            „Snímek Pasažéři je roz­hod­ně výprav­ný v tom ohle­du, že v něm najde­te všech­no pod­stat­né,“ sou­dí Pratt. „Je dob­ro­druž­ný, roman­tic­ký, je to thriller, bude­te se u něj bát, ale zapů­so­bí i na vaše emo­ce. Najdete v něm báječ­ně humor­né scé­ny i scé­ny napros­to vel­ko­le­pé.“

            Hibernační komo­ra lodi – ve kte­ré měli Jim s Aurorou původ­ně 120 let spát – byla tvo­ře­na sku­teč­ně obří­mi deko­ra­ce­mi, kte­ré měři­ly zhru­ba 35 met­rů na šíř­ku a 60 na dél­ku. Jejich vybu­do­vá­ní trva­lo deset týd­nů.

            „Když pra­cu­ji na jakém­ko­liv návr­hu, vždy se inspi­ru­ji kla­sic­kou archi­tek­tu­rou a pří­ro­dou,“ říká výtvar­ník fil­mu Guy Hendrix Dyas. „Připadalo mi nej­lo­gič­těj­ší uspo­řá­dat jed­not­li­vé hiber­nač­ní kóje do kru­ho­vé podo­by útva­ru, kte­ré­mu jsem říkal stro­mek – osm až deset kójí bylo kvě­ti­no­vi­tě napo­je­ných na spo­leč­ný „sto­nek“, kte­rý všem napo­je­ným kójím zajiš­ťo­val potřeb­né funk­ce.“

            Ústředním prv­kem kaž­dé­ho tako­vé­ho „strom­ku“ je obrov­ské ruč­ně vyrá­bě­né dis­ko­vi­té svět­lo, kte­ré má v prů­mě­ru 3,5 met­ru a je upev­ně­no nad ním. Záměrem bylo, aby kaž­dé z těch­to svě­tel dodá­va­lo pasa­žé­rům život­ní ener­gii a živi­ny a udr­žo­va­lo je tak naži­vu.

            Tyldum s Dyasem ovšem neo­če­ká­va­li, že budou tato inten­ziv­ní svět­la ve tma­vém pro­stře­dí hiber­nač­ní komo­ry půso­bit poně­kud cha­o­tic­ky a v jed­né z oněch šťast­ných náhod tak atmo­sfé­ru fil­mu význam­ným způ­so­bem posí­lí, neboť zdů­raz­ní poci­ty, kte­ré Jim pro­ží­vá. „Vytvořili jsme pod­vě­do­mé blu­diš­tě, kte­ré při­tom nemá žád­né stě­ny,“ říká. „Prostředí půso­bí zma­te­ně a divá­ci se cítí zne­po­ko­je­ni.“

            Pro potře­by natá­če­ní vytvo­řil Dyasův tým cel­kem 32 hiber­nač­ních kójí, při­čemž někte­ré byly vypra­co­vá­ny s vět­ší­mi detai­ly než ostat­ní. Kóje, kte­ré divá­ci uvi­dí v popře­dí zábě­ru, když se Jim a Aurora pro­bou­ze­jí, byly vyba­ve­ny hyd­rau­li­kou, díky kte­ré se moh­ly jejich poklo­py otevřít a násled­ně odklo­pit smě­rem vzhů­ru. Byly posta­ve­ny z ple­xiskla a dře­va, poté je výtvar­ný tým natřel a nama­lo­val a násled­ně do nich byly dopl­ně­ny elek­tro­nic­ké table­ty, kte­ré měly vytvo­řit ilu­zi tech­no­lo­gií budouc­nos­ti. Tyto gra­fic­ké a digi­tál­ní dis­ple­je celé­mu pro­stře­dí vdechly život.

            V prů­bě­hu fil­mo­vá­ní v deko­ra­cích hiber­nač­ní komo­ry bylo do ostat­ních kójí v poza­dí ulo­že­no přes 30 sta­tis­tů. Kóje byly vylo­že­ny bub­lin­ko­vou fólií, aby v nich her­ci měli vět­ší pohod­lí. Všichni sta­tis­té odved­li skvě­lou prá­ci – někte­ří z nich v kójích dokon­ce sku­teč­ně usnu­li a ostat­ní je muse­li budit k obě­du. Život tu napo­do­bil umě­ní.

            V prů­bě­hu post­pro­duk­ce pak tým vizu­ál­ních efek­tů deko­ra­ce komo­ry roz­ší­řil do gigan­tic­kých roz­mě­rů se stov­ka­mi jed­not­li­vých kójí.

            Apartmán Vienna je tím nej­lu­xus­něj­ším, co stran uby­to­vá­ní ces­tu­jí­cích loď může nabíd­nout. Jimovi s Aurorou netr­vá dlou­ho, než se upro­střed toho­to luxu­su cítí jako doma.

            „Určitou roli zde sehrá­la fan­ta­zie,“ vysvět­lu­je Dyas. „Diskutovali jsme s Mortenem o tom, jak by asi vypa­da­lo to nej­lu­xus­něj­ší a nej­pře­kva­pi­věj­ší uby­to­vá­ní, jaké bys­te si doká­za­li před­sta­vit. Jako stan­dard jsme si urči­li dvou­pa­t­ro­vý špič­ko­vý futu­ris­tic­ký byt v New Yorku. Morten tou­žil po tom, aby jeho barev­ná pale­ta půso­bi­la láka­vě a sexy.“

            V pro­sto­rách toho­to dvou­pa­t­ro­vé­ho bytu se nachá­zí hala, při­jí­ma­cí pokoj, jídel­na a lož­ni­ce. Točité scho­diš­tě půso­bí veli­ce gran­di­oz­ním dojmem a nemá zábrad­lí. Za okny apartmá­nu je výhled na krá­sy vesmí­ru. Jedná se o nej­vět­ší okno ze všech obyt­ných pro­stor na palubě lodi Avalon.

            Dyas si spo­leč­ně s kame­ra­ma­nem fil­mu Rodrigem Prieto uží­va­li mož­nost zakom­po­no­vat do pro­stor apartmá­nu svě­tel­né stě­ny, díky kte­rým jeho oby­va­te­lé mohou zís­kat pocit, že jsou v kon­tak­tu se stav­bou samot­nou. Panely září nazlát­lým a nažlout­lým svět­lem, kte­ré ješ­tě zdů­raz­ňu­je pro­vo­ka­tiv­nost těch­to vel­ko­le­pých pro­stor.

            Překvapivě nej­kom­plex­něj­ším prv­kem celé­ho inte­ri­é­ru apartmá­nu Vienna pak byla jeho závěs­ná postel. Na její rea­li­za­ci se podí­lel tým výtvar­ný, sta­veb­ní, rekvi­zi­tář­ský i deko­rač­ní, a dokon­ce i tým pro tvor­bu spe­ci­ál­ních efek­tů.

            Aurořina kabi­na, osvět­le­ná tep­lým nazlát­lým a oran­žo­vým svět­lem, se nachá­zí v míst­nos­ti 424 ve zla­té sek­ci uby­to­va­cích pro­stor lodi. Kruhová kabi­na vyu­ží­vá ome­ze­nou pale­tu barev, slo­že­nou ze sta­ro­rů­žo­vých a tma­vě fia­lo­vých odstí­nů, kom­bi­no­va­ných s odstí­ny sme­ta­no­vý­mi a stří­br­ný­mi. Kovové doplň­ky jsou tvo­ře­né bílým zla­tem, hli­ní­kem a oce­lí. Elegantní křiv­ky kabi­ny kopí­ru­jí styl hlav­ní lod­ní haly. „Náš deko­ra­tér Gene Serdena tu uplat­nil dal­ší z mno­ha svých geni­ál­ních nápa­dů, pro­to­že kabi­ny jsou zdo­be­né pozem­ský­mi prv­ky, jako jsou napří­klad moř­ské mušle nebo kus napla­ve­né­ho dře­va, tak­že si oby­va­te­lé kabin mohou udr­žo­vat hma­ta­tel­né pou­to se Zemí, ze kte­ré pochá­ze­jí,“ vysvět­lu­je Dyas.

            Oproti tomu Jimova kabi­na na niž­ší palubě půso­bí veli­ce prak­tic­kým dojmem. Jeho kabi­na je malá a tma­vá s pros­tým gumo­vým oblo­že­ním, stís­ně­nou kou­pel­nou a sklá­da­cím lůž­kem, což jen zdů­raz­ňu­je roz­dí­ly v uby­to­vá­ní čle­nů odliš­ných spo­le­čen­ských tříd, kte­ří na palubě lodi ces­tu­jí.

            Kabiny jsou pro­po­je­ny sys­té­mem cho­deb, kte­ré jsou pod­le Dyase navr­že­ny tak, aby díky svým tep­lým bar­vám byly krás­né a půso­bi­ly uklid­ňu­jí­cím dojmem, i když s jis­tým názna­kem hroz­by. „Nemají žád­ná okna a půso­bí veli­ce klaus­tro­fo­bic­ky,“ říká. Když Tyldum Dyasův návrh cho­deb spat­řil, oka­mži­tě začal plá­no­vat scé­ny, kte­ré se v nich moh­ly ode­hrá­vat, napří­klad když Aurora pro­bí­há celou lodí, aby dala prů­chod své frustra­ci.

            Protože byla loď samot­ná navr­že­na jako komerč­ní doprav­ní loď, povo­la­li tvůr­ci fil­mu na pomoc pro­fe­si­o­nál­ní gra­fic­ké desig­né­ry Treye Shaffera a Kevina Kalabu, aby pro ně vytvo­ři­li kom­plet­ní gra­fic­ký bran­ding lodi Avalon a firem­ní identi­tu spo­leč­nos­ti Homestead Industries, kte­rá loď vlast­ní a pro­vo­zu­je.

            Podstatou sním­ku Pasažéři je veli­ce lid­ský a emo­ci­o­nál­ní pří­běh – ale ode­hrá­vá se ve vesmí­ru, tak­že vyža­du­je roz­sáh­lou pod­po­ru vizu­ál­ních efek­tů. Pro vedou­cí­ho týmu vizu­ál­ních efek­tů Erika Nordbyho a vedou­cí­ho výro­by vizu­ál­ních efek­tů Grega Baxtera to zna­me­na­lo vytvo­řit vizu­ál­ní efek­ty tako­vým způ­so­bem, aby půso­bi­ly čis­tě a napo­má­ha­ly ději fil­mu a jen zříd­kakdy vystu­po­va­ly do popře­dí. „Je veli­ce výji­meč­né pra­co­vat na tak­to výprav­ném fil­mu, ve kte­rém sou­čas­ně hra­jí vizu­ál­ní efek­ty pou­ze pod­půr­nou roli,“ míní Nordby. „Velice si toho cením, pro­to­že vizu­ál­ní efek­ty fun­gu­jí vždy nej­lé­pe v situ­a­cích, kdy jsou pou­ží­vá­ny jako nástroj, kte­rý má za úkol pou­ze pod­po­řit zásad­něj­ší slož­ky fil­mu. Příběh sním­ku Pasažéři je ve všech ohle­dech veli­ce cit­li­vý a lid­ský, a mys­lím, že pokud divák v prů­bě­hu sle­do­vá­ní fil­mu nebu­de žas­nout nad tím, co mu před­klá­dá­me, pak jsme odved­li svou prá­ci dob­ře.“

            Vizuální efek­ty se řadí do něko­li­ka hlav­ních kate­go­rií. V prv­ní řadě tu jsou pocho­pi­tel­ně kom­plet­ně počí­ta­čo­vě gene­ro­va­né zábě­ry – exte­ri­é­ry kos­mic­ké lodi, úvod­ní zábě­ry na začát­ku fil­mu a klí­čo­vé oka­mži­ky mimo loď. Pak je tu množ­ství zábě­rů se zele­ným poza­dím – akč­ní scé­ny mimo loď. Poté násle­du­jí roz­ší­ře­ní stá­va­jí­cích zábě­rů: ačko­liv tým Guye Hendrixe Dyase vybu­do­val celou řadu roz­sáh­lých kulis a deko­ra­cí, Avalon je tak obrov­ská loď, že řada z nich – napří­klad hiber­nač­ní komo­ra či jídel­na – si i tak vyžá­da­ly doda­teč­né­ho zvět­še­ní pro­střed­nic­tvím Norbyho počí­ta­čů. A koneč­ně tu máme také počí­ta­čo­vé posta­vy – napří­klad robo­ty, kte­ří pole­tu­jí lodí a sta­ra­jí se o ni.

            Jedním z nej­ná­roč­něj­ších úko­lů bylo pro Norbyho vytvo­ře­ní Jimova výstu­pu do vesmí­ru na kon­ci fil­mu. „Chtěli jsme, aby se z něj divá­kům zato­či­la hla­va podob­ně, jako se točí jemu, a měli tedy pocit, že ho pro­ží­va­jí spo­leč­ně s ním.“

            Nordby si byl jis­tý tím, že se jeho týmu poda­ří ztvár­nit neko­neč­ný pro­stor kolem Pratta – mno­hem nároč­něj­ší bylo vytvo­řit efek­ty svět­la, odrá­že­jí­cí­ho se od Prattova obli­če­je, zatím­co nekon­t­ro­lo­va­ně rotu­je ve vol­ném pro­sto­ru. „Soustředili jsme se hlav­ně na jeho inten­zi­tu, o kte­rou nám šlo nej­ví­ce – inter­ak­tiv­ní svět­lo, kte­ré na Chrisovu tvář dopa­da­lo hle­dím přil­by, muse­lo půso­bit rea­lis­tic­ky.“

            Tým nako­nec při­šel s efek­tiv­ním řeše­ním: Pratt ve svém ska­fan­d­ru vstou­pil do vel­ké­ho svě­tel­né­ho sta­nu, nasví­ce­né­ho pane­ly plný­mi drob­ných, extrém­ně sví­ti­vých svě­tel­ných diod. Ačkoliv se jed­na­lo o dez­o­ri­en­tu­jí­cí záži­tek, Pratt se jím nene­chal vyvést z míry. „Bylo napros­to ohro­mu­jí­cí sle­do­vat Chrise v jeho ska­fan­d­ru, jak ve svě­tel­ném sta­nu mlč­ky absol­vu­je jeden fyzic­ky nároč­ný záběr za dru­hým,“ vzpo­mí­ná Nordby. „Do hel­my měl při­ve­de­nu vysí­lač­ku, tak­že během natá­če­ní moh­li s Mortenem vzá­jem­ně komu­ni­ko­vat. Nikdo kro­mě nich samot­ných nevě­děl, co si říka­jí. Byl to důkaz váš­ně, kte­rou Morten s Chrisem pro ten­to film sdí­le­jí, toho, co jsou pro něj ochot­ni pod­stou­pit, a také toho, o jak důvěr­ný záži­tek se může jed­nat, pokud se do natá­če­ní pono­ří­te napl­no.“

            Pratt měl pod­le jeho vlast­ních slov při natá­če­ní těch­to scén mno­hem vět­ší potí­že se ska­fan­drem samot­ným než se svě­tel­ným sta­nem, ve kte­rém se oci­tl. Během nacvi­čo­vá­ní zábě­rů se obje­vi­la při­po­mín­ka, že Pratt ve ska­fan­d­ru nepů­so­bí dojmem, že by byl ve sta­vu bez­tí­že. „Řekl jsem jim na to, že v něm taky nejsem. Že jsem sám pěk­ně těž­ký, a ska­fan­dr váží asi tři­cet kilo. Ale vypa­dá úžas­ně – je pře­krás­ný, je to nej­lep­ší kos­tým z celé­ho fil­mu.“

            V pří­pa­dě kaž­dé­ho fil­mu pla­tí, že se celý jeho pří­běh defi­ni­tiv­ně for­mu­je ve střiž­ně. Stříhání sním­ku Pasažéři se uja­la Maryann Brandon, kte­rá byla nomi­no­vá­na na Oscara za svou prá­ci na fil­mu Star Wars: Epizoda VII – Síla se pro­bou­zí. „Součástí mé prá­ce stři­hač­ky je zacho­vat vizi kole­gů, jako jsou Morten, Rodrigo, Guy a Erik,“ říká. „Snažím se být ote­vře­na veš­ke­ré komu­ni­ka­ci, kte­rá mezi jed­not­li­vý­mi týmy pro­bí­há. Chci mít mož­nost zajít za Erikem s něja­kým nápa­dem a zjis­tit, zda je mož­né ho rea­li­zo­vat, než vše před­lo­žím Mortenovi. Potřebovala jsem mít mož­nost hovo­řit s Rodrigem o tom, jak pod­le něj měla daná scé­na vypa­dat a půso­bit. Myslím, že máme všich­ni jedi­ný spo­leč­ný cíl, a to nato­čit skvě­lý film.“

            Brandon se na tom­to fil­mu tou­ži­la podí­let z mno­ha růz­ných důvo­dů – a jed­ním z nich pocho­pi­tel­ně byla také mož­nost spo­lu­prá­ce s Mortenem Tyldumem. „Scénář je úžas­ný, her­ci jsou skvě­lí a vidě­la jsem před­cho­zí dva Mortenovy fil­my, Kód Enigmy a Lovce hlav, a byla jsem z nich nad­še­ná. Tohle mi při­pa­da­lo jako skvě­lá pří­le­ži­tost ke spo­lu­prá­ci s ohrom­ně talen­to­va­ným člo­vě­kem. Znamenalo to sice pus­tit se do prá­ce ihned po dokon­če­ní Star Wars, ale jak čas­to máte šan­ci pra­co­vat na fil­mu s tak skvě­lým scé­ná­řem?“

            Počáteční roz­ho­vo­ry s Tyldumem Brandon objas­ni­ly, že ačko­liv pod­sta­tou fil­mu měl pocho­pi­tel­ně i nadá­le být ten výteč­ný scé­nář, ze kte­ré­ho byla nad­še­ná, tou­žil reži­sér po tom, aby se jed­na­lo o vel­mi výprav­ný film. „Je to mno­hem vel­ko­le­pěj­ší sní­mek, než jak na vás půso­bí, když si čte­te scé­nář,“ míní Brandon. „Pasažéři jsou osob­ním pří­bě­hem, ode­hrá­va­jí­cím se na kos­mic­ké lodi. Všechno musí být rea­lis­tic­ké – nemů­že­te změ­nit jeho výra­zo­vé pro­střed­ky tím, že bys­te do něj při­da­li počí­ta­čo­vě gene­ro­va­ná stvo­ře­ní či cizí pla­ne­ty. Není tu žád­ná svět­lá ani tem­ná stran – jen lidé.“

            Šance vyvá­žit herec­ké výko­ny s úžas­ný­mi počí­ta­čo­vě gene­ro­va­ný­mi sek­ven­ce­mi také před­sta­vo­va­la skvě­lou pří­le­ži­tost. „K fil­mům s vel­ko­le­pý­mi efek­ty při­stu­pu­ji tak, že se je sna­žím zacho­vat co nej­re­a­lis­tič­těj­ší a dovo­lu­ji své fan­ta­zii, aby obje­vo­va­la nové mož­nos­ti,“ vysvět­lu­je. „Je důle­ži­té, aby se v zábě­ru nachá­ze­ly sku­teč­né prv­ky – ty počí­ta­čo­vou gra­fi­ku drží pohro­ma­dě. V jis­tých ohle­dech je pří­mo­ča­ré vyprá­vě­ní nároč­něj­ší – musím jed­no­znač­ně zajis­tit, aby pří­běh fil­mu fun­go­val bez toho, aniž by se spo­lé­hal na coko­liv dal­ší­ho, a pokud něja­ký herec­ký výkon nefun­gu­je, jak má, pak jsou všech­ny akč­ní scé­ny k niče­mu, pro­to­že si divá­ka nezís­ka­jí.“

            „Chris Pratt je veli­ce sym­pa­tic­ký, ale pře­kva­pi­lo mě na něm, do jaké hloub­ky se do posta­vy Jima doká­zal vžít,“ pokra­ču­je. „Jennifer je coby Aurora veli­ce půso­bi­vá, jejich vztah na plát­ně skvě­le fun­gu­je – ne, že by mě to pře­kva­po­va­lo, ale v podá­ní Jen to vše půso­bí neu­vě­ři­tel­ně snad­ně. Velká část sním­ku Pasažéři je obo­ha­ce­na počí­ta­čo­vou gra­fi­kou, ale jeho pod­sta­tu tvo­ří reál­né deko­ra­ce inte­ri­é­rů, kte­ré divá­ko­vi zpro­střed­ko­vá­va­jí vel­mi osob­ní pří­běh. Každý střih, kte­rý ve fil­mu udě­lám, vyplý­vá z pří­bě­hu samot­né­ho – a také z herec­kých výko­nů.“

            Někteří stři­ha­či pra­cu­jí tak, že vytvo­ří hrubý sestřih fil­mu a násled­ně výsle­dek svých před­stav kon­zul­tu­jí s reži­sé­rem. Brandon si s Tyldumem ale vybu­do­va­li osob­něj­ší vztah, kte­rý kla­dl důraz na aktiv­něj­ší spo­lu­prá­ci. „Přesvědčila jsem Mortena, aby se nedí­val na něja­ký prv­ní hrubý sestřih fil­mu, ale abychom se pus­ti­li do prá­ce spo­leč­ně a zača­li film rov­nou stří­hat,“ popi­su­je. „Tenhle postup jsem se nau­či­la od J. J. Abramse. Umožňuje reži­sé­ro­vi účast­nit se od samé­ho počát­ku pro­ce­su stří­há­ní fil­mu.“

            „Maryann odved­la skvě­lou prá­ci, co se herec­kých výko­nů týče,“ míní Tyldum. „Je úžas­né mít k dis­po­zi­ci stři­ha­če, kte­rý ví, že důraz musí být kla­den na pří­běh a jeho pro­ta­go­nis­ty – nikdy se nene­chá strh­nout vel­ko­le­postí celé­ho fil­mu do té míry, aby se z fil­mu vytra­til jeho pří­běh. Současně při­chá­zí s nápa­dy, kam je tře­ba do fil­mu vlo­žit něco napí­na­vé­ho nebo vtip­né­ho. Je to skvě­lá vypra­věč­ka.“

Části seriálu: Pasažéři


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek
11. dubna 2024Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek  Erin (Kristen Wiig) a Abby (Melissa McCarthy) spolu na vysoké škole pracovaly na výzkumu paranormálních jevů, na jehož základech také publikovali knihu. Nyní o několik let později se Erin od zkoumání v této oblasti oprostila…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Underworld - Kdo je nejvíce sexy Upírka?
2. února 2023Underworld - Kdo je nejvíce sexy Upírka?Už po několik staletí zuří na zemi válka mezi upíry a vlkodlaky (lykany). Upírka Selene patří mezi nejlepší a nejschopnější upírské bojovníky a ví dobře na čí straně v této letité válce stojí. Tedy až do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr III
13. prosince 2022Kmotr IIIKmotr - část III je americký kriminální film z roku 1990, který natočil Francis Ford Coppola podle scénáře napsaného společně s Mariem Puzem. Ve filmu hrají Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy García, Eli Wallach,…Vydáno v rubrice: Speciály
Královna
16. září 2022KrálovnaKrálovna je britský životopisný film z roku 2006, který zachycuje události po smrti Diany, princezny z Walesu, v roce 1997. Královská rodina zpočátku považuje Dianinu smrt za soukromou záležitost, a proto ji nelze považovat za oficiální…Vydáno v rubrice: Speciály
Krvavý diamant
19. srpna 2022Krvavý diamantJe to totiž opravdová pecka! Leonardo DiCaprio, všichni ho znají a každý o něm alespoň jednou slyšel. Z neznámého herce se po megahitu Titanic stal nejznámějším a nejžádanějším hercem vůbec. Já ale o jeho hereckých schopnostech stále trochu pochyboval.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr III
7. dubna 2022Kmotr IIINyní šedesátiletý Michael Corleone (Al Pacino) dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Underworld: Evolution - Její kostým je přiléhavější a lesklejší než kdykoliv předtím!
24. února 2022Underworld: Evolution - Její kostým je přiléhavější a lesklejší než kdykoliv předtím!První Underworld byl celkem do pohody. Ostatní sice remcali, že je to trapný kopírák snímků Blade a Matrix, ale mně - světe, div se - se zalíbil. Ne že bych byl z něho „hotovej“ a vynášel…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Underworld
18. února 2022UnderworldAkční horor ze současnosti o nekončící válce mezi upíry a vlkodlaky. Jediný, celkem zbytečný, incident dokázal rozpoutat nenávistnou válku mezi těmito dvěma klany nemrtvých na několik staletí. Upíři jsou v pojetí tohoto filmu aristokracií nemrtvých. Selene…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Krotitelé duchů - 0 %
6. ledna 2022Krotitelé duchů - 0 %Hollywood bývával továrnou na sny. Ale to už je dávno. Dnes jsou filmy dost často remaky, rebooty, nebo jinými podobnými vykrádačkami starých hitů. A nejinak tomu je i u  Ghostbusters, nebo chcete-li Krotitelů duchů. I když...…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Království nebeské
25. července 2021Království nebeskéPříběh začíná před třetím křižáckým tažením. Balian (Orlando Bloom), který přišel o dítě a následně i o svou ženu, která spáchala sebevraždu, žije ve Francii a živí se jako kovář. Jednoho dne se u jeho domu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře