Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Děti moje | The Descendants [65%]

• SK název

Deti moje

Komedie / Drama
USA, 2011, 115 min

Režie:

Alexander Payne

George Clooney je jed­ním z mála her­ců, kte­ří se dají pova­žo­vat za komerč­ní jis­to­tu. Ví jak si vybí­rat role a má dosta­teč­ně obsáh­lou fanouš­kov­skou základ­nu na to, aby sám utá­hl i slab­ší film. Samozřejmě ve svém port­fo­liu má jed­nu z nej­vět­ších šíle­nos­tí posled­ních dva­ce­ti let, Batman a Robin, nicmé­ně tenhle chlá­pek, co to dotá­hl z tele­viz­ní obra­zov­ky až na jed­nu z nej­vět­ších hvězd Hollywoodu, si v posled­ní době vybí­rá mini­mál­ně divác­ky zají­ma­vé role. Jednou z tako­vých má být prá­vě hlav­ní hrdi­na ve sním­ku Děti moje. Ano je tu dal­ší letoš­ní kan­di­dát na Oscara za nej­lep­ší sní­mek. Má sní­mek s pěti nomi­na­ce­mi co nabíd­nout nebo je to jen zby­teč­ně nafouk­lá bub­li­na a hra­ní na city aka­de­mi­ků?

Matt King se živí jako práv­ní porad­ce na Havaji. Ráj, jako to uka­zu­jí v tele­vi­zích, to ale úpl­ně není. Stěžovat si ale úpl­ně nemů­že. To se však ale v moment neho­dy jeho man­žel­ky změ­ní. Matt, kte­rý se v posled­ní době věno­val spí­še prá­ci, než své rodi­ně, zjiš­ťu­je, že i přes usi­lov­nou péči léka­řů, jeho man­žel­ka se z kóma­tu již nepro­be­re. Je před ním neleh­ký úkol, musí se opět sblí­žit se svý­mi dvě­ma dce­ra­mi, aby tuto situ­a­ci  spo­leč­ně pře­ko­na­li a ozná­mit tuto nera­dost­nou novi­nu blíz­kým přá­te­lům. To ovšem ješ­tě netu­ší, že se mu jeho život začne hrou­tit pod ruka­ma, když začne zjiš­ťo­vat, co všech­no se dělo za jeho zády, zatím­co smě­řo­val své pre­fe­ren­ce smě­rem k prá­ci.

S Dětmi je tro­chu pro­blém. Ono nebrat rodin­né dra­ma jako zále­ži­tost urče­nou pro to, aby se hlav­ně zalí­bi­la aka­de­mi­kům je cel­kem pro­blém ( a to si počkej­te na Neuvěřitelně hla­si­tě a nesmír­ně blíz­ko).  Ale prá­vě u Dětí by to byla mož­ná ško­da, brát je jen jako pro­dukt šitý na míru aka­de­mii. Příběh otce, kte­rý za dras­tic­kých okol­nos­tí pro­jde pro­mě­nou osob­nos­ti je sice v rám­ci ori­gi­na­li­ty poně­kud vyčpě­lý, nicmé­ně díky solid­ní­mu herec­ké­mu pro­je­vu George Clooneyho je poměr­ně zají­ma­vé ho sle­do­vat.

Co už tak zají­ma­vé není, je sna­ha se zalí­bit. Ta je tu bohu­žel cítit až pře­hna­ně moc. Tvůrci se vás tedy sna­ží neu­stá­le ata­ko­vat vše­mož­ný­mi obra­zo­vý­mi prv­ky i zvu­ko­vým dopro­vo­dem, abys­te náho­dou neza­po­mně­li, že tady jde hlav­ně o tu Havaj. Jako by vám to domo­ro­dé obsa­ze­ní kro­mě něko­li­ka Američanů, hra­jí­cích si na domo­ro­dé Havajce neří­ka­lo samo. Ten vět­ší pro­blém jsou ale vcel­ku před­ví­da­tel­né dějo­vé zvra­ty, pře­hna­né vyu­ží­vá­ní ste­re­o­ty­pů u postav a cel­ko­vě tako­vá for­ma kari­ka­tu­ry s váž­nou tvá­ří.

Ale abych nebyl jen za toho urý­pa­né­ho člo­vě­ka. I přes­to všech­no ale Děti moje totiž nejsou špat­ný film. Ovšem spí­še než skvě­lé rodin­né dra­ma je tu lehce nad­prů­měr­ná zále­ži­tost, kte­rá nabí­zí osvěd­če­ný mix kla­sic­kých postu­pů, něko­li­ka sluš­ných a něko­li­ka otřes­ných herec­kých výko­nů. Děti moje jsou tak fil­mem podob­né­ho raže­ní jako loň­ské Děcka jsou v poho­dě, kte­ré kla­de men­ší důraz na zába­vu a spí­še se zamě­řu­je na sbli­žo­vá­ní otce se svý­mi dce­ra­mi. A ješ­tě jed­na věc. Závěr, ačko­liv je poměr­ně obvyk­lý a oče­ká­va­ný, je parád­ní!

George Clooney dává dohro­ma­dy rodi­nu. Děti moje jsou sluš­né rodin­né dra­ma, kte­ré nabí­zí pře­hlíd­ku ově­ře­ných klišé, zave­de­ných postu­pů a obvyk­lých pro­blé­mů. I přes­to však divá­ka poba­ví, Clooney coby stár­nou­cí otec fun­gu­je pře­svěd­či­vě a celé to tak nějak jed­no­du­še fun­gu­je. Nezapomenutelná zále­ži­tost se neko­ná, nicmé­ně sluš­ný film Děti moje jsou.

Hodnocení

65%

Podívejte se na hodnocení Děti moje na Kinoboxu.