Tak si říkám: „Ten Alfonso se vážně nezdá…“ Před několika málo lety by po něm neštěkla ani ta nejzapadlejší produkční společnost a dneska se na něj pořádají doslova hony. Pravda, Cuarón se sice nikterak neotáčí (navzdory tomu, že když se v mládí rozhodoval…) a plodí velmi pozvolna, avšak každým novým snímkem dokládá, že v něm cosi tkví. Krom toho – zaměříme-li se výhradně na vizuální a technické dovednosti – musíme tohoto chlapíka chtě nechtě odsoudit. „Odsoudit“ mezi ty, kteří by natočili přitažlivý počin i na roli x-krát zrecyklovaného záchodového papíru.Potomci lidí pokračují v duchu sympaticky vzedmuté křivky – na trase Velké naděje -> Mexická jízda -> Harry Potter III. Cuarón se zřejmě již definitivně rozloučil se snímky, při jejichž tvorbě je přepočítáván každičký cent, a i napodruhé se kvalifikoval do pozice účastníka hollywoodské první ligy, který není při své práci nikterak omezován. Potomci lidí se přesto od obvyklého standardu „made in USA“ výrazně liší. Nejsou tak stereotypně jednolití, vypočítaví a hlavně – jednodušší příběh zde není kompenzován klasickým kořením „Hlavně ať tam něco bouchá!“.
Zápletka, byť se tváří jakkoliv závažně, je sice závažná, ale na druhou stranu… představím-li si sám sebe v pozici toho, jehož zadek je nehybně vetknut do měkkého koženého křesla a který nemilosrdně rozhoduje o tom, co se natáčet bude a co naopak shnije v přítmí uzamčených šuplíků, byl bych prvním, který by pro Potomky lidí ruku nezvedl. Nutno však dodat – asi jen málokdo z Vás by mě za dané situace probodával nechápavým pohledem. Jen si to zesumírujme: máme tady příběh zasazený do roku 2027, kdy je Země kontaminována nejrůznějšími světélkujícímu odpady, do toho klasické příznaky trouchnivějící společnosti (vznik anarchistických hnutí, vandalismus, nepokoje, atentáty, bezcitné zásahy policistů a domobrany) a nakonec osamělého hlavního hrdinu, který „tak trochu“ chlastá a pro nějž je rozhodující výše slíbené odměny.
Skutečně, hodit by mi TOHLE někdo na stůl se slovy: „Tohle je biják jako hrom (a přitom biják o chlapíkovi, který neustále utíká a do toho se snaží ochránit jedinou těhotnou ženu na světě),“ vyťukal bych si na čele důlek o velikosti golfové jamky a dotyčného vyprovodil nějakou krátkou a přitom řezavou poznámkou.
Tím bych však uškodil nejenom sobě, ale hlavně společnosti.
Cuarón potvrdil již třetím Potterem, že umí překvapit a vystopovat naleziště filmové ropy i tam, kde je naprosto nevyhovující podloží, a tak Potomky lidí nemůžeme označit za nic, co by příjemně vytíralo zrak, tím spíš za nezbytné a svým způsobem očekávané potvrzení a zacílenou střelbu do prázdné brány při soupeřově powerplay. Přesto – a to podotýkám raději podruhé – tímto konstatováním nepasuji Potomky lidí na odvázanou akční řež. Zdánlivě plytký materiál o strastiplné cestě z místa A na místo B (byť na pozadí vskutku odstrašujících událostí) zde neslouží jako odrazové prkno pro mačkání spouště a plejádu barvitých explozí, ale jakožto průvodce šokující vizí ne až tak nereálné budoucnosti.
Ne nadarmo se o tvůrci sexem prošpikované Mexické jízdy tvrdí, že má obrovský cit pro technické vylomeniny, netradiční řešení a působivá vizuální aranžmá. Zatímco ve Vězni z Azkabanu se Alfonso pouze rozjížděl a zlehka lechtal pedál (což dávalo smysl – dospělí by Harryho nezaplatili), Potomci lidí již nedbají rychlostních omezení a naplno obnažují režisérovy schopnosti. Výrazný podíl má na tomto výsledku příběhová plocha. Svět stojící na pokraji apokalypsy… svět plný nekompromisů… svět, kde se hrdinství krutě nevyplácí. A právě tohle hřiště je Cuarónovi nalajnované na míru. Tady si může dovolit vše z toho, co by mu jinde střelhbitě zatrhli. Žádné konvence, žádná pravidla. Svět bez vlády = maximální tvůrčí svoboda.
Samo sebou, Cuarónův tým by to jen stěží dotáhl tak daleko, kdyby nevykázal náležitou dávku pracovní píle. Alfonsovi svěřenci se příkladně doplňují a vymačkávají výše načatou dužninu do poslední (byť mikroskopické) kapičky. Jinými slovy – tvůrci filmu se skutečně činí, aby byla slova hlavního hrdiny (resp. jeho komentář ohledně stavu lidské komunity) co nejvýstižnější a aby byl onen „humus“ doložen dostatečným množstvím vizuálních důkazů.
Ony důkazy mají velmi rozličnou podobu. Ať už to jsou to vhodně vypíchnuté lokality (budovy s odhaleným režným zdivem, s útržky plakátů a grafity, vyrabované interiéry, ulice plné odpadků, vymlácená okna a další aspekty „kouzla městského domova“), nebo bizarní lidské kreatury (fašista Syd, hodně divná Marichka), nečekané a nekompromisní útoky bouřících se skupin, třesoucí se kamera, šedozelené filtry a další „ochucovadla“, která mají zcela záměrně opačný emoční dopad (viz scéna, kdy je ukázáno, jak se nakládá s imigranty a vězni). Všechno do sebe zapadá, vše vzájemně spolupůsobí. Cuarónova mozaika je až na drobné detaily neprůstřelná.
Mějme však na vědomí - precizně vypiplaný podklad tvoří jen jednu vrstvu pomyslné kevlarové vesty. Vše doposud vylíčené je umocněno nepřehlédnutelnou kamerou Emmanuela Lubezkeho (již nyní sklízející jedno ocenění za druhým) a zřejmě i dlouho připravovanými scénami, které berou dech na základě poměru „délky ku počtu střihů“. První takovéto ochutnávky se dočkáváme již během úvodních minut. Theo vstupuje do kavárny, zlehka omrkne dění v TV, koupí si kafe, vypraví se zpátky na ulici, urazí pár metrů, a jen co jej kamera obkrouží, srazí jej k zemi nečekaný výbuch odvedle. Ač je divák zaskočen a uchvácen zároveň, na příhodné vychutnávání není čas. Další více či méně povedené vychytávky následují hned vzápětí a vůbec to nejúchvatnější náleží samotnému závěru. Desetiminutový postup skrz zdemolované sídliště, za účasti bojových jednotek a nekapitulujících vzbouřenců, scéna, v níž se nepřetržitě střílí ze samopalů a z tankových děl, představuje přesně to, proč byl snímek pasován do role revolučního materiálu, který vejde zcela po právu do dějin novodobé kinematografie. Ne však proto, že by nám ukázal jinou válečnou vřavu, než jakou známe z Vojína Ryana a Černého Jestřába, ale proto, nakolik velké výzvě se filmaři postavili, když to celé „sjeli na jeden zátah“.
Klobouk dolů.
Svůj odstavec slávy si zaslouží i postava Thea v podání výtečného Clivea Owena (Na dotek, Král Artuš). I její zásluhou jsou Potomci lidí tak trochu jiným zámořským filmem. Theo není totiž žádný Neo, ani vyložený hrdina, jenž by bohatým bral a chudým dával, a už vůbec ne patřičně namachrovaný frajer, který by vpadl do místnosti, vykonal přemet a ještě během letu zastřelil dva-tři lépe postavené protivníky. Jak tak přemýšlím, tím spíš máme co do činění s jakýmsi antihrdinou. S looserem, jenž si snadno nadělá do kalhot i při sebemenším náznaku fyzické konfrontace a který – jak už bylo řečeno – vyznává alkoholem otupenou mysl. Koneckonců, celého dobrodružství by se zřejmě ani nezúčastnil, kdyby mu nebyla nabídnuta lákavá finanční odměna.
Po přelouskání předchozích odstavců by se mohlo zdát, že jsou Potomci lidí dokonalí. Byla by to v jistém směru pravda (pakliže bychom hodnotili stránku technickou), avšak v globálním měřítku nikoliv. Ač jsou Potomci lidí skutečně propracování, jednou podstatnou vadou disponují. Cuarón se totiž až přespříliš zaměřil na dokonalé technické provedení a přitom zapomněl na to nejzákladnější. Vyjmout postavu hrdiny z průhledného obalu.
Takhle má divák pocit, že se mezi ním a postavou Thea nalézá jakási neviditelná bariéra. Bariéra, která pohlcuje veškeré důležité emoce a jež zabraňuje jakémukoliv průsaku lítosti a dojetí. Toť jediná, nicméně vcelku zásadní chyba, kterou jsem na jinak mistrně opracovaném výrobku vyhledal.
Nebýt jí, bylo by to za devadesát hned z fleku, avšak takhle upustím jen osmdesátku. Sorry.
Nejnovější komentáře