Lída Baarová [35%]

rp KRR5c9a36 LidaBarovatrailer.jpgrp KRR5c9a36 LidaBarovatrailer.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Moc čes­kých vel­ko­fil­mů v kinech roč­ně nena­jde­te. Ono pod­mín­ky pro nato­če­ní náklad­ných pro­duk­cí u nás zrov­na nejsou ty nej­lep­ší a mnoh­dy je na nato­če­ní prá­vě tako­vých sním­ků potře­ba roz­po­čet hned něko­li­ka typic­ky čes­kých kome­dií, kte­ré zpra­vi­dla býva­jí komerč­ně úspěš­něj­ší. Čas od času to ale přes­to někte­ří odváž­liv­ci zku­sí. Tím nej­no­věj­ším je osvěd­če­ný reži­sér Filip Renč, kte­rý si na paškál vzal por­trét jed­né z nej­kon­tro­verz­něj­ších here­ček čes­ké­ho a čes­ko­slo­ven­ské­ho fil­mu, Lídy Baarové. Jak dopa­dl hvězd­ně obsa­ze­ný živo­to­pis­ný film, kte­rý nedáv­no vstou­pil do vět­ši­ny čes­kých kin?


Příběh Lídy Baarové (Táňa Pauhofová) je ten o úspě­chu i pádu. Jako mla­dá hereč­ka zís­ka­la poměr­ně rych­le slá­vu a věhlas v domá­cím Československu a tak pozván­ka do zahra­ni­čí na sebe nene­cha­la dlou­ho čekat. Jenže prá­vě ta se hereč­ce sta­la osud­nou. Díky její­mu půva­bu si ji němec­ký fil­mo­vý prů­my­sl oblí­bil a Lída upou­ta­la i pozor­nost nej­vyš­ších před­sta­vi­te­lů nové­ho nacis­tic­ké­ho reži­mu v Německu. Své sym­pa­tie ji začal pro­je­vo­vat i sám říš­ský minis­tr pro­pa­gan­dy Joseph Goebbels (Karl Markovics) a Lídě tyto pozor­nost neby­la nepří­jem­ná. Díky této zná­mos­ti její kari­é­ra ješ­tě více rost­la. Jenže násle­du­jí­cí milost­ný poměr se pro­mě­nil v hrát­ky s ohněm, kte­ré nako­nec něko­ho spá­lí... 

Tak a je to tady. Renč dotla­čil do kin jeden ze dvou letoš­ních vel­kých fil­mů a vět­ši­ně lidí bohu­žel zbu­dou tak ako­rát oči pro pláč. Proč? Inu mož­ná pro­to, že mu sní­mek doce­la výraz­ně roz­pa­dá pod ruka­ma a z oče­ká­va­né a náklad­né výprav­né podí­va­né je nako­nec jen téměř dvou­ho­di­no­vá kos­tým­ní fraš­ka, kte­rá doplá­cí na to, že vlast­ně úpl­ně neví, čím chce být. Daleko dras­tič­těj­ší a pro film význam­něj­ší je chy­ba toho, že jed­not­li­vé prv­ky fil­mu spo­lu ale ani na moment nefun­gu­jí. 
Historická novin­ka totiž už od prv­ních vte­řin začí­ná vrst­vit prv­ky z jed­not­li­vých žánrů a módů pro­duk­ce fil­mů jak na běží­cím páse a při­tom stí­há hned od těch­to momen­tů také udi­vo­vat svo­ji vizu­ál­ní strán­kou. Až na něko­lik momen­tů totiž Renč sní­má pomo­cí kame­ra­ma­na Petra Hojdy akci tak podiv­ným způ­so­bem, že se vytrá­cí jaká­ko­liv fil­mo­vá ilu­ze či atmo­sfé­ra a tahle pře­váž­ně kos­tým­ní vzta­ho­vá eska­pá­da se pro­mě­ňu­je v něco jako laci­nou tele­no­ve­la, kte­rá je pro­klá­dá­na pře­hna­ně váž­nou diva­del­ní insce­na­cí, zatím­co si reži­sér jede svo­je feti­še kte­ré se roz­pro­stí­ra­jí od pra­hů rodin­né kome­die až po béč­ko­vé thrille­ry a film noir. Bohužel ani jed­na z těch­to strá­nek ve fil­mu vlast­ně nefun­gu­je, čemuž nepo­má­há ani do extré­mů zahna­ná hudeb­ní slož­ka, kte­rá byť je na vyso­ce kva­lit­ní úrov­ni, je tak zby­teč­ně pře­hna­ně dra­ma­tic­ká, že se tomu člo­věk musí až mís­ty smát. 
To se ovšem týká i herec­kých před­sta­vi­te­lů. Množství herec­ké­ho poten­ci­á­lu a slav­ných tvá­ří je ve fil­mu nebý­va­le vyso­ké, nicmé­ně až na jed­no­ho před­sta­vi­te­le je to všech­no na úrov­ni diva­del­ních spol­ků z dol­ní pol­ní. Tuhle neza­u­ja­té, tuhle pře­hna­ně dra­ma­tic­ké ale v cel­ku nevy­rov­na­né a hlou­pě poda­né. Paradoxem je, že z toho množ­ství her­ců a here­ček pro mě vyční­vá jen Pavel Kříž. Trochu nechá­pu kri­ti­ku jeho posta­vy, neboť v jeho podá­ní je říš­ský vůd­ce pří­jem­ně bar­vi­tý s parád­ně poda­nou mimi­kou a i pohy­by těla. Díky tomu všech­ny tři scé­ny ve kte­rých se obje­ví ve výraz­něj­ší roli nekom­pro­mis­ně kra­de pro sebe. A to říkám jako člo­věk, kte­rý jej moc nemu­sí a o jeho herec­kých schop­nos­tech nemá val­né míně­ní. A prá­vě on jako jedi­ný mi utkvěl v pamě­ti, pro­to­že v jeho výko­nu a před­ve­de­ní jed­né z nej­vý­raz­něj­ších osob­nos­tí his­to­rie neshle­dá­vám chy­bu. 
Samozřejmě vše je limi­to­vá­no špat­ným, ale váž­ně špat­ným scé­ná­řem. Ten posta­vy mění v hloupé kari­ka­tu­ry odří­ká­va­jí­cí pře­pá­le­né repli­ky, což je pod­po­ře­no ješ­tě hod­ně nad­sa­ze­ným post­syn­chro­nem v pří­pa­dě zahra­nič­ních her­ců. Ve výsled­ku tak nako­nec zůstá­vá rozum stát nad tím, co vlast­ně tahle his­to­ric­ká sran­da divá­kům před­vá­dí jako seri­oz­ní podí­va­nou o kon­tro­verz­ní osob­nos­ti čes­ké kul­tu­ry. 
Lída Baarová je zkrát­ka prů­ser, proč cho­dit kolem hor­ké kaše. Filip Renč nato­čil za hod­ně peněz málo muzi­ky a i to málo co divá­kům nako­nec v kině před­ve­dl, se kva­li­tou vyrov­ná šuma­řům z těch dale­ko méně náklad­ných pro­duk­cí. Film podiv­ný svým ucho­pe­ním, vizu­ál­ním zpra­co­vá­ním, herec­kým podá­ním i sty­lis­tic­ký­mi roz­hod­nu­tí­mi, kte­ré v rám­ci pro­duk­ce padly. Ten kdo jde na film jen pro­to, aby viděl své oblí­be­né čes­ké tvá­řič­ky v dobo­vých kuli­sách a kos­tý­mech, ten si své najde. Kdo však od toho­to poči­nu čekal dal­ší zásad­ní sní­mek tuzem­ské kine­ma­to­gra­fie, ten bude šered­ně zkla­mán. Lída Baarová není totiž ve výsled­ku nic jiné­ho, než jen důkaz toho, že i talen­to­va­ní tvůr­ci se mohou pro­mě­nit v mizer­né šuma­ře, kte­ří doká­ží pře­pá­lit a zako­pat téměř kaž­dý nápad, jaký byl do toho­to fil­mu vne­sen. Takhle geni­ál­ně špat­ný film tu zkrát­ka už dlou­ho nebyl.         
Filip Renč a jeho stu­die jak uto­pit hro­ma­du peněz a uká­zat zho­la nic. Lída Baarová Sice není vylo­že­ně špat­ným fil­mem a někte­ré prv­ky z toho­to čes­ké­ho vel­ko­fil­mu pře­kva­pi­vě doce­la fun­gu­jí, avšak tyto prv­ky spo­lu vzá­jem­ně nefun­gu­jí a tak se tahle téměř dvou­ho­di­no­vá his­to­ric­ká podí­va­ná mění v pře­stře­le­nou šíle­nost, kte­rá vlast­ně neví čím chce být. Herci nehra­jí, jen odří­ká­va­jí, kame­ra je zre­du­ko­vá­na na úro­veň laci­né tele­no­ve­ly a všech­no půso­bí tak moc umě­le a hlou­pě až hrůza. O to víc do očí bijí­cí jsou momen­ty, kdy se Renč se svým vele­dí­lem sna­ží jít o něco hlou­bě­ji. Pro nená­roč­né kon­zu­men­ty mož­ná obstoj­ná zába­va, nicmé­ně pokud k tomu­to fil­mu máte ale­spoň něja­ká oče­ká­vá­ní, po pro­jek­ci roz­hod­ně nad­še­ni nebu­de­te. 

 Koktejl: 

20% Nacisti
20% Filmový prů­my­sl
10% Rozdělená spo­leč­nost
50% Přepálená kos­tým­ní fraš­ka

Lída Baarová
(Devil’s Mistress)
Životopisný / Drama / Romantický
Česko, 2016, 110 min

Režie: Filip Renč

Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková, Evženie Nízká, Hana Vagnerová, Matěj Dadák, Karel Dobrý, Petr Halberstadt, Jan Slovák, Igor Bareš, Jiří Jurtin, Jan Lepšík, Kateřina Klausová, Christian Harting, Viktor Preiss, Martin Stránský
Střih: Luděk Hudec
Masky: Jana Radilová

Podívejte se na hod­no­ce­ní Lída Baarová na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, na seznamu nejtalentovanějších režisérek se ovšem pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psa
15. října 2025Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psaPo rodinné tragédii se Todd (Shane Jensen) nastěhuje se svým věrným psem Indym (Indy) do starého vesnického domu po starém otcovi. Dům však skrývá temné tajemství. I když si Todd ničeho nevšímá, Indy začne vnímat děsivou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger
15. října 2025Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy KruegerTřináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení
14. října 2025Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadeníVysokoškolská profesorka Alma Imhoff (Julia Roberts) se ocitá na osobní i profesní křižovatce, když její hvězdná studentka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obviní jednoho z jejích kolegů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlastní temné tajemství z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře