Vybíráte školu pro vaše děti nevíte, pro jakou se rozhodnout? Má vaše dítě potíže ve škole a nevíte, jak je řešit? Připadá vám ve vaší škole něco divného a nevíte, co s tím? Štěpánka je učitelka a influencerka a její přezdívka je Štěkánka the Učitelka. Robert je český didaktik, lektor, školní psycholog a vede blog Líný učitel a též je přezdívaný Líný učitel. Oba jsou autoři knihy Aby škola neškodila-příručky moderního školství pro všechny žáky, učitele i rodiče.
Dozvíte se, jaké je to ve státní škole versus soukromá škola, pozitiva, či negativa. Je nutné se zamyslet nad tím, že ne vždy nejdražší soukromá škola je ta nejlepší a naopak. Alternativní nebo tradiční škola? Montessori, Waldorf, Začít spolu, Hejného metoda, i to jsou školy, které nacházíme v dnešním školství již jako běžné a každý má na ně svůj názor. Někteří rodiče je vyhledávají, vozí děti daleko, jiní rodiče je naopak zatracují. Kde je ta správná míra? Dozvíte se, jak se chová toxický učitel, i jaké chyba se učitelé dopouštějí, co to vlastně znamená chybovat, i jaká je role učitele v současném českém školství, i to, co učiteli nikdy nesmí projít. Dozvíte se, co jsou dokumenty jako je školní vzdělávací program, rámcově vzdělávací program.
V knize naleznete zajímavé vsuvky, zkušenosti, problémy, otázky dětí, rodičů, ale i jiných učitelů, které jsou doprovázeny velmi milými ilustracemi. Také různé testy, pomocí nichž si můžete svého učitele otestovat.
Do rukou se mně dostává průvodce pro žáky, studenty, rodiče a dobré učitele. Vše, co potřebujete vědět o tom, jak má a nemá vypadat moderní škola.
Kniha je určena pro všechny žáky, studenty, rodiče, ale i pedagogy, jak začínající, tak i ty zkušené. Cílem této knihy je informovat o tom, co je v moderní škole možné a žádoucí, a co je nežádoucí, zastaralé a dokonce nebezpečné. Kvalitní vzdělávání, ať už je realizované v jakékoliv škole-veřejné, soukromé, alternativní či klasické musí být provázeno pozitivní emocí.
Kniha je naprosto skvělá a začetla jsem se do ní velmi rychle. Každý z nás prošel nějakým vzdělávacím systémem a má vzpomínky na dané učitele, které pak předává svým dětem. Říká se tomu vtisk. Ten je mnohdy nezapomenutelný. Tato kniha mně umožňuje vrátit se do svých školních let, zavzpomínat, ale i hodnotit školní systém, ve kterém se nachází moji chlapci. Historky, i zkušenosti jsou mnohdy úsměvné, jiné zase na zamyšlení, jak to vlastně máme my.
S Robertem Čapkem jsem se setkala v knize Líný učitel a přečetla jsem ji jedním dechem. Se Štěpánkovou Cimlovou jsem se setkala na Facebooku na jejím blogu. Ne se všemi jejich názory souhlasím, ale musím říci, že na mnoha z nich rozhodně něco bude a je třeba se nad našim školstvím zamyslet, protože některé věci se už dělají roky a chtělo by to opravdu změnu.
Ukázka z knihy:
Učitel má ve školní třídě klíčovou roli, což nám říká nejen zdravý rozum, ale i výzkumy, podle kterých velmi silně ovlivňuje klima ve třídě, wellbeing žáků, jejich motivaci k učení, vztah k danému předmětu-zkrátka ty nejdůležitější věci. Smutným faktem je, že podle posledních PISA výzkumů je u nás vztah učitelů a žáků ze všech zkoumaných zemí nejhorší.
Učitel může mít samozřejmě také různé, krásné i hororové, reálné i bludné představy o tom, jak by škola měla vypadat nebo jak by se žáci měli chovat. Někdo má v hlavě výcvikový tábor námořní pěchoty, další zase mateřskou školku, kde se všichni drží za ruce. Ale jen představa nestačí. Žijeme, pracujeme a vzděláváme se v nějakém systému. Aby učitel pracoval tak, jak má, pro žáky tedy mít dvě věci-odpovídající systém kolem sebe a čistou hlavu.
Někdy jsou tyto věci provázané, někdy také ne.
Vtisk je něco, čeho se špatně zbavuje. Každý učitel prošel svým vlastním vzděláváním a byly to dlouhé roky, při kterých potkal desítky učitelů. Byli to kvalitní učitelé? Ani náhodou. Celé roky vypadalo jejich vyučování takhle: diktování do sešitů s okraji, pak zkoušení u tabule a testy. Po základní a střední škole přišla pedagogická fakulta. Tam se budoucí učitelé učili plno nesmyslů tím nejhorším způsobem: přednáškami. Kvalitní vyučování sami nikdy nezažili, nikdy o něm neslyšeli a nikdo je k němu nevedl. A když přišli jako mladí učitelé do školy, nikde kolem sebe kvalitní výuku neviděli. Jejich vtisk jim říkal, že ve třídě má mluvit učitel a jinak má být ticho, že když se žák nenaučí tak je v pořádku mu dát pětku a podobně. Proti vtisku je těžké bojovat. Zvláště když rodiče žáků se stejným vtiskem školu svého dětství i dnes vyžadují.
Několik slov o autorech:
Ing. Štěpánka Cimlová (*1987) je influencerka a učitelka s bezmála 20 let praxe ve státních a soukromých vzdělávacích institucích v Česku a v zahraničí. Jako studentka prošla školskými systémy Kanady, USA a Francie. Jako učitelka českou základní školou, střední školou a učilištěm. Učila angličtinu, ekonomiku a informatiku. Jako součást managementu školy působila také na konzervatoři nebo na škole v indických Himálajích, za což byla oceněna audiencí u Dalajlámy. Kromě výuky zároveň přes 10 let pracovala v hudebním managementu a produkci. Vzděláním je manažerka (Vysoká škola ekonomická) a učitelka pro druhý stupeň a střední školy. V současné době provozuje hudební školu, kde vyučuje hru na klavír dle vlastní úspěšné metodiky Barevné klávesy. Na sociálních sítích je známá jako Štěkánka the Učitelka. Jejím tématem je osvěta o právech dětí ve školství a upozorňování na toxické pedagogické jevy.
Robert Čapek (* 1967) je didaktik, pedagog a psycholog. Během své pedagogické dráhy působil jako pomocný vychovatel a vychovatel, pomocný učitel ve zvláštní škole, učil na základních a středních školách. Na univerzitě v Hradci Králové učil pedagogické, psychologické a sociologické předměty. Je absolventem doktorského studia pedagogiky (UP v Olomouci) a pedagogické psychologie (UK Praha). V současnosti se věnuje hlavně vzdělávání učitelů. Jako lektor působí v různých školících organizacích a především přímo ve sborovnách s tématy, jako jsou vzdělávací strategie Líný učitel, suportivní a alternativní výukové metody, hodnocení a sebehodnocení, klima třídy a školy a další. Píše blog o vzdělávání, spolupracuje s Komenského institutem, vytváří moderní učebnice. Mezi jeho nejdůležitější knihy pro učitele patří publikace Moderní didaktika, Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace, Líný učitel: jak učit kvalitně a efektivně + další 3 díly, To by se učiteli stát nemělo, Uč jak umělec a se Štěpánkou Cimlovou Aby škola neškodila.
Autoři: Štěpánka Cimlová, Robert Čapek
Ilustrace, komiks-Štěpánka Cimlová
Žánr: výchova, pedagogika-příručka
Vydáno: Vydalo nakladatelství Edika v Brně, ve společnosti Albatros Media, a.s, Praha, 2024
Počet stran: 248
Vazba knihy: brožovaná, šitá s chlopněmi
ISBN: 978-80-266-2013-6
Knihu můžete koupit zde:
Aby škola neškodila | Albatrosmedia.cz
Nejnovější komentáře