Soudce Dredd je americký akční sci-fi film z roku 1995 natočený podle stejnojmenného komiksu 2000 AD. Režíroval ho Danny Cannon a v hlavní roli se představil Sylvester Stallone, strážce zákona ve futuristické metropoli Mega-City One, která je plná zločinu. Ve filmu dále hrají Armand Assante, Diane Lane, Rob Schneider, Joan Chen, Jürgen Prochnow a Max von Sydow. Film byl celý natočen v Shepperton Studios ve Velké Británii a do kin jej 30. června 1995 uvedla společnost Buena Vista Pictures.
Film se odehrává v roce 2080 a zobrazuje dystopický svět. Po blíže nespecifikované katastrofě, která proměnila Zemi v „prokletou“ pustinu, založili přeživší sbor Soudců, jejichž role kombinuje funkci policie, soudce, poroty a kata. V Soudci Dreddovi je Dredd, jeden z nejoddanějších pouličních Soudců, obviněn z vraždy vlastním nevlastním bratrem - psychotickým Ricem, který plánuje ovládnout Mega-City One s armádou nadlidských klonů. Film produkovali Charles Lippincott a Beau E. L. Marks, scénář napsali William Wisher Jr. a Steven E. de Souza.
Odborníci film kritizovali za scénář a vnímaný nedostatek originality a věrnosti předloze spolu se Stalloneho hereckým výkonem. Film je často považován za jeden z nejhorších Stalloneho filmů, ale jeho vizuální styl, efekty, hudební doprovod, kaskadérské kousky a akční sekvence byly chváleny a film byl nominován na čtyři ceny Saturn. V roce 2012 byl uveden reboot filmu s názvem Dredd.
Děj
V 80. letech 20. století se většina Země stala neobyvatelnou pustinou. Zatímco některým lidem se daří přežívat na neúrodné „Prokleté zemi“, většina lidstva sídlí v obrovských megaměstech s desítkami milionů obyvatel. V rámci boje proti zločinu byl tradiční soudní systém nahrazen sborem Soudců, jejichž role v sobě spojuje funkci policisty, soudce, poroty i kata.
V Mega-City One roku 2139 pomáhá Joseph Dredd, jeden z nejoddanějších „pouličních soudců“, soudkyni Barbaře Hersheyové, která je v prvním ročníku, ukončit blokovou válku. Herman „Fergee“ Ferguson, hacker právě propuštěný z vězení, je přistižen při přestřelce a ukryje se v robotovi vydávajícím jídlo. Dredd Hermana zatkne za ničení majetku a odsoudí ho k pěti letům vězení. Rico, bývalý soudce, uprchne z vězení. Vrací se do Mega-City One a získává zpět svou uniformu a zbraň „Zákonodárce“. Také najde a znovu aktivuje vyřazeného bojového robota ABC Warrior.
Vartis Hammond, reportér kritizující Dredda, je zavražděn a Dredd se stává hlavním podezřelým. Dredd je postaven před soudní tribunál složený ze soudců Rady, včetně Griffina a vrchního soudce Farga, svého mentora. Dredd je shledán vinným, protože na kulkách použitých k zabití Hammonda je nalezena jeho DNA (vlastností Zákonodárce je otisknutí DNA uživatele na každou kulku, což většina Soudců zřejmě nezná). Aby Dredda zachránil, Fargo odstoupí z funkce vrchního soudce a jako svou poslední žádost požádá Radu, aby ušetřila Dreddův život. Dredd je odsouzen k doživotnímu vězení, zatímco Fargo se vydává na „dlouhou cestu“, při níž se Soudce na odpočinku vydává do pustiny, aby „přinesl zákon bezprávným“. Soudce Griffin, který osvobodil Rica, aby na Dredda hodil vraždu, se stává vrchním soudcem a pověřuje Rica, aby ve městě vyvolal chaos.
Dredd je vzducholodí převezen do trestanecké kolonie Aspen, kde je usazen vedle Hermana. Andělský gang, rodina kanibalistických mrchožroutů a banditů, však vzducholoď sestřelí a přivede Dredda s Hermanem zpět do jejich jeskyně. Oddíl Soudců prozkoumá havarovanou loď a dostane se do jeskyně s úmyslem zabít všechny přeživší, nikoliv je zachránit. Fargo dorazí včas, aby Dreddovi zachránil život, ale Mean Machine Angel ho smrtelně zraní. Umírající Fargo odhalí, že Dredd a Rico jsou výsledkem projektu Janus, experimentu genetického inženýrství, jehož cílem bylo vytvořit dokonalého Soudce. Dredd usoudí, že Rico na něj hodil vraždu reportéra a použil jejich identickou DNA. V domnění, že se Griffin snaží projekt Janus znovu aktivovat, Fargo naléhá na Dredda, aby ho zastavil.
V Mega-City One Rico terorizuje město a různými způsoby vraždí Soudce. Griffin využije situace a přesvědčí Soudce z Rady, aby odemkli soubory Janus. Plánuje vytvořit armádu Soudců ze své DNA. Poté, co Soudci Rady odemknou složku, je Griffin nechá zabít. Dredd a Herman se vplíží zpět do města a setkají se s Hersheyovou, která také sama objevila projekt Janus. Vydávají se k Soše svobody, kde jsou ukryty laboratoře Janusu. Setkávají se s ABC Warriorem, který Hermana zraní a Dredda s Hershey zajme. Rico použije svou vlastní DNA jako předlohu pro klony Janusu a poté přikáže ABC Warriorovi, aby Griffina zabil. Herman i přes svá zranění zneškodní ABC Warriora, zatímco Dredd bojuje s Ricem, zatímco Hershey bojuje s jeho asistentkou, doktorkou Ilsou Haydenovou. Rico předčasně aktivuje své klony, ale ty nedokážou Dredda zastavit a rychlá aktivace klonů nakonec zničí laboratoř Janus. Dredd pronásleduje Rica až na vrchol Sochy svobody a v závěrečném souboji Rico padá k zemi.
Centrála, řídící superpočítač města, celou událost zaznamená a odvysílá informace, čímž očistí Dreddovo jméno. Zbývající soudci požádají Dredda, aby se stal novým vrchním soudcem, ten však odmítne a raději zůstane pouličním soudcem.
Obsazení
- Sylvester Stallone jako soudce Joseph Dredd
- Armand Assante jako Rico
- Diane Lane jako soudkyně Hershey
- Rob Schneider jako Fergie
- Jürgen Prochnow jako soudce Griffin
- Max von Sydow jako vrchní soudce Fargo
- Joanna Miles jako soudce McGruder
- Joan Chen jako dr. Ilsa Haydenová
- Balthazar Getty jako kadet Nathan Olmeyer
- Ian Dury jako Geiger
- Mitchell Ryan jako Vartis Hammond
- Bradley Lavelle jako vrchní soudce Hunter
- Scott Wilson jako Pa Angel
- Christopher Adamson jako Mean Machine Angel
- Ewen Bremner jako Junior Angel
- Phil Smeeton jako Link Angel
Další herci: Maurice Roëves jako ředitel Miller, James Remar jako Block Warlord, Pat Starr jako Lily Hammond, Lex Daniel jako nováček soudce Brisco, Angus MacInnes jako soudce Silver, Peter Marinker jako soudce Esposito, Mark Moraghan jako soudce Monroe, Louise Delamere jako soudce Meeker a Al Sapienza jako soudce Gellar. Adrienne Barbeau namluvila hlas centrálního počítače v soudní síni. James Earl Jones namluvil úvodní textovou pasáž filmu.
Produkce
Vývoj
Před zahájením produkce nechal producent Edward Pressman přepsat scénář Walonem Greenem, Rene Balcerem a Michaelem S. Chernuchinem. Na počátku vývoje se uvažovalo o tom, že by film režírovali Renny Harlin, Richard Donner, Peter Hewitt a Richard Stanley.
Režisér Danny Cannon byl najat na základě svého předchozího filmu Mladí Američané. Cannon byl dlouholetým fanouškem komiksu Soudce Dredd. Vytvořil maketu plakátu k filmu Soudce Dredd, která byla publikována v časopise Prog 534 z roku 2000 A.D. s datem 8. srpna 1987. Cannon svou vizi popsal jako „Ben-Hur komiksových filmů“ a kvůli natočení filmu odmítl nabídku režírovat Smrtonosnou past s pomstou.
Odborné obsazení
Na začátku vývoje se uvažovalo o Arnoldu Schwarzeneggerovi do titulní role, než byl obsazen Sylvester Stallone, i když Stallone v době obsazení o postavě nikdy neslyšel. Cannon původně usiloval o roli Fergieho Joe Pesciho, ale herec ji odmítl.
Stallone a jeho herecký kolega Armand Assante nosili modré kontaktní čočky, aby se hodili k von Sydowovi, který hraje jejich genetického „otce“. Assante záměrně napodoboval Stalloneho způsob řeči, aby lépe vystihl vztah jejich postav jako sourozenců.
Jürgen Prochnow, který hrál soudce Griffina, byl shodou okolností dlouholetým dabérem Stalloneho v německém jazyce.
Design
Produkčním designérem filmu byl Nigel Phelps. Soudce Dredd byl jeho prvním celovečerním filmem jako výhradního produkčního designéra, předtím pracoval na několika významných hudebních videoklipech a byl koncepčním výtvarníkem pod vedením Antona Fursta. Jako dekoratéra najal Petera Younga, s nímž předtím spolupracoval na Batmanovi. Leslie Tomkins byl vedoucím výtvarným režisérem.
Stallone si osobně vybral Gianniho Versaceho, aby pro film navrhl futuristické a zároveň funkční oblečení. Versace vytvořil řadu odmítnutých návrhů Dreddova oblečení, než se přiklonil k finální podobě.
Tvář Sochy svobody byla postavena v Lenoxu ve státě Massachusetts dceřinou společností Cinergi výkonného producenta Andyho Vajny.
Speciální a vizuální efekty
Vizuální efekty realizovala společnost Douglase Trumbulla Massive Illusion s návrhy Kiesler-Walczak. Další efekty poskytly společnosti Digital FilmWorks, The Magic Camera Company, Amalgamated Pixels a Atomic Pictures.
Návrhy protetického make-upu pro Mean Machine Angel vytvořil výtvarník Chris Cunningham (uváděný jako „Chris Hill“) pod dohledem Nicka Dudmana.
Produkce původně zamýšlela použít pro ztvárnění Hammersteina herce v obleku, ale Danny Cannon trval na tom, aby ho vytvořili skutečného pomocí animatroniky. Efekt poháněný hydraulikou vytvořil Joss Williams a ovládalo ho pět dálkových operátorů.
Natáčení
Natáčení probíhalo v Shepperton Studios v Anglii, některé lokace se natáčely na Islandu. Producenti původně chtěli film natáčet ve Spojených státech, ale Cannon trval na tom, aby produkce zůstala ve Velké Británii, která je přirozeným domovem této postavy.
Reedice a cenzura
Před světovou premiérou filmu 30. června 1995 musel být Soudce Dredd pětkrát přestříhán a předložen MPAA, aby byl snížen rating z NC-17 na R. V roce 1995 se film dostal do kin a v roce 1995 byl již po několikáté promítán. To bylo předtím, než se Stallone a studio pokusili film ještě více zkrátit, aby získali rating PG-13. Cannon byl z neustálých tvůrčích sporů se Stallonem tak rozčarovaný, že se zapřísáhl, že už nikdy nebude spolupracovat s jiným hercem zvučného jména. Uvedl také, že finální verze se kvůli tvůrčím změnám požadovaným Stallonem zcela lišila od scénáře. V pozdějších rozhovorech Stallone uvedl, že si myslel, že film má být akční komedií, a proto požadoval přepsání, aby byl více komediální. Režisér a scénárista měli temnější, satiričtější vizi.
Několik celých sekvencí bylo z kinoverze vypuštěno, aby se snížilo násilí a temnější tón filmu. Například scéna, v níž Rico zabije zpravodajského reportéra Hammonda a jeho ženu, byla původně delší a krvavější, protože ukazovala jejich zasažení kulkami ve zpomaleném záběru. Stejně tak měl robot ABC Warrior zabít soudce Griffina tím, že mu utrhne ruce a nohy, ale to bylo také změněno. Cannon chtěl více násilí (protože to odpovídalo komiksové předloze), ale studio a Stallone chtěli film s ratingem PG-13 a větším důrazem na humor. Dokonce i vyvrcholení filmu bylo odstraněno, scény ukazující Dredda bojujícího a zabíjejícího klonované soudce byly před uvedením do kin odstraněny. V časopise Judge Dredd Megazine bylo zveřejněno několik propagačních snímků, na kterých Dredd střílí na jednoho z klonů.
Hudba
Původně měl hudbu k filmu složit filmový skladatel David Arnold, který s režisérem Dannym Cannonem spolupracoval na jeho předchozím filmu Mladí Američané, Arnolda však nahradil veterán filmového komponování Jerry Goldsmith, ale jak se termíny postprodukce stále více zpožďovaly, byl Goldsmith nucen z projektu také odstoupit kvůli předchozím závazkům k hudbě k jiným filmům (První rytíř a Kongo). Před odchodem z projektu Goldsmith složil a nahrál krátkou hudbu, která měla být nakonec použita pro trailery a reklamní kampaně filmu. Nakonec byl jako nový skladatel vybrán Alan Silvestri, který se ujal hudby k finálnímu filmu. Soundtrack zpočátku nahrával s londýnskou Sinfonií. Po změnách, které byly ve filmu provedeny v postprodukci, však musel Silvestri svou hudbu rozsáhle upravit a znovu nahrát segmenty a narážky v Hollywoodu, ačkoli část hudby z londýnských nahrávek zůstala v hotovém filmu.
Píseň „Dredd Song“, která zazněla v závěrečných titulcích filmu, napsala a nazpívala anglická alternativní rocková skupina The Cure. Píseň se objevuje na třetím disku jejich raritního boxu Join the Dots: B-Sides & Rarities 1978-2001 (The Fiction Years) z roku 2004 a také na soundtrackovém albu k filmu. Na soundtracku měla být původně i píseň Judge Yr’self od skupiny Manic Street Preachers. Jejich kytarista Richey Edwards však počátkem roku 1995 zmizel, a protože tato píseň byla poslední, kterou s ním kapela napsala, na finální seznam soundtracku se nedostala. Píseň byla vydána až v roce 2003, kdy kapela vydala album Lipstick Traces (A Secret History of Manic Street Preachers).
V roce 1995 vydalo vydavatelství Epic Records album se soundtrackem, na kterém bylo sedm skladeb ze Silvestriho hudby (všechny provedla londýnská Sinfonia, ale většina z nich nebyla ve filmu použita ve verzi) a písně od The Cure, The, White Zombie, Cocteau Twins, Leftfield. Na britském vydání se objevily také skladby Ryo Aska a Worldbeaters s Youssou N’Dourem (ve filmu zazní pouze první dvě písně při závěrečných titulcích).
V roce 2015 vydalo vydavatelství Intrada Records značně rozšířené dvoudiskové album v limitované edici, které obsahuje veškerou Silvestriho hudbu nahranou pro film. Album obsahuje také hudbu z traileru, kterou dirigoval Jerry Goldsmith. Ta předtím vyšla pouze jako reedice - pod taktovkou Joela McNeelyho - na kompilaci Varèse Sarabande s názvem Hollywood ’95.
Recepce
Box office
Film je považován za propadák, protože na domácích severoamerických pokladnách vydělal pouze 34,7 milionu dolarů. V mezinárodním měřítku se mu dařilo lépe, celosvětově utržil přes 78,8 milionu dolarů a při rozpočtu 90 milionů dolarů dosáhl celosvětově celkové výše 113,5 milionu dolarů.
Kritické ohlasy
Na Rotten Tomatoes má film hodnocení schválení 22 % na základě recenzí od 55 kritiků, s průměrným hodnocením 4,00/10; kritický konsensus webu je: „Soudce Dredd chce být jak legitimním násilným akčním filmem, tak parodií jednoho, ale režisér Danny Cannon nedokáže najít potřebnou rovnováhu, aby to fungovalo.“ Diváci dotazovaní CinemaScore dali filmu průměrnou známku „B“ na stupnici od A+ do F.
Gene Siskel označil Soudce Dredda za jeden z nejhorších filmů roku 1995 v rámci své recenze „Worst of 1995“ na Siskel and Ebert. Roger Ebert ve své recenzi pro Chicago Sun-Times udělil filmu 2 body ze 4 a napsal: „Stallone to přežije, ale jeho vedlejší herecké obsazení, zahrnující také nevýraznou Joan Chenovou a nesmírně intenzivního Jurgena Prochnowa, není dobře využito.“
„Stallone se v tomto filmu objevuje, ale jeho role není moc dobře využita. Todd McCarthy z Variety film označil za „hřmotnou, neoriginální futuristickou hardwarovou show pro dospívající chlapce“. Owen Gleiberman z Entertainment Weekly udělil filmu známku C a napsal: „Film ke konci prakticky vypadá, jako by chtěl zničit sám sebe.“ Jonathan Rosenbaum z Chicago Reader ohodnotil film negativně: „Bez inspirace režíroval Danny Cannon podle hloupého scénáře Michaela De Lucy, Williama Wishera a Stevena de Souzy.“ Caryn Jamesová z New York Times napsala: „Přestože je film plný hluku a falešné palebné síly, Dredd na plátně prostě leží až do závěrečných scén.“ Mick LaSalle ze San Francisco Chronicle udělil filmu 1 známku ze 4 a napsal: „Obvykle poutavý a sympatický Stallone je zde prázdný a bez jazyka, nehybná deska uprostřed 95 minut střelby, výbuchů a gotických excesů.“ Rita Kempleyová z Washington Post napsala: „Kromě sympatického Schneidera a schopné Laneové se zdá, že herci jsou v hlubokém šoku. Hm, ať je to Dreddův zámek.“ James Berardinelli z ReelViews napsal: „Občas je to spíše zábavné, ale nelze rozhodnout, zda je to náhoda, nebo záměr.“
V retrospektivní recenzi z roku 2017 Richard Trenholm ze CNET napsal, že film „čerpal z bohaté historie komiksu prozíravěji než verze z roku 2012“ a „naprosto se trefil do vzhledu Mega City One“. Trenholm poznamenal, že „kulisy, kostýmy a vozidla byly fantastické“, zatímco „čnící ABC bojovník a groteskní Angel Gang“ byly „triumfem fyzikálních efektů z doby před CGI“. V roce 2020, u příležitosti 25. výročí filmu, Drew Dietsch z Giant Freakin Robot pochválil povrchové prvky filmu: „Jako čistý produkční kus musí být [Soudce Dredd] vyhlášen jako jeden z nejlepších počinů 90. let. Všechno, co se týče struktury filmu, je ohromný úspěch.“
Další ohlasy
V roce 2008 Stallone o svých pocitech z filmu hovořil v jednom z čísel časopisu Uncut:
Když jsem tuhle nemovitost četl, tak se mi líbila, protože si vzala žánr, který mám rád, to, co by se dalo nazvat „akční moralitou“, a udělala ho trochu sofistikovanějším. Mělo to politický podtext. Ukazoval, že pokud neomezíme způsob, jakým řídíme náš soudní systém, může policie nakonec řídit naše životy. Zabýval se archaickými vládami; zabýval se klonováním a všemi možnými věcmi, které by se mohly v budoucnu stát. Byl také větší než jakýkoli jiný film, který jsem natočil, svou fyzickou velikostí a způsobem, jakým byl navržen. Všichni lidé byli zakrnělí systémem a architekturou; ukazuje to, jak bezvýznamné by mohly být lidské bytosti v budoucnosti. Ve filmu je spousta akce a také skvělé herecké výkony. Jen to nebylo koule na noze. Na Soudce Dredda se ale dívám jako na skutečně promarněnou příležitost. Zdálo se, že spousta fanoušků má problém s tím, že si Dredd sundává helmu, protože v komiksech to nikdy nedělá. Ale pro mě je to spíš promarnění tak velkého potenciálu, který v tom nápadu byl; jen si vzpomeňte na všechny ty příležitosti, které se daly udělat se scénami z Prokleté země. Nevyužilo to toho, čím to mohlo být. Asi to mělo být mnohem komičtější, opravdu vtipné a zábavné. Z té zkušenosti jsem se poučil, že jsme se neměli snažit udělat z toho Hamleta; je to spíš Hamlet a vejce.
Později upřesnil:
Podle toho, co si pamatuji, byl celý projekt od začátku problematický. Filozofie filmu nebyla pevně daná - tím mám na mysli: „Bude to vážné drama, nebo s komickým podtextem“ jako jiné sci-fi filmy, které byly úspěšné? Takže spousta kousků do sebe prostě hladce nezapadala. Bylo to něco jako opeřená ryba. Některé designérské práce na něm byly fantastické a kulisy byly neuvěřitelně reálné, i když stály metr od nás, ale prostě tam chyběla komunikace. Věděl jsem, že nás čeká dlouhé natáčení, když bez vysvětlitelného důvodu Danny Cannon, který je spíše menšího vzrůstu, seskočil z režisérské židle a zařval na všechny v doslechu: „STRACH! Všichni by se mě měli BÁT!“ a pak vyskočil zpátky na svou židli, jako by se nic nestalo. Britský štáb přijímal sázky na délku jeho života.
John Wagner, tvůrce komiksové postavy, podle níž byl film natočen, v rozhovoru pro časopis Empire v roce 2012 uvedl: „Vím, že se mi to nelíbí: „ten příběh neměl se Soudcem Dreddem nic společného a Soudce Dredd ve skutečnosti nebyl Soudce Dredd.“ Wagner řekl, že je škoda, jak film dopadl, protože produkční hodnoty byly skvělé a měli na to rozpočet. V rozhovoru pro časopis Total Film řekl, že film „vyprávěl špatný příběh“, protože se „snažil udělat příliš mnoho“.
Ocenění
Na 22. ročníku Saturn Awards získal film nominace ve čtyřech kategoriích (nejlepší sci-fi film, nejlepší speciální efekty, nejlepší kostýmy a nejlepší make-up). Za roli soudce Dredda byl Stallone v roce 1995 nominován na Zlatou malinu za nejhorší mužský herecký výkon. Na Stinkers Bad Movie Awards 1995 získal za svůj výkon ve filmu a v Assassins cenu za nejhoršího herce.
Dallred byl za svůj výkon ve filmu nominován na nejhoršího herce.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře