Kritiky.cz > Seriály > Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům

Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům

Foto: Česká televize
Foto: Česká televize
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (4 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Loading...

S novým rokem začí­ná na blo­gu i zbru­su nový občas­ník, kte­rý bude věno­ván tele­viz­ním seri­á­lům, nej­pr­ve čes­kým a poz­dě­ji mož­ná i zahra­nič­ním. Už před dvě­ma lety jsem samo­stat­ný člá­nek věno­val koň­ské­mu seri­á­lu Dobrá Voda, spe­ci­fic­ký člá­nek v podo­bě psy­cho­lo­gic­ké­ho roz­bo­ru postav ode mě dosta­ly popu­lár­ní Kukačky, ze zahra­ni­čí jsem glo­so­val net­fli­xov­ský mega­hit Wednesday a vlo­ni se makro­re­cen­ze dočka­la bio­gra­fic­ká Iveta. Odteď však člán­ky o seri­á­lech zís­ká­va­jí svou jed­not­nou plat­for­mu. Tento občas­ník zahá­jí legen­dár­ní čes­ká pěti­díl­ná mini­sé­rie Byl jed­nou jeden dům, jíž pod­le scé­ná­ře Jana Otčenáška a Oldřicha Daňka nato­čil František Filip a kte­rá prá­vě dnes sla­ví půl­sto­le­tí od své tele­viz­ní pre­mi­é­ry. Tento skvost­ný seri­ál, kte­rý si i přes to, že byl zasa­zen do neleh­ké­ho obdo­bí dru­hé svě­to­vé vál­ky, zís­kal obrov­skou pří­zeň divá­ků. Jeho vznik pro­vá­ze­ly těž­kos­ti a potý­kal se i s cen­zu­rou. I přes odliš­né poli­tic­ké názo­ry obou auto­rů (Otčenášek byl pře­svěd­če­ný komu­nis­ta, zatím­co Daněk byl sig­na­tá­řem peti­ce Dva tisí­ce slov) však vznik­lo nad­ča­so­vé dílo, kte­ré pro mis­tra čes­ké­ho seri­á­lu Františka Filipa zna­me­na­lo po parád­ních adap­ta­cích Sňatky z rozu­mu (1967) a F.L. Věk (1971) již tře­tí majstrštyk.

Zpočátku bychom si měli před­sta­vit posta­vy a ale­spoň čás­teč­ně načrt­nout děj. Majitelem domu je Alexandr Nerudný, novo­měst­ský rad­ní za Národní demo­kra­ty a spe­dič­ní pod­ni­ka­tel. Tohoto zása­do­vé­ho a auto­ri­ta­tiv­ní­ho muže mis­trov­sky ztvár­nil Miloš Nedbal, kte­rý byl čas­tým před­sta­vi­te­lem podob­ně odta­ži­tých, ale přes­to čest­ných cha­rak­te­rů. Nerudný má čty­ři syny, kte­rým dal jmé­na antic­kých hrdi­nů, avšak žád­ní hrdi­no­vé z nich nevy­rost­li. Dva star­ší syno­vé Achilles (Josef Bláha) a Hektor (Vladimír Ráž) jsou bezpá­teř­ní opor­tu­nis­té, kte­ří se neští­tí ani kola­bo­ra­ce s nacis­ty (kte­rou však kry­jí tak, že kola­bo­ru­je pou­ze Achilles, zatím­co Hektor si hra­je na odbo­já­ře). Benjamínek Paris (Josef Abrhám) je pro změ­nu abso­lut­ně nezra­lý jeli­má­nek. Nejzajímavější je však tře­tí syn v pořa­dí Patrokles, kte­rý se stal život­ní rolí Jiřího Adamíry. Tento abso­lut­ní bohém sice zastá­vá funk­ci ředi­te­le kina Bio Illusion, avšak i to při­ve­dl na buben, jeli­kož vět­ši­nu své­ho živo­ta trá­ví v pod­ni­ku Boccaccio a s pro­sti­tut­ka­mi. I přes alko­ho­lo­vý opar však dění kolem sebe doká­že vel­mi ostře a sakras­tic­ky glo­so­vat. Manželky dvou star­ších bra­trů Bertu a Kláru zde před­sta­vu­jí Libuše Švormová a Alena Vránová. Hned v prv­ním dílu jsem svěd­ky klí­čo­vé­ho momen­tu, kdy Nerudný své nani­co­va­té syny vydě­dí s tím, že veš­ke­rý jeho maje­tek zdě­dí jeho vnou­ča­ta.

Foto: Česká tele­vi­ze

Jiří Adamíra pro­mě­nil posta­vu bohém­ské­ho Patrokla Nerudného ve svou život­ní roli.

V Bagounově č.p. 12 však nebyd­lí jen bur­žo­az­ní rodi­na Nerudných, ale i dal­ší oby­va­te­lé vesměs ze střed­ní a niž­ší tří­dy. Správcovství domu má na sta­ros­ti domov­ni­ce Anděla Hrachová (Jana Hlaváčová), žena rázná, ale i cit­li­vá a empa­tic­ká, kte­rá sama vycho­va­la své­ho syna Martina (Jaromír Hanzlík), jehož otec Ludvík (Zdeněk Řehoř) je komu­nis­tic­ký akti­vis­ta, kte­rý vždy musí být tam, kde se něco děje a spo­řá­da­ný rodin­ný život není nic pro něj. Anděla tak pro své­ho syna hle­dá nové­ho tatín­ka, až se tím pra­vým uká­že být Arnošt Ticháček (Josef Vinklář), boxer a poz­dě­ji vyha­zo­vač v Boccacciu, kte­rý je sice osob­nost­ním pro­ti­pó­lem Ludvíka, ale jinak je to čest­ný člo­věk. Ludvík se však Anděle ješ­tě jed­nou při­ple­te do ces­ty, kon­krét­ně při hei­drych­i­á­dě, když jej čás­teč­ně pro­ti jeho vůli scho­vá­vá ve svém bytě pro jeho odbo­jář­skou čin­nost, čemuž je věno­ván čtvr­tý a nej­dra­ma­tič­těj­ší díl Ďábelské ost­ro­vy.

Velmi výraz­nou rodi­nou jsou Drvotovi, jejichž hla­va rodi­ny Eduard Drvota (Vladimír Menšík) je užva­ně­ný fan­fa­rón, kte­rý by rád kon­ku­ro­val Nerudným jako stě­ho­vák, ale má k tomu jen jeden zasta­ra­lý nákla­ďák, kte­rý je vět­ši­nou nepo­jízd­ný. Rodinu tedy živí hlav­ně jeho žena Terezie (Míla Myslíková), kte­rá v domě pro­vo­zu­je man­dl. Její tatí­nek (František Kovářík) měl povoz­nic­tví, pro­čež vyčí­tá Drvotovi, že mu pro­dal koně a kou­pil mís­to nich auto. Drvotovi mají dvě děti, pohled­nou Majku (Zuzana Ondrouchová), kte­rá neče­ka­ně otě­hot­ní s levi­co­vě smýš­le­jí­cím pro­mí­ta­čem z kina Adolfem Svárovským (Petr Čepek), a své­ráz­né­ho Tutka (Jiří Hrzán), ze kte­ré­ho se poz­dě­ji vyklu­be šikov­ný šme­li­nář. Drvota trá­ví hod­ně času slov­ní­mi pře­střel­ka­mi se svým kama­rá­dem a uhlí­řem Matějem Budákem (Jiří Sovák), kte­rý byl za prv­ní svě­to­vé vál­ky legi­o­ná­řem, zatím­co Drvota byl rakous­kým infan­te­ris­tou, což mezi nimi vytvá­ří tře­cí plo­chu.

Velký pro­stor v seri­á­lu dostá­vá i dvoj­člen­ná rodi­na Soumarů. Trafikant Josef Soumar (Josef Somr) je v dlou­ho­le­tém spo­ru s Nerudným kvů­li polo­ze jeho tra­fi­ky, kte­rá se z poli­tic­kých důvo­dů neu­stá­le stě­hu­je, až Nerudnému dojde trpě­li­vost a nechá Soumarovu tra­fi­ku při­vá­zat na ply­no­vé potru­bí. Tato záplet­ka je téměř „rome­o­ju­li­ov­ská“, jeli­kož Paris Nerudný je zami­lo­ván do Soumarovy dce­ry Růženy (Jaroslava Obermaierová), kte­rá však pro­ží­vá milost­né dile­ma mezi ním a pilo­tem Přemkem Tvarohem (Václav Postránecký), synem krej­čí­ho Tvaroha (Jan Skopeček) a jeho ženy (Slávka Budínová). Když už to vypa­dá, že se Růžena roz­hod­ne pro dru­hé­ho jme­no­va­né­ho, Přemek ode­jde (podob­ně jako teh­dy mno­zí mla­dí let­ci) slou­žit do brit­ských Royal Air Force, tak­že jí nezby­de než se pro­vdat za Parise.

Zapomenout nemů­že­me ani na Ulčovic rodi­nu, jejíž hla­vou je poli­cis­ta Václav Ulč (Josef Větrovec), kte­rý je už otrá­ven z otroc­ké­ho plně­ní slu­žeb­ních povin­nos­tí, až se roz­hod­ne zapo­jit do praž­ské­ho povstá­ní, což se mu sta­ne osud­ným. Jeho žena (Dana Medřická) má v seri­á­lu vůbec neje­mo­tiv­něj­ší scé­nu, když se o man­že­lo­vě smr­ti dozví­dá, při­čemž herec­ký výkon Medřické je zde hoden Oscara. Jejich dce­ra Pipina (Eva Trejtnarová, dnes Hudečková) má dob­ro­druž­nou pova­hu, kte­rou okouz­lí i Martina Hracha, kte­rý se kvů­li ní dob­ro­vol­ně při­hlá­sí na prá­ci do „rei­chu“, přes­to­že se s Tutkovou pomo­cí z toho krát­ce před­tím doká­zal dostat. Poslední nám zná­mou rodi­nou v domě jsou Šťovíčkovi (Jan Libíček a Blažena Holišová), kte­ří pro­vo­zu­jí hos­po­du, v níž se par­ta „piv­ních poli­ti­ků“ schá­zí. Ze soli­té­rů musí­me zmí­nit zejmé­na dva dia­me­t­rál­ně odliš­né malí­ře. Kýčař Vendelín Dalibor Ehrlich (Karel Höger) pat­ří k zápor­ným posta­vám, nicmé­ně jeho hád­ka o kohou­ta s Andělou je jed­nou z nej­lep­ších scén seri­á­lu (při­čemž násle­du­je bez­pro­střed­ně po výteč­né Ticháčkově opi­lec­ké etudě). Druhý malíř Dlask (Jiří Vala) je uvě­do­mě­lý komu­nis­ta a odbo­jář, pro­čež má v seri­á­lu jeden z vůbec nej­vět­ších pro­sto­rů, jak­ko­liv malo­vat jej vidí­me jen dva­krát (nej­pr­ve objed­na­ný por­trét pana rad­ní­ho a podru­hé „tro­chu moc očí“). Sama byd­lí i pro­sti­tut­ka Jarmila Klabíková (Jana Šulcová), kte­rá se kvů­li drbům vydá­vá za zubař­skou instru­men­tář­ku, na kon­ci vál­ky se však uká­že jako vel­ký cha­rak­ter, když ukry­je němec­ké­ho dezer­té­ra Waltera (František Němec), kte­rý byl dří­ve jejím sou­se­dem. Další posta­vy jako pro­fe­sor Benetka (Svatopluk Beneš) nebo uči­tel­ka fran­couz­šti­ny (Marie Rosůlková) jsou role čis­tě epi­zod­ní a do děje výraz­ně­ji neza­sa­hu­jí.

Foto: Česká tele­vi­ze

Bagounova 12 byla plná mla­dých a krás­ných dívek, kte­ré před­sta­vo­va­ly Jaroslava Obermaierová, Zuzana Ondrouchová, Jana Šulcová nebo Eva Trejtnarová (Hudečková).

Natáčení seri­á­lu zača­lo v září 1973 a zakon­če­no bylo v úno­ru 1974. To však ješ­tě tvůr­ci netu­ši­li, že zda­le­ka nema­jí doto­če­no. Po tele­viz­ní pre­mi­é­ře závě­reč­né­ho dílu Obvaziště Boccaccio se hla­si­tě ozva­la cen­zu­ra, kte­ré se ten­to díl zdál málo revo­luč­ní, jeli­kož zde s výjim­kou stráž­ní­ka Ulče nikdo nepa­dl, navíc pří­liš nekla­dl důraz na Rudou armá­du. Epizodu bylo pro­to nut­né pře­to­čit a her­ci si teh­dy muse­li zno­vu obléct stej­né kos­týmy, z nichž však už někte­ré byly pou­ži­ty pro jiné insce­na­ce (Jan Skopeček napří­klad vzpo­mí­nal, že měl teh­dy jiné brý­le, zce­la odliš­né pak bylo oble­če­ní Josefa Vinkláře, kvů­li čemuž byla pře­to­če­na i jinak nezá­vad­ná scé­na, kdy Anděla zaka­zu­je Ticháčkovi účast­nit se povstá­ní v uni­for­mě vyha­zo­va­če). To ovšem neby­la ani zda­le­ka jedi­ná změ­na, ke kte­ré v posled­ním dílu došlo. Změnil se mimo jiné i název, kte­rý byl opro­ti původ­ní­mu mno­hem revo­luč­něj­ší - Barikáda ve ved­lej­ší uli­ci. Především však byly pře­to­če­ny závě­reč­né scé­ny na bari­ká­dách a při­by­lo něko­lik nových sek­ven­cí uza­ví­ra­jí­cích osu­dy někte­rých postav, kte­ré v původ­ní ver­zi zůsta­ly ote­vře­né. Dozvěděli jsme se napří­klad, že pro­mí­tač Dolfi byl zastře­len na pocho­du smr­ti, Přemka Tvaroha jsme moh­li vidět v laza­re­tu v pol­ských Katovicích (tato scé­na, ve kte­ré je ošet­řu­jí­cím léka­řem sovět­ský důstoj­ník (Bohumil Švarc) mimo jiné měla zata­jit fakt, že Přemek byl pilo­tem RAF) a Pipinu Ulčovou vidí­me při útě­ku z pra­cov­ní­ho tábo­ra, když se lou­čí se svým fran­couz­ským pří­te­lem (Josef Čáp). V těch­to scé­nách tedy účin­ko­va­li i her­ci, kte­ří se v původ­ním seri­á­lu neob­je­vi­li, kro­mě Švarce a Čápa to byli Dana Syslová (kama­rád­ka Pipiny), Jan Přeučil (Dolfiho spo­luvě­zeň) a Otto Lackovič (paci­ent v laza­re­tu). V jiné scé­ně, v níž kole­go­vé Martina Hracha z fab­ri­ky při­pra­vu­jí povstá­ní, se obje­vi­li František Hanus, Vlastimil Hašek a Viktor Preiss. Velmi zásad­ní je i vůbec nejakč­něj­ší scé­na celé­ho seri­á­lu, kdy se při bojích na vršo­vic­kém nádra­ží setká­va­jí Martin a Ticháček s býva­lým dru­hem Anděly želez­ni­čá­řem Hovorou (Jaroslav Moučka), kte­ré­ho spo­leč­ně s jeho spo­lu­bo­jov­ní­ky dove­dou do Bagounovy uli­ce, kde jim její oby­va­te­lé pře­da­jí zbra­ně. Přibyly i hned dvě nové scé­ny s Patroklem Nerudným, v nichž nej­pr­ve žádá Klabíkovou o ruku, při­čemž u ní obje­ví němec­ké­ho dezer­té­ra, což vytvá­ří spoj­ni­ci ke scé­ně s při­vo­la­ným léka­řem (Otakar Brousek), a poté se při své ces­tě z Gestapa zasta­ví v Boccacciu, kde vrch­ní­mu Theodorovi (Vladimír Šmeral) říká, že gesta­pá­kům stál leda za pár facek. V pře­to­če­ných bari­kád­nic­kých scé­nách je více bojů, mrtvých a také ide­o­lo­gie, čehož si může­me všim­nout zejmé­na v upra­ve­né repli­ce uhlí­ře Budáka o zazdě­ní vel­ké­ho pod­ni­ká­ní, kte­rá je v Barikádě pro­ne­se­na důraz­ně­ji a expli­cit­ně­ji. Více je i auten­tic­kých zábě­rů, kte­ré dokres­lu­jí, že praž­ské povstá­ní neby­lo žád­ná sran­da. V době pře­tá­če­ní dílu již nebyl naži­vu Jan Libíček, kte­rý zemřel před­čas­ně při natá­če­ní cra­zy kome­die Jak uto­pit dok­to­ra Mráčka aneb Konec vod­ní­ků v Čechách (1974) Václava Vorlíčka, pro­čež jej v závě­reč­né scé­ně nahra­di­la Blažena Holišová, před­sta­vi­tel­ka jeho man­žel­ky. Všechny tyto scé­ny pro­dlou­ži­ly díl o téměř 25 minut a Barikáda se tak se sto­pá­ží 1 hodi­na 37 minut sta­la nejdel­ším dílem seri­á­lu (do té doby ved­ly výše zmí­ně­né Ďábelské ost­ro­vy). Na obra­zov­kách ČST se však obje­vi­la jen něko­li­krát, po revo­lu­ci bylo vrá­ce­no Obvaziště Boccaccio, zatím­co Barikáda i přes počet­né pros­by divá­ků „obrůs­ta­la mechem“ v archí­vu na Kavčích horách. Teprve letos nám ji ČT po téměř čty­ři­ce­ti letech umož­ni­la shléd­nout ale­spoň v iVysílání. Co se týče srov­ná­ní obou ver­zí, kaž­dá má své plu­sy a mínu­sy. Obvaziště Boccaccio má punc ori­gi­ná­lu, je méně ide­o­lo­gic­ké a parád­ní „osca­ro­vá“ scé­na s paní Ulčovou zde není opro­ti Barikádě zkrá­ce­na, na dru­hé stra­ně je však zkrat­ko­vi­těj­ší a někte­ré dějo­vé lin­ky zde vyzní naprázd­no. Oproti tomu Barikáda ve ved­lej­ší uli­ci je sice ide­o­lo­gič­těj­ší, sestři­hem vznik­lo něko­lik dějo­vých nelo­gič­nos­tí (viz. pení­ze, kte­ré Ticháček dostal od Hektora Nerudného na odbo­jo­vé akti­vi­ty) a pře­to­če­né scé­ny na bari­ká­dě půso­bí kře­čo­vi­tě, na dru­hé stra­ně díky del­ší sto­pá­ži se však poda­ři­lo jiné dějo­vé sou­vis­los­ti dopl­nit (napří­klad Andělino pro­hlá­še­ní, že Martin je celý svůj otec díky jeho akti­vi­tě při povstá­ní náh­le nepů­so­bí jako mlá­ce­ní prázd­né slá­my) a jed­no­znač­ný­mi plu­sy jsou pak výše zmí­ně­né dokon­če­né osu­dy a vět­ší pro­cen­to auten­tic­kých zábě­rů z povstá­ní. Rozhodnutí ČT zve­řej­nit Barikádu po dlou­hých letech v iVysílání hod­no­tím jed­no­znač­ně klad­ně, jeli­kož při kaž­dé reprí­ze seri­á­lu se teď divá­ci mohou zce­la svo­bod­ně roz­hod­nout, kte­rou ver­zi si pus­tí.

Foto: Česká tele­vi­ze

Přetočená a pro­dlou­že­ná ver­ze posled­ní­ho dílu Barikáda ve ved­lej­ší uli­ci obsa­ho­va­la mimo jiné doře­če­né osu­dy někte­rých postav a obje­vi­lo se v ní i něko­lik her­ců, kte­ří v seri­á­lu původ­ně nehrá­li.

Méně zná­mou sku­teč­nos­tí než dua­li­ta ver­zí posled­ní­ho dílu je fakt, kte­rý nedáv­no v pořa­du Z Metropole pro­zra­di­la Libuše Švormová, toho času man­žel­ka scé­náris­ty Jana Otčenáška, že seri­ál Byl jed­nou jeden dům měl být původ­ně del­ší a při­pra­vo­va­ný byl i díl Vyvlastnění rodi­ny Nerudných, kte­rý však byl vede­ním ČST zamít­nut, jeli­kož kri­tic­ký pohled na zná­rod­ňo­vá­ní majet­ku bur­žo­a­zie z pře­lo­mu čty­ři­cá­tých a pade­sá­tých let byl teh­dy nežá­dou­cí. Další díl pak měl zob­ra­zit Přemkův návrat z Anglie, jeli­kož však posta­va pilo­ta RAF před­sta­vo­va­la pro cen­zo­ry čer­ve­ný hadr na býka, ani ten­to díl nepro­šel. Seriál je tak z dneš­ní­ho pohle­du spí­še mini­sé­rii, jak­ko­liv teh­dy tvůr­ci razi­li honos­né ozna­če­ní „tele­viz­ní román“.

Švormová rov­něž vzpo­mí­na­la, jak se oba auto­ři při spo­lu­prá­ci na seri­á­lu dopl­ňo­va­li. Zatímco s původ­ním námě­tem při­šel Otčenášek, kte­rý nabí­dl pří­běh uli­ce, ve kte­ré jako dospí­va­jí­cí mla­dý muž byd­lel (může­me tedy spe­ku­lo­vat, že posta­va Martina Hracha byla jeho alter ego, jak­ko­liv pří­mo ově­ře­né to nemá­me) a reflek­to­val své zážit­ky a zku­še­nos­ti. Daněk měl pro změ­nu schop­nost posklá­dat dějo­vé lin­ky tak, aby v kaž­dém díle zís­ka­la vět­ší pro­stor jiná posta­va či rodi­na. Daňkova man­žel­ka bri­lant­ně psa­la na stro­ji, tak­že zatím­co páno­vé dia­lo­gy pří­mo říka­li, ona je zapi­so­va­la. Poté už jen scé­ná­ře spo­leč­ně upra­vo­va­li.

O pět let poz­dě­ji se ten­týž tým poku­sil vol­ně navá­zat s dal­ším „tele­viz­ním romá­nem“ Dnes v jed­nom domě, kte­rý se ode­hrá­vá v sou­čas­nos­ti a z pavla­čo­vé­ho čin­žá­ku se pře­su­nul do pane­lá­ku na síd­liš­ti Lhotka (kde jsem sedm let rov­něž byd­lel), zde pře­křtě­né­ho na Sojčí vrch. Přestože se nejed­ná o špat­ný seri­ál, opro­ti své­mu star­ší­mu brat­říč­ko­vi půso­bí jako odvar, jak­ko­liv s ním sdí­lí vět­ši­nu stej­ných her­ců.

Bagounovu uli­ci bys­te dnes v Praze hle­da­li mar­ně, jeli­kož byla fik­tiv­ní. Reálnou uli­cí, v níž najde­te vstup do toho­to legen­dár­ní­ho domu, je Opatovická na Novém měs­tě. Exteriéry se natá­če­ly rov­něž v uli­cích Spálená, Ostrovní a V Jirchařích, všech­ny na Praze 1. Interiéry domu byly však natá­če­ny na Barrandově.

Foto: Česká tele­vi­ze / Wikimedia Commons

Seriálová Bagounova uli­ce vs. reál­ná dneš­ní Opatovická uli­ce

Byl jed­nou jeden dům si tedy v neleh­ké době tuhé nor­ma­li­za­ce, ve kte­ré vzni­kal, užil peri­pe­tie, kte­ré více či méně ovliv­ni­ly jeho koneč­nou podo­bou. Výsledný tvar, kte­rý dnes vídá­me na obra­zov­kách, je však mimo­řád­ně zda­ři­lý a po prá­vu se již stal tele­viz­ní kla­si­kou. Jen v málo­kte­rém seri­á­lu se sešly hned tři herec­ké gene­ra­ce počí­na­je bar­dy jako Miloš Nedbal nebo Karel Höger, kte­ří začí­na­li svo­jí herec­kou dráhu již v (před)válečné éře, přes teh­dy střed­ní gene­ra­ci, kte­rá na stří­br­né plát­no i na prk­na, kte­rá zna­me­na­jí svět, vstou­pi­la po vál­ce a jíž repre­zen­tu­jí tako­vá jmé­na jako Vladimír Menšík, Jiří Sovák, Dana Medřická, Jana Hlaváčová, Josef Vinklář, Jiří Adamíra nebo Josef Somr, až po teh­dej­ší mla­dé nadě­je, kte­rý­mi v té době byli Jaromír Hanzlík, Josef Abrhám, Jiří Hrzán, Petr Čepek, Václav Postránecký, Jaroslava Obermaierová, Jana Šulcová, František Němec, Eva Trejtnarová (Hudečková) a před­čas­ně zesnu­lá Zuzana Ondrouchová. Zvláště tato nejmlad­ší gene­ra­ce opro­ti dvě­ma před­cho­zím Filipovým opu­sům (Sňatky z rozu­mu, F.L.Věk) v tom­to seri­á­lu dostá­vá vel­ký postor. Taková herec­ká plejá­da se v dneš­ní době jen těž­ko sejde. Každá reprí­za nám při­po­mí­ná, jaký národ­ní poklad jsme v té době měli. Přejme této skvost­né mini­sé­rii, aby nás osu­dy oby­va­tel Bagounovy uli­ce bavi­ly i dojí­ma­ly i v dal­ším půl­sto­le­tí.

Druhým seri­á­lem, kte­ré­mu se již v úno­ru budu v tom­to novém občas­ní­ku věno­vat, je dílo o dva­cet let mlad­ší, adap­ta­ce kni­hy Karla Poláčka Bylo nás pět, kte­rou před tři­ce­ti lety nato­čil reži­sér Karel Smyczek.


Tento člá­nek vychá­zí záro­veň na blo­gu DJ Vlado’s World.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Youtube kanál Televize Barrandov (Tajemství fil­mů a seri­á­lů: Byl jed­nou jeden dům (2024/9)); Foto: Česká tele­vi­ze, Wikimedia Commons

Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Radáč

Až do dneška jsem se pova­žo­val za znal­ce čes­kých fil­mů a seri­á­lů ale kou­kám, že jsem jen tako­vý sla­bý odvar. O tom­to doda­teč­ně nato­če­né­ho dílu jsem neměl vůbec tuše­ní. Na ivy­sí­lá­ní stá­le je a tak zaklapnu počí­tač a u poste­le si ten­to díl pus­tím. Moc díky.

„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého
8. června 2023„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého„Marečku, podejte mi pero!“ je jedna z nejslavnějších a nejvtipnějších českých filmových komedií. Natočil ji v roce 1976 režisér Oldřich Lipský podle scénáře Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Film vypráví o skupině dospělých dělníků, kteří se…Vydáno v rubrice: Speciály
Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %
2. prosince 2024Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %Oblíbená česká klasika Bořivoje Zemana je zfilmována podle společného scénáře Oldřicha Kautského a Bořivoje Zemana. Dobře obsazená pohádka se točila v roce 1977 mimo jiné na hradě Křivoklát. V hlavních rolích hrají debutující mladý Jirka Korn…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Příběh seriálu: Chalupáři
28. května 2025Příběh seriálu: ChalupářiObčasník Příběh seriálu se po dvouměsíční pauze vrací s třetím dílem, ve kterém se vrátíme k dílu režiséra Františka Filipa, jehož skvostné minisérii Byl jednou jeden dům (1974) byl věnován vůbec první díl, který vyšel v lednu…Vydáno v rubrice: Seriály
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%
13. prosince 2024Tři veteráni – Retro pohádková recenze – 90%Velice zábavná a diváky opěvovaná komediální pohádka dua tvůrců Zdeněk Svěrák a Oldřich Lipský, která byla zfilmována v roce 1983 podle scénáře Jiřího Brdečka a Zdeňka Svěráka na motivy autorské pohádky Jana Wericha z knihy Fimfárum,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%
11. prosince 2024S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%Velice vtipný a diváky oblíbený snímek režiséra Hynka Bočana, který na motivy pohádkové předlohy Čertův švagr Boženy Němcové zfilmoval v roce 1984 kameraman Jaromír Šofr. V rolích excelují Vladimír Dlouhý (Petr Máchal), Ondřej Vetchý (čert Janek), Jana Dítětová…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!
5. listopadu 2024VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad proto, že se točil čtrnáct dní? Možná. Recenze…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu
30. října 2024Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavuNa podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o filmu, kterým Hřebejk…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Petrolejové lampy Jaroslava Havlíčka a Juraje Herze
18. září 2024Petrolejové lampy Jaroslava Havlíčka a Juraje HerzeDnešní příspěvek nebude ani tak filmovou nebo literární recenzí, jako spíš kulturně-historickým tipem. Chtěl bych se dnes zaměřit na film, který nedávno znovu po restaurování uvedl Národní filmový archiv a který je dle mého názoru výborným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu
18. ledna 2024Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v ČeskoslovenskuPolská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky zanechá. Z filmů od Hollandové mě velmi…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Anděl páně
23. prosince 2023Anděl páněMottem pohádky by mohla být modlitbička "andělíčku můj strážníčku, ochraňuj Petronelovu dušičku". Anděl Petronel v podání klasika Ivana Trojana je totiž učiněný smolař, popleta a hlavně lajdák. Protože na nebi tropí neplechu, pošle ho Pán Bůh…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kina
19. září 2023Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kinaJe to už drahně víc než čtvrtstoletí, kdy jsem napsal svou první opravdu po všech stránkách kladnou "recenzi". Bylo mi tehdy 19 let a v srdci mi plálo mladistvé nadšení, všechno jsem pochopitelně věděl nejlépe a…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Chalupáři: Kultovní seriál z 70. let
10. července 2023Chalupáři: Kultovní seriál z 70. letPokud máte rádi českou komedii, jistě znáte seriál Chalupáři, který se stal fenoménem své doby. Seriál vypráví o dvou pražských rodinách, které si splnily sen o vlastní chalupě na venkově. Jenže místo klidu a pohody je…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Kultovní seriál Česká soda slaví 30 let
5. června 2023Kultovní seriál Česká soda slaví 30 letV letošním roce si připomínáme třicet let od prvního vysílání satirického pořadu Česká soda, který pro Českou televizi v letech 1993–1997 vyráběla společnost Febio. Pořad byl koncipován jako pásmo příspěvků televizního zpravodajství prokládaných parodiemi na reklamní šoty…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
S tebou mě baví svět: klasická česká komedie o rodinných dobrodružstvích
24. dubna 2023S tebou mě baví svět: klasická česká komedie o rodinných dobrodružstvíchS tebou mě baví svět je československá rodinná komedie z roku 1982, kterou režírovala a napsala Marie Poledňáková. Hlavní role hrají Július Satinský, Jana Šulcová, Václav Postránecký, Eliška Balzerová, Pavel Nový a Zdena Studenková. Film vypráví…Vydáno v rubrice: Speciály
Smradi - Trocha melancholie neuškodí
4. dubna 2023Smradi - Trocha melancholie neuškodíPsychologické drama jedné obyčejné rodiny s neobyčejnými starostmi. Hlavní role tohoto snímku připadly na úžasného herce Ivana Trojana, který si zahrál otce svých tří dětí a na neméně úžasnou, ale především nádhernou ženu a herečku Petru…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

1
0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,14207 s | počet dotazů: 256 | paměť: 40324 KB. | 30.08.2025 - 20:37:05