Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Recenze filmu „The Gray Man“: Praha je v blockbusteru Netflixu velkolepá

Recenze filmu „The Gray Man“: Praha je v blockbusteru Netflixu velkolepá

Photo © Netflix
Photo © Netflix

Praha dostává pořádně zabrat v akčním filmu The Gray Man, který se v českém hlavním městě natáčel loni v létě a dnes debutuje na Netflixu. Českou policii kosí kulky, létají dlažební kostky a chudák tramvaj 11 je vyhozena do povětří a vykolejena během jedné z nejlepších akčních sekvencí, které letos uvidíte.

The Gray Man představuje Ryana Goslinga v roli Sierry 6 – jmenuje se tak proto, že ho unesli jako agenta 007, žertuje – odsouzeného, který si odpykává dvě desetiletí ve vězení, dokud ho nenajme agent CIA Fitzroy (Billy Bob Thornton), aby přišel pracovat jako titulní agent: duch na jedno použití vycvičený vládou k plnění nebezpečných a morálně pochybných misí mimo síť.

Dvacet let po svém naverbování se Six ocitá v Bangkoku a je pověřen úlisným novým šéfem CIA Dennym Carmichaelem (Regé-Jean Page), aby zlikvidoval cíl dříve, než zmíněný cíl stihne prodat cenná vládní data. Když však Six po přestřelce konfrontuje cíl (Callan Mulvey), ukáže se, že je to Sierra 4… zrazený agent s důkazy o pochybeních CIA na flash disku, který předá 6.

Šestka cítí, že je to napsáno na zdi, odmítne schůzku s Carmichaelem a s pomocí Ftizroye, nyní již vysloužilého agenta, se z Bangkoku dostane. Carmichael mezitím najme bezohledného soukromého dodavatele Lloyda Hansena (Chris Evans), aby 6pronásledoval po celém světě. Aby se dostal na stopu 6, Hansen unese Fitzroye i jeho mladou neteř (Julia Butters).

A to je v podstatě celý děj Šedého muže, který je na podobné poměry až odzbrojujícím způsobem přímočarý: 6 se někde objeví, Hansen nebo jeho gorily ho dostihnou a po delší akční sekvenci se vydá na další místo.

Po cestě Goslingova postava spojí síly s legální agentkou CIA, která vycítí, že její nadřízení mají něco za lubem (hraje ji Ana de Armas), setká se s vysloužilou šéfkou britské agentury, která mu pomůže vysvětlit, co je na flash disku (Alfre Woodard), nechá se podrazit německým padělatelem dokumentů (Wagner Moura), konfrontuje se s Carmichaelovou pravou rukou (Jessica Henwick) a jde na ruku osamělému vlkovi zabijákovi (Dhanush).

Není moc důvodů, proč se zajímat o cokoli, co se v The Gray Man děje, ale svižné vyprávění režisérů Joea a Anthonyho Russoových (Avengers: Infinity War a Endgame) pomáhá odvést pozornost od jednoduchosti scénáře. Přesto by si člověk mohl přát, aby tento špionážní film ze skutečného života bral věci vážněji než komiksový blockbuster; destruktivní akční sekvence The Gray Man se zdají odehrávat bez větších následků, zatímco jeho postavy nevynechají jedinou příležitost k odlehčenému vtípku.

The Gray Man pomáhá držet nad vodou i hvězdné obsazení. Goslingovo nenucené charisma nás udržuje v napětí, které by jinak mohlo být nedotaženou rolí, a s Evansovou postavou si vytvoří skutečný krysí konkurenční vztah; jejich vrcholná bojová scéna se opravdu vyplatí, dokud najednou není.

Evans také září, když hraje proti typu bezohledného Hansena, i když postava působí jako příliš jednotvárný psychopat: je příliš nevýrazně zlý na to, abychom ho skutečně nenáviděli. Dhanushův zkušený zabiják s morálním kompasem je mnohem zajímavějším padouchem; bohužel během vyvrcholení z filmu prostě odejde. A přestože tu má Ana de Armas mnohem víc práce než ve filmu Není čas zemřít a v podobné roli, zanechává mnohem menší dojem; scénář jako by se ostýchal dát jí vůbec nějakou charakteristiku.

Skutečnou hvězdou je ale Praha. Děj The Gray Man se přesouvá z Bangkoku do Chiang Mai, Baku, Vídně, Berlína a Prahy, ale česká metropole hraje ve všech zmíněných lokacích; místní diváci si přijdou na své při ustavujících záběrech s místními pamětihodnostmi, které o sobě tvrdí, že pocházejí z různých míst světa. Mimochodem, pochvala patří tvůrcům za ty květnaté úvodní záběry jako z Evil Dead natočené z dronu, které zachycují rozsáhlé plochy města a otřásají obvyklými situacemi.

Klimatické scény, odehrávající se na chorvatském hradě, se natáčely na zámku Chantilly u Paříže a krátká sekvence na tureckém venkově vypadá, jako by byla natočena v Kalifornii; interiéry se mezitím z velké části natáčely v losangeleském studiu.

Zatímco úvodní scéna v Bangkoku a vrcholná akce v Chorvatsku se odehrávají v mlhavé, kalné noci, veškerá pražská akce se odehrává pod jasným letním sluncem. Rozsáhlá sekvence odehrávající se v českém hlavním městě obsahuje vybuchující žižkovský byt, přestřelku před Rudolfinem s Goslingovou postavou připoutanou k lavičce a sekvenci honičky s ujíždějící tramvají, která zahrnuje několik městských čtvrtí a v níž je vidět pražský č. 1. 11 zasypána kulkami a dokonce i raketami. (Více podrobností o místech natáčení Šedého muže v Praze najdete v předchozích článcích).

Tato slam-bang sekvence, realizovaná z velké části pomocí praktických efektů mimo záběrů na pražskou architekturu rozbitou na kusy, je skvěle choreograficky zvládnutá a provedená a je bezpochyby největším vrcholem filmu. Je to možná také nejlepší využití Prahy v hollywoodském blockbusteru a okamžitě dělá z Šedého muže klasiku mezi filmy natočenými v českém hlavním městě bez ohledu na případné příběhové nedostatky.

Šedý muž, propagovaný jako dosud nejdražší film Netflixu, je nepopiratelně vybroušený a zcela poutavý, ačkoli stejně jako většina nabídky této streamovací služby působí spíše jako zábava na jedno použití než jako filmová událost. Obzvlášť neuspokojivé jsou závěrečné scény, které spíše připravují potenciál pro pokračování, než aby poskytly důstojné rozuzlení událostí tohoto filmu. Vzhledem k tomu, že Netflix letos čelí vážným výzvám, se teprve ukáže, zda se tato pokračování uskuteční.

Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?