Včera bylo 17. listopadu, což už 35 let znamená výročí studentských protestů, které vyústily do sametové revoluce, tedy pádu komunistického režimu. Ke změně nálad ve společnosti však nedošlo ze dne na den a odpor proti establishmentu vřel pod pokličkou již několik let. Elixírem, který lidem vlil novou krev do žil, byla perestrojka, neboli přestavba sovětského politického systému pod vedením tehdejšího generálního tajemníka ÚV KSSS Michaila Gorbačova, která byla předvojem pádu železné opony. Oblastí, na které jsme tyto změny mohli dobře pozorovat, byla československá kinematografie. Na stříbrném plátně náhle přibylo filmů, které pranýřovaly nejrůznější společenské jevy, které byly často úzce spojeny s vládnoucím systémem. Pojďme si proto připomenout, čím bylo období let 1984-1990 v českém filmu výjimečné.
Zatímco v sedmdesátých letech se žánr satiry v českém filmu zaměřoval převážně na mezilidské vztahy, případně na příběhy různých zlodějíčků a jiných podvodníčků (výjimku v tomto směru představovala především Věra Chytilová, která velmi ostře tepala dobové amorálnosti, a v mírnějším a humornějším duchu i duo Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, jejichž komentovanou filmografii najdete zde), začátkem osmdesátých let začínali filmaři vystrkovat růžky, avšak satira musela být setsakra dobře maskovaná. Ukázkovým příkladem takové skryté kritiky systému může být komedie Křtiny (1981) Zdeňka Podskalského, což je na první pohled ryze odpočinkový film, avšak je zde nastíněn model socialistického podniku, konkrétně zaměřeného na geodézii, ve kterém je schopný, avšak neprůbojný technický náměstek Čirůvka (Miloš Kopecký) upozaďován snaživým a promiskuitním personálním náměstkem Humplem (Vlastimil Brodský), čemuž odmítá přihlížet Čirůvkova sekretářka Karolína (Jiřina Jirásková), která svému šéfovi poradí, aby Humplovi přebral jeho mladou a atraktivní sekretářku Martinu (Dagmar Veškrnová, dnes Havlová). V první polovině osmdesátek získal satirický tón i žánr, u kterého bychom to nečekali - filmové pohádky, z nichž zejména Tři veteráni (1983) Oldřicha Lipského a S čerty nejsou žerty (1984) Hynka Bočana patří k vůbec největším stálicím (podrobně jsem se vývojem českých filmových a televizních pohádek zabýval zde). To byly však jen drobné střípky oproti tomu, co přišlo o pár let později.
Hořká komedie Vesničko má středisková tandemu Svěrák & Menzel je dnes již nestárnoucí klasikou.
Perestrojku v české kinematografii symbolizuje mimo jiné i jedna z vůbec nejznámějších českých komedií, Vesničko má středisková, kterou v roce 1985 podle scénáře Zdeňka Svěráka natočil oscarový režisér Jiří Menzel. Z této klasické hořké komedie o věrném přátelství (mo)mentálně zaostalého závozníka Otíka Rákosníka (János Bán) a jeho řidiče Karla Pávka (Marián Labuda) si diváci pamatují zejména humorné situace, nesmrtelné hlášky a celkově pohodový feeling filmu. Pod touto slupkou se však skrývá ostrá kritika hroutícího se systému. Svěrák sice nikdy nepatřil k autorům, kteří před společenským marasmem zavírali oči, avšak Vesnička i oproti jeho starším scénářům vsadila na silnější kartu v podobě mentálně postiženého člověka, který je zcela bezmocný a ostatní si jej pohazují jako horký brambor, což symbolizuje rezignovaný národ, se kterým si režim dělal, co se mu zachtělo. Vrchol ledovce zde představuje situace, kdy předseda JZD Kalina (Miloslav Štibich) obětuje Otíka vlastním zájmům, kdy chce dostat svého syna Honzu (Rudolf Hrušínský nejml.) na námořní školu, a ustoupí tak řediteli Dřevoplechu (Josef Somr), který má zájem o Otíkovu chalupu. V tu chvíli musí zasáhnout Pávek, u kterého tak charakter zvítězí nad uraženou ješitností. Vedlejší linie manželů Turkových (Petr Čepek a Libuše Šafránková) zde pro změnu poukazuje na nadčasový problém domácího násilí. Důležitou postavou je doktor Skružný, jedna z nejzásadnějších rolí Rudolfa Hrušínského (kterých je 29 dalších zásadních rolí tohoto hereckého velikána, to se dozvíte zde), který představuje propojení poetiky Svěráka a Menzela, kteří vždy stejně jako tento venkovský lékař na lidské slabosti pohlíželi s velkou dávkou empatie. Výjimečnost Vesničky jakožto vlajkové lodi perestrojky v českém filmu jednoznačně dokládá nominace na cenu nejvyšší - na Oscara. Vedle toho získala i řadu jiných ocenění, například dvě ceny z MFF v Montrealu, cenu za herecký výkon pro Jánose Bána na filmovém festivalu v Paříži a mnohé další.
Třetí příběh Štěpána Šafránka Jak básníkům chutná život je nejvíc perestrojkový z celé básnické série.
Společně s Vesničkou je mezi diváckými stálicemi učebnicovou ukázkou perestrojkového filmu třetí díl básnické hexalogie (průlet touto nejdelší českou filmovou sérií si přečtěte zde) Jak básníkům chutná život (1987). První tři díly Básníků vůbec nabízejí zajímavou gradaci. Zatímco v prvním dílu Jak svět přichází o básníky (1982) je veškerá satira ukryta do ironií, o čemž svědčí například poznámka hlavního hrdiny Štěpána Šafránka (Pavel Kříž) že „u nás se uživí každej“ nebo přednášky profesora Vodičky (Jaromír Kučera), druhý díl Jak básníci přicházejí o iluze (1985) nabídl už přímé narážky na socialistické zdravotnictví a „dojiče socialismu“, třetí díl je pak již otevřenou satirou, která zejména v osobě primářky zvané „Kóča“ (Věra Vlčková) pranýřuje autoritářství stejně jako odklízení disidentů a jiných režimu nepohodlných osob z veřejného prostoru, což je ve filmu znázorněno přeložením Štěpána na obvod do Bezdíkova. Zesměšněno je tu i centrální plánování v postavě učitele Hájka (Rostislav Kuba). Oproti tomu v postavě malíře Hubáčka (Rudolf Hrušínský), otce Štěpánovy třetí lásky „Píšťalky“ (Eva Vejmělková), můžeme najít ukázkové podobenství vnitřně svobodného jedince, kterého režim nepřipravil o ideje. Diváci si sice z filmu pamatují zejména humorné scény s výřečnou sestrou Toničkou (Jana Hlaváčová), věrnou fanynkou Karla Gotta, případně i s cholerickým řidičem sanitky Pisaříkem (Pavel Zedníček) nebo návštěvu moravského sklípku Štěpánova spolužáka z medicíny Venoše Pastyříka (Václav Svoboda), pod povrchem je však třetí díl celkově smutnější než předchozí dva, což jej činí vrcholem celé hexalogie.
Otcové Básníků spisovatel Ladislav Pecháček a režisér Dušan Klein přišli těsně před revolucí ještě se dvěma společnými filmy: s velmi syrovou a otevřenou dramedií z prostředí protialkoholické léčebny Dobří holubi se vracejí (1988), jedním z posledních filmů Vladimíra Menšíka, a především pak s hořkou satirickou komedií Vážení přátelé, ano v hlavní roli se slovenským všeumělem Milanem Lasicou, která měla premiéru v říjnu 1989, pročež jen o měsíc předcházela revolučním událostem. V tomto filmu je dokonale vykreslena absurdita fungování tehdejšího průmyslu, kdy jsou vedoucí pracovníci továrny na výrobu sanitární keramiky vykreslováni jako směšné figurky, mezi nimiž Lasicův ing. Fišer jen tak proplouvá a proti své vůli udělá kariéru, nejprve se stane náměstkem a posléze ředitelem podniku.
Syrovější obraz pozdního socialismu přinášel novinář a pozdější ministr vnitra Radek John, který v osmdesátých letech působil rovněž jako scénárista. Po úspěchu s generační mládežnickou komedií Sněženky a machři (1983) se opět spojil s režisérem Karlem Smyczkem a společně vytvořili sportovní drama Proč? (1987), které rekonstruovalo skutečnou událost, kdy fotbaloví fanoušci cestou na zápas zdemolovali vlak. Obsazení rolí vesměs mladistvých chuligánů je z dnešního pohledu velmi silné, což jména jako Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Dejdar nebo Daniel Landa jednoznačně potvrzují.
Snímek Bony a klid Víta Olmera se díky reflexi „fenoménu“ veksláctví stal kultovním.
O necelý rok později vstoupil do kin další film podle Johnova scénáře, tentokrát však pod režijní taktovkou Víta Olmera. Ze snímku Bony a klid se následně stal další dobový kult. Příběh mladého automechanika Martina Holce (Jan Potměšil), který nejprve pátrá po partě veksláků, která jej napálila a místo mu marek nastrčila falešné bankovky, až se sám vekslákem stane, velmi otevřeně poukazoval na to, kam vedl fenomén Tuzexu, tedy sítě obchodů, ve kterých se za socialismu (a krátce po revoluci) dalo nakupovat pouze za valuty zahraničních měn nebo za bony (tuzexové poukázky). Tento film byl mimo jiné ve své době unikátní tím, že v něm zněla zahraniční hudba, konkrétně od britské synthpopové kapely Frankie Goes To Hollywood, zejména jejich dva megahity Relax a The Power Of Love. O více než čtvrtstoletí později vznikl sequel Bony a klid 2, který byl však velmi slabým odvarem kultovní jedničky.
Veksláckou tématiku zpracoval (v komerčnějším hávu než Olmer) hned dvakrát i režisér populárního Diskopříběhu (1987) Jaroslav Soukup. Poprvé tak učinil v roce 1985, kdy natočil kriminální romantické drama Láska z pasáže v hlavní roli s Lukášem Vaculíkem, které bylo (stejně jako výše zmíněný Diskopříběh) zarámováno hity Michala Davida. Soukup téma podvodů a šmeliny více rozvedl o tři roky později v krimi komedii Kamarád do deště. Zde jednu ze dvou hlavních rolí taxikáře Tomáše opět svěřil Vaculíkovi, kterého v roli číšníka Michala doplnil exotický Sagvan Tofi, toho času jedna z hvězdiček Kroků Františka Janečka (mimo jiné nazpíval i titulní píseň Dávej, ber!). Vaculík s Tofim se setkali již ve starším Soukupově filmu Vítr v kapse (1982), který z nich udělal dívčí idoly, avšak Kamarád do deště díky tomu, jak nabourával idealizovanou představu o socialistické společnosti, jejich popularitu ještě zvýšil. Vedle nich zde zazářil především Karel Augusta, jehož je podrazácký vrchní Kadlec životní rolí. O čtyři roky později (tedy již po revoluci) vzniklo pokračování Kamarád do deště II - Příběh z Brooklynu, které kvalit jedničky (jako téměř každá dvojka) nedosahovalo, avšak rozdíl nebyl tak markantní jako u Bony a klid.
Lukáš Vaculík a Sagvan Tofi byli v osmdesátkách dívčími idoly mimo jiné i díky filmu Kamarád do deště.
Pozdně osmdesátkovým fenoménem diametrálně odlišného typu bylo pražské Divadlo Sklep, které architekt David Vávra a režisér Milan Šteindler založili již v roce 1971 (druhému jmenovanému bylo v té době pouhých 14 let) a v roce 1980 se natrvalo usadilo v kulturním domě Dobeška v Braníku, na stříbrné plátno však jejich osobitá poetika vstoupila až v revolučním roce 1989 a hned dvakrát. Nejprve 1. března přišla do kin černá dramedie Věry Chytilové Kopytem sem, kopytem tam, která pojednávala o nebezpečí v podobě pohlavní nemoci AIDS. Vedle obou otců zakladatelů Sklepa zde hlavní roli získal charismatický herec Tomáš Hanák, který se v následující dekádě stal jedním z největších sexsymbolů českého filmu.
Druhý snímek, který premiéroval 1. června, byl ještě „sklepáčtější“, jakkoliv v něm Sklep nebyl sám, avšak byl tahounem divadelních souborů skupiny Pražská pětka, podle níž byl tento povídkový film pojmenován, přičemž režijní taktovky se chopil další člen Sklepa a debutující režisér Tomáš Vorel. Pět divadelních souborů zde představilo pět povídek různých žánrů. Film začíná groteskou Smĕr Karlštejn pantomimické skupiny Mimóza, ve které se po Vávrově boku představila další výrazná „Sklepačka“ a v pozdějších letech jedna nejobsazovanějších hereček Eva Holubová. Následuje stylizovaná výtvarná hříčka na téma život člověka Bersidejsi v podání výtvarného divadla Kolotoč. Střed filmu vyplňuje veršovaná satira Oldův večírek od recitační skupiny Vpřed. Předposlední povídka Barvy od baletní jednotky Křeč je podobenstvím o ideologiích. Závěrečná povídka, parodie na budovatelské filmy Na brigádě, za kterou stojí Sklep, je z filmu vůbec nejznámější, mimo jiné díky písni Strom kýve pahýly, kterou zpívá Hanákův nepřizpůsobivý tramp a vesnická učitelka (Jana Kušiaková) a kterou „kotlíkáři“ adaptovali za svou.
Nejen Vorel, ale i Šteindler (který v Pražské pětce uvádí jednotlivé povídky jako lektor) se v revolučním roce poprvé chopil režijní taktovky a podle scénáře spisovatelky Haliny Pawlowské natočil hořkou komedii Vrať se do hrobu! (tu mimo jiné najdete ve dvacítce filmů ze školní lavice), která vyobrazuje generační konflikt mezi tehdejšími třicátníky a maturující mládeží, ale zároveň satiricky tepe marasmus tehdejší doby. Šteindler zároveň vytvořil hlavní roli sociologa Víti Jakoubka, kterému úkol od jeho šéfa (Jiří Vala) v podobě výzkumu hodnot maturující mládeže obrátí život vzhůru nohami, jelikož se rozhodne vydávat se za nového studenta, avšak s maturanty se spřátelí natolik, že mu to rozbije manželství s jeho ženou Janou (Dana Batulková). Film přišel do kin v roce 1990, tudíž podobně jako většina snímků z toho roku jimi víceméně prošuměl, avšak jeho popularita výrazně vzrostla díky televizním reprízám.
Jedním z posledních perestrojkových filmů byla Vorlova druhotina, muzikálová komedie Kouř (1990), v níž Vorel rozpracoval svůj studentský snímek ING. (1985). Příběh vypráví o mladém inženýrovi Mirku Čápovi (Jan Slovák), který s entusiasmem nastupuje do venkovské továrny, kde však přijde na kloub temnému tajemství, že zde byl v minulosti zamítnut geniální projekt na snížení emisí a jeho autor ing. Václav Křížek (Ladislav Myslivec) byl zlikvidován, zatčen a degradován na kotelníka, v čemž měl prsty Mirkův přímý nadřízený ing. Karel Šmíd (Jaroslav Dušek). Mirek, který je zamilován do Křížkovy dcery „Kotěte“ (Lucie Zedníčková), se tak pokusí tento projekt vzkřísit, což však při Šmídově intrikánství není snadné. Kouř je především metaforou normalizace, ale jelikož byl v době revoluce rozpracován, tak si zároveň přisadil na téma svržení totality, které se vymkne kontrole. Z filmu sklepácká poetika doslova prýští proudem, což se týká i poněkud dadaistických písní v čele s bizarní diskotékovou odrhovačkou Je to fajn v podání excentrického DJe Arnoštka (Šimon Caban). Kouř ve své době v kinech zapadl, ale po letech se z něj stal kult, přičemž se dočkal i divadelního zpracování na prknech Divadla na Fidlovačce.
Ať už to byla povídková Pražská pětka, generační komedie Vrať se do hrobu! nebo kultovní muzikál Kouř, Divadlo Sklep nikdy nezapřelo svou nezaměnitelnou poetiku.
Další perestrojkové filmy si již připomeneme telegraficky. Vít Olmer vedle Bony a klid natočil i dvě společenské sondy do života muže středního věku Co je vám doktore? (1984) a Jako jed (1986), přičemž v obou vytvořil hlavní role Zdeněk Svěrák, který následně završil filmovou spolupráci s Ladislavem Smoljakem polofiktivním satirickým dokumentem z divadelního prostředí Nejistá sezóna (1987). Činný byl rovněž Karel Kachyňa, který přišel nejprve s erotickým dramatem Dobré světlo (1985) a následně se satirou Kam pánové, kam jdete? (1987), v obou filmech hlavní role svěřil nedávno zesnulému Karlu Heřmánkovi, s nímž paralelně natáčel i válečnou dramedii Smrt krásných srnců (1986), kterou však jako film odehrávající se v minulosti mezi perestrojkové počítat nemůžeme. Výraznou debutantkou byla Irena Pavlásková, jejíž Čas sluhů (1989) v hlavních rolích s Ivanou Chýlkovou a Karlem Rodenem poukazuje na lesk a bídu tehdejší společenské smetánky. Dále nemůžeme zapomenout na Prodavače humoru (1984) Jiřího Krejčíka, Zvířata ve městě (1989) Václava Křístka či po revoluci uvedené snímky Dva lidi v ZOO (1989) Marie Poledňákové, Pražákům, těm je hej (1990) (o kultovní kapele Pražský výběr), Pějme píseň do hola (1990) Ondřeje Trojana či Ta naše písnička česká II (1990) Víta Olmera, která však s muzikálem Zdeňka Podskalského ze staropražských písní Karla Hašlera z roku 1967 má společný jenom název. A přestože populární trilogie Slunce, seno... Zdeňka Trošky je v první řadě lidovou taškařicí, tak několik protirežimních narážek můžeme najít i v jejím druhém dílu Slunce, seno a pár facek (1989).
Perestrojku můžeme díky množství filmů, které establishment nelakovaly na růžovo a naopak se mu vysmívaly a kritizovaly jej, považovat za druhé nejsilnější období po šedesátkové nové vlně v historii české kinematografie. Obzvlášť následující vlna podnikatelských a restitučních komedií, typických pro rané devadesátky, vedle ní (i přes několik málo výjimek v čele s dnes již kultovním Dědictvím aneb Kurvahošigutentag (1992) Věry Chytilové, které postupem let zraje jako víno) těžko obstávala.
Tento článek vychází zároveň na blogu DJ Vlado’s World.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, FDb.cz, filmovyprehled.cz; Foto: Filmové studio Barrandov
Nejnovější komentáře