Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Interstellar [70%]

Interstellar [70%]

Jméno Christophera Nolana dnes pat­ří mezi ty nej­zvuč­něj­ší v Hollywoodu. Stačí se podí­vat na jeho fil­mo­gra­fii zahr­nu­jí­cí sním­ky jako Temný rytíř, Dokonalý trik, Memento nebo tře­ba Počátek a je hned jas­né, proč tomu tak je. Spolu se svým bra­t­rem Jonathanem Nolanem tvo­ří doce­la úder­né scé­náris­tic­ké duo, kte­ré doká­za­lo vždy při­jít se zají­ma­vým nápa­dem, kte­rý pak Christopher pře­ta­vil ve fil­mo­vou udá­lost roku. A něčím tako­vým se sna­ží být i jejich novin­ka Interstellar, kte­rá divá­ky zatáh­ne za hra­ni­ce naší Sluneční sou­sta­vy ve sna­ze o záchra­nu lid­stva. Povedlo se i ten­to­krát, nebo je Nolanova novin­ka prv­ním pře­šla­pem v jeho kari­é­ře?
Lidstvo vymí­rá. Díky zhor­še­ným pří­rod­ním pod­mín­kám, píseč­ným bou­řím a šíří­cím se náka­zám země­děl­ských zplo­din se popu­la­ce Země radi­kál­ně zre­du­ko­va­la a poma­lu hla­do­vě­jí­cí civi­li­za­ce se mar­ně sna­ží najít řeše­ní otáz­ky jak zachrá­nit sko­mí­ra­jí­cí lid­stvo před úpl­nou záhu­bou. Jako jedi­ná šan­ce na záchra­nu se tak jeví vesmír­ná mise Endurance ame­ric­ké NASA, kte­rá hod­lá poslat skr­ze čer­ví díru kou­sek od pla­ne­ty Saturn vesmír­né pla­vi­dlo, kte­ré se s její pomo­cí pře­su­ne do jiné gala­xie, kde jsou poten­ci­ál­ně oby­va­tel­né pla­ne­ty, na kte­rých by lid­stvo po zká­ze Země moh­lo pře­žít. Posádku teo­re­ti­ků dostá­vá na sta­rost kdy­si slib­ný pilot Cooper (Matthew McConaughey), kte­rý tak činí pře­de­vším pro­to, aby zachrá­nil své děti před téměř jis­tou zhou­bou. Jak se ale brzy uka­zu­je, podob­ná mise je dale­ko rizi­ko­věj­ší, než by se moh­lo na prv­ní pohled zdát a i drob­ná chy­ba může být tím, co bude zna­me­nat konec lid­ské civi­li­za­ce.
Vážně jsem moc chtěl. Chtěl jsem abych byl sme­ten tím, jak opět nakouk­nu pod poklič­ku jed­no­ho z nej­lep­ších fil­ma­řů sou­čas­nos­ti. Zároveň jsem se ale sna­žil mír­nit svá oče­ká­vá­ní, abych nebyl pří­pad­ně pří­liš vyhy­po­va­ný a na moje při­je­tí sním­ku to pak nemě­lo dras­tic­ké dopa­dy. I tak ovšem musím kon­sta­to­vat, že jsem z nové­ho poči­nu své­ho oblí­be­né­ho fil­ma­ře vel­mi na roz­pa­cích a nebál bych se jej ozna­čit, ale­spoň čás­teč­ně, za zkla­má­ní. Nějak se totiž na onu chvá­lu této science ficti­on výpra­vy nemo­hu nala­dit. Rozhodně ne po téměř třech hodi­nách v její spo­leč­nos­ti.
Problém je totiž už od zákla­du sta­no­ve­ný ve scé­ná­ři. Interstellar se totiž sna­ží být jakým­si obsáh­lým vesmír­ným bloc­kbus­te­rem s lehce filo­zo­fic­kým pře­sa­hem, kte­rý na jed­né stra­ně mož­ná až pří­liš čer­pá z růz­ných kla­sik, pře­de­vším pak 2001: Vesmírná ody­sea, a na stra­ně dru­hé bere vše mož­ná až pří­liš pří­mo­ča­ře, zjed­no­du­še­ně a mís­ty až tro­chu hlou­pě. Prostě v momen­tě kdy začne­te tro­chu pře­mýš­let nad tím, co se vám vlast­ně sna­ží Nolan sním­kem sdě­lit a co se vlast­ně na plát­ně děje, celý ten impo­zant­ní kine­ma­to­gra­fic­ký záži­tek začí­ná trpět. Když potom začne sní­mek vrst­vit opa­ku­jí­cí se moti­vy, kte­ré sice moh­ly fun­go­vat jed­nou nesmír­ně efek­tiv­ně, ale v repe­ti­ci pozbý­va­jí smy­sl. Například opa­ku­jí­cí se nelo­gic­ké cho­vá­ní někte­rých lidí či nad­měr­né opa­ko­vá­ní bás­ně Dylana Thomase, kte­rá ač efek­tiv­ní jed­nou či dva­krát, napo­čtvr­té ve fil­mu už tro­chu otra­vu­je. Zvláště při pou­ži­tí při jed­né klí­čo­vé scé­ně, kdy její uži­tí hra­ni­čí až s dělá­ním z divá­ků blb­ce. Scénář navíc podrá­ží mís­ty nohy i skvě­lé­mu herec­ké­mu ansám­blu, kte­ré­mu vévo­dí až s doko­na­los­tí hra­ni­čí­cí Matthew McConaughey, kte­rý zde co chví­li doka­zu­je proč se v posled­ní době vyšvi­hl mezi Hollywoodskou špič­ku.
Audiovizuální strán­ka fil­mu pat­ří samo­zřej­mě k tomu nej­lep­ší­mu, co se v posled­ní době dosta­lo do kin, i když vizu­ál­ní orgie ve vesmí­ru jaké před­ved­la tře­ba také letoš­ní Gravitace Alfonse Cuaróna se tady až na pár scén pří­liš neko­na­jí. Ona cel­ko­vá uvě­ři­tel­nost sním­ku se sna­ží hrát na podob­nou lin­ku, se kte­rou ope­ro­val tře­ba pár let sta­rý sní­mek Dannyho Boylea Sunshine. A na tom­to mís­tě by se mož­ná dalo pole­mi­zo­vat, proč prá­vě Sunshine mno­ho lidí za klišé a mož­ná až pří­liš zjed­no­du­šo­va­né filo­zo­fic­ké otáz­ky vel­ká část pub­li­ka str­ha­la, zatím­co Interstellar vyná­še­jí do nebes, byť dělá to samé a v někte­rých momen­tech ješ­tě dale­ko oka­tě­ji a nuce­ně­ji.
Snímek nicmé­ně ope­ru­je s vyni­ka­jí­cí kame­rou Hoyte Van Hoytemy a nesku­teč­ně sil­ným a atmos­fe­ric­kým soun­d­trac­kem Hanse Zimmera, kte­rý před­ve­dl jed­nu z nej­lep­ších kom­po­zic svo­jí kari­é­ry za posled­ní roky. Tedy to pla­tí do momen­tu, kdy vám dojde, že ona pově­do­most hudeb­ních moti­vů není náhod­ná a jed­ná se opět o vykrá­dač­ku hned něko­li­ka auto­rů, pře­de­vším pak na mys­li hod­ně vychá­zí prá­ce Philipa Glasse, pře­de­vším pak jeho tvor­ba k doku­men­tům Godfreye Reggia. Nebudu ovšem popí­rat, že se hud­ba k fil­mu hodí napros­to doko­na­le a tvo­ří pospo­lu napros­to nesku­teč­ně půso­bi­vý audi­o­vi­zu­ál­ní odkaz, kte­rý vám v mys­li zůsta­ne ješ­tě hod­ně dlou­ho. I když se tedy musím při­znat, že na mno­ha mís­tech pro­pí­ra­né nad­še­ní z IMAXové ver­ze sním­ku (v tom­to for­má­tu je nato­če­na až tře­ti­na sním­ku), se u mě nedo­sta­vi­lo a spí­še bych dal před­nost, kdy­by Nolan zvá­žil při pro­duk­ci tře­ba i Dolby Atmos, kte­ré by sním­ku roz­hod­ně pro­spě­lo.
Ve výsled­ku je tak dojem z novin­ky Christophera Nolana hod­ně roz­pa­či­tý. Možná jen pat­řím mezi pří­liš rýpa­vé obe­cen­stvo, nebo to bude tím, že ten­to­krát se pros­tě dal­ší kle­not jed­no­du­še nezro­dil. Obsáhlá, sluš­ně nato­če­ná, výbor­ně ozvu­če­ná a skvě­le zahra­ná sci-fi, kte­rá ale padá na nevy­rov­na­ném a nepří­liš ply­nu­le běží­cím scé­ná­ři, kte­rý kom­bi­nu­je fil­mař­skou geni­a­li­tu a doko­na­lost s klišé, ste­re­o­ty­py a hloupost­mi kte­ré zane­cha­jí hoř­kou pachuť. Naneštěstí ani na svo­ji poměr­ně dlou­hou sto­páž nestí­há toto vel­ko­le­pé sci-fi nudit a pořád se jed­ná o tak oje­di­ně­lou zále­ži­tost, že si vaši pozor­nost roz­hod­ně zaslou­ží. Jen neče­kej­te dal­ší výraz­ný zápis do zla­té­ho fon­du svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie, spí­še jen solid­ně nato­če­ný vel­ko­le­pý bloc­kbus­ter s filo­zo­fic­kým pře­sa­hem, kte­rý má do geni­a­li­ty a nápa­di­tos­ti pře­de­šlých fil­mů toho­to tvůr­ce tro­chu dál, než by bylo zdrá­vo. Pořád je to ovšem v nabíd­ce kin v posled­ních týd­nech více­mé­ně jas­ná vol­ba.

Asi budu ten­to­krá­te v drti­vé men­ši­ně, ale i přes­to, že pat­řím k fanouškům Christophera Nolana, odmí­tám dávat vyš­ší hod­no­ce­ní. Tahle téměř tří­ho­di­no­vá vel­ko­le­pá sci­fi totiž zkrát­ka nedo­sa­hu­je tak výji­meč­ných kva­lit, jako pře­de­šlé fil­my toho­to tvůr­ce. Skvělá kame­ra a nesku­teč­ně půso­bi­vý soun­d­track Hanse Zimmera (i když je to nesku­teč­ně oči­vid­ná vykrá­dač­ka při­nejmen­ším něko­li­ka skla­da­te­lů, pře­de­vším pak Philipa Glasse), výteč­ná atmo­sfé­ra a skvě­lé herec­ké výko­ny. Na dru­hé stra­ně ale také jed­no­du­chost, mís­ty až klišé a pře­de­vším hloupost a bez­du­ché opi­so­vá­ní od kla­sik, kte­ré nejde ozna­čit za homage. To co zůsta­ne je tak sil­ně nad­prů­měr­né sci-fi, kte­ré zane­chá roz­pa­či­té dojmy. A to je ško­da, když se jed­ná o film takhle význam­né­ho tvůr­ce, kte­ré­mu napros­to herec­ky vlád­ne Matthew McConaughey.

Podívejte se na hodnocení Interstellar na Kinoboxu.

20% Vesmír
20% Christopher Nolan
20% Působivý soun­d­track
20% Skvělé herec­ké výko­ny
20% Hloupost
Interstellar
Sci-Fi / Dobrodružný / Mysteriózní
USA / Velká Británie, 2014, 169 min

Režie: Christopher Nolan
Scénář: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, John Lithgow, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, Mackenzie Foy, Topher Grace, Leah Cairns, David Oyelowo, Bill Irwin, Liam Dickinson, David Gyasi, Timothée Chalamet, Matt Damon, Collette Wolfe

Česko V kinech od: 06.11.2014 Warner Bros. CZ
Slovensko V kinech od: 06.11.2014 Continental
USA V kinech od: 07.11.2014 Paramount Pictures