Daleko předaleko, v jedné z nejvzdálenějších částí galaxie, existuje malinkaté žluté Slunce. Kolem něj pak pomalu obíhá modrá planetka, jejíž primitivní obyvatelé se stále domnívají, že digitální hodinky jsou skvělý vynález. Tato planetka má... tedy lépe řečeno, měla problém. Její obyvatelé byli nešťastní, věčně naštvaní a nevrlí. Dokonce i ti s digitálními hodinkami.
Trvalo to stovky a stovky let. Začaly se objevovat hlasy, že se tenkrát nemělo vůbec lézt ze stromů a jak tomu už tak bývá, objevili se i extrémisté hlásající, že omyl nastal ještě dříve a že jsme neměli vůbec vylézat z oceánu.
      A tak tomu bylo až do jednoho čtvrtka  asi dva tisíce let po tom, co lidi přitloukli na strom  jednoho blázna hlásajícího,  že bychom na sebe mohli být pro změnu třeba  hodní. Tento den byl pro planetu Zemi skutečně  přelomovým. Jak se její obyvatelé  mohli dočíst na galaktické nástěnce  (to, že se taktak dopachtili na Měsíc je druhá  věc), jejich planeta stojí v cestě  intergalaktické dálnici.  Vesmírné buldozery se připravily a za  pár okamžiků nezbylo po planetce nic než plno prachu a  Vesmírem plachtících  digitálních hodinek. Ze země se  zachránili jen dva lidé a to ještě  jeden z nich je mimozemšťan. Hlavním hrdinou tak  zůstává poslední  žijící muž ve Vesmíru, Arthur Dent  (Martin Freeman), jenž se spolu s několika  dalšími individui bude proplétat  Vesmírem a neustále se něčemu divit. A kdo mu  vlastně bude dělat společnost? 
      Tak zaprvé jeho  přítel Ford Perfect (Mos Def), dealer  nejprodávanější knihy v  dějinách Vesmíru, Stopařova průvodce  galaxií.
      Pak je tu Tricia Millan (velmi  příjemně vypadající Zooey Deschanel).  Pozemšťanka, jíž unesl (ona možná  šla dobrovolně) prezident celého  Vesmíru, mírně vyšinutý a  neskutečně otravný, dvouhlavý a  tříruký Zaphod Beeblebrox (Sam Rockwell) a jako  třešnička na dortu, v depresi se  utápějící robot Marvin (Alan Rickman).  
      Hardcore fanoušci knihy si  tuhle recenzi nejspíše stejně číst  nebudou, a tak se obrátím k těm co  mají rádi sci-fi, Červeného  trpaslíka a také originální  knihu. 
      Je velmi dobře, že se celého  projektu ujali britští filmaři a dodali přece  jenom ten jejich typický šmrnc.  Menší rozpočet samozřejmě  nepočítá s nějakými  spektakulárními efekty, což je ale vlastně pro  dobro věci. Tak jako v Adamsově knize, je i tady ve Vesmíru  většina věcí podobná věcem na Zemi,  jen jsou mnohem větší. 
  Design Marvina hovoří snad za všechno. Na cestě  Vesmírem se setkáme se prapodivnými  rasami, jejichž poezie je tak strašlivá, že je  používána jako mučící  nástroj nebo rasou, jež vynalezla deodorant před kolem. Tak  jako kniha, i film jde z extrému do extrému. Těm,  co četli knížku to bude jen cukat koutkem, protože ti  vědí o co jde a co přijde v  příští minutě. A ti všichni  ostatní, pokud je to jejich styl, se budou velmi dobře  bavit. 
      Debutující  režisér Garth Jennings sice dodal do příběhu  kapku romance mezi Arthurem a Tricií (kupodivu to  není na škodu) a co jsem si tak všiml,  jednu novou postavu, ale jinak se drží předlohy a  snaží se z ní i scénáře  (který mimochodem napsal před smrtí  sám Douglas Adams) vyždímat maximum. Ač jsme se  všichni nad volbou herců tvářili rozpačitě, byli  zvoleni na jedničku. Hlavně Freeman mě nadchnul. On je přesně  takový Arthur, jakého jsem si vždycky  představoval. Sam Rockwell je otravný a téměř se  nedá snést na plátně... Ufff přesně  jako Zaphod. V miniroličkách se mihnou i Bill Nighy  (designér planety Země – speciálně  fjordů) nebo John Malkovich (právě ona nová  postava, o níž jsem se zmiňoval). 
      Stopařův průvodce po Galaxii je pro mě  více než příjemným  překvapením. Sálá z něj pohoda a  radost s jakou byl vytvořen. Tvůrci měli knihu rozhodně rádi  a ač film není perfektní, je to kus  práce, za který se nemusí stydět. 
      Tak lidičky...  Nejspíše už tušíte, jestli  bude Stopař vaše krevní skupina nebo ne. A pokud  si odpovíte na tuto otázku, pak už nebude  těžké vydedukovat, zda se na něj vypravit i do kina. 
      Dlouho jsem  přemýšlel nad závěrečným  hodnocením... ale nakonec... proč vlastně ne.


















 (4,91 z 5)