Čas od času se film noir vrací. Protože příběhy o sociální a společenské předurčenosti a bezvýchodnosti mají v kinematografii už od 30. let svoje nezpochybnitelné místo. V tvorbě bří Coenů je jeho nejslavnějším případem černobílá žánrová pocta klasice Muž, který nebyl.
Tahle země není pro starý je součástí nové vlny snímků reflektujících zločinnost, které si za tímto účelem nevybírají současnost, ale raději pár desítek let starou historii (Americký gangster, Noc patří nám). Umožňuje jim to prohlédnout si kořeny dnešního násilí. A – jako v tomto případě – natočit si, co mají jejich tvůrci rádi.
Zápletka je klasická. Lovec Lleywelyn Moss (po Americkém gangsterovi opět vynikající Josh Brolin) nalezne na americko-mexickém pomezí krvavé následky nepovedené předávky drog a získá tak 2 milióny dolarů. Ač tvrdý muž, nakonec se rozhodne vrátit a pomoci jedinému přeživšímu gangsterovi.
Tímto jednoznačným morálním rozhodnutím se však prozradí a on i jeho žena musí nést všechny následky. „Pase“ po něm mexická i americká mafie, šerif, ale především děsivě nelítostný zabiják Anton Chigurh. Duel dvou odhodlaných mužů se zvláštními jmény, jednoho profesionála a druhého houževnatého amatéra, táhne diváky po většinu délky snímku.
Výběr typově přesných herců, kteří hrají jako o život, je typickou silnou stránkou filmů bratrské dvojice. Javier Bardem jako Anton Chigurh vytváří podivné, ale velmi uvěřitelné lidské monstrum. Se svými pokřivenými zásadami a jateční pistolí je dalším v řadě jiných, dobře zapamatovatelných coenovských postav. Díky Bardemovu skvostnému herectví, které už prokázal v Než se setmí a Hlasu moře, vás z jeho nelidskosti bude mrazit (třeba když nechá starého prodavače, který se ho otáže na počasí, hádat panna-orel o vlastní život).
Oscar za tuto roli mu patří zcela zaslouženě. Bohužel, přestože zbylá tři ocenění snímek získal v nejprestižnějších kategoriích (adaptovaný scénář, režie a především film), celkový výsledek je oproti předchozím bratrským snímkům poměrně usedlý. I typický coenovský humor velmi ubyl a smrskl se do několika „hlášek“. Vpřed jsme poháněni hlavně vizuální stránkou, dialogy nejsou tak časté ani podstatné.
Vývoj zápletky zpočátku není ničím převratný, přesto většinu filmu funguje díky velkému důrazu na realističnost. Vidíme se všemi detaily, co by skutečně dělala štvaná, ale nikoliv bezbranná zvěř v nastolené situaci. Dlouhé záběry před bojem bez doprovodné hudby dokáží s adrenalinem více než by mnohý jiný autor dosáhl frenetickou přestřelkou. Následné chladné krveprolití pak účinkuje o to lépe.
Celou dobu není zcela jisté, kdo je predátor a kdo kořist a film navozuje pocit pomalé atmosférické gangsterky či kriminálky drsné školy. V závěru nás ale čeká několik prudkých zvratů, které pro mnohé zbytečně vyplýtvají dosud budovanou dynamiku a napětí. Proč se oba režiséři rozhodli zakončit snímek čistě v duchu filmu noir, je ale jasné.
Verdikt: Náhlá osudovost a přitom naprostá náhodnost vám přinesou sice nekomfortní, ale zajímavý nihilistický pocit z paradoxů a nejistoty našich vlastních životů. Je ovšem otázkou pro vás, jestli zrovna o tuto emoci máte zájem.
Photo © Miramax Films
Nejnovější komentáře