Kritiky.cz > Speciály > Pražské orgie

Pražské orgie

word image 10
word image 10
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jonas Chernick: Prahu jsem si zami­lo­val

Můžete, pro­sím, zavzpo­mí­nat, jak došlo k vaší spo­lu­prá­ci na fil­mu Pražské orgie?

Scénář k fil­mu Pražské orgie jsem dostal na jaře roku 2018 a myš­len­ka na adap­ta­ci fil­mu pod­le kni­hy Philipa Rotha mě nadchla, pro­to­že Roth je jeden z mých nej­ob­lí­be­něj­ších spi­so­va­te­lů. Četl jsem před­tím mno­ho jeho knih, včet­ně pří­bě­hů Nathana Zuckermana, ale Pražské orgie ne. Zjistil jsem, že to je fas­ci­nu­jí­cí pří­běh, s hrdi­nou, jehož chá­pu a rozu­mím mu. Je z mého vesmí­ru. Takže jsem se doce­la při­ro­ze­ně na ten cha­rak­ter napo­jil a po pře­čte­ní prv­ních dese­ti stran scé­ná­ře jsem se roz­ho­dl roli vzít. Pustil jsem si Ireniny fil­my, viděl jsem čty­ři a řekl si, že tenhle film chci dělat. Kombinace cha­rak­te­ru posta­vy, Ireny a poby­tu v Praze na dva měsí­ce… Byl jsem tu před dese­ti lety a Prahu si zami­lo­val. Možnost se sem vrá­tit a pra­co­vat v jed­nom ze svých nej­ob­lí­be­něj­ších měst na skvě­lém pro­jek­tu, pod­le výji­meč­né kni­hy, to je jako když se vám spl­ní sny!

V čem vám byla posta­va Nathana Zuckermana nej­bliž­ší a v čem jsou roz­dí­ly?

Rozumím mys­li spi­so­va­te­le, pro­to­že sám píšu. Ale tím všech­ny podob­nos­ti kon­čí. I přes to, že mám doce­la úspěch, nejsem tak slav­ný jako Nathan Zuckerman. On je ve svém psa­ní vel­mi kon­tro­verz­ní, sexu­ál­ní a poli­tic­ký. Je to ale také vel­mi kon­zer­va­tiv­ní muž, na to že se naro­dil v New Yorku a žil v době, kdy půso­bi­la vlna hip­pie. Navíc je veli­ce upřím­ný. Musel jsem najít ces­tu, jak s ním vyjít. Já nejsem zda­le­ka tak dis­tingo­va­ný a občas říkám i nevhod­né věci. Musel jsem pros­tě najít ces­tu, jak to nezka­zit Zuckerman je opa­tr­ný v tom, co říká, nejdřív pře­mýš­lí, a pak mlu­ví a koná. Než něco řek­ne, vše zana­ly­zu­je. A já jsem impul­siv­něj­ší.

Jaká byla vaše spo­lu­prá­ce s reži­sér­kou?

Zábavná a fas­ci­nu­jí­cí. Poprvé jsem spo­lu­pra­co­val s někým, jehož rod­ná řeč není stej­ná jako má, ale s Irenou jsme si dob­ře rozu­mě­li. Našli jsme jako herec a reži­sér tako­vý vzá­jem­ný komu­ni­kač­ní kód. Je to vel­mi úspor­ná ces­ta, jak sdě­lit to, co chce­te. Než jsme zača­li natá­čet, ved­li jsme dlou­hé roz­ho­vo­ry o roli, jak bude­me zkou­šet a o naší před­sta­vě, jak by měl film vypa­dat. Irena je neu­vě­ři­tel­ný spo­lu­pra­cov­ník. Je ote­vře­ná nápa­dům, ale záro­veň ví, co chce. Tato kom­bi­na­ce je nej­lep­ší vlast­nos­tí reži­sé­ra. To bylo oprav­du úžas­né!

V Čechách jste asi také natá­čel popr­vé?

Ano. Nikdy před tím jsem nena­tá­čel v Evropě. Pracoval jsem v Maroku s pře­váž­ně ame­ric­kým týmem, ale popr­vé jsem točil s evrop­ským štá­bem. Takže jsem byl tro­chu ner­vóz­ní, jak to bude pro­bí­hat. A při prá­ci jsem zjis­til, že sety jsou vlast­ně všu­de na svě­tě stej­né. Stejně říze­né, stej­ně orga­ni­zo­va­né. Jasně, jsou tře­ba roz­dí­ly v počtu kame­ra­ma­nů na pla­ce v Torontu a v Praze, ale to jsou sku­teč­ně drob­nos­ti. Byl jsem úpl­ně nad­še­ný z toho, jak byli všich­ni pro­fe­si­o­nál­ní, a to jsem pra­co­val s mno­ha štá­by v Severní Americe. Tenhle štáb bych zařa­dil mezi top. Každý byl pro­fe­si­o­nál, měl respekt k prá­ci ostat­ních, záro­veň byli všich­ni neu­vě­ři­tel­ně kre­a­tiv­ní. Byl to mož­ná ten nej­lep­ší štáb, se kte­rým jsem kdy pra­co­val... Byla to neu­vě­ři­tel­ná zku­še­nost a já za ni moc děku­ji.

Věděl jste něco o době, v níž se film ode­hrá­vá?

Neřekl bych, že jsem věděl dost o komu­nis­mu, nebo sovět­ské oku­pa­ci v Československu. Ale pus­til jsem se do téhle his­to­rie díky čes­kým fil­mům a lite­ra­tu­ře. Pokoušel jsem se poro­zu­mět tomu, co se tu sta­lo a poro­zu­mět i refle­xi Nathana Zuckermana a jeho zku­še­nos­tem. Jedna věc je vědět a rozu­mět na inte­lek­tu­ál­ní bázi a jiná věc je být tu, vidět to a cítit. A tím jsem chtěl pro­jít. Chtěl jsem vědět, jak se lidé cíti­li, znát jejich poci­ty, chu­tě a pachy. A tak jsem vlast­ně já, Jonas, herec, kte­rý při­jel do Česka, pro­chá­zel ve fil­mu tím stej­ným jako Nathan Zuckerman. Co si musel asi Philip Roth před­sta­vo­vat, když při­jel v sedm­de­sá­tých letech do Československa. Pro mě bylo úžas­né bavit se s lid­mi, kte­ří to zaži­li. A ve štá­bu jich bylo oprav­du hod­ně. Provedli mě oku­pa­cí a poz­děj­ší­mi osm­de­sá­tý­mi a deva­de­sá­tý­mi lety. Dozvěděl jsem se, jaké to tady bylo, jaké bylo natá­čet v tota­li­tě fil­my a uvá­dět je do kin. Samozřejmě jed­ním z nich byla Irena, kte­rá na to vše má vel­mi spe­ci­fic­ký a moc zají­ma­vý pohled. Bylo to neu­vě­ři­tel­ně pouč­né.

Film zob­ra­zu­je dobu vel­mi důsled­ně…

Irena se štá­bem vytvo­ři­li napros­to přes­nou kopii téhle doby, celá výpra­va byla vel­mi odpo­věd­ná. Když jsem ráno při­šel na plac, cítil jsem se najed­nou jako na úpl­ně jiném mís­tě, na uli­cích byla dobo­vá auta, vybra­li komu­nis­tic­kou archi­tek­tu­ru, na jejímž poza­dí se to ode­hrá­vá, a her­ci, kte­ří hrá­li taj­nou poli­cii, měli všich­ni děsi­vý výraz a účes ve sty­lu té doby. A já jsem do toho­hle pro­stře­dí spa­dl rov­ný­ma noha­ma a cítil jsem to stej­ně jako herec může cítit pro­stře­dí, kte­ré je vytvo­ře­no pro něj. Nevěděl jsem nic o živo­tě v tota­lit­ním reži­mu. Nevím nic o živo­tě v zemi, kde se musíš otá­čet, kdo jde za tebou, musíš být pří­z­niv­cem urči­té kon­krét­ní poli­tic­ké stra­ny, abys uni­kl kon­t­ro­lám, pro­ná­sle­do­vá­ní a výslechům. Díky natá­če­ní toho­hle fil­mu jsem do toho ale­spoň zběž­ně nahlé­dl.

V čem byla nej­vět­ší výzva vaší role?

Vždycky je pro her­ce výzva, v jaké­ko­liv roli, zabyd­let se ve scé­ná­ři a najít emoč­ní spo­je­ní. A byla to výzva, pro­to­že jsem nikdy nežil v komu­nis­tic­ké zemi, kde bych byl sle­do­ván na kaž­dém kro­ku. Jako herec se musím ptát sám sebe: Jonasi, co ty víš o tom, jaké to je být sle­do­ván? Co ty víš o tajem­ství? Co víš o stra­chu? A věř­te mi, já vím spous­tu o těch­to věcech, pro­to­že už nejsem mla­dík. Takže vím, co je to mít strach. Vím, co zna­me­ná strach z auto­ri­ty. Vím, co zna­me­ná zjis­tit, že to, co jsem si mys­lel, bylo ve sku­teč­nos­ti úpl­ně něco jiné­ho. A tyto zku­še­nos­ti doká­žu apli­ko­vat na scé­nář, najít si v něm ces­tu a zhmot­nit svo­ji posta­vu.

Čím vás okouz­li­la Praha?

Byl jsem tu před dese­ti lety na pět dní, a pak jsem kaž­dé­mu vyprá­věl, jak je Praha úžas­ná. Před tím jsem hod­ně ces­to­val. Byl jsem v Evropě i v Africe. Byl jsem na Blízkém Východě, pro­ces­to­val celou Severní Ameriku. Nejradši jsem měl Jižní Ameriku, ale pak se tím mís­tem sta­la Praha. Takže jet do Prahy a vyprá­vět tenhle vel­ký pří­běh ve měs­tě, kte­ré milu­je­te, to je pře­ci skvě­lé. A žít tady dva měsí­ce, je pros­tě sen! Je roz­díl, když navští­ví­te Prahu jako turis­ta, a když tu žije­te a zaži­je­te tu sku­teč­nou Prahu. To je nepo­psa­tel­ně krás­né. Mám straš­ně rád čes­ké jíd­lo, kul­tu­ru i lidi. Je tu neu­vě­ři­tel­ná archi­tek­tu­ra a já cítím pro­po­je­ní s tímhle mís­tem. A víte co, já se urči­tě vrá­tím.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film30. prosince 2018 Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film Režisérka Irena Pavlásková natáčí film Pražské orgie. Scénář napsala podle slavné knihy nedávno zesnulé americké literární legendy, držitele Pulitzerovy ceny, Man Bookerovy ceny a desítek […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!5. listopadu 2024 VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní! Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad […] Posted in Filmové recenze
  • Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu30. října 2024 Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu Na podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o […] Posted in Filmové recenze
  • Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní...27. ledna 2020 Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní... Fotograf Jan je obklopen ženami a není tak divu, že mu výrazně zasahují do života. Modelky potřebuje, protože fotografováním je Janova profese a posedlost. Kromě modelek však se o […] Posted in Retro filmové recenze
  • Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka17. července 2019 Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka Snímek režiséra Roberta Sedláčka pojednává o skupince lidí, kteří se sešli na odlehlém místě Šumavy, aby zde společně bojovali se závislostí na drogách. Příběh začíná ve chvíli, kdy do […] Posted in Retro filmové recenze
  • Lída Baarová19. června 2019 Lída Baarová Česká herečka Lída Baarová je v roce 1934 pozvána do berlínských filmových ateliérů Babelsberg, považovaných za evropský Hollywood. Po počátečních potížích nakonec okouzlí i davy fanoušků […] Posted in Galerie
  • Fotograf19. června 2019 Fotograf V příběhu se vracíme k některým osudovým křižovatkám turbulentního života hlavního hrdiny (Karel Roden), člověka, který je obdařen nejedním výjimečným talentem, živelností a vášní. Všechny […] Posted in Galerie
  • Habermannův mlýn – promarněná šance10. dubna 2019 Habermannův mlýn – promarněná šance Mlynář August Habermann byl skutečnou postavou. V jesenickém pohraničí mu za první republiky patřila velká pila. Jakožto sudetský Němec se oženil těsně před válkou s Češkou židovského […] Posted in Retro filmové recenze
  • Fotograf a jeho film6. ledna 2015 Fotograf a jeho film Dnes představili tvůrci novinářům film Fotograf a zájem byl velký. Jednak zapůsobila samotná osobnost známého fotografa Jana Saudka a také možnost nahlédnout trochu „pod pokličku“ jeho […] Posted in Filmové premiéry
  • Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu22. prosince 2024 Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu Dva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich […] Posted in Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,94360 s | počet dotazů: 269 | paměť: 62938 KB. | 23.12.2024 - 19:25:40