Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Režisér Julius Ševčík: Příběh o vášni, která vede k záhubě i ke štěstí

Režisér Julius Ševčík: Příběh o vášni, která vede k záhubě i ke štěstí

Sevcik
Sevcik
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Napadlo vás při čtení románu Skleněný pokoj, jakým způsobem by bylo možné toto dílo zfilmovat?

„Moje první myšlenka byla na lidský experiment. V přeneseném smyslu pro mě vila představovala symbolickou zkumavku, do které se vsadí lidské osudy a chemický proces je v čase proplete a navždy změní. Vilu jsem vnímal jako prostor, který doslova nutí ke svobodě. V příběhu ožívají tajemství, smysly a touhy obyvatel. Historický příběh o vášni, která může vest k záhubě i ke štěstí plný emocí a zvratů, mi přišel pro filmovou adaptaci ideální.“

Můžete prozradit, jak se rodilo obsazení hlavních rolí?

„Příběh vily je z podstaty mezinárodní. Za téměř sto let existence domu v něm žili lidé různého původu, hovořící několika jazyky a bylo jasné, že obsazení tomu musí odpovídat. Producent přišel už na začátku s nápadem obsadit do role Hany Carice van Houten, což se mi velmi líbilo, ale pochyboval jsem, že Carice roli vezme. Když začalo být asi po půl roce jasné, že by to mohlo vyjít, začali do projektu vstupovat další skvělí herci, Hanna Alström, Roland Moller, Alexandra Borély a nakonec se producentovi podařilo získat Claese Banga do role Viktora. Příležitost pracovat s takovým obsazením, a navíc opět s Karlem Rodenem byla naprosto fantastická.“

Čtenáři románu Skleněný pokoj se často shodují, že je uchvátilo, že hlavní roli hraje dům, vila „Landauer“. Jak vy vnímáte roli vily, Skleněného pokoje ve filmovém příběhu?

„Paralelně s románem jsem četl ještě jednu knížku s názvem Architektura štěstí, která byla o tom, jak domy, v kterých žijeme ovlivňují naše pocity, myšlení, jednání a tudíž vztahy. Když se podíváte například na nacistickou architektu, tak máte pocit velikášství, útlaku, bezcitnosti, odlidštění podobně jako u sovětské architektury, která je ještě horší. Oproti tomu, když vstoupíte do modernistické vily máte pocit, že jste součástí přírody, pocit intimity, světla a svobody.

Chtěl jsem, aby do filmu přešla autentická atmosféra mimořádného prostoru vily, která se navíc proměňuje v čase. V zimě, když venku opadají stromy a sklo zamrzne, je skleněný pokoj trochu děsivý a černobílý. V létě je prosvětlený a působí až nadpozemsky krásně. Tyto pocity jsou v knize skvěle popsány a souvisí s náladou postav a ovlivňují jejich jednání. I z tohoto pohledu bylo důležité točit film v reálné vile, i přesto, že to působí různé technické problémy a nutnost rozdělit natáčení do dvou období.“

Architekt Von Abt se ve filmu Liesel ptá, zda je připravena žít ve světle? Ve své době to vyžadovalo velkou odvahu. Jsme dnes obecně připraveni žít ve světle? Nebo naopak díky moderním technologiím nežijeme ve světle až příliš?

„Jak kdo. Někdo ke světlu směřuje, jiný se radši schovává. Někoho zajímá svoboda, jiného ne. Moderní technologie s tím nemají nic společného, a pokud myslíte sociální sítě, tak ty budou podle mě jednou považované za stejně úžasné jako kouření.“

Film vypráví o jedinečném vztahu dvou žen, který přesáhl hranice přátelství – jak byste charakterizoval hlavní hrdinky Hanu a Liesel a jejich role v tomto vztahu?

„Liesel má rodinu, děti, odpovědnost za druhé, zatímco Hana je v tomto smyslu volná, neřízená střela. Jejich životní cesta je plná zvratů, dramatických historických okolností, příležitostí i překážek, které nebudu vyzrazovat.“


Popis
Deutsch: Julius Ševčík beim Photo Call zu Masaryk / A Prominent Patient bei der Berlinale 2017
Datum
Zdroj Vlastní dílo
Autor Maximilian Bühn
Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 4.0 International
Uveďte autora: Maximilian Bühn, CC-BY-SA 4.0
Dílo smíte:

  • šířit – kopírovat, distribuovat a sdělovat veřejnosti
  • upravovat – pozměňovat, doplňovat, využívat celé nebo částečně v jiných dílech
Za těchto podmínek:

  • uveďte autora – Máte povinnost uvést autorství, poskytnout odkaz na licenci a uvést, pokud jste provedli změny. Toho můžete docílit jakýmkoli rozumným způsobem, avšak ne způsobem naznačujícím, že by poskytovatel licence schvaloval nebo podporoval vás nebo vaše užití díla.
  • zachovejte licenci – Pokud toto dílo jakkoliv upravíte nebo použijete ve svém díle, máte povinnost výsledek své práce šířit pod stejnou nebo slučitelnou licencí.

Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Masaryk – 60 %28. října 2021 Masaryk – 60 % Málokomu se podaří dělat v životě to, co ho baví. Většinou má člověk určité představy, které postupně mění vlivem okolností. Podobně to měl i Jan Masaryk, syn prvního československého […] Posted in Retro filmové recenze
  • Skleněný pokoj – Herci a tvůrci19. března 2019 Skleněný pokoj – Herci a tvůrci Herečka Carice van Houten, je známa ze seriálu Hra o trůny, válečného dramatu Valkýra, kde hrála po boku Toma Cruise, oceňovaného snímku Paula Verhoevena Černá kniha, nebo filmů Love […] Posted in Speciály
  • Skleněný pokoj – Rekvizity a dopňky19. března 2019 Skleněný pokoj – Rekvizity a dopňky Pro hlavní představitelky bylo třeba objednat 7 paruk – 4 pro Carice van Houten a 2 pro Hannu Alström a 1 pro Alexandru Borbély. Pro Hannu Alström bylo třeba vytvořit také falešné […] Posted in Zajímavosti
  • Skleněný pokoj – Hlavní postavy19. března 2019 Skleněný pokoj – Hlavní postavy Hana a Liesel Hlavní postavy Hana (Carice van Houten) a Liesel (Hanna Alström) procházejí celým filmem. Opakují se situace, v nichž jsou obě přítelkyně společně, proto jsem musela vždy […] Posted in Profily postav
  • Skleněný pokoj – Kostýmy19. března 2019 Skleněný pokoj – Kostýmy Katarína Štrbová Bieliková navrhla a vytvořila pro film 90 původních kostýmů, celkem bylo třeba obléknout 500 osob, včetně komparzistů.  Kostýmy pohledem autorky Kataríny Štrbové […] Posted in Zajímavosti
  • Skleněný pokoj – Historické automobily19. března 2019 Skleněný pokoj – Historické automobily Ve filmu hraje řada historických vozidel. Kabriolet Landauer, kterým cestují Liesel a Viktor, představuje automobil značky Cord 812 z roku 1937. Vůz, o který se ve filmu stará šofér […] Posted in Zajímavosti
  • Skleněný pokoj – Lokace19. března 2019 Skleněný pokoj – Lokace Film se natáčel celkem 33 dní nejen ve vile Tugendhat, ale také  na dalších místech v Brně, dále v Praze, Plzni, na zámku  a v zámeckém parku Lednice nebo na Chateau Kotěra. Byt Hany se […] Posted in Zajímavosti
  • Skleněný pokoj – Vila Tugendhat19. března 2019 Skleněný pokoj – Vila Tugendhat Při natáčení ve vile Tugendhat se musela dodržovat veškerá opatření, aby nebyla památka UNESCO poškozena. Filmaři museli na podlahu Skleněného pokoje vily položit nové barevně identické […] Posted in Zajímavosti
  • Skleněný pokoj – Řekli k filmu19. března 2019 Skleněný pokoj – Řekli k filmu „Nejprve jsem přijel do Brna kvůli mé knize o Mendelovi. Protože zde žil. Vilu jsem tehdy navštívil jako turista a nadchla mě. Jenomže v té době mne žádný příběh nenapadl. To se stalo až o […] Posted in Speciály
  • Skleněný pokoj – SYNOPSE19. března 2019 Skleněný pokoj – SYNOPSE Na kopci nad Brnem vyrostl počátkem třicátých let minulého století obdivuhodný dům. Mistrovské dílo modernistické architektury z betonu a oceli je dílem slavného architekta von Abta. […] Posted in Speciály

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,27711 s | počet dotazů: 226 | paměť: 57609 KB. | 06.10.2024 - 11:24:30