Když začne Piscin Militor Patel vyprávět svůj neuvěřitelný příběh, žije jako spořádaný občan v Montrealu. Jediným posluchačem je zvědavý spisovatel, který hledá zajímavý námět pro svou budoucí knihu. Během svého dětství v Pondicherry v Indii v 70. letech, žil Piscin, známý jako Pí, běžný život školáka. Rodiče vlastnili zoologickou zahradu a pestrý život mezi zvířaty byl jedním z mnoha inspirativních míst, které malého chlapce zaujaly. Když bylo Píovi 17 let, rozhodli se jeho rodiče, že zruší zoologickou zahradu a odjedou se zvířaty do Kanady. Cesta lodí však skončí tragicky a z potopené lodi se na záchranném člunu zachrání jen Pí a několik zvířat, včetně tygra jménem Richard Parker. Dle zákona silnějšího se počet pasažérů na malé lodi rychle zmenší. Dlouhou plavbu za záchranou života musí vytrpět Pí a spolu s ním i tygr. Oba se musí vypořádat s nepříznivým počasím, hladem i mnoha dramatickými situacemi. Dostanou se na tajemný ostrov, který však dokáže být k živým bytostem pořádně krutý. Není to místo však pro záchranu života. Richar Parker i Pí zvolí dál plavbu oceánem než pobyt na masožravém ostrovu. Chvíle zoufalství se střídají s časem poklidným, kdy oceán ukazuje svou přívětivější tvář i různorodé mořské živočichy. Během dlouhé plavby naváže Pí respektovaný vztah s tygrem a oba svou cestu šťastně ukončí na pláži civilizované pevniny. Zachráněný Pí svůj příběh vyprávěl i zástupcům firmy, která vlastnila ztroskotanou loď. Vyprávění však působilo tak neuvěřitelně, že musel Pí nabídnout i druhou, výrazně drsnější verzi příběhu.
Námět k filmu Pí a jeho život je ze stejnojmenné knihy od kanadského spisovatele Yanna Martela, který získal v roce 2002 za knihu prestižní britskou literární cenu Booker Prize. Kniha obsahuje nejen mnoho zajímavých situací při plavbě oceánem, ale ukazuje také, jak je těžké pro mladého člověka nalézt víru v sama sebe i v nějakou vyšší moc.
Producentu Gilu Netterovi se kniha zalíbila a byl přesvědčen, že se podaří obsah knihy přenést na filmové plátno s pomocí moderní technologie. Scénárista David Magee adaptovat Martelovu knihu do podoby scénáře, kdy zvolil variantu vyprávět příběh v příběhu. A myslím, že to byla zbytečná práce. Postava spisovatele je ve filmu naprosto pasivní, zbytečná, není zde žádna zpětná vazba ani pointa. Další slabinou scénáře je malý prostor pro postavy na nákladní lodi. Myslím tím zejména postavu nerudného kuchaře, o kterém bude v závěru filmu ještě řeč.
Jestliže scénář není žádné velké terno, pak už zbývá jen dobrý režisér a obsazení hlavní postavy. Režie se ujal Ang Lee, známý oceněným filmem Zkrocená hora a filmem Tygr a drak. Druhý jmenovaný film zaujal diváky trikovými scénami soubojů. Pro film Pí a jeho život byl Angg Lee patrně nejlepší volba. Pod jeho vedením se celkem přímočarý příběh obaluje obrazy zachycujících přírodní živly a mořskou faunu. Ty pak mění napětí i tempo filmu a kontrastují se scénami, kdy Pí musí věnovat úsilí záchraně svého života. Nevšední záběry plavby oceánem i trikové záběry vodních živočichů dodávají filmu osobité kouzlo. Film je natočen ve 3D a to také zvyšuje působivost scén. Pohodově působí detailní záběry zvířat ze zoologické zahrady a naopak děsivě vyzní potopená loď. Při plavbě na loďce překvapí létající ryby nebo poetická scéna s fosforeskujícím planktonem. Hodně záběrů je věnováno vodě, vlnám i klidné hladině a pochopitelně nechybí ani svět ryb pod vodou.
Do hlavní postavy byl obsazen sedmnáctiletý Suraj Sharma, který musel nejen podstoupit náročný plavecký výcvik, ale také se naučit mnoho dovedností, které jsou potřebné pro přežití ztroskotání na moři. A musel také pracovat na své váze (výrazně zhubnout). Ačkoliv neměl Suraj žádné zkušenosti s filmováním nebo hraním, podařilo se mu zahrát svou roli věrohodně. Suraj má živý pohled a jistou dávku dravosti, která mu pomáhá zvládat životní situace. Partnerem po velkou část filmu je Surajovi tygr Richard Parker. Za touto postavou je perfektní práce pracovníků pod vedením šéfa trikových specialistů Bilal Westenhofera. Zvíře bylo vytvořeno digitálně, a přesto působí opravdové. Předlohou byli čtyři bengálští tygři, kteří sloužili jako fyzické předlohy. Trikovým specialistům se podařilo zachytit ty nejjemnější nuance zvířecího chování. Richard Parker je svým chováním a jednáním plnohodnotným partnerem živému herci. Scény s tygrem jsou působivé, mají život a dynamiku.
Film nepůsobí jednolitě a možná jeho knižní předloha mohla na čtenáře zapůsobit víc. Já jsem se nechala omámit úžasným tygrem a záběry z plavby po oceánu
Nejnovější komentáře