Princ Bajaja tvůrce Antonína Kachlíka je zfilmován podle tradiční lidové pohádky zařazené Boženou Němcovou do sbírky Národní báchorky a pověsti. Tato filmová pohádka je také z těch cenami ověnčených a právem patří k mým nejoblíbenějším Vánočním kulisám již od dětství. Pohádka se točila v roce 1971 převážně na Hruboskalsku, dále na hradě Pirkštejn, u hradu Valdštejn i u rybníku Věžák. Zajímavostí je, že v titulcích je uvedena jako autorka scénáře Eva Košlerová, která pouze kryla skutečné autorství zakázanému Františku Pavlíčkovi. V hlavních rolích hrají mladý slovenský herec Ivan Palúch (Bajaja), krásná a charismatická Magda Vášáryová (princezna), František Velecký (rytíř). Film získal cenu na MFF dětského filmu v Benátkách.
Filmová pohádka Princ Bajaja na motivy sebraného vyprávění Boženy Němcové, která byla zfilmována s mírnými odlišnostmi od předlohy, pojednává o princi, který se po smrti svých rodičů vzdal svých šlechtických privilegií a prostě oblečen vyšel ven z hradu hledat své štěstí. Povšimněme si, že hlavní postava je tedy hledající na své cestě životem. Pohádka promlouvá ústy pocestné:
„Do pekla vede cesta přímo, je snadná, podle toho ji poznáš...“
Jaká je životní cesta Bajaji? Pohádky zachycují odvěký motiv hrdiny, kterému je téměř vždy usilováno o život, ať už například v souboji s rytíři, loupežníky či draky. Je to symbolická paralela s naším běžným životem, kdy i my bychom měli mít na paměti „memento mori“, protože i my jsme smrtelní. Život sám v podstatě představuje boj o holý život. Na cestě za hledáním svého štěstí Bajaja zažívá ohrožení samého života v nebezpečném střetu se zlem v podobě loupeživých rytířů a tříhlavého draka.
Jaké má náš hlavní hrdina vlastnosti? Princ Bajaja je nejen morálně silný, charakterní, spravedlivý, chytrý ale i moudrý, je vtipný a má smysl pro humor, je odvážný a má kuráž, nebojí se a je odhodlaný postavit se zlu. Představuje skutečného hrdinu v boji proti bezpráví - bojovníka za morální zušlechtění. Můžeme pozorovat v pohádkách obvyklou dichotomii, jak se privilegia pohádkových hrdinů mnohdy pojí se špatným charakterem a naopak určitý handicap se pojí s dobrým charakterem. I zde v naší pohádce lze spatřit, jak obyčejnost, střídmost, prostota a snad i chudoba prince Bajaji se pojí se šlechetným charakterem, ctností i dobrým srdcem. Naproti tomu lze zahlédnout, jak se bohatství loupeživého rytíře pojí se zlým charakterem, lstivostí, podvody, podlostí, ulhaností, hamižností a vychytralostí. V pohádce tedy vystupuje zpravidla hodný chuďas a zlý boháč. Toto vnímám jako kus smířlivé idealizace a kompenzace životních útrap prostého lidu, neboť existují i výjimky v podobě hodného boháče jako ctnostného šlechtice a naopak i výjimka v podobě zlého chudáka jako například Quasimoda, který byl nejen ošklivý, ale i charakterově závadný.
V souboji s loupeživým rytířem Bajajovi pomůže kůň, který jej zachrání před jistou smrtí a provází jej po zbytek příběhu svou družnou přítomností ale rovněž i dobrou radou. Jak se říká, když selže vlastní rozum, napoví intuice. Z toho vyplývá, že Prosťáček se spoléhá na svůj šestý smysl, intuici, kdežto typický Bandita se spoléhá výhradně na své ego a rozum. Poznání, že člověk má vždy na výběr, je v pohádce zobrazeno nabídkou volby, zda si hlavní hrdina vybere štěstí či slávu nebo v jiném příběhu zda dobré rady či dobré zboží. Kůň je průvodcem hlavního hrdiny, jeho rádcem a ochráncem, podobně jako Dante měl průvodce v Božské komedii. Následují princovy rozpravy s koněm, kdy kůň by mohl představovat zvířecí instinkt či intuici. Traduje se, že každý člověk má své vnitřní zvíře, tak jako mnohý pohádkový hrdina má jako průvodce své vlastní zvíře (například Átrej v Nekonečném příběhu má svého koně Artaxe nebo Harry Potter má svou sovu Hedviku).
V dalším ději se princ při hře na slepou bábu seznamuje se svou ženou v podobě princezny, do které se v tu ránu zamiluje a dostává v upomínku od princezny první dar, bílý šátek, který si uschová. Kůň dává princi na vybranou, zda chce slávu anebo štěstí. Princ si vybírá štěstí, neboť princova mentalita je nezkažená, morálně čistá, spontánní a naivní. Jaká je cesta za štěstím? Obecně platí, že cesta člověka za štěstím je trnitá. Princ Bajaja byl tedy vyzván koněm, aby se setkal s princeznou v přestrojení - jako ten nejubožejší z ubohých, jako němý a na jedno oko slepý zahradník. Lze vypozorovat, jak se handicap prince Bajaji pojí s jeho dobrým charakterem. Vybral si cestu za štěstím, po které šel jako ten chudý a nuzný; kdyby si vybral slávu, přijel by na koni ve zlaté zbroji a ve velké slávě. Zde na tomto místě si můžeme povšimnout podvojného charakteru prince Bajaji – jeden charakter představuje bytostné Já a druhý charakter Prosťáčka. Podvojný charakter prince by mohl vést na myšlenku existence jeho alter ega v podobě bytostného Já. Jakoby dokonalý princ bylo pouze alter ego toho němého a slepého sluhy.
Princezna si prince v podobě zahradníka oblíbila. Učinila z něj svého sluhu a šaška, v jehož společnosti se cítí přirozeně, uvolněně a příjemně. Má jej ráda, ani o tom sama neví. Sama je ještě dítě. Na králův zámek se sjeli princeznini nápadníci. Ve vykládaných šatech a s nákladnou zbrojí se každý z nich prezentuje, jak nejlépe dovede, vemlouvá se, předvádí se a chlubí se, co dokáže, což je typické pro ego, které chce být dokonalé a dere se dopředu, aby bylo vidět. Jak si vede prostý Bajaja mezi ostatními? Bajaja je rytířům vůkol jen pro smích. Avšak jednooký a němý šašek Bajaja je vždy o krok lepší než přítomní bohatí a chrabří nápadníci – samozřejmě k velké nelibosti přítomných princezniných nápadníků a zejména loupeživého rytíře. Bajaja se svým vzezřením nemůže ostatním rytířům rovnat, přesto vítězí na celé čáře. Kůň ke zkroušenému Bajajovi v roli šaška promlouvá:
„Člověk si dává jméno tím, co dělá.“
Když v tom se ozve princeznin pravý ženich! Už je to tak, přiletěl trojhlavý drak. Tváří v tvář draka všichni princové ve strachu o vlastní život uprchnou, včetně loupeživého rytíře, což je také typické pro již zmiňované ego většiny takzvaných hrdinů, ovšem hrdinů pouze na oko a pro obdiv. Každý z nich si totiž chytře ‚spočítal‘, že souboj s drakem za záchranu princezny představuje příliš velké riziko a proto se jim nevyplatí. Jen jediný Bajaja je ochoten princeznu zachránit i za cenu nejvyšší a to nasazení vlastního života. Je tedy patrné, že Bajaja je pravým hrdinou, který je ochoten svůj úděl protrpět až do konce. Za záchranu přemožením draka Bajaja dostal od princezny druhou věc a to růži. Má již tedy dvě věci, bílý šátek a rudou růži. Avšak Bajaja dbá dobrých rad svého koně a proto musí zůstat nepoznán, skryt a v tajnosti. Opět tedy odjíždí. Za zachránce princezny se vydává loupeživý rytíř, což je v podobě různých podvodů paralela s běžným životem člověka. Princezna si přeje odklad svatby s loupeživým rytířem, a proto volí výběr ženicha dle tradičního zvyku a to hodem jablkem. V soutěži jablko získal opět Bajaja, dostal tedy od princezny již tři věci: a to bílý šátek, rudou růži a jablko.
Pohádka ztvárňuje životní cestu Bajaji, který nejprve obstál v setkání s loupeživými rytíři, aby následně získal svou ženu v podobě princezny a posléze přemohl draka. Nakonec se konala slavná svatba. I v pohádce o Bajajovi bylo zlo potrestáno a dobro zvítězilo. Můžeme vysledovat další variace na tuto pohádku, jako například slavná pohádka Šíleně smutná princezna, ve které se shodně objevuje král, který má krásnou dceru, kterou osvobodí princ, který zapřel svůj vznešený a urozený původ a vydal se do světa jako trhan, který ale jako jediný princeznu zachrání a slaví se šťastná svatba. Zbytek příběhu obou novomanželů se již nezmiňuje, neboť by byl již patrně nudný.
Kritikou je tento snímek podceňovaný, na ČSFD získal pouhých 50%, zřejmě proto, že nabourává nudnou stereotypní představu o kvalitní pohádce. V době svého vzniku se i kvůli rozpočtu nemohl pyšnit hollywoodskými triky (co se týče draka). Tušení draka při jeho příletu je daleko napínavější, než kdyby jej tvůrci ukázali, neboť i v hororech se divák nejvíce bojí toho, co nevidí a nezná. Výtvarník Bohumil Bednář vytvaroval draka údajně do délky 36 metrů! Jako velké plus vyvstává filmařské prostředí, neboť krajina dýchá mystikou lesů a skal. Pohádka je poetická a má tajuplnou atmosféru. Volba neotřelých tváří do hlavních rolí se mi jeví jako šťastná a nenudí mě, nemusí v každé pohádce hrát stále titíž herci (jako tisící pohádka s Libuškou Šafránkovou a Pavlem Trávníčkem). Nevadí mi, že to nejsou prvoplánově krásné typicky šlechtické obličeje, ale spíše méně výrazné, neokoukané a skromné postavy u nás méně známé. Krásná a charismatická Magda Vašáryová se mi v roli princezny líbí. Bajaja sice v pohádce vypadá spíše jako chudý chasník, trhan nebo hloupý Honza, ale to byl zřejmě záměr vytvořit zcela jinou nekonvenční postavu prince, která by konkurovala všem těm „umělým“ krásným princům. Kostýmy sice nejsou přespříliš nákladné a pompézní, ale svým neotřelým vzhledem vystihují skromnost a pokoru hlavních hrdinů. Kostým prince Bajaji jakoby mi připomínal Ladovské ilustrace v knihách od Boženy Němcové. Slovenští herci byli předabováni do češtiny, prince a jeho koně namluvil Petr Štěpánek, Černého prince zas Petr Čepek, drak byl naskučen strýčkem Jedličkou. Tato pohádka sice neprávem nepatří mezi ty nejoblíbenější a nejvyhledávanější Vánoční klasiky, ale mě se líbí a já nemohu jinak než z lásky k pohádkám dát krásných 70%.
Nejnovější komentáře