Lída Baarová [35%]

rp KRR5c9a36 LidaBarovatrailer.jpgrp KRR5c9a36 LidaBarovatrailer.jpg
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Moc čes­kých vel­ko­fil­mů v kinech roč­ně nena­jde­te. Ono pod­mín­ky pro nato­če­ní náklad­ných pro­duk­cí u nás zrov­na nejsou ty nej­lep­ší a mnoh­dy je na nato­če­ní prá­vě tako­vých sním­ků potře­ba roz­po­čet hned něko­li­ka typic­ky čes­kých kome­dií, kte­ré zpra­vi­dla býva­jí komerč­ně úspěš­něj­ší. Čas od času to ale přes­to někte­ří odváž­liv­ci zku­sí. Tím nej­no­věj­ším je osvěd­če­ný reži­sér Filip Renč, kte­rý si na paškál vzal por­trét jed­né z nej­kon­tro­verz­něj­ších here­ček čes­ké­ho a čes­ko­slo­ven­ské­ho fil­mu, Lídy Baarové. Jak dopa­dl hvězd­ně obsa­ze­ný živo­to­pis­ný film, kte­rý nedáv­no vstou­pil do vět­ši­ny čes­kých kin?


Příběh Lídy Baarové (Táňa Pauhofová) je ten o úspě­chu i pádu. Jako mla­dá hereč­ka zís­ka­la poměr­ně rych­le slá­vu a věhlas v domá­cím Československu a tak pozván­ka do zahra­ni­čí na sebe nene­cha­la dlou­ho čekat. Jenže prá­vě ta se hereč­ce sta­la osud­nou. Díky její­mu půva­bu si ji němec­ký fil­mo­vý prů­my­sl oblí­bil a Lída upou­ta­la i pozor­nost nej­vyš­ších před­sta­vi­te­lů nové­ho nacis­tic­ké­ho reži­mu v Německu. Své sym­pa­tie ji začal pro­je­vo­vat i sám říš­ský minis­tr pro­pa­gan­dy Joseph Goebbels (Karl Markovics) a Lídě tyto pozor­nost neby­la nepří­jem­ná. Díky této zná­mos­ti její kari­é­ra ješ­tě více rost­la. Jenže násle­du­jí­cí milost­ný poměr se pro­mě­nil v hrát­ky s ohněm, kte­ré nako­nec něko­ho spá­lí... 

Tak a je to tady. Renč dotla­čil do kin jeden ze dvou letoš­ních vel­kých fil­mů a vět­ši­ně lidí bohu­žel zbu­dou tak ako­rát oči pro pláč. Proč? Inu mož­ná pro­to, že mu sní­mek doce­la výraz­ně roz­pa­dá pod ruka­ma a z oče­ká­va­né a náklad­né výprav­né podí­va­né je nako­nec jen téměř dvou­ho­di­no­vá kos­tým­ní fraš­ka, kte­rá doplá­cí na to, že vlast­ně úpl­ně neví, čím chce být. Daleko dras­tič­těj­ší a pro film význam­něj­ší je chy­ba toho, že jed­not­li­vé prv­ky fil­mu spo­lu ale ani na moment nefun­gu­jí. 
Historická novin­ka totiž už od prv­ních vte­řin začí­ná vrst­vit prv­ky z jed­not­li­vých žánrů a módů pro­duk­ce fil­mů jak na běží­cím páse a při­tom stí­há hned od těch­to momen­tů také udi­vo­vat svo­ji vizu­ál­ní strán­kou. Až na něko­lik momen­tů totiž Renč sní­má pomo­cí kame­ra­ma­na Petra Hojdy akci tak podiv­ným způ­so­bem, že se vytrá­cí jaká­ko­liv fil­mo­vá ilu­ze či atmo­sfé­ra a tahle pře­váž­ně kos­tým­ní vzta­ho­vá eska­pá­da se pro­mě­ňu­je v něco jako laci­nou tele­no­ve­la, kte­rá je pro­klá­dá­na pře­hna­ně váž­nou diva­del­ní insce­na­cí, zatím­co si reži­sér jede svo­je feti­še kte­ré se roz­pro­stí­ra­jí od pra­hů rodin­né kome­die až po béč­ko­vé thrille­ry a film noir. Bohužel ani jed­na z těch­to strá­nek ve fil­mu vlast­ně nefun­gu­je, čemuž nepo­má­há ani do extré­mů zahna­ná hudeb­ní slož­ka, kte­rá byť je na vyso­ce kva­lit­ní úrov­ni, je tak zby­teč­ně pře­hna­ně dra­ma­tic­ká, že se tomu člo­věk musí až mís­ty smát. 
To se ovšem týká i herec­kých před­sta­vi­te­lů. Množství herec­ké­ho poten­ci­á­lu a slav­ných tvá­ří je ve fil­mu nebý­va­le vyso­ké, nicmé­ně až na jed­no­ho před­sta­vi­te­le je to všech­no na úrov­ni diva­del­ních spol­ků z dol­ní pol­ní. Tuhle neza­u­ja­té, tuhle pře­hna­ně dra­ma­tic­ké ale v cel­ku nevy­rov­na­né a hlou­pě poda­né. Paradoxem je, že z toho množ­ství her­ců a here­ček pro mě vyční­vá jen Pavel Kříž. Trochu nechá­pu kri­ti­ku jeho posta­vy, neboť v jeho podá­ní je říš­ský vůd­ce pří­jem­ně bar­vi­tý s parád­ně poda­nou mimi­kou a i pohy­by těla. Díky tomu všech­ny tři scé­ny ve kte­rých se obje­ví ve výraz­něj­ší roli nekom­pro­mis­ně kra­de pro sebe. A to říkám jako člo­věk, kte­rý jej moc nemu­sí a o jeho herec­kých schop­nos­tech nemá val­né míně­ní. A prá­vě on jako jedi­ný mi utkvěl v pamě­ti, pro­to­že v jeho výko­nu a před­ve­de­ní jed­né z nej­vý­raz­něj­ších osob­nos­tí his­to­rie neshle­dá­vám chy­bu. 
Samozřejmě vše je limi­to­vá­no špat­ným, ale váž­ně špat­ným scé­ná­řem. Ten posta­vy mění v hloupé kari­ka­tu­ry odří­ká­va­jí­cí pře­pá­le­né repli­ky, což je pod­po­ře­no ješ­tě hod­ně nad­sa­ze­ným post­syn­chro­nem v pří­pa­dě zahra­nič­ních her­ců. Ve výsled­ku tak nako­nec zůstá­vá rozum stát nad tím, co vlast­ně tahle his­to­ric­ká sran­da divá­kům před­vá­dí jako seri­oz­ní podí­va­nou o kon­tro­verz­ní osob­nos­ti čes­ké kul­tu­ry. 
Lída Baarová je zkrát­ka prů­ser, proč cho­dit kolem hor­ké kaše. Filip Renč nato­čil za hod­ně peněz málo muzi­ky a i to málo co divá­kům nako­nec v kině před­ve­dl, se kva­li­tou vyrov­ná šuma­řům z těch dale­ko méně náklad­ných pro­duk­cí. Film podiv­ný svým ucho­pe­ním, vizu­ál­ním zpra­co­vá­ním, herec­kým podá­ním i sty­lis­tic­ký­mi roz­hod­nu­tí­mi, kte­ré v rám­ci pro­duk­ce padly. Ten kdo jde na film jen pro­to, aby viděl své oblí­be­né čes­ké tvá­řič­ky v dobo­vých kuli­sách a kos­tý­mech, ten si své najde. Kdo však od toho­to poči­nu čekal dal­ší zásad­ní sní­mek tuzem­ské kine­ma­to­gra­fie, ten bude šered­ně zkla­mán. Lída Baarová není totiž ve výsled­ku nic jiné­ho, než jen důkaz toho, že i talen­to­va­ní tvůr­ci se mohou pro­mě­nit v mizer­né šuma­ře, kte­ří doká­ží pře­pá­lit a zako­pat téměř kaž­dý nápad, jaký byl do toho­to fil­mu vne­sen. Takhle geni­ál­ně špat­ný film tu zkrát­ka už dlou­ho nebyl.         
Filip Renč a jeho stu­die jak uto­pit hro­ma­du peněz a uká­zat zho­la nic. Lída Baarová Sice není vylo­že­ně špat­ným fil­mem a někte­ré prv­ky z toho­to čes­ké­ho vel­ko­fil­mu pře­kva­pi­vě doce­la fun­gu­jí, avšak tyto prv­ky spo­lu vzá­jem­ně nefun­gu­jí a tak se tahle téměř dvou­ho­di­no­vá his­to­ric­ká podí­va­ná mění v pře­stře­le­nou šíle­nost, kte­rá vlast­ně neví čím chce být. Herci nehra­jí, jen odří­ká­va­jí, kame­ra je zre­du­ko­vá­na na úro­veň laci­né tele­no­ve­ly a všech­no půso­bí tak moc umě­le a hlou­pě až hrůza. O to víc do očí bijí­cí jsou momen­ty, kdy se Renč se svým vele­dí­lem sna­ží jít o něco hlou­bě­ji. Pro nená­roč­né kon­zu­men­ty mož­ná obstoj­ná zába­va, nicmé­ně pokud k tomu­to fil­mu máte ale­spoň něja­ká oče­ká­vá­ní, po pro­jek­ci roz­hod­ně nad­še­ni nebu­de­te. 

 Koktejl: 

20% Nacisti
20% Filmový prů­my­sl
10% Rozdělená spo­leč­nost
50% Přepálená kos­tým­ní fraš­ka

Lída Baarová
(Devil’s Mistress)
Životopisný / Drama / Romantický
Česko, 2016, 110 min

Režie: Filip Renč

Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková, Evženie Nízká, Hana Vagnerová, Matěj Dadák, Karel Dobrý, Petr Halberstadt, Jan Slovák, Igor Bareš, Jiří Jurtin, Jan Lepšík, Kateřina Klausová, Christian Harting, Viktor Preiss, Martin Stránský
Střih: Luděk Hudec
Masky: Jana Radilová

Podívejte se na hod­no­ce­ní Lída Baarová na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře