Kritiky.cz > Recenze knih > Svátek hada-historický román o síle přátelství tam, kde zmizela lidskost

Svátek hada-historický román o síle přátelství tam, kde zmizela lidskost

A10150F0008400 svatek hada 2d
A10150F0008400 svatek hada 2d

Hledáte silný příběh o silné ženě? Máte rádi válečné romány? Lucie Hlavinková je autorkou románu s názvem Svátek hada. Neváhejte a pusťte se do čtení, které vás nenechá jen tak spát.

Helena, Michal a Roman je již od dětství nerozlučná trojice. Prožívají spolu bezstarostné dětství v malé vesničce v Podkarpatské Rusi, i u tety v Praze. Helena se bezhlavě zamiluje do Dimitrije a odjíždí s ním do Moskvy. Mrazivé ulice Moskvy, gulag i druhá světová válka s trojicí Heleny, Michala a Roman udělají své. Protnou se jejich osudy znovu? Co vše během války zažijí? Pod maskou člověka se totiž může skrývat jedovatý had. Čeká vás román o síle, jednotě, přátelství i lásce, která hory přenáší.

Od této autorky jsem přečetla již několik knih. Ať už se jedná o literaturu pro děti, tak i romány, vždy je to trefa do černého. Osobitý styl psaní, bohatý děj je pro Lucii Hlavinkovou typický. Kniha se mě moc líbila a četla se dobře. Příběh je inspirovaný skutečnou událostí. Román má 11 kapitol, celkem 232 stran. Na konci knihy je seznam použité literatury i nabídku dalších knih, která autorka vydala a můžete si je také přečíst. Na titulní obálce najdete květy vlčích máků, kterými se pokrývaly hroby vojáků padlých na západní frontě první světové války a staly se symbolem Dne válečných veteránů.

Kniha ve mně zanechala hluboký dojem. Četla jsem ji s velkým očekáváním, zda se autorka zmíní i o armádním generálu Ludvíku Svobodovi. A ono se opravdu stalo. Úplně na konci románu je o něm zmínka. Poslední dobou velmi často vyhledávám válečné romány. Jelikož jsem se přivdala do rodiny příbuzných Ludvíka Svobody, takové knihy jsou pro mě srdcovou záležitostí. Měla jsem možnost osobně poznat dceru Ludvíka Svobody Zoe Klusákovou Svobodovou. Bohužel již před rokem a půl zemřela.

Ukázka z knihy:

„Co to je?“ Romanovi se zastavila ruka v polovině pohybu. Zíral na starý článek oznamující, že generál Heliodor Píka byl odsouzen k smrti provazem, protože je vlastizrádce. Zásluhou prokurátora Karla Vaše se zjistilo, že donášel britské zpravodajské službě. Michalovi se udělalo špatně, když si na Vaše vzpomněl, na jeho tvář s mrtvým okem, kterou nikdy nedokázal vytěsnit. Oba se na sebe podívali, upustili štětky do kýble a rychle se snažili poskládat noviny zase dohromady. Mapovali celý proces, až k výtisku teprve dva dny starému, který oznamoval, že na zrádci byl vykonán rozsudek trestu smrti.

Ruce se jim rozklepaly.

„Tys o tom něco věděl?“

„Ne. Vůbec nic jsem netušil. Měl jsem moc práce s chystáním svatby.“

„A já zase s chalupou a v práci. Naposledy jsem zaslechl, že byl v nemocnici na operaci, ta prý dopadla dobře, pak jsem neměl čas a noviny jsem nečetl.“ Hlas Romanovi skřípal, protože mu vyschlo v krku. Nemohl to vůbec pochopit. Muž, který měl zásluhu na tom, že on je teď naživu, nepopíratelný hrdina, spolubojovník Ludvíka Svobody, a ten se za něj vůbec nepostavil! Heliodor Píka vysvobodil Karla Vaše z gulagu, a to ho teď stálo život. Říká se čiň čertu dobře, peklem se ti odmění a Vaš tomuhle přísloví dostál.

Několik slov autorce:

Lucie Hlavinková se narodila a celý život žije v Brně. Studovala historii a religionistiku na FF MU. Věnuje se výuce, překladům a psaní. Dlouhá léta psala „do šuplíku“, až v roce 2016 zvítězila v literární soutěži nakladatelství Albatros s knihou pro děti s názvem Projekt pes (ten můj), která se dočkala několika pokračování. U knížek pro děti zůstala a navázala neméně úspěšnou sérií Sesterstvo. První kniha pro dospělé s názvem Sestry Foxovy, životopisný román o zakladatelkách spiritismu, autorce vyšla v roce 2017. O dva roky později vydala v nakladatelství Motto historický román s detektivní zápletkou Apatykář a román o osudech slavného salonu v 50.letech-Kdo šije u Podolské?

Autorka: Lucie Hlavinková

Žánr: historická próza, česká próza

Vydáno: Vydalo nakladatelství Motto, ve společnosti Albatros Media, s.r.o., Praha, 2024