Film Hráč vypráví příběh o špičkovém doktorovi, který si začíná sázet na smrt svých pacientů. Jak se toto přihodilo?
Je stará pravda, že hra je základem naší povahy a kultury. Během hry se lidé rozvíjí, rozšiřují si své znalosti, učí se, tvoří apod. Během hry tvoří společenské vazby, symbolické systémy, instituce. Kristupas Sabolius, filozof, který se mnou pracoval na scénáři, přinesl myšlenky Huizinga, Gadamera a zvláště pak Rogera Cailloise, který tvrdí, že existují čtyři typy hry – agon neboli soutěž, alea neboli náhoda (např. kostky nebo ruleta), napodobování neboli mimesis, ilinx neboli touha po závrati (např. drogy).
Ačkoli jsou mezi nimi jisté rozdíly, všechny mají jedno společné – každá hra dává naději překonat sám sebe, uniknout ze současné situace, být lepší než ostatní. Člověk hraje, protože se chce osvobodit od toho, co se děje kolem něj, protože sní a touží po štěstí nebo dokonce božství a věčnosti. A zde, překvapivě, překračuje pravidla, která jsou racionální a vymýšlená s jistou iracionalitou – závratí, extází, transem. Ačkoliv je přísně regulovaná, hra se rychle stane vášní. V nejhlubším smyslu je spojovaná s vášní pro život.
Kasina, loterie, televizní soutěžní show, NBA, fotbalový průmysl a showbusiness se naučili používat tuto nejednoznačnost, tj. kombinaci vášně a rozumu, aby vydělali peníze. Hra nám umožňuje manipulovat s našimi životními silami, zatímco stále nacházíme rozumné omluvy. Lidé hrají a budou stále hrát, i když jim jsou neustále předkládány statistiky, podle nichž je téměř nemožné cokoliv vyhrát. Průzkum nám ukazuje, že životy většiny loterijních výherců končí tragédií. Někteří z nich jsou posláni do vězení, odděleni od svých rodin nebo jednoduše zmizí beze stopy. Vedle toho v současné spotřebitelské společnosti existuje model šťastného života, který patří vítězi. Úspěšný businessman je ten, který vyhraje proti druhým, vyhraje závod a vyhraje své miliony. Dokonce, i když si kupujeme limonádu, je nám nabízena výhra – v naději, že se pod víčkem schovává něco velmi důležitého. Takže kapitalismus zneužívá té euforie z vítězství a nutí nás neustále hrát.
Náš film se snaží pochopit, co se děje, když jeden takový člověk-hráč je postaven až na hranici, kde čelí životu a smrti. S jen malou změnou souřadnic se vášeň pro život mění v touhu po smrti. Nebo je to stejné? Nakonec i Freud měl cosi takového na mysli, když hovořil o „pudu k smrti“. Kromě toho tato osoba je postsovětský jedinec, což znamená, že je cynický a zoufalý a již nevěří většině ideologických her. Hledá svou vlastní hru, protože se nechce přizpůsobovat absurditě her, které vytvořili ti mocnější. Toto je muž, který je veden postapokalyptickou morálkou – pro něj již svět zkolaboval, takže jediné, co zbývá, je hrát hru posledního času. Zde získává banální fráze „život je hra“ jistou ironickou parafrázi: „smrt je také hra“.
Toto nevyhnutelně vyvolává otázku o morálce. Vypadá to, jako byste svým filmem chtěl vyjádřit diagnózu o krizi morálky.
Morálka, etika, uvědomění – toto jsou kategorie, které je v 21. století stále více obtížné vnímat bez jistého dvojsmyslu. Náboženská a politická devalvace, vliv televize, snaha o vlastní maximální pohodlí a hledání zábavy jsou neustále posouvané limity, jejichž porušení by bylo dříve považováno za „prohřešek“. Jsme nuceni se potýkat s krutými etickými paradoxy a tato konfrontace způsobuje mnoho zklamání a agrese. Toto univerzální a globální dilema je v Litvě odhaleno svým specifickým způsobem. Historická nedůvěra v ideologie, zvláštní pokrytectví formované sovětským systémem, to vše nás činí prvotřídními anti-idealisty.
V našem filmu je scéna, kde hlavní postava obdrží ocenění jako nejlepší doktor. Tou cenou je hrneček se symboly Ministerstva zdravotnictví a deset energetických müsli tyčinek nazvané Hematogen. Jak by se měl cítit? Jako protagonista Kafkova „Procesu“? Jako někdo, kdo je zapojen do absurdní společenské hry, kde je jen bezvýznamným prvkem? Kdyby měl alespoň nějakou naději, možná by se rozhodl zahájit revoluci. Ale on již viděl revoluce a ví, že je to jen další bezvýznamná parodie na hru. A zejména tento pocit absurdity je startovním bodem děsivého sebeurčení. Když vy všichni již hrajete hru se mnou, tak já se k vám přidám. Jenže tentokrát – až do samého konce.
Je Hráč skutečným příběhem? Je založen na skutečných událostech?
Téměř. Pracoval jsem jako zřízenec na psychiatrické klinice ve Viliniusu a Kristupas pracoval v Itálii s invalidními lidmi. Když jsme psali scénář, udělali jsme si rozsáhlý průzkum. Setkali jsme se s řadou lidí a vyslechli si překvapivé příběhy. A tyto zkušenosti, stejně jako konzultace s lékaři, nám pomohly pochopit nejen to, jak funguje záchranná služba, ale také jak protichůdná rozhodnutí mohou tito lidé činit.
Objevili jsme i mnohem horší příběhy. Některé z nich byly publikovány v médiích. Proto jsme přesvědčeni, že takováto hra se může snadno rozjet. Může se to dít právě v tuto chvíli. Nicméně toto není film o problémech zdravotnického sektoru. I když ambulance a nemocniční jednotky intenzivní péče jsou bohatým zdrojem lidských dramat a kritických situací. Hráč vypráví o nás, dnešních lidech žijících v této době a v této společnosti. Je nevyhnutelné, že když se ocitneme v extrémní situaci, každý z nás by přehodnotil svůj žebříček hodnot. Svým způsobem každý z nás je Vincentas.
Ve filmu je snadné rozpoznat prvky thrilleru, krimi nebo tragikomedie, nicméně základem příběhu je tradiční dramatická struktura. Jak jste vybíral žánr?
Během příprav filmu vznikaly různé verze scénáře, které byly opakovaně přepisovány, zkoušeli jsme různé zápletky i různé žánry. Některé ze scén byly zrozeny ve snaze experimentovat s možnými volbami postav, ne podle toho, co by potěšilo tvůrce filmu nebo diváky. Jen jsme naslouchali aktuálním okolnostem. Thriller nebo krimi by vyžadovali řádný manicheismus postav, ve kterém je jasné, kdo představuje dobro a kdo zlo. Komedie nebo tragikomedie vedou přímo ke společenské a antropologické kritice, kde vše skrze parodii dostává přehnaný rozměr. Zatímco klasické drama je perfektní čistý žánr, když chcete vyprávět ucelený a poutavý příběh a omezit tak „komentáře“ scénáristů sedících v zákulisí nebo estetické ornamenty.
Vy sám pracujete v oblasti filmu, divadla a reklamy. Tento film je také jakousi kombinací různých estetických a kinematografických tradic. Co Vás vedlo k takovému rozhodnutí?
Chtěl jsem, aby byl film vizuálně bohatý, ale aby nebyl odtržen od reality. Kromě toho měl být působivý nejen samotným příběhem, ale také aby byl dostatečně kritický k našemu společenskému prostředí. Když jsem řešil vizuální problémy podobných „ostrých dokumentů“, čerpal jsem zkušenosti z klasiky reportážní fotografie dvacátého století – Weege (Arthur Fellig) a Enrique Metinides. Ti dva, jako nikdo jiný, dokázali vidět filozofické a estetické důsledky v dramatických pouličních událostech. Skrze jejich zmrzačenou fyzičnost a jaksi děsivé obrazy prostupuje nepochybně více vrstvá rezonance významů. Ve filmu jsme chtěli dosáhnout podobného efektu – něčeho, co ukazují dokumentární obrazy jako „druhé dno“, nebo realismus, skrze který pronikají metafory a symboly lidské existence. To je důvod, proč byl film natočen u moře a v přístavu Klaipeda. Je to jako marginální situace mezi vodou a zemí, od které se geografický referenční bod posouvá směrem k vnitřnímu světu postav. Když hovoříme o osobních zkušenostech, které ovlivnily estetickou rovinu filmu, měl bych zmínit několik aspektů. Práce v reklamě mne naučila několik důležitých věcí: za prvé, schopnost přizpůsobit odpovídající styl danému příběhu a nedostat se s obrazy do „prázdné rétoriky“ a za druhé, dosáhnout maximálního vizuálního výsledku s co nejmenším rozpočtem. Na druhou stranu moje divadelní zkušenosti mi umožnily se nebát krátké natáčecí doby a omezeného množství směn a zkoušet statečně improvizovat s herci pro získání maximální autenticity.
Části seriálu: Hráč
- Hráč - SYNOPSE
- Hráč - SLOVO REŽISÉRA
- ROZHOVOR S IGNASEM JONYNASEM
Nejnovější komentáře