Kritiky.cz > Speciály > Pražské orgie

Pražské orgie

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jonas Chernick: Prahu jsem si zami­lo­val

Můžete, pro­sím, zavzpo­mí­nat, jak došlo k vaší spo­lu­prá­ci na fil­mu Pražské orgie?

Scénář k fil­mu Pražské orgie jsem dostal na jaře roku 2018 a myš­len­ka na adap­ta­ci fil­mu pod­le kni­hy Philipa Rotha mě nadchla, pro­to­že Roth je jeden z mých nej­ob­lí­be­něj­ších spi­so­va­te­lů. Četl jsem před­tím mno­ho jeho knih, včet­ně pří­bě­hů Nathana Zuckermana, ale Pražské orgie ne. Zjistil jsem, že to je fas­ci­nu­jí­cí pří­běh, s hrdi­nou, jehož chá­pu a rozu­mím mu. Je z mého vesmí­ru. Takže jsem se doce­la při­ro­ze­ně na ten cha­rak­ter napo­jil a po pře­čte­ní prv­ních dese­ti stran scé­ná­ře jsem se roz­ho­dl roli vzít. Pustil jsem si Ireniny fil­my, viděl jsem čty­ři a řekl si, že tenhle film chci dělat. Kombinace cha­rak­te­ru posta­vy, Ireny a poby­tu v Praze na dva měsí­ce… Byl jsem tu před dese­ti lety a Prahu si zami­lo­val. Možnost se sem vrá­tit a pra­co­vat v jed­nom ze svých nej­ob­lí­be­něj­ších měst na skvě­lém pro­jek­tu, pod­le výji­meč­né kni­hy, to je jako když se vám spl­ní sny!

V čem vám byla posta­va Nathana Zuckermana nej­bliž­ší a v čem jsou roz­dí­ly?

Rozumím mys­li spi­so­va­te­le, pro­to­že sám píšu. Ale tím všech­ny podob­nos­ti kon­čí. I přes to, že mám doce­la úspěch, nejsem tak slav­ný jako Nathan Zuckerman. On je ve svém psa­ní vel­mi kon­tro­verz­ní, sexu­ál­ní a poli­tic­ký. Je to ale také vel­mi kon­zer­va­tiv­ní muž, na to že se naro­dil v New Yorku a žil v době, kdy půso­bi­la vlna hip­pie. Navíc je veli­ce upřím­ný. Musel jsem najít ces­tu, jak s ním vyjít. Já nejsem zda­le­ka tak dis­tingo­va­ný a občas říkám i nevhod­né věci. Musel jsem pros­tě najít ces­tu, jak to nezka­zit Zuckerman je opa­tr­ný v tom, co říká, nejdřív pře­mýš­lí, a pak mlu­ví a koná. Než něco řek­ne, vše zana­ly­zu­je. A já jsem impul­siv­něj­ší.

Jaká byla vaše spo­lu­prá­ce s reži­sér­kou?

Zábavná a fas­ci­nu­jí­cí. Poprvé jsem spo­lu­pra­co­val s někým, jehož rod­ná řeč není stej­ná jako má, ale s Irenou jsme si dob­ře rozu­mě­li. Našli jsme jako herec a reži­sér tako­vý vzá­jem­ný komu­ni­kač­ní kód. Je to vel­mi úspor­ná ces­ta, jak sdě­lit to, co chce­te. Než jsme zača­li natá­čet, ved­li jsme dlou­hé roz­ho­vo­ry o roli, jak bude­me zkou­šet a o naší před­sta­vě, jak by měl film vypa­dat. Irena je neu­vě­ři­tel­ný spo­lu­pra­cov­ník. Je ote­vře­ná nápa­dům, ale záro­veň ví, co chce. Tato kom­bi­na­ce je nej­lep­ší vlast­nos­tí reži­sé­ra. To bylo oprav­du úžas­né!

V Čechách jste asi také natá­čel popr­vé?

Ano. Nikdy před tím jsem nena­tá­čel v Evropě. Pracoval jsem v Maroku s pře­váž­ně ame­ric­kým týmem, ale popr­vé jsem točil s evrop­ským štá­bem. Takže jsem byl tro­chu ner­vóz­ní, jak to bude pro­bí­hat. A při prá­ci jsem zjis­til, že sety jsou vlast­ně všu­de na svě­tě stej­né. Stejně říze­né, stej­ně orga­ni­zo­va­né. Jasně, jsou tře­ba roz­dí­ly v počtu kame­ra­ma­nů na pla­ce v Torontu a v Praze, ale to jsou sku­teč­ně drob­nos­ti. Byl jsem úpl­ně nad­še­ný z toho, jak byli všich­ni pro­fe­si­o­nál­ní, a to jsem pra­co­val s mno­ha štá­by v Severní Americe. Tenhle štáb bych zařa­dil mezi top. Každý byl pro­fe­si­o­nál, měl respekt k prá­ci ostat­ních, záro­veň byli všich­ni neu­vě­ři­tel­ně kre­a­tiv­ní. Byl to mož­ná ten nej­lep­ší štáb, se kte­rým jsem kdy pra­co­val... Byla to neu­vě­ři­tel­ná zku­še­nost a já za ni moc děku­ji.

Věděl jste něco o době, v níž se film ode­hrá­vá?

Neřekl bych, že jsem věděl dost o komu­nis­mu, nebo sovět­ské oku­pa­ci v Československu. Ale pus­til jsem se do téhle his­to­rie díky čes­kým fil­mům a lite­ra­tu­ře. Pokoušel jsem se poro­zu­mět tomu, co se tu sta­lo a poro­zu­mět i refle­xi Nathana Zuckermana a jeho zku­še­nos­tem. Jedna věc je vědět a rozu­mět na inte­lek­tu­ál­ní bázi a jiná věc je být tu, vidět to a cítit. A tím jsem chtěl pro­jít. Chtěl jsem vědět, jak se lidé cíti­li, znát jejich poci­ty, chu­tě a pachy. A tak jsem vlast­ně já, Jonas, herec, kte­rý při­jel do Česka, pro­chá­zel ve fil­mu tím stej­ným jako Nathan Zuckerman. Co si musel asi Philip Roth před­sta­vo­vat, když při­jel v sedm­de­sá­tých letech do Československa. Pro mě bylo úžas­né bavit se s lid­mi, kte­ří to zaži­li. A ve štá­bu jich bylo oprav­du hod­ně. Provedli mě oku­pa­cí a poz­děj­ší­mi osm­de­sá­tý­mi a deva­de­sá­tý­mi lety. Dozvěděl jsem se, jaké to tady bylo, jaké bylo natá­čet v tota­li­tě fil­my a uvá­dět je do kin. Samozřejmě jed­ním z nich byla Irena, kte­rá na to vše má vel­mi spe­ci­fic­ký a moc zají­ma­vý pohled. Bylo to neu­vě­ři­tel­ně pouč­né.

Film zob­ra­zu­je dobu vel­mi důsled­ně…

Irena se štá­bem vytvo­ři­li napros­to přes­nou kopii téhle doby, celá výpra­va byla vel­mi odpo­věd­ná. Když jsem ráno při­šel na plac, cítil jsem se najed­nou jako na úpl­ně jiném mís­tě, na uli­cích byla dobo­vá auta, vybra­li komu­nis­tic­kou archi­tek­tu­ru, na jejímž poza­dí se to ode­hrá­vá, a her­ci, kte­ří hrá­li taj­nou poli­cii, měli všich­ni děsi­vý výraz a účes ve sty­lu té doby. A já jsem do toho­hle pro­stře­dí spa­dl rov­ný­ma noha­ma a cítil jsem to stej­ně jako herec může cítit pro­stře­dí, kte­ré je vytvo­ře­no pro něj. Nevěděl jsem nic o živo­tě v tota­lit­ním reži­mu. Nevím nic o živo­tě v zemi, kde se musíš otá­čet, kdo jde za tebou, musíš být pří­z­niv­cem urči­té kon­krét­ní poli­tic­ké stra­ny, abys uni­kl kon­t­ro­lám, pro­ná­sle­do­vá­ní a výslechům. Díky natá­če­ní toho­hle fil­mu jsem do toho ale­spoň zběž­ně nahlé­dl.

V čem byla nej­vět­ší výzva vaší role?

Vždycky je pro her­ce výzva, v jaké­ko­liv roli, zabyd­let se ve scé­ná­ři a najít emoč­ní spo­je­ní. A byla to výzva, pro­to­že jsem nikdy nežil v komu­nis­tic­ké zemi, kde bych byl sle­do­ván na kaž­dém kro­ku. Jako herec se musím ptát sám sebe: Jonasi, co ty víš o tom, jaké to je být sle­do­ván? Co ty víš o tajem­ství? Co víš o stra­chu? A věř­te mi, já vím spous­tu o těch­to věcech, pro­to­že už nejsem mla­dík. Takže vím, co je to mít strach. Vím, co zna­me­ná strach z auto­ri­ty. Vím, co zna­me­ná zjis­tit, že to, co jsem si mys­lel, bylo ve sku­teč­nos­ti úpl­ně něco jiné­ho. A tyto zku­še­nos­ti doká­žu apli­ko­vat na scé­nář, najít si v něm ces­tu a zhmot­nit svo­ji posta­vu.

Čím vás okouz­li­la Praha?

Byl jsem tu před dese­ti lety na pět dní, a pak jsem kaž­dé­mu vyprá­věl, jak je Praha úžas­ná. Před tím jsem hod­ně ces­to­val. Byl jsem v Evropě i v Africe. Byl jsem na Blízkém Východě, pro­ces­to­val celou Severní Ameriku. Nejradši jsem měl Jižní Ameriku, ale pak se tím mís­tem sta­la Praha. Takže jet do Prahy a vyprá­vět tenhle vel­ký pří­běh ve měs­tě, kte­ré milu­je­te, to je pře­ci skvě­lé. A žít tady dva měsí­ce, je pros­tě sen! Je roz­díl, když navští­ví­te Prahu jako turis­ta, a když tu žije­te a zaži­je­te tu sku­teč­nou Prahu. To je nepo­psa­tel­ně krás­né. Mám straš­ně rád čes­ké jíd­lo, kul­tu­ru i lidi. Je tu neu­vě­ři­tel­ná archi­tek­tu­ra a já cítím pro­po­je­ní s tímhle mís­tem. A víte co, já se urči­tě vrá­tím.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu
30. října 2024Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavuNa podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o filmu, kterým Hřebejk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla Gotta
8. června 2025Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla GottaV novém slovenském životopisném filmu o zpěvákovi sedmdesátých let Karolu Duchoňovi se objeví i legendární česká hvězda Karel Gott, kterého ztvární český herec Vojtěch Kotek. Film s názvem Duchoň režíruje Peter Bebjak a jeho uvedení do…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Princezna na hrášku (2024): Souhrn recenzí
4. června 2024Princezna na hrášku (2024): Souhrn recenzíFilmová adaptace pohádky H. Ch. Andersena se setkává s rozporuplnými reakcemi. Zatímco někteří oceňují její nenáročnou zábavnost a pohádkovou atmosféru, jiní kritizují amatérské zpracování a zastaralé poselství. Negativní recenze: Uživatelé ČSFD: Mnoho uživatelů hodnotí film nízce,…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Ano, šéfe! a kauza Řetízek: jak to bylo doopravdy?
30. března 2024Ano, šéfe! a kauza Řetízek: jak to bylo doopravdy?Náš investigativní tým se do toho zase jednou pořádně obul a po letech tápání, zmatků a dohadů rozšiřoval jednu z nejznámějších a nejcitovanějších kauz českého internetu známou jako kauza Řetízek. Naši věrní čtenáři si jistě pamatují…Vydáno v rubrice: Články
Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a Uriášem
23. prosince 2023Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a UriášemKdo by nechtěl za Petronelem do pohádkového nebe, ten musí být nejspíš totální prudič a zlostník. Protože nebe je plné chápavých postaviček, které vykonávají s radostí své povinnosti, a zlobivý čert Uriáš není svou povahou žádný velký…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Anděl páně
23. prosince 2023Anděl páněMottem pohádky by mohla být modlitbička "andělíčku můj strážníčku, ochraňuj Petronelovu dušičku". Anděl Petronel v podání klasika Ivana Trojana je totiž učiněný smolař, popleta a hlavně lajdák. Protože na nebi tropí neplechu, pošle ho Pán Bůh…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Zahrádka pod hvězdami: Loutkový seriál o Ježíškovi
4. prosince 2023Zahrádka pod hvězdami: Loutkový seriál o JežíškoviV malebné podhorské vesničce, kde kvetou zahrádky a čas plyne klidně, se odehrává neobvyklý příběh o malém chlapci s neobvyklým jménem - Ježíšek. Ovšem to, co ho dělá výjimečným, nejsou jen jeho jméno a drobná postava,…Vydáno v rubrice: Dětské seriály
Známí neznámí – mobil je novým oknem do duše
4. ledna 2023Známí neznámí – mobil je novým oknem do dušeNovoroční tragikomedie v režii Zuzany Mariankové klade všem divákům otázku, zda opravdu známe naše přátelé a jak moc jsme si jistí že před námi něco neskrývají. Jedná se o československou adaptaci italského filmu Naprostí cizinci. Ten byl…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana Hřebejka
30. srpna 2022Novinářská projekce a tisková konference k minisérii Jana HřebejkaV úterý 30.srpna proběhla v Kině Přítomnost v Praze novinářská projekce a tisková konference k minisérii režiséra Jana Hřebejka Pozadí událostí. Novináři a hosté shlédli 1.díl minisérie s názvem Paridův soud a poté následovala tisková konference. Té se zúčastnili režisér Jan…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hoteliér - 65 %
17. května 2022Hoteliér - 65 %Herec Pavel Landovský má života plné zuby, nemoci mu ztrpčují každý den a nejraději by se vším skončil. Má však kolem sebe lidi, kterým stojí za zájem a úctu. Herecký kolega a režisér Jan Kačer dostal…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Známí neznámí – Recenze – 60 %
31. března 2022Známí neznámí – Recenze – 60 %Česká komedie Známí neznámí vznikla jako věrná předělávka italského vztahového snímku Naprostí cizinci, jenž se v roce 2016 dočkal výrazného diváckého úspěchu a obdržel řadu ocenění. Natočení domácí verze je v zásadě logickým a nepříliš překvapivým krokem, v podstatě…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mimořádná událost – Recenze – 50 %
2. února 2022Mimořádná událost – Recenze – 50 %Nová česká komedie režiséra a scenáristy Jiřího Havelky (Vlastníci) je volně inspirovaná skutečnou událostí, k níž došlo v únoru roku 2019 mezi Velkým Meziříčím a Martinicemi. Osobní vlak, jenž tehdy vezl na této trati 11 cestujících, neočekávaně zastavil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,97346 s | počet dotazů: 256 | paměť: 40286 KB. | 30.08.2025 - 16:08:40