Kritiky.cz > Recenze knih > Aby škola neškodila-příručka moderního školství pro všechny žáky, učitele i rodiče

Aby škola neškodila-příručka moderního školství pro všechny žáky, učitele i rodiče

a101E0N0010941 aby skola neskodila 2d
a101E0N0010941 aby skola neskodila 2d
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Vybíráte ško­lu pro vaše děti neví­te, pro jakou se roz­hod­nout? Má vaše dítě potí­že ve ško­le a neví­te, jak je řešit? Připadá vám ve vaší ško­le něco div­né­ho a neví­te, co s tím? Štěpánka je uči­tel­ka a influ­en­cer­ka a její pře­zdív­ka je Štěkánka the Učitelka. Robert je čes­ký didak­tik, lek­tor, škol­ní psy­cho­log a vede blog Líný uči­tel a též je pře­zdí­va­ný Líný uči­tel. Oba jsou auto­ři kni­hy Aby ško­la neškodila-příručky moder­ní­ho škol­ství pro všech­ny žáky, uči­te­le i rodi­če. 

Dozvíte se, jaké je to ve stát­ní ško­le ver­sus sou­kro­má ško­la, pozi­ti­va, či nega­ti­va. Je nut­né se zamys­let nad tím, že ne vždy nej­draž­ší sou­kro­má ško­la je ta nej­lep­ší a nao­pak. Alternativní nebo tra­dič­ní ško­la? Montessori, Waldorf, Začít spo­lu, Hejného meto­da, i to jsou ško­ly, kte­ré nachá­zí­me v dneš­ním škol­ství již jako běž­né a kaž­dý má na ně svůj názor. Někteří rodi­če je vyhle­dá­va­jí, vozí děti dale­ko, jiní rodi­če je nao­pak zatra­cu­jí. Kde je ta správ­ná míra? Dozvíte se, jak se cho­vá toxic­ký uči­tel, i jaké chy­ba se uči­te­lé dopouš­tě­jí, co to vlast­ně zna­me­ná chy­bo­vat, i jaká je role uči­te­le v sou­čas­ném čes­kém škol­ství, i to, co uči­te­li nikdy nesmí pro­jít. Dozvíte se, co jsou doku­men­ty jako je škol­ní vzdě­lá­va­cí pro­gram, rám­co­vě vzdě­lá­va­cí pro­gram.

V kni­ze nalez­ne­te zají­ma­vé vsuv­ky, zku­še­nos­ti, pro­blémy, otáz­ky dětí, rodi­čů, ale i jiných uči­te­lů, kte­ré jsou dopro­vá­ze­ny vel­mi milý­mi ilu­stra­ce­mi. Také růz­né tes­ty, pomo­cí nichž si může­te své­ho uči­te­le otes­to­vat.

Do rukou se mně dostá­vá prů­vod­ce pro žáky, stu­den­ty, rodi­če a dob­ré uči­te­le. Vše, co potře­bu­je­te vědět o tom, jak má a nemá vypa­dat moder­ní ško­la.

Kniha je urče­na pro všech­ny žáky, stu­den­ty, rodi­če, ale i peda­go­gy, jak začí­na­jí­cí, tak i ty zku­še­né. Cílem této kni­hy je infor­mo­vat o tom, co je v moder­ní ško­le mož­né a žádou­cí, a co je nežá­dou­cí, zasta­ra­lé a dokon­ce nebez­peč­né. Kvalitní vzdě­lá­vá­ní, ať už je rea­li­zo­va­né v jaké­ko­liv škole-veřejné, sou­kro­mé, alter­na­tiv­ní či kla­sic­ké musí být pro­vá­ze­no pozi­tiv­ní emo­cí.

Kniha je napros­to skvě­lá a začet­la jsem se do ní vel­mi rych­le. Každý z nás pro­šel něja­kým vzdě­lá­va­cím sys­té­mem a má vzpo­mín­ky na dané uči­te­le, kte­ré pak pře­dá­vá svým dětem. Říká se tomu vtisk. Ten je mnoh­dy neza­po­me­nu­tel­ný. Tato kni­ha mně umož­ňu­je vrá­tit se do svých škol­ních let, zavzpo­mí­nat, ale i hod­no­tit škol­ní sys­tém, ve kte­rém se nachá­zí moji chlap­ci. Historky, i zku­še­nos­ti jsou mnoh­dy úsměv­né, jiné zase na zamyš­le­ní, jak to vlast­ně máme my.

S Robertem Čapkem jsem se setka­la v kni­ze Líný uči­tel a pře­čet­la jsem ji jed­ním dechem. Se Štěpánkovou Cimlovou jsem se setka­la na Facebooku na jejím blo­gu. Ne se vše­mi jejich názo­ry sou­hla­sím, ale musím říci, že na mno­ha z nich roz­hod­ně něco bude a je tře­ba se nad našim škol­stvím zamys­let, pro­to­že někte­ré věci se už děla­jí roky a chtě­lo by to oprav­du změ­nu.

Ukázka z kni­hy:

Učitel má ve škol­ní tří­dě klí­čo­vou roli, což nám říká nejen zdra­vý rozum, ale i výzkumy, pod­le kte­rých vel­mi sil­ně ovliv­ňu­je kli­ma ve tří­dě, well­be­ing žáků, jejich moti­va­ci k uče­ní, vztah k dané­mu předmětu-zkrátka ty nej­dů­le­ži­těj­ší věci. Smutným fak­tem je, že pod­le posled­ních PISA výzku­mů je u nás vztah uči­te­lů a žáků ze všech zkou­ma­ných zemí nej­hor­ší.

Učitel může mít samo­zřej­mě také růz­né, krás­né i horo­ro­vé, reál­né i blud­né před­sta­vy o tom, jak by ško­la měla vypa­dat nebo jak by se žáci měli cho­vat. Někdo má v hla­vě výcvi­ko­vý tábor námoř­ní pěcho­ty, dal­ší zase mateř­skou škol­ku, kde se všich­ni drží za ruce. Ale jen před­sta­va nesta­čí. Žijeme, pra­cu­je­me a vzdě­lá­vá­me se v něja­kém sys­té­mu. Aby uči­tel pra­co­val tak, jak má, pro žáky tedy mít dvě věci-odpovídající sys­tém kolem sebe a čis­tou hla­vu.

Někdy jsou tyto věci pro­vá­za­né, někdy také ne.

Vtisk je něco, čeho se špat­ně zba­vu­je. Každý uči­tel pro­šel svým vlast­ním vzdě­lá­vá­ním a byly to dlou­hé roky, při kte­rých potkal desít­ky uči­te­lů. Byli to kva­lit­ní uči­te­lé? Ani náho­dou. Celé roky vypa­da­lo jejich vyu­čo­vá­ní takhle: dik­to­vá­ní do seši­tů s okra­ji, pak zkou­še­ní u tabu­le a tes­ty. Po základ­ní a střed­ní ško­le při­šla peda­go­gic­ká fakul­ta. Tam se budou­cí uči­te­lé uči­li plno nesmys­lů tím nej­hor­ším způ­so­bem: před­náš­ka­mi. Kvalitní vyu­čo­vá­ní sami nikdy neza­ži­li, nikdy o něm nesly­še­li a nikdo je k němu neve­dl. A když při­šli jako mla­dí uči­te­lé do ško­ly, nikde kolem sebe kva­lit­ní výu­ku nevi­dě­li. Jejich vtisk jim říkal, že ve tří­dě má mlu­vit uči­tel a jinak má být ticho, že když se žák nena­u­čí tak je v pořád­ku mu dát pět­ku a podob­ně. Proti vtis­ku je těž­ké bojo­vat. Zvláště když rodi­če žáků se stej­ným vtis­kem ško­lu své­ho dět­ství i dnes vyža­du­jí.

Několik slov o auto­rech:

Ing. Štěpánka Cimlová (*1987) je influ­en­cer­ka a uči­tel­ka s bez­má­la 20 let pra­xe ve stát­ních a sou­kro­mých vzdě­lá­va­cích insti­tu­cích v Česku a v zahra­ni­čí. Jako stu­dent­ka pro­šla škol­ský­mi sys­témy Kanady, USA a Francie. Jako uči­tel­ka čes­kou základ­ní ško­lou, střed­ní ško­lou a uči­liš­těm. Učila ang­lič­ti­nu, eko­no­mi­ku a infor­ma­ti­ku. Jako sou­část manage­men­tu ško­ly půso­bi­la také na kon­zer­va­to­ři nebo na ško­le v indic­kých Himálajích, za což byla oce­ně­na audi­en­cí u Dalajlámy. Kromě výu­ky záro­veň přes 10 let pra­co­va­la v hudeb­ním manage­men­tu a pro­duk­ci. Vzděláním je mana­žer­ka (Vysoká ško­la eko­no­mic­ká) a uči­tel­ka pro dru­hý stu­peň a střed­ní ško­ly. V sou­čas­né době pro­vo­zu­je hudeb­ní ško­lu, kde vyu­ču­je hru na kla­vír dle vlast­ní úspěš­né meto­di­ky Barevné klá­ve­sy. Na soci­ál­ních sítích je zná­má jako Štěkánka the Učitelka. Jejím téma­tem je osvě­ta o prá­vech dětí ve škol­ství a upo­zor­ňo­vá­ní na toxic­ké peda­go­gic­ké jevy.

Robert Čapek (* 1967) je didak­tik, peda­gog a psy­cho­log. Během své peda­go­gic­ké dráhy půso­bil jako pomoc­ný vycho­va­tel a vycho­va­tel, pomoc­ný uči­tel ve zvlášt­ní ško­le, učil na základ­ních a střed­ních ško­lách. Na uni­ver­zi­tě v Hradci Králové učil peda­go­gic­ké, psy­cho­lo­gic­ké a soci­o­lo­gic­ké před­mě­ty. Je absol­ven­tem dok­tor­ské­ho stu­dia peda­go­gi­ky (UP v Olomouci) a peda­go­gic­ké psy­cho­lo­gie (UK Praha). V sou­čas­nos­ti se věnu­je hlav­ně vzdě­lá­vá­ní uči­te­lů. Jako lek­tor půso­bí v růz­ných ško­lí­cích orga­ni­za­cích a pře­de­vším pří­mo ve sbo­rov­nách s téma­ty, jako jsou vzdě­lá­va­cí stra­te­gie Líný uči­tel, supor­tiv­ní a alter­na­tiv­ní výu­ko­vé meto­dy, hod­no­ce­ní a sebe­hod­no­ce­ní, kli­ma tří­dy a ško­ly a dal­ší. Píše blog o vzdě­lá­vá­ní, spo­lu­pra­cu­je s Komenského insti­tu­tem, vytvá­ří moder­ní učeb­ni­ce. Mezi jeho nej­dů­le­ži­těj­ší kni­hy pro uči­te­le pat­ří pub­li­ka­ce Moderní didak­ti­kaUčitel a rodič: spo­lu­prá­ce, tříd­ní schůz­ka, komu­ni­ka­ceLíný uči­tel: jak učit kva­lit­ně a efek­tiv­ně + dal­ší 3 díly, To by se uči­te­li stát nemě­loUč jak umě­lec a se Štěpánkou Cimlovou Aby ško­la neško­di­la.

Autoři: Štěpánka Cimlová, Robert Čapek

Ilustrace, komiks-Štěpánka Cimlová

Žánr: výcho­va, pedagogika-příručka

Vydáno: Vydalo nakla­da­tel­ství Edika v Brně, ve spo­leč­nos­ti Albatros Media, a.s, Praha, 2024

Počet stran: 248

Vazba kni­hy: bro­žo­va­ná, šitá s chlop­ně­mi

ISBN: 978-80-266-2013-6

Knihu může­te kou­pit zde:

Aby ško­la neško­di­la | Albatrosmedia.cz


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,98436 s | počet dotazů: 255 | paměť: 63091 KB. | 08.02.2025 - 01:49:29