Mladý muž se bláznivě zamiluje, aby zjistil, že byl podveden... ale to je teprve začátek spletitého příběhu filmu Sharper, svižného a dobře natočeného ponoru do života newyorských podvodníků, který se nyní vysílá na Apple TV .
Ačkoli je Sharper působivě zrežírován Benjaminem Caronem, nádherně natočen v ulicích New Yorku Charlotte Bruus Christensenovou a jeho ústřední čtveřice je jistě dobře zahraná, je to nakonec podvod. K vyvrcholení se scénář stává naprosto nepřesvědčivým a Sharper se z Mametovy úrovně dostává do podprůměru.
Je to škoda, protože je tu hodně věcí, které by se mohly líbit. Vše začíná dvěma obzvlášť přitažlivými hereckými výkony v úvodním Sharperově díle, kdy se osamělý majitel knihkupectví Tom (Justice Smith) zamiluje do studentky literatury Sandry (Briana Middleton) v úvodní seznamce, která by mohla nic netušící diváky zmást, že sledují konvenční romanci.
Všechno ale není tak, jak má být, jak se dozvídáme v druhém dějství Sharper, které se zabývá Sandřinou minulostí: jako narkomanky a propuštěné na podmínku, která se ocitne v rukou úlisného podvodníka Maxe (Sebastian Stan) a je vyškolena, aby z bohatých mužů vylákala peníze, které se nebudou obtěžovat nahlásit na policii.
Sharperovy vrstvy se odlupují ve třetím a čtvrtém dějství, které se odkrývají dál a zaměřují se na Maxe a jeho matku Madeline (Julianne Moore), která chodí s miliardářem Richardem Hobbesem (John Lithgow). Další zvraty samozřejmě teprve čekají na odhalení...
Vzhledem k neobvyklé struktuře Sharpera se Tom a Sandra, kteří se v první polovině filmu etablovali jako naši hlavní hrdinové, ve velké části druhé poloviny filmu prakticky nevyskytují. To nás staví do podivné pozice, kdy vlastně nevíme, komu máme během sporného vyvrcholení filmu fandit, což je rozhodnutí, které jako by film udělal za nás.
Očekáváme, že film jako Ostře sledované vlaky bude mít několik zvratů, ale zdá se, že scénáristé (Brian Gatewood a Alessandro Tanaka, kteří spolupracovali na televizním seriálu Superstore) viděli Žihadlo a zabalily to. Když je divák ve filmu o dva kroky napřed před ostřílenými podvodníky, je to vážně problém.
K tomu je třeba dodat, že vrcholné akce všech čtyř postav (a zejména Madeline) jsou do značné míry nelogické a zcela zrazují to, co bylo do té doby chytrým thrillerem. Kromě všeho ostatního musí podrazy a podvody v těchto filmech dávat smysl... jinak se iluze rozbije.
Přesto vás Ostříži možná na chvíli zaujme a až do finále je to vcelku poutavá jízda díky efektivní režii Carona, televizního režisérského veterána, který pracoval na seriálech jako The Crown nebo Andor.
Ale i když nás uhlazená výprava zpočátku klame, že by mohlo jít o něco jako Dům her Davida Mameta nebo Španělský vězeň, scénář Sharpera nakonec nedokáže dosáhnout úrovně něčeho takového, jako je Focus z roku 2015 s Margot Robbie a otcem Justice Willem Smithem v hlavních rolích. I když je tu stále co se líbit, je to opravdu škoda.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře