Pupendo - jeden z posledních kvalitních filmů Jana Hřebejka

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Máme začá­tek osm­de­sá­tých let, zdán­li­vě nezni­či­tel­ný komu­nis­mus je prá­vě v posled­ním dese­ti­le­tí své exis­ten­ce, ale pra­nic tomu nena­svěd­ču­je. Džíny nosí jen ti, co sehna­li bony a honem s nimi utí­ka­li do Tuzexu, na baná­ny se sto­jí sto­me­t­ro­vé fron­ty a dovo­le­ná v Jugoslávii je pro vět­ši­nu oby­čej­ných smr­tel­ní­ků vrcho­lem bla­ha a moder­ních ces­to­va­tel­ských mož­nos­tí. V době, kte­rá kri­ti­kům reži­mu při­ná­še­la pra­cov­ní uplat­ně­ní hlav­ně v kotel­nách sle­du­je­me rodi­ny socha­ře na vol­né noze Bedřicha Máry (Bolek Polívka) a ředi­te­le míst­ní základ­ní ško­ly Míly Břečky (Jaroslav Dušek). Mára je kri­ti­kem reži­mu a jako tako­vý samo­zřej­mě nemá v teh­dej­ší lidově-demokratické kul­tu­ře své mís­to. Proto svůj veli­ký a nevy­u­ži­tý talent utá­pí v alko­ho­lu a se svou ženou Alenou (Eva Holubová) děla­jí v jeho ate­li­é­ru odpor­ně kýčo­vi­tá kera­mic­ká pra­sát­ka, aby měli ale­spoň na jíd­lo a nájem. Své dva syny ale vycho­vá­va­jí s lás­kou a na svém kama­rá­do­vi Břečkovi si vypro­sí umís­tě­ní star­ší­ho nesly­ší­cí­ho syna do nor­mál­ní základ­ní ško­ly. S ním se totiž zna­jí díky Magdě Břečkové (Vilma Cibulková), kte­rá byla, jako teď její dce­ra, Márovou žač­kou. Když jed­nou Bedřich při­ve­de man­žel­ce natruc domů bez­do­mov­ce (Jiří Pecha), ze kte­ré­ho se vyklu­be zne­u­zna­ný kun­sthis­to­rik, začí­ná se odví­jet zvlášt­ní pří­běh o přá­tel­ství, sta­rých i nových boles­tech, lás­ce a (ne)veselé době.

Jan Hřebejk vsa­dil na téměř totož­ný pelíš­kov­ský tým, v čele se scé­náris­tou Petrem Jarchovským, kte­rý již pro­ká­zal obrov­ský cit pro komi­ku i tragi­ku a při tom doká­že respek­to­vat lite­rár­ní před­lo­hu, což je v této „kame­ňá­ko­vé době“ čes­ké­ho fil­mu o to cen­něj­ší. V dal­ší, nemé­ně důle­ži­té řadě, sto­jí v šiku seřa­ze­ní her­ci, kte­ří jed­nou budou legen­da­mi naše­ho fil­mu. Ostatně Bolek Polívka a Eva Holubová jimi už jsou, Jaroslav Dušek, ačko­liv dalo by se říci nová­ček na fil­mo­vém plát­ně, si sta­čil v pár rolích vybu­do­vat sluš­ný základ pro „legen­di­za­ci“ a Vilma Cibulková si rolí Magdy rov­nou bez ostychu řek­la o zařa­ze­ní mezi naše nej­u­zná­va­něj­ší hereč­ky. Nesmím opo­me­nout Pavla Lišku, jehož Vláďa je kou­zel­ná figur­ka, balan­cu­jí­cí ve své hlouposti mezi gro­tesk­nos­tí a sou­ci­tem. Například jeho scé­na s hra­cí dží­no­vou bun­dou vejde mys­lím do dějin čes­ké kome­die. Další tako­vou neza­po­me­nu­tel­nou, ale ved­lej­ší posta­vou je kun­sthis­to­rik Fábera Jiřího Pechy. Tenhle podiv­ný, hod­ný člo­ví­ček, s pohle­dem věr­né­ho base­ta se vám tak dosta­ne pod kůži, že po ces­tě z kina dáte prv­ní­mu bez­do­mov­ci pět­ku na pivo, inu co kdy­by. Kamera Jana Malíře je maleb­ná a zůstá­vá při­tom stej­ně civil­ní a nepod­bí­zi­vá, jako v Musíme si pomá­hat.

Ale zpět k her­cům, kte­ré Hřebejk dove­dl k oje­di­ně­lým výko­nům. Už jsme si zvyk­li, že Bolek Polívka zahra­je de-facto coko­liv a koho­ko­liv, ale tady před­vá­dí svůj vyso­ce nad­stan­dard­ní výkon. S mini­mem pro­střed­ků tu vytvo­řil posta­vu slo­ži­tou, zmí­ta­nou v mlýni­ci exis­ten­ci­ál­ních pro­blé­mů, tla­če­nou z jed­né stra­ny do „kola­bo­ra­ce“ s reži­mem a z dru­hé sen­nou zůstat rov­ný a nepo­ní­že­ný, když chudý. Výbornou spo­lu­hráč­kou je mu Eva Holubová, kte­rá napří­klad ve scé­ně s pojiš­ťo­va­cí úřed­ni­cí sama bere do rukou tah toho­to herec­ké­ho tan­de­mu. Druhý pár na plát­ně, tvo­ře­ný Jaroslavem Duškem a Vilmou Cibulkovou dostá­vá méně pro­sto­ru, ale i ten bez potí­ží sta­čí k podá­ní bra­vur­ní­ho výko­nu obou. Dušek je svým herec­tvím až pře­kva­pi­vě civil­ní a po šíle­ných mode­rá­tor­ských kre­a­cích nedě­lá divá­ko­vi jedi­ný pro­blém mu uvě­řit, že je až para­no­id­ním ředi­te­lem ško­ly, kte­rý záro­veň chce zůstat přes člen­ství v par­ta­ji i sluš­ným člo­vě­kem. Věta, „Já jsem komu­nis­ta, ale jinej!“ z jeho úst zní v prv­ní vte­ři­ně směš­ně, ale pak se dosta­ví mra­ze­ní v zádech. Aby Vilma Cibulková ved­le Duška neza­padla, muse­la ze sebe dostat to nej­lep­ší a to se jí, pod­le mě oprav­du poda­ři­lo. Její výko­ny ve vypja­tých scé­nách jsou tak expre­siv­ní, že jed­no­du­še berou dech a její posta­va (fil­mo­vá) pro mě zna­me­na­la třeš­nič­ku na pupen­dov­ském dor­tu.

Ale abych nemlu­vil jen v super­la­ti­vech. Na kaž­dém fil­mu se najde něja­ký kaz. V prv­ní řadě mě mrze­la kva­li­ta obra­zu, kde je až pří­liš patr­ný pro­ces pře­ve­de­ní z digi­tál­ní kame­ry na celu­loid. Tomu by měli tech­ni­ci a Hřebejk příš­tě jis­tě věno­vat zvý­še­nou pozor­nost, pro­to­že je to ško­da. Dalším kazem (aspoň pro mě) byla ze začát­ku pří­liš­ná doslov­nost, kte­rá si mys­lím je až na ško­du a na někte­ré věci nene­chá divá­ka při­jít samot­né­ho. Ale tím můj výčet kazů kon­čí, tak­že to s nimi zase tak hroz­né neby­lo.

Hřebejk nato­čil skvě­lý film, ne tolik legrač­ní jako Pelíšky a ne tolik váž­ný jako Musíme si pomá­hat. Nečiší z něj sen­ti­ment a nao­pak při­po­mí­ná prav­di­vě a nezleh­če­ně, jaké to teh­dy 80. letech bylo. Skvělé herec­ké obsa­ze­ní a výko­ny. Film, na kte­rý jen tak neza­po­me­ne­te. O tom, jak je těž­ké být úspěš­ný a nestat se při tom ve vlast­ních očích mize­rou.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Pupendo na Kinoboxu.
Autor: Tomáš Trantina
Klec – Bohdalová uvězněna v kleci –  85%
19. dubna 2025Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85%Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, Bohdalová (Vrásky z lásky, Anděl Páně 2, Svatá), kterým…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru –  85%
18. dubna 2025Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru – 85%Film Kawasakiho růže (2009) od uměleckého dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (U mě dobrý, Učitelka, Kráska v nesnázích nebo Musíme si pomáhat), je opět potvrzením úspěšnosti jejich plodné dosavadní spolupráce. Jedná se již o starší film,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film Učitelka – psychologický rozbor
15. dubna 2025Film Učitelka – psychologický rozborJeště bych se jednou vrátila ke komornímu dramatu Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka a ráda bych nabídla pokus o psychologický rozbor. Předem bych předeslala, že Zuzna Mauréry ztvárnila svou učitelku zcela věrohodně, asi nejsem zdaleka jediná,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Učitelka – lekce z manipulace – 75%
14. dubna 2025Učitelka – lekce z manipulace – 75%Komorní psychologické drama Učitelka (2016) režiséra Jana Hřebejka se mi trefilo do noty a rezonuje svou nadsázkou s rytmem vývoje dnešní doby. Snímek se snaží zachytit úskalí manipulace skryté za vtíravost, vlídná slova, úsměvy a lži, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jaroslav Dušek odkrývá Tajemství smrti
1. listopadu 2024Jaroslav Dušek odkrývá Tajemství smrtiV době, kdy je většina členů českého filmového rybníčku na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, vchází do širší distribuce, nikým takřka nezaznamenán snímek režiséra Viliama Politkoviče Tajemství smrti. A ačkoliv tu tuto novinku velice nedávno komentovala…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tajemství smrti - Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče - 60%
30. října 2024Tajemství smrti - Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče - 60%TAJEMSTVÍ SMRTI: Kontroverzní dokument Viliama Poltikoviče U příležitosti svátku mrtvých vstupuje do kin odvážný duchovní snímek Viliama Poltikoviče s názvem Tajemství smrti, kterým provází v roli komentátora herec Jaroslav Dušek známý svým alternativním zaměřením. Tento poněkud…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kocék

Za mě je Pupendo vo tří­du vět­ší prdel než Pelíšky, hlav­ně Liška je luxus­ní 🙂

Radovan Voříšek

Vyzdvihuji scé­ny:
Hádka - kdy se hlav­ní hrdi­no­vé dozví, že jsou jme­no­vá­ni na Hlasu Ameriky - úžas­ně sofis­ti­ko­va­né.
Fyzikální měře­ní výš­ky škol­ní­ho okna - mís­to před­mě­tu letí dolů stop­ky
Něžné obra­zy zami­lo­va­né začí­na­jí­cí sochař­ky do hlav­ní­ho hrdi­ny a její vystříz­li­vě­ní
Vojenské his­tor­ky v podá­ní Lišky, to bylo napros­to přes­né, živě si vzpo­mí­nám jak se cho­va­li klu­ci, kte­ří šli do civi­lu ...
Pojišťovačka Gabalová pří­jde pro­vě­řo­vat pojist­nou udá­lost (poté násle­du­je asi nej­krás­něj­ší obraz celé­ho fil­mu - mis­tr Polívka s Paní Holubovou sedí ved­le sebe v ate­li­é­ru)
A závě­rem chci pod­trh­nout geni­ál­ní výkon uči­tel­ky v podá­ní Hany Seidlové, kte­ré jsem uvě­řil kaž­dé ges­to, pohled, pohyb... soci­a­lis­tic­ké uči­tel­ky.

Kritik Kritiků

Hned v úvo­du nesmys­ly o něja­kém komu­nis­mu, kte­rý ve sku­teč­nos­ti nikdy ani­kde nee­xis­to­val. Zbytek radě­ji ani nečtu. Co čekat od něko­ho, kdo je zma­ni­pu­lo­va­ný nesmy­sl­nou pro­pa­gan­dou a tupě opa­ku­je his­to­ric­ké výmys­ly ?!

negr

se dement?

Naposledy upraveno 1 rok před uživatelem negr