Fontána, která momentálně úspěšně brázdí kinosály, rozhodně není prvním pozoruhodným snímkem režiséra Darrena Aronofského. Naopak si troufám tvrdit, že jeho předchozí a u nás neprávem trochu opomíjený počin Rekviem za sen je ještě o něco kvalitnější. Rozhodně byste si k němu měli najít cestu.
Před Fontánou natočil Aronofsky film s drogovou tématikou – Rekviem za sen. Možná si řeknete, že problematika drog a lidí kolem nich je hrozně neoriginální, omšelá a vůbec plná neustále se opakujících námětů, takže už to stejně na nikoho nezapůsobí, ale zaručuji vám, že takhle silný a zároveň nemoralizující a nepodbízející se drogový film jste ještě neviděli. A co Rekviem za sen chybí na originalitě v příběhu, hravě dohání originalitou ve formě.
Rekviem za sen se točí okolo čtyř lidí. Je tu ovdovělá Sara Golfarbová, která je tak trochu závislá na televizi. Když se dozví, že bude účinkovat v jedné televizní show, začne hubnout s pomocí pochybných pilulek, což má postupem času samozřejmě mnohem horší následky než ona televizní závislost. Její syn Harry tráví většinu času se svou přítelkyní Marion a s drogami. Posledním článkem řetězu je potom Harryho nejlepší přítel Tyron, který přijde s nápadem na to, jak drogy nejen užívat, ale jak na nich také něco vydělat. Není asi třeba podotýkat, že všechno vypadá báječně jen velmi krátkou chvíli a jakmile se objeví první problém, odhalují se charaktery pokřivené závislostí a strmá cesta do propasti na sebe nenechává dlouho čekat.
Pokud bych měla Rekviem za sen shrnout dvěma slovy, musela bych říct: velká deprese. To je totiž pocit, který vám nakonec z filmu zůstane, který smaže všechny předchozí dojmy, který přebije i tu perfektní formální stránku a dokonalou hudbu. Ale popořadě – Rekviem za sen se tedy může pochlubit neotřelou formou, což bude také to první, co vás na filmu zaujme. Najdete tu zajímavé rozdělování obrazu, neotřelé způsoby snímání scény nebo skvělé znázornění okamžiku, kdy si závislák šlehá svou dávku. To vše je doplněno perfektní filmovou hudbou – důkazem budiž to, že ji určitě všichni znáte, aniž byste film viděli. Hudební motiv z Rekviem za sen je totiž určitě nejvykrádanější melodií posledních let. Stoprocentně jste ji zaslechli alespoň v nějakém traileru, kde bývá pro svou dramatičnost a údernost velmi často používána.
Nejprve to tedy vypadá spíše jako vítězství formy nad obsahem. Možná si budete ze začátku říkat, že je to zajímavý a docela originální, ale že žádná bomba to taky není, ale pak to přijde a udeří to s vámi mnohem víc, než byste čekali. Rekviem za sen má totiž zdánlivě klidnější rozjezd, ale to jen proto, aby vás nakonec naprosto vyždímalo. Zvláště smrtící je závěrečná střihová sekvence, kterou film vrcholí a která má takovou emocionální sílu, že už byste se nejradši dál nedívali, ale zároveň se nedokážete odtrhnout. Pak přijdou závěrečné titulky a dostaví se ona zmiňovaná velká deprese a spolu s ní pocit, že ten film byl sice dokonalý a ohromně silný, ale že už ho radši nechcete nikdy vidět znovu. A tohle všechno je, myslím, důkazem toho, že jsme se setkali s výjimečným filmem.
V takovémto filmu jsou pochopitelně velmi důležité i herecké výkony a i ty jsou zde bezchybné. Představitelé hlavních rolí (Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly a Marlon Wayans) dávají svým postavám všechno, co potřebují, aby se nám dostaly pod kůži a my pak společně s nimi prožili tu jejich bezmoc a v samotném závěru prošli emocionálním lisem. Zkrátka a dobře – Rekviem za sen je ohromně silný film a patrně také nejpůsobivější dílo o drogách, jaké jsem měla možnost vidět. Ta jeho obrovská deprese patrně pramení z toho, že od začátku víte, že to musí všechno dopadnout, ale ono je to nakonec ještě horší, než jste si dokázali představit. Tenhle film by se měl pouštět na školních protidrogových besedách místo těch téměř návodných zpovědí, které tam obvykle bývají k vidění, jsem si jistá, že pak už by nikdo z přítomných nechtěl slovo droga ani slyšet.
Nejprve to vypadá pouze jako vítězství formy nad obsahem, ale pak vás film naprosto vyždímá. Perfektní originální zpracovaní, dokonalá hudba, ale hlavně neskutečně silné vyústění. Nejde jen o to, jak jednotlivé příběhy skončí, ale hlavně o jejich zatraceně působivé spojení do závěrečného sestřihu, které nemilosrdně zasáhne a patrně také uvrhne do obrovské deprese.
Naše hodnocení:
0
Vložil Andrea Zahradníková, 12. Duben 2007 - 0:00
Nejnovější komentáře